Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

amortyzatory
amortyzatory

Samochody

Amortyzatory jako element zawieszenia pojazdu – czy rzeczywiście są tak ważne?

Amortyzatory to podzespoły, które przechwytują i tłumią drgania. W samochodach odpowiadają również za przyczepność kół do podłoża. Jakie typy amortyzatorów dostępne są na rynku? Czy tanie amortyzatory to gorsze rozwiązanie? Przeczytaj i dowiedz się więcej!

Bez względu na to, jakie medium znajduje się wewnątrz urządzenia, amortyzatory mają poprawić komfort jazdy. Oczywiście, nie jest to ich jedyne zadanie, a same podzespoły można podzielić na kilka grup. Jednak trzeba powiedzieć wprost, że od tych elementów zależy w dużej mierze to, jak prowadzi się dane auto. Jak są zbudowane te mechanizmy i co warto o nich wiedzieć? Sprawdź, dlaczego są tak istotne podczas jazdy!

Amortyzator samochodowy – jak jest zbudowany?

Amortyzator w aucie zbudowany jest z rury pojedynczej lub podwójnej, zaworów, tłoka i medium, które odpowiada za odbieranie energii. Na budowę podzespołu ma wpływ zastosowana wewnątrz substancja. Opisywane elementy zawieszenia można podzielić ze względu na:

  • rodzaj medium;
  • charakterystykę pracy;
  • elementy budowy.

Jak działa amortyzator w samochodzie?

Skutkiem jazdy po nierównościach jest dodatkowa energia, która odbija się na wykonaniu ruchu posuwisto-zwrotnego przez tłoczysko z tłokiem. Osadzony jest on wewnątrz lub obok sprężyny i determinuje jej skok. Pod wpływem siły sprężającej tłoczysko amortyzatora wykonuje ruch w dół. To sprawia, że olej przedostaje się przez zawory, które przepuszczają jego określoną ilość. W ten sposób można ograniczyć dobicie amortyzatora i sprężyny.

Rodzaje amortyzatorów stosowanych w układzie zawieszenia

Amortyzatory samochodowe gazowe (gazowo-olejowe)

Najprostszy podział obejmuje amortyzatory gazowe i olejowe. Pierwsze z nich w swoim wnętrzu gromadzą olej i azot. Ten drugi zapobiega spienianiu się oleju podczas szybkiej pracy amortyzatora. Gazowy amortyzator w aucie jest konstrukcją jednorurową. W skład tego mechanizmu wchodzą:

  • rura (jako obudowa i przestrzeń robocza);
  • tłoczysko;
  • tłok;
  • zawory;
  • komora olejowa;
  • tłok pływający;
  • komora gazowa z azotem.

Amortyzatory samochodowe olejowe

Czas na drugi typ amortyzatorów. To konstrukcja wykorzystująca dwie rury i olej, który stanowi medium odbierające energię. Jeśli chodzi o rury, to pierwsza z nich tworzy obudowę, a druga to cylinder, w którym zachodzi ruch tłoczyska z tłokiem. Podstawowymi elementami tworzącymi amortyzatory olejowe są:

  • komora robocza;
  • tuleja ochronna;
  • cylinder zewnętrzny;
  • cylinder wewnętrzny;
  • tłoczysko;
  • tłok;
  • komora wyrównawcza;
  • zawór podstawny.

Amortyzatory – przód. Charakterystyka urządzenia

Amortyzator w aucie umieszczony na osi przedniej najczęściej działa wewnątrz sprężyny zawieszenia. Ma specjalne kielichy, na których opiera się sprężyna. KIelichy pozwalają kontrolować położenie elementów amortyzujących. Taka konstrukcja zapobiega dobijaniu sprężyny do maksymalnego ugięcia i poprawia komfort jazdy. Jednak minusem jest z pewnością sam montaż takiego elementu w przypadku wymiany. Konieczne jest bowiem użycie specjalistycznych ściągaczy, aby umieścić sprężynę wewnątrz kielichów.

