Peugeot 406 Coupe 2.0 16v – dane techniczne, spalanie, opinie

1 Ten silnik charakteryzuje się pojemnością skokową, która wynosi 1997cm3. Silnik o mocy 136 KM umożliwia ergonomiczną jazdę zarówno po mieście jak i drogach szybkiego ruchu. RPM tej jednostki napędowej to 4100 obr./min. Ten samochód może osiągnąć maksymalną prędkość na godzinę wynoszącą 201 km/h. Stosunek do masy do mocy wynosi 10 kg/KM.

Peugeot 406 Coupe 2.0 16v – dane podstawowe

  • 🚙 Producent:Peugeot
  • 🔑 Liczba miejsc:4
  • 🚚 Pojemność skokowa:1997 cm3
  • 💼 Pojemność bagażnika:390 L
  • 📆 Lata produkcji:2003 - 2004
  • 🚐 Rodzaj paliwa:Benzyna
  • ⛽ Spalanie – mieszane:8.6 l/100km
  • 👉 Pojemność baku:70L
  • 👍 Napęd:Na przód
  • ⭐ Skrzynia biegów:Automatyczna
Czy wiesz, że...
Osiągniecie „setki” na liczniku zajmie 11.7 s. Spalanie w cyklu mieszanym wynosi 8.6 litrów na 100 km.

Peugeot 406 Coupe 2.0 16v – osiągi i spalanie

Prędkość maksymalna:201 km/h
Od 0 do 100 km/h:{model_0_to_100_kph[1]}
Ilość cylindrów:4
Ilość zaworów:16
Ilość koni mechanicznych:136 KM
Maksymalny moment obrotowy:4100 obr./min
Średnica cylindra:85.0 x 88.0 mm3
Kompresja silnika:10.8
Emisja CO2 - producent:206g/km
Stosunek masy do mocy:10 kg/KM

Peugeot 406 Coupe 2.0 16v – wymiary

Waga - kg:1375 Kg
Długość - cm:462.0cm
Szerokość - cm:178.0cm
Wysokość - cm:135.0cm
Rozstaw osi - cm:270.0cm
Wymiar felg - tył:205/55 R16
Wymiar felg - przód:205/55 R16
Hamulce tylne:Tarczowe
Hamulce przednie:Tarczowe

Peugeot 406 coupe – piękność ze szlachetnym rodowodem

Marka Peugeot ceniona jest przez użytkowników na całym świecie głównie za dostarczanie na rynek kolejnych modeli wygodnych i dobrze wyposażonych aut klasy średniej (tzw. segment D). Na taką opinię zapracował w dużej mierze pochodzący z lat 80-tych ubiegłego stulecia model 405. Jego pełnoprawnym następcą był model 406, który do produkcji trafił w roku 1995. Dwa lata później z taśm montażowych zjechały pierwsze seryjnie produkowane egzemplarze odmiany coupe. Ta wersja wytwarzana była do 2004 r. Cechą wspólną różnych odmian modelu 406, bez względu na wersją nadwozia, była płyta podłogowa. Koncern PSA (właściciel marki Peugeot) wykorzystał ją także w modelu Citroën Xantia. Ponadto poszczególne wersje Peugeot 406 posiadały tą samą deskę rozdzielczą. Peugeot 406 coupe zdecydowanie jednak różnił się wyglądem od pozostałych wersji modelu 406. Jego linię nadwozia cechowała lekkość i urok aut sportowych. Dwudrzwiowe auto już na pierwszy rzut oka zdradzało temperament i dynamiczny charakter. Nie ma się jednak czemu dziwić zważywszy na fakt, na jakiej desce kreślarskiej auto zostało zaprojektowane. Za jego wygląd odpowiada bowiem legendarna włoska firma Pininfarina – ta sama, która w swoim dorobku miała projekty takich motoryzacyjnych legend jak Maserati Quattroporte czy modele Ferrari: 550 Maranello, Enzo, 456 GT (i inne). Plotka głosi nawet, że Pininfarina zaprojektowała dla Ferrari model, który stanowić miał propozycję koncernu dla nieco mniej zamożnych klientów. Ostatecznie jednak nie wszedł on do produkcji. W tym czasie do studia zgłosiła się marka Peugeot z zamówieniem na projekt coupe o zwiewnej, dynamicznej linii… I tak oto świat motoryzacji zyskał model Peugeot 406 coupe, nieprzypadkowo nazywany często… francuskim Ferrari!

