Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

jazda na suwak
jazda na suwak

Porady

Jazda na suwak – kiedyś przejaw życzliwości, dziś obowiązek!

Istnieje mnóstwo opinii i komentarzy kierowców na temat jazdy na suwak. Niektórzy nawet bronią się przepisami jazdy na suwak po wymuszeniu pierwszeństwa. Jak należy je interpretować? Kiedy trzeba je stosować, a w jakich sytuacjach nie obowiązują? Przekonaj się!

Chociaż do tej pory przepisy co do jazdy na suwak nie obowiązywały oficjalnie, była to metoda rekomendowana dla kierowców. Od niedawna jednak ten styl z Ameryki zagościł również w Polsce. Jak to przeważnie bywa w przypadku nowych przepisów, pojawiły się pytania i wątpliwości. Kiedy jazda na suwak musi być uwzględniania, a kiedy nie? Co daje taki styl poruszania się w korkach? Na te pytania odpowiemy, ale na początek jednak nieco historii.

Na czym polega jazda na suwak?

Nazwa pochodzi od tradycyjnego zamka bądź suwaka montowanego w odzieży. Podczas jego zasuwania, poszczególne elementy wchodzą między siebie na przemian. Amerykanie stwierdzili, że taki sposób poruszania się w korkach przyczyni się do rozładowywania ich. I mieli rację. Jazda na suwak zmniejsza zatłoczenie i wymusza obniżenie prędkości, co w rezultacie wpływa na bezpieczeństwo podróżujących. 

Jazda na suwak to obowiązek!

Od 6 grudnia 2019 roku przepisy jazdy na suwak obowiązują również w Polsce. Nie ma więc mowy o zwykłej uprzejmości ze strony kierowcy, który wpuszcza z kończącego się pasa kogoś do ruchu. Jazda na suwak jest teraz obowiązkiem. Jednak budzi on wiele zapytań i wątpliwości. Do całej sytuacji należy też dodać błędną interpretację przepisów, nadgorliwość ze strony kierujących pojazdami lub zapominanie o takim prawie. W efekcie powstaje niezły bałagan, który widoczny jest w wielu miastach Polski. Pora więc wyjaśnić dokładnie, jak należy się zachowywać w poszczególnych sytuacjach drogowych.

Zobacz też:
Hamowanie silnikiem – co to jest i na czym polega? Czy jest szkodliwe?

Jak dokładnie wygląda jazda na suwak?

Aby w ogóle mieć możliwość jazdy na suwak, musi wystąpić kilka warunków. Przede wszystkich chodzi o:

  • znaczące zmniejszenie prędkości przemieszczających się pojazdów;
  • występowanie przynajmniej dwóch pasów ruchu w jednym kierunku jazdy;
  • usytuowanie blokady, przeszkody lub zakończenie jednego z pasów ruchu.

A więc przepisy jazdy na suwak nie obowiązują zawsze. Już samo przeanalizowanie powyższych informacji pozwala rozpoznać sytuacje, w których nie trzeba stosować zasady jazdy na suwak. 

Jazda na suwak na przykładzie

Wyobraź sobie przykładową sytuację: na drodze z dwoma pasami w jednym kierunku, tuż przed rondem kończy się lewy skrajny pas. Jadący na nim kierowcy nie mogą wjechać na pas przepustowy ze względu na jego zakorkowanie. Co w takim razie należy zrobić według najnowszych przepisów? Kierujący pojazdami dojeżdżają do końca pasa i są pojedynczo wpuszczani przez kierowców z pasa prawego. Z tym, że każdy z nich po wpuszczeniu jednego pojazdu, przejeżdża dalej. Na tym właśnie polega jazda na suwak.

Kiedy stosować jazdę na suwak?

Najprostszą sytuację, w której obowiązują przepisy jazdy na suwak, omówiono powyżej. Są jednak jeszcze dwa przypadki, kiedy obowiązuje taki rodzaj poruszania się. Oto one.