Tylne amortyzatory – jak są skonstruowane?

Amortyzatory stosowane na tylnej osi mieszczą się obok sprężyn zawieszenia lub są z nimi zintegrowane. Sposób konstrukcji zależy od producenta danego modelu pojazdu. Podzespoły amortyzujące na tylnej osi nie są tak narażone na uszkodzenia i nie przenoszą tylu drgań, co przednie. Naturalne jest występowanie większych wibracji z przodu, ponieważ właśnie w tej części zamontowany jest silnik.

Sportowe amortyzatory – co to jest?

Jednym z rodzajów opisywanych części samochodowych jest ich sportowy typ. Dlaczego tak można nazwać te elementy zawieszenia? Ponieważ zbudowane są w ten sposób, by zmaksymalizować przyczepność danej osi do podłoża kosztem komfortu jazdy. Dlatego amortyzatory sportowe są stosowane w autach tuningowanych, których charakterystyka zwykle uniemożliwia codzienną jazdę. Takie elementy amortyzujące przekazują zdecydowanie więcej drgań do kabiny pojazdu, ale zapewniają większą sztywność karoserii w zakrętach.

Jaki amortyzator kupić do auta?

Jeżeli nie masz zamiaru zmieniać charakterystyki zawieszenia, wówczas postaw na taki sam typ, który miałeś poprzednio. Jest on dopasowany przez producenta do ciężaru auta oraz do innych komponentów zawieszenia. Możesz również nieco zmienić charakter pojazdu poprzez zwiększenie jakości tłumienia drgań lub usztywnienie zawieszenia. Aby to zrobić, dobierz amortyzatory sportowe, które będą przystosowane do konkretnego modelu pojazdu.

Amortyzatory olejowe czy gazowe – które wybrać?

Pierwsze z wymienionych to tanie amortyzatory, których zakup nie nadwyręży zawartości twojego budżetu. Są jednak ciężkie i nie można regulować siły ich ściskania. Ich główna zaleta (oprócz ceny) to wytrzymałość. Produkty działające przy użyciu gazu są twardsze, co sprawia, że skok zawieszenia jest niższy. Poza tym, są droższe od amortyzatorów olejowych i zapewniają mniejszy komfort jazdy po wybojach. Cena amortyzatorów nie powinna być zatem głównym kryterium, bo nie można powiedzieć, że tańsze lub droższe są jednoznacznie lepszym wyborem. Po prostu dostosuj element do swojego auta.

Jak często wymieniać amortyzatory w aucie?

Po pierwsze – powinieneś sprawdzać ich stan. Cieknące amortyzatory od razu kwalifikują się do wymiany. Spadek jakości ich pracy lub hałas powstający na skutek zginania to także przesłanka do wykonania remontu. Pamiętaj też, że amortyzatory trzeba wymieniać parami na każdej z osi. Nie możesz sobie pozwolić na zmianę jednego elementu, nawet jeśli drugi jest całkiem sprawny. Te elementy najlepiej wymieniać co 100 tys. km.

Amortyzatory są niezwykle ważne, ponieważ odpowiadają nie tylko za komfort jazdy. Uniemożliwiają też unoszenie się kół podczas jazdy na nierównym terenie i w zakrętach. Te elementy mają zatem duży wpływ na bezpieczeństwo wszystkich podróżujących autem osób. Nie bagatelizuj usterek amortyzatorów. Wymieniaj je mniej więcej co 100 tysięcy kilometrów, by uniknąć nagłych awarii podczas jazdy.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Grand Prix Arabii Saudyjskiej to przedostatnia runda tegorocznych mistrzostw i kolejny debiut w kalendarzu F1. Tor Jeddah Corniche Circuit to nowa lokalizacja dla wszystkich...

