Bez względu na to, jakie medium znajduje się wewnątrz urządzenia, amortyzatory mają poprawić komfort jazdy. Oczywiście, nie jest to ich jedyne zadanie, a same podzespoły można podzielić na kilka grup. Jednak trzeba powiedzieć wprost, że od tych elementów zależy w dużej mierze to, jak prowadzi się dane auto. Jak są zbudowane te mechanizmy i co warto o nich wiedzieć? Jakie rodzaje można znaleźć w ofercie sklepów? Sprawdź, dlaczego są tak istotne podczas jazdy!

Amortyzator samochodowy – jak jest zbudowany?

Amortyzator w aucie zbudowany jest z rury pojedynczej lub podwójnej, zaworów, tłoka i medium, które odpowiada za odbieranie energii. Na budowę podzespołu ma wpływ zastosowana wewnątrz substancja. Opisywane elementy zawieszenia można podzielić ze względu na:

  • rodzaj medium;
  • charakterystykę pracy;
  • elementy budowy.

Jak działa amortyzator w samochodzie?

Skutkiem jazdy po nierównościach jest dodatkowa energia, która odbija się na wykonaniu ruchu posuwisto-zwrotnego przez tłoczysko z tłokiem. Osadzony jest on wewnątrz lub obok sprężyny i determinuje jej skok. Pod wpływem siły sprężającej tłoczysko amortyzatora wykonuje ruch w dół. To sprawia, że olej przedostaje się przez zawory, które przepuszczają jego określoną ilość. W ten sposób można ograniczyć dobicie amortyzatora i sprężyny.

Rodzaje amortyzatorów stosowanych w układzie zawieszenia

Amortyzatory samochodowe gazowe (gazowo-olejowe)

Najprostszy podział obejmuje amortyzatory gazowe i olejowe. Pierwsze z nich w swoim wnętrzu gromadzą olej i azot. Ten drugi zapobiega spienianiu się oleju podczas szybkiej pracy amortyzatora. Gazowy amortyzator w aucie jest konstrukcją jednorurową. W skład tego mechanizmu wchodzą:

  • rura (jako obudowa i przestrzeń robocza);
  • tłoczysko;
  • tłok;
  • zawory;
  • komora olejowa;
  • tłok pływający;
  • komora gazowa z azotem.

Amortyzatory samochodowe olejowe

Czas na drugi typ amortyzatorów. To konstrukcja wykorzystująca dwie rury i olej, który stanowi medium odbierające energię. Jeśli chodzi o rury, to pierwsza z nich tworzy obudowę, a druga to cylinder, w którym zachodzi ruch tłoczyska z tłokiem. Podstawowymi elementami tworzącymi amortyzatory olejowe są:

  • komora robocza;
  • tuleja ochronna;
  • cylinder zewnętrzny;
  • cylinder wewnętrzny;
  • tłoczysko;
  • tłok;
  • komora wyrównawcza;
  • zawór podstawny.

Amortyzatory – przód. Charakterystyka urządzenia

Amortyzator w aucie umieszczony na osi przedniej najczęściej działa wewnątrz sprężyny zawieszenia. Ma specjalne kielichy, na których opiera się sprężyna. Kielichy pozwalają kontrolować położenie elementów amortyzujących. Taka konstrukcja zapobiega dobijaniu sprężyny do maksymalnego ugięcia, z czego wynika poprawa komfortu jazdy. Jednak minusem jest z pewnością sam montaż takiego elementu w przypadku wymiany. Konieczne jest bowiem użycie specjalistycznych ściągaczy, aby umieścić sprężynę wewnątrz kielichów.

Tylne amortyzatory – sprawdź, jak są skonstruowane

Amortyzatory stosowane na tylnej osi mieszczą się obok sprężyn zawieszenia lub są z nimi zintegrowane. Sposób konstrukcji zależy od producenta danego modelu pojazdu. Podzespoły amortyzujące na tylnej osi nie są tak narażone na uszkodzenia i nie przenoszą tylu drgań, co przednie. Naturalne jest występowanie większych wibracji z przodu, ponieważ właśnie w tej części zamontowany jest silnik.

Sportowe amortyzatory – co to jest?

Jednym z rodzajów opisywanych części samochodowych jest ich sportowy typ. Dlaczego tak można nazwać te elementy zawieszenia? Ponieważ zbudowane są w ten sposób, by zmaksymalizować przyczepność danej osi do podłoża kosztem komfortu jazdy. Dlatego amortyzatory sportowe są stosowane w autach tuningowanych, których charakterystyka zwykle uniemożliwia codzienną jazdę. Takie elementy amortyzujące przekazują zdecydowanie więcej drgań do kabiny pojazdu, ale zapewniają większą sztywność karoserii w zakrętach.

Jaki amortyzator kupić do auta?

Jeżeli nie masz zamiaru zmieniać charakterystyki zawieszenia, wówczas postaw na taki sam typ, który miałeś poprzednio. Jest on dopasowany przez producenta do ciężaru auta oraz do innych komponentów zawieszenia. Możesz również nieco zmienić charakter pojazdu poprzez zwiększenie jakości tłumienia drgań lub usztywnienie zawieszenia. Aby to zrobić, dobierz amortyzatory sportowe, które będą przystosowane do konkretnego modelu pojazdu.

Amortyzatory olejowe czy gazowe – które wybrać?

Pierwsze z wymienionych to tanie amortyzatory, których zakup nie nadwyręży zawartości twojego portfela. Są jednak ciężkie i nie można regulować siły ich ściskania. Ich główna zaleta (oprócz ceny) to wytrzymałość. Produkty działające przy użyciu gazu są twardsze, co sprawia, że skok zawieszenia jest niższy. Poza tym są droższe od amortyzatorów olejowych i zapewniają mniejszy komfort jazdy po wybojach. Cena amortyzatorów nie powinna być zatem głównym kryterium, bo nie można powiedzieć, że tańsze lub droższe są jednoznacznie lepszym wyborem. Po prostu dostosuj element do swojego auta.

Jak często wymieniać amortyzatory w aucie?

Po pierwsze – powinieneś sprawdzać ich stan. Cieknące amortyzatory od razu kwalifikują się do wymiany. Spadek jakości ich pracy lub hałas powstający na skutek zginania to także przesłanka do wykonania remontu. Pamiętaj też, że amortyzatory trzeba wymieniać parami na każdej z osi. Nie możesz sobie pozwolić na zmianę jednego elementu, nawet jeśli drugi jest całkiem sprawny. Te elementy najlepiej wymieniać co 100 tys. km.

Amortyzatory są niezwykle ważne, ponieważ odpowiadają nie tylko za komfort jazdy. Uniemożliwiają też unoszenie się kół podczas jazdy na nierównym terenie i w zakrętach. Te elementy mają zatem duży wpływ na amortyzację i bezpieczeństwo wszystkich podróżujących autem osób. Nie bagatelizuj usterek amortyzatorów. Wymieniaj je mniej więcej co 100 tysięcy kilometrów, by uniknąć nagłych awarii podczas jazdy.

Archiwum: październik 2022