  1. Pierwszy ma miejsce wtedy, gdy środkowy pas ma pierwszeństwo, a dwa skrajne po obu jego stronach zanikają. Wtedy pojazdy poruszające się pasem środkowym mają obowiązek pojedynczo przepuszczać uczestników ruchu po jednej i drugiej stronie. Oczywiście na pas z pierwszeństwem, według zasady jazdy na suwak i ogólnie przyjętych norm poruszania się po drogach publicznych, pierwszy wjeżdża pojazd z prawej strony kierowcy przepuszczającego.
  2. Drugi wariant to taki, w którym jeden z pasów zanika, a dwa kolejne równolegle nadal biegną. Sytuacja jest bardzo podobna, bo wtedy kierujący pojazdem przepuszcza oba z nich, z tym że pas z pierwszeństwem zajmuje najpierw kierowca po prawej stronie.
Zobacz też:
Montaż czujników parkowania – ogromne ułatwienie czy niepotrzebny wydatek?

Jazda na suwak i korytarz życia

Wraz z wejściem w życie nowych zasad dotyczących jazdy na suwak, kierowcy są zobowiązani również do przestrzegania przepisów dotyczących formowania korytarza życia. Stosowanie się do tego drugiego rozporządzenia jest jeszcze ważniejsze niż w przypadku pierwszego z nich, bo podczas akcji ratunkowych na drogach liczą się niekiedy sekundy. 

Jak kierowca powinien się zachować w momencie konieczności utworzenia korytarza życia?

Najprostsza sytuacja ma miejsce, gdy droga składa się z dwóch pasów o tym samym kierunku jazdy. Wtedy normalne jest, że każdy z pojazdów zjeżdża w stronę najbliższego pobocza. Na środku tworzy się wtedy wspomniany korytarz życia. Gdy jednak występują więcej niż dwa pasy o tym samym kierunku jazdy, auta znajdujące się na skrajnie lewym pasie zjeżdżają na lewo, natomiast wszystkie inne w swoją prawą stronę. Korytarz życia tworzy się więc zawsze po lewej stronie drogi.

Najczęstsze błędy kierowców podczas jazdy na suwak

Chociaż ustawa dotycząca jazdy na suwak jest względnie prosta, niektórzy mają kłopot z jej interpretacją. Dlatego poniżej zestawiono kilka najpopularniejszych błędów, które są popełniane przez kierujących pojazdami. Zapoznanie się z nimi pomoże Ci uniknąć ich w czasie podróży. Oto i one.

Wymuszanie pierwszeństwa przejazdu z pasa rozbiegowego

Niejednokrotnie może przydarzyć się kolizja podczas jazdy na suwak, bo kierowcy nie rozumieją zasad jej stosowania. Ma to miejsce, np. gdy jeden z pojazdów zjeżdża z pasa rozbiegowego, wyłaniającego się z ze stacji benzynowej i wjeżdża bezpośrednio przed inne auto na pasie przepustowym. To oczywisty błąd. W takich sytuacjach nie ma obowiązku stosowania się do treści przepisu jazdy na suwak, bo pojazdy nie poruszają się w korku, a pas rozbiegowy w takiej sytuacji nie sprawia, że jadący nim kierowca ma pierwszeństwo.

Nieprzepuszczanie kierowców z pasa zanikającego

Druga skrajność widoczna jest w zachowaniu kierowców, którzy nie chcą ustępować pierwszeństwa wjeżdżającym z pasa zanikowego lub tego, na którym ustawiona jest przeszkoda. W takim wypadku, jeśli wydarzy się kolizja w czasie jazdy na suwak, wina leży po stronie kierowcy, który nie ustąpił pierwszeństwa, czyli nie przepuścił drugiego pojazdu.

Zobacz też:
Rejestracja samochodu z Niemiec – jak przebiega? Ile kosztuje przerejestrowanie auta z Niemiec?

Wpuszczanie kilku aut naraz

To również częsty błąd. Zasady jazdy na suwak uwzględniają przepuszczanie kierowców z sąsiednich pasów, jednak po ustąpieniu pierwszeństwa jednemu pojazdowi należy jechać dalej. Odpowiedzialność za przepuszczenie drugiego oczekującego samochodu ponosi kierowca z tyłu. Często dochodzi do sytuacji, gdy kierowcy przepuszczają całą kolumnę aut w ramach uprzejmości. To niestety nie wpisuje się w ustawę o jeździe na suwak.

Piotr Żandarowski

Zawodowo buduje drogi, mosty i tunele, jednak jego pasją jest jazda poza utwardzonymi szlakami. Zarówno w pełnym wymiarze, jak i w skali. W bagażniku zawsze ma największy zestaw kluczy i podręcznik „Sam naprawiam…”

1 Comment

1 Comment

  1. Avatar

    Mateusz

    22 kwietnia 2021 at 20:57

    Jazda na suwak z pewnością jest czymś, czego Polacy powinni się jednak jeszcze lepiej nauczyć. Często jeżdżę za granicę i tam kultura jazdy stoi na zdecydowanie wyższym poziomie niż w naszym ojczystym kraju 🙁

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiedza

Nikola Tesla zapisał się w historii jako wynalazca, który rywalizował z Edisonem. Na jego cześć został nazwany samochód elektryczny, który pochodzi z przedsiębiorstwa Elona...