Ciekawostki

Zamarznięte szyby od środka to problem, który dotyka wielu kierowców. Zdarza się szczególnie zimą, jeśli nie dbasz odpowiednio o swój pojazd. Jak sobie z...

Ciekawostki

Jednym z problemów kierowcy samochodu może być woda w paliwie. Objawy najlepiej rozpoznać jak najszybciej. W innym wypadku może dojść nawet do zniszczenia silnika!...

Ciekawostki

Jeśli masz zamarznięte paliwo, objawy widać już na pierwszy rzut oka. Co zrobić, jeśli do tego dojdzie? I jak do tego nie dopuścić? Warto...

Ciekawostki

Prowadzenie auta zimą może być naprawdę niebezpieczne, nawet jeśli jesteś doświadczonym kierowcą. Dlatego warto poznać kilka zasad dotyczących hamowania na lodzie. Przeczytaj artykuł i...

Wiadomości

Mistrzostwa Świata FIM SuperEnduro. W sobotę 4 grudnia najlepsi zawodnicy rozpoczną rywalizację o tytuł mistrza świata w Łodzi. Na Atlas Arenie nie zabraknie również...

Wiadomości

Czernikowo. Wypadek samochodu OSP, który czołowo zderzył się z pojazdem ciężarowym. W wyniku poniesionych obrażeń zginęło dwoje strażaków, a kolejnych trzech zostało rannych. W...

Wiadomości

Car of the Year. Znamy 7 finalistów tegorocznego plebiscytu. Jeden z nich 28 lutego 2022 r. zostanie laureatem tej prestiżowej nagrody. Co ciekawe tylko...

Wiadomości

Wyższy taryfikator mandatów, który zgodnie z lipcowymi zapowiedziami rzecznika rządu Piotra Müllera miały obowiązywać od 1 grudnia br. został odroczony. Wiele wskazuje na to,...

Ciekawostki

Mężczyźni kochają modę i sport. Umiejętne połączenie tych dwóch dziedzin sprawia, że idealnym pomysłem na prezent może okazać się zegarek inspirowany motoryzacją. Niezależnie od...

Zobacz także

Wiadomości

Wypadek S8. Dzisiaj 25 listopada na trasie pomiędzy węzłami Janki a Opacz doszło do zderzenia dwóch ciężarówek i samochodu osobowego. Ranna została jedna osoba....

Wiadomości

Nowe znaki drogowe zaczną obowiązywać w Polsce już od 2 grudnia. Szczególnie ten fakt powinien zainteresować kierowców samochodów elektrycznych, ponieważ część nowych znaków będzie...

Wiadomości

Warszawa. Dzisiaj 29 listopada doszło do wypadku na ulicy Radzymińskiej. W zdarzeniu wzięły udział trzy samochody osobowe i autobus miejski. Nikt nie został poszkodowany,...

Wiadomości

Sir Frank Williams nie żyje. Twórca i wieloletni szef zespołu ekipy Williams Racing zmarł w niedzielę 28 listopada w wieku 79 lat. Smutny komunikat...

Wiadomości

Wypadek na S8. Dzisiaj 30 listopada na drodze ekspresowej doszło do zderzenia dwóch samochodów ciężarowych. Nie wiadomo nic o potencjalnych ofiarach bądź poszkodowanych. Policja...

Wiadomości

Wyższy taryfikator mandatów, który zgodnie z lipcowymi zapowiedziami rzecznika rządu Piotra Müllera miały obowiązywać od 1 grudnia br. został odroczony. Wiele wskazuje na to,...

Wiadomości

F1. Aston Martin zatrudnił Erica Blandina, głównego aerodynamika Mercedesa. Brytyjczyk pracuje w teamie z Brackley od maja 2011 r., a od września 2017 r....

Wiadomości

Odcinkowy pomiar prędkości na S8 w Warszawie działa od 23 listopada i już w ciągu pierwszej doby od jego uruchomienia zdołał przyczynić się do...