Lamborghini Countach LP 500 S – dane techniczne, spalanie, opinie

1 Ten silnik charakteryzuje się pojemnością skokową, która wynosi 4754cm3. Jednostka napędowa o mocy 370 KM umożliwia ergonomiczną jazdę zarówno po mieście jak i drogach szybkiego ruchu. Ten silnik ma prędkość obrotową wynoszącą 4500 obr./min. Silnik pozwala osiągnąć maksymalną prędkość, która wynosi 290 km/h. W tym modelu samochodu stosunek masy do mocy wynosi dokładnie 3.9 kg/KM. Silnik znajduje się z środku.

Lamborghini Countach LP 500 S – dane podstawowe

  • 🚙 Producent:Lamborghini
  • 🚗 Umiejscowienie silnika:Środek
  • 🚚 Pojemność skokowa:4754 cm3
  • 💼 Pojemność bagażnika:- L
  • 📆 Lata produkcji:1982 - 1986
  • 🚐 Rodzaj paliwa:Benzyna
  • 👉 Pojemność baku:120L
  • 👍 Napęd:Na tył
  • ⭐ Skrzynia biegów:Manualna

Lamborghini Countach LP 500 S – osiągi i spalanie

Prędkość maksymalna:290 km/h
Od 0 do 100 km/h:{model_0_to_100_kph[1]}
Ilość cylindrów:12
Ilość zaworów:24
Ilość koni mechanicznych:370 KM
Maksymalny moment obrotowy:4500 obr./min
Średnica cylindra:85.5 x 69 mm3
Kompresja silnika:9.2
Stosunek masy do mocy:3.9 kg/KM

Lamborghini Countach LP 500 S – wymiary

Waga - kg:1480 Kg
Długość - cm:414cm
Szerokość - cm:200cm
Wysokość - cm:107cm
Rozstaw osi - cm:245cm
Wymiar felg - tył:345/35 R15
Wymiar felg - przód:205/50 R15
Hamulce tylne:Tarczowe
Hamulce przednie:Tarczowe

Historia Lamborghini Countacha S 

Model został zaprezentowany w roku 1971 i od razu wywołał ogromne zainteresowanie, wersja przedstawiona na targach w Genewie była jednak tylko konceptem, inżynierowie potrzebowali więc kolejnych trzech lat, aby skonstruować i przygotować gotowy do jazdy pojazd. Samochód produkowany był w różnych wersjach i odmianach w latach 1974-1990 i zapewnił firmie niesamowitą rozpoznawalność oraz prestiż. 

Lamborghini Countach LP 500 S – najpopularniejsza wersja

Lamborghini produkowało model w wielu wersjach i wariantach wyposażenia, jednak najpopularniejsza i najlepiej sprzedająca się wersja to Lamborghini Countach LP 500 S. Wyposażona była w silnik o pojemności 4,7 L generujący 370 koni mechanicznych przy 4 500 obrotach na minutę. Był to więc silnik dość wysoko obrotowy jak na tamte czasy. Ze względu jednak na charakterystykę, moment obrotowy dostępny był od samego dołu, pozwalało to na dość ekonomiczną jazdę w prędkościach autostradowych. Auto mogło rozpędzić się maksymalnie do 290 km/h, wynikało to w dużej mierze ze zmienionej aerodynamiki, w stosunku do innych modeli. Auto zostało odciążone, jak również poszerzone, zastosowano też szersze opony. Powodowało to, że Lamborghini Countach LP 500 S był praktycznie niepokonany na zakrętach, oferując niesamowite przyśpieszenie, stało się to jednak kosztem prędkości maksymalnej. Auto waży 1480 kg i oferuje stosunek mocy do masy na poziomie 3.9 kg/KM.

Lamborghini Countach S – osiągi ponad wygodę

Ciągłe dążenie do jak najlepszych osiągów nie idzie w parze z autem, które jest ergonomiczne. Ze względu na próby osiągnięcia jak najniższych oporów aerodynamicznych, połączonych z dużym dociskiem i stabilnością pojazdu na zakrętach poskutkowały niezwykle szeroką, zwartą i jednocześnie niską bryłą samochodu. Powoduje to, że wsiadanie, jak i wysiadanie z pojazdu jest niezwykle trudne, nie ułatwia tego fakt, że drzwi otwierają się w bardzo niestandardowy jak na auta z tamtego okresu sposób – do góry, sprawia to, że otwór, przez który musi przecisnąć się kierowca, jest wyjątkowo mały i niewygodny. W środku natomiast ilość miejsca określić można jako niezbędne minimum. Pozycja jest bardzo mocno leżąca, co w połączeniu z niewielkimi szybami sprawia dość klaustrofobiczne wrażenie. Wnętrze, chodź luksusowe sprawia wrażenie bardzo surowego, nie ma tutaj miejsca na metalowe czy drewniane elementy, pierwsze skrzypce grają materiały lekkie, pokryte zamszem oraz skórą. Zegary są dobrze widoczne dla kierowcy, widać na nich wszystkie wymagane informacje, takie jak ciśnienie oleju, czy stan ładowania.

Czy drastyczna redukcja masy połączona z dążeniem do opływowego kształtu przyniosły rezultaty? Okazuje się, że tak. Lamborghini Countach S jest pierwszym pojazdem tej marki, które było w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 5 sekund. Osiągi te nie były jednak w zasięgu wszystkich egzemplarzy. Dlaczego? Zależnie od wersji pojazdu montowane były w nim różne silniki, zmieniał się również kształt nadwozia. Najsłabszy był 4 litrowy V12 o mocy 385 koni mechanicznych. Pozwalał on na osiągnięcie 316 km/h jednocześnie zapewniając przyspieszenie 0-100 na poziomie 5,4 s. Wraz z rozwojem modelu, montowane były w nim coraz mocniejsze silniki, o coraz lepszej specyfikacji, wszystkie były jednak w układzie V12. Najmocniejszy z nich miał 5,2 L pojemności i generował oszałamiające jak na tamte czasy 455 koni mechanicznych, było to możliwe, dzięki zastosowaniu specjalnych głowic posiadających po 4 zawory na cylinder. Warto w tym miejscu wspomnieć, że sama moc nie jest aż tak imponująca, w zestawieniu, chociażby z amerykańskimi musclecarami z tamtego okresu, znacznie znaczenia w przypadku Lamborghini Countacha ma coś innego – generuje relatywnie dużą moc z każdego litra pojemności, oraz jest niezwykle lekki. To właśnie to wyróżnia go w zestawieniu z konkurencją zza wielkiej wody.

Jak widać Lamborghini Countach S jest autem kultowym, które na wiele lat wpisało się w obraz firmy i sprawiło, że ludzie przez wiele lat kojarzyli ją z tym konkretnym modelem. Poza dużym sukcesem sprzedażowym można więc stwierdzić, że było on niesamowitym marketingowym strzałem w dziesiątkę, który pozwolił firmie stać się symbolem luksusu.

Autor zdjęcia: Alexandre Prévot via wikipedia CC BY-SA 2.0

Archiwum: listopad 2022