Bezpieczeństwo

Niektórym kierowcom nie przechodzi przez myśl pytanie, czy można wyprzedzać pojazd uprzywilejowany, bo to „na pewno” murowane problemy. Inni zaś bez wahania decydują się...

Porady

Uszkodzenie zespołu sprzęgłowego w autach jest powszechnym zjawiskiem, szczególnie po pokonaniu około 150 tysięcy kilometrów. Spalone sprzęgło nietrudno rozpoznać, ale co oznacza spalenie sprzęgła?...

Eksploatacja

Dla aut homologowanych od maja 2022 roku obowiązkowym systemem będzie ogranicznik prędkości. Kierowców ma go wspomóc elektronika. Jednak już teraz można mieć do niej...

Eksploatacja

Każdy, kto pamięta jeszcze kurs na prawo jazdy, w teorii powinien umieć poprawnie ustawić lusterka boczne i wsteczne na szybie czołowej. Jednak w rzeczywistości...

Eksploatacja

Bezpieczeństwo dzieci jest kluczowe dla ich rodziców, dlatego w ślad za potrzebami poszły też przepisy. System ISOFIX sprawia, że pociechy są bezpieczne podczas jazdy...

Porady

Sprawdzenie prawa jazdy interesuje każdego, kto po raz pierwszy stara się o otrzymanie wymaganych uprawnień. Jak sprawdzić, czy prawo jazdy jest do odbioru bez...

Eksploatacja

Czy kilka zespawanych rur może mieć tak duży wpływ na eksploatację pojazdu? Kolektor wydechowy – bo o nim mowa – zapewnia optymalny przepływ gazów...

Wiadomości

GP Turcji oficjalnie zostało odwołane. W związku z tym Liberty Media dopuścił się kolejnych zmian w tegorocznym kalendarzu. Wyścig na torze Red Bull Ring...

Eksploatacja

Samochody PRL-u udowadniają, że gdyby w tamtym czasie polscy inżynierowie mieli szansę na rozwój, mogliby stworzyć naprawdę silne zaplecze motoryzacyjne. Jakie były najbardziej popularne...

Zobacz także

Wiadomości

Szef francuskiego koncernu zapowiada drastyczny wzrost cen samochodów. Szczególnie narażone są auta z segmentu A. Włoch za taki stan rzeczy obarcza winą rygorystyczne normy...

Wiadomości

Kierowcy Mercedesa byli najszybsi na obu piątkowych treningach przed niedzielnym wyścigiem o GP Hiszpanii. W pierwszej sesji treningowej w kokpicie Alfy Romeo zasiadł Robert...

Wiadomości

38-latka została zatrzymana w Kostrzynie nad Odrą w związku z prowadzeniem pojazdu w stanie nietrzeźwym. Badanie wykazało aż 4,2 promile alkoholu. Jak się okazało...

Wiadomości

LiveWire odłącza się od Harleya-Davidsona i od 8 lipca będzie funkcjonować jako osobna marka. Firma, na czele której stanie Ryan Morrissey zajmie się produkcją...

Wiadomości

Auta o napędzie elektrycznym są przyszłością, aczkolwiek nie cieszą się jeszcze taką popularnością jak ich spalinowe odpowiedniki. Trend ma się jednak odwrócić szybciej niż...

Wiadomości

Sieć rozciągniętych pomiędzy drzewami drutów znalazły służby leśne w gminie Chęciny w województwie świętokrzyskim. Rozmieszczone w lesie linki miały prawdopodobnie być pułapką na motocyklistów.

Wiadomości

We wtorek w Gliwicach w odstępie zaledwie kilku minut, doszło do dwóch fatalnych wypadków. W jednym z nich zginął znany onkolog prof. Leszek Miszczyk....

Wiadomości

Dzisiaj od godzin porannych rozpoczęła się na terenie całego kraju akcja „Prędkość”. Policjanci będą przede wszystkim kontrolować przestrzeganie przez kierowców limitów prędkości. Ponadto funkcjonariusze...