Peugeot 406 coupe – produkcja

Podobnie jak za projekt Peugeot 406 coupe, tak i za jego montaż odpowiadała włoska Pininfarina. Samochód powstawał w dwóch zakładach – wstępny montaż nadwozia realizował zakład w Grugliasco, montaż końcowy z kolei odbywał się w Sang Georgio Canavese. Dynamiczna, opływowa linia auta sprawiła, że nadwozie coupe było nieco dłuższe od standardowej odmiany sedan. Dwudrzwiowe auto zaprojektowane zostało z przeznaczeniem dla 4 osób.

Jak na samochód o sportowym rodowodzie przystało, Peugeot 406 coupe wyposażony został w wygodne, ale zarazem pewnie podtrzymujące ciało fotele. W fotelach tych pozycja siedząca znajdowała się dość nisko, co także podkreślać miało zadziorny charakter samochodu. Projektanci oddali do dyspozycji kierowcy i pasażerowi z przodu dużo miejsca, pasażerowie z tyłu mają go już zdecydowanie mniej. Zawieszenie Peugeot 406 coupe zestrojone zostało z kolei dość miękko, przez co auto wychyla się w zakrętach. Dzięki wielowahaczowej konstrukcji zawieszenia częściowo zachowana została jednak sportowa charakterystyka modelu.

2.0 16v – Joker w talii Peugeot

Peugeot 406 coupe napędzany był przez pięć wersji silników benzynowych. Ponadto model oferowany był również z jedną wysokoprężną jednostką napędową. Spośród dostępnych wersji silnikowych na szczególną uwagę zasługuje benzynowy motor o pojemności 2.0 l (1 997 cm3) o mocy 136 KM. 4 cylindry i 16 zaworów, w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, dały efekt w postaci prędkości maksymalnej na poziomie 201 km/h. Taka konfiguracja pozwala na osiągnięcie pierwszej „setki” w czasie 11,7 s. Biorąc pod uwagę masę własną auta –  1 375 kg i stosunek masy do mocy na poziomie 10 kg/KM, wynik ten uznać należy za zdecydowanie satysfakcjonujący. Średnica cylindra opisywanego silnika 85 x 88 mm3, z kolei jego kompresja to 10,8. Peugeot 406 coupe z silnikiem 2.0 16v o mocy 136 KM pochwalić się może średnim spalaniem w cyklu mieszanym na poziomie 8,6 l/100 km. Biorąc pod uwagę rozmiary i masę własną pojazdu wynik ten uznać należy za wysoce zadowalający.

Jednostki napędowe Peugeot 406 coupe cieszą się raczej dobrą opinią, chociaż należy wziąć pod uwagę, że obecnie mają już za sobą wiele lat pracy, a co za tym idzie w większości przypadków także duże ilości przejechanych kilometrów.

Po rozpędzeniu auta należy również pamiętać o jego bezpiecznym zatrzymaniu. Odpowiadają za to hamulce tarczowe (zarówno przednie, jak i tylne), współpracujące z kołami zaopatrzonymi w opony o wymiarach 205/55 R16.

Peugeot 406 coupe – sprzedaż modelu

Peugeot 406 coupe zadebiutował na rynku w 1997 r. i pozostawał w ofercie producenta do 2004 r. W salonie należało zapłacić za tą odmianę ok. dwukrotnie wyższą kwotę, niż w przypadku wersji sedan. Początkowo koncern PSA zakładał, iż sprzedaż odmiany coupe wyniesie ok. 70 000 egzemplarzy i na taką ilość zawarta została umowa z Pininfariną. Nietuzinkowa linia auta i jego sportowy charakter sprawiły jednak, że ostateczna liczba sprzedanych modeli wyniosła ok. 107 000 sztuk. W większości przypadków były to auta napędzane różnymi odmianami silników benzynowych.

Autor zdjęcia: Rudolf Stricker via wikipedia CC BY-SA 3.0

Archiwum: listopad 2022