Układ chłodzenia a praca silnika
Chłodzenie jednostki napędowej to jeden z elementów, dzięki któremu auto może działać bezawaryjnie. Nieodpowiedni poziom płynu chłodniczego lub nawet małe pęcherzyki powietrza mogą generować poważne usterki, które w konsekwencji skończą się kosztownymi naprawami. Dlatego powinieneś wiedzieć, jak odpowietrzyć układ chłodzenia szybko i skutecznie tak, aby w razie problemów drobne awarie szybko zniwelować. Oczywiście, jako początkujący kierowca, może nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, że układ chłodzenia zapewnia prawidłową pracę silnika. To jednak nie wszystko, ponieważ ty sam będziesz również odpowiedzialny za utrzymanie właściwej temperatury jednostki napędowej.
Objawy zapowietrzenia układu chłodzenia
Dbanie o układ chłodzenia to nie tylko dostarczanie dobrej jakości płynu chłodzącego. To ważne, ale jeżeli wydaje ci się, że wystarczy tylko jego uzupełnienie w zbiorniku, to grubo się mylisz. Czasami niezbędne okazuje się odpowietrzanie schemat chłodzenia. Temperatura silnika powinna utrzymywać się w zakresie pomiędzy 90 a 150 stopni Celsjusza. Gdy temperatura będzie zbyt niska albo będzie zbliżać się do górnej granicy, możesz być niemal pewien, że coś złego dzieje się w układzie chłodzenia. To jeden z głównych objawów zapowietrzenia układu chłodzenia.
Dobrą wiadomością jest, że możesz to sprawdzić i samodzielnie wykonać chłodzenie pojazdu. Najłatwiej jest to zrobić, gdy samochód jest wyposażony w odpowietrzniki, które umieszczone są w termostacie. Wtedy wystarczy je lekko odkręcić korek od zbiorniczka i pozwolić, aby powietrze uciekło z układu do zbiornika wyrównawczego. Jeżeli nie masz na to czasu, zleć usługę mechanikowi. Bardzo ważne, żeby nie zaniedbać tej czynności. Inaczej narazisz swój pojazd na uszkodzenie silnika. Może wystąpić zatarcie tłoka lub gorsze smarowanie.
Po czym poznać zapowietrzony układ chłodzenia?
Jeśli chodzi o zapowietrzony układ chłodzenia, objawy są widoczne wręcz gołym okiem. Sygnałem, który od razu odnotujesz, będzie pojawienie się dymu. Poza tym widoczny będzie wyciek płynu chłodniczego. Dlatego warto co jakiś czas obejść samochód dookoła i sprawdzić, czy nic z niego nie kapie, a najlepiej regularnie zaglądać pod maskę.
Jeśli chodzi o samo odpowietrzenie układu chłodzenia, to nie będzie to bardzo skomplikowana procedura. Jeżeli będziesz postępować zgodnie z kilkoma kluczowymi zasadami, to zapowietrzony układ chłodzenia szybko przestanie zaprzątać ci głowę.
Jak odpowietrzyć układ chłodniczy samodzielnie?
Najważniejsze w przypadku odpowietrzania układu chłodzenia jest dopilnowanie, żeby silnik oraz płyny chłodnicze były całkowicie zimne. Pamiętaj, że jeżeli samochód był ogrzewanie i otworzysz zawór, to możesz się mocno poparzyć. Wewnątrz zbiornika panuje wówczas wysokie ciśnienie. Płyn może wytrysnąć na zewnątrz. Jeżeli dokładnie analizujesz, jak przewietrzyć układ chłodzenia, pamiętaj, aby pojazd przez dłuższy czas stał z wyłączonym silnikiem. Wtedy temperatura będzie miała optymalny poziom.
Kolejną czynnością przy odpowietrzaniu układu chłodzenia jest odkręcenie nakrętki i włączenie silnika. Wówczas obserwuj, czy na powierzchni wlotu chłodnicy nie są obecne pęcherzyki powietrza. Jeżeli płyn stopniowo będzie opadać, to trzeba go uzupełnić i nadal obserwować. Tę czynność będziesz powtarzać tak długo, aż bąbelki nie będą się pojawiały. Pamiętaj, aby dolewać płynu takiego samego jak poprzednio. Dodatkowo nie zaleca się uzupełniania zbiornika zwykłą wodą.
Zapowietrzony układ chłodzenia – profilaktyka i zapobieganie problemom
Chcesz uniknąć zapowietrzenia układu chłodzenia? Zadbaj o regularną kontrolę jego stanu! Przy czym powinna być realizowana niezależnie od tego, czy zauważysz wahania temperatury. Najczęściej też kontrola układu jest realizowana podczas innych czynności serwisowych. Jeżeli więc od dłuższego czasu nie byłeś u specjalisty, to powinieneś sam sprawdzić chłodnicę, nagrzewnicę i płyn. Zminimalizujesz wówczas ryzyko wystąpienia awarii.
Najczęstsze usterki i awarie w układzie chłodzenia
Nie jest powiedziane, że jeżeli już wiesz, po czym poznać zapowietrzony układ chłodzenia i wszystkie czynności wykonasz prawidłowo, to nie pojawią się problemy. Jeśli nadal nie będziesz w stanie utrzymać odpowiedniej temperatury, to może być wina dodatkowych usterek. Zwykle najczęściej będzie przy tym obecny wyciek płynu chłodniczego. To może być następstwo uszkodzenia chłodnicy albo rozszczelnienia wężyka. Na szczęście nie są to poważne awarie, wystarczy zamontowanie nowych komponentów.
Gorzej gdy wycieku nie ma, ale płynu i tak w zbiorniku ubywa. To może oznaczać, że ciecz przedostaje się do oleju, a to poważna i kosztowna usterka. Wówczas powinieneś niezwłocznie pojechać do warsztatu, gdzie mechanicy wiedzą nie tylko jak pozbyć się powietrza z układu chłodniczego, ale będą mogli stwierdzić na przykład zabrudzoną chłodnicę lub inne łatwe do usunięcia usterki. Zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura silnika może skończyć się poważnymi awariami. Dlatego tak ważne jest dbanie o układ chłodzenia. Pamiętaj o tym, żeby regularnie go odpowietrzać. To prosta czynność, która pozwoli ci uniknąć większych problemów.
Uwielbiam ten moment, kiedy z kubkiem kawy mogę przysiąść nad Waszymi postami na blogu i poczytać nieco więcej na temat samochód, którymi już i tak się interesuję. Ogromne dzięki, bardzo fajnie się Was czyta.