Dlaczego kierownicę samochodową trzeba czasem wymienić? Głównym powodem jest jej uszkodzenie mechaniczne lub zużycie obszycia. Takie wady to skutek niewłaściwej lub długotrwałej eksploatacji. Szpecący wygląd sprawia, że kierowcy decydują się, by nałożyć pokrowiec, obszyć kierownicę lub ją wymienić. Niektórzy też decydują się na kierownicę sportową. Myślisz, że ten element auta nie ma przed tobą tajemnic? Sprawdź, czy rzeczywiście wiesz o kierownicy wszystko!

Jak zbudowane są kierownice do samochodów?

Stelaż kierownicy często jest wykonany z aluminium. To przekłada się niską wagę produktu przy jednoczesnej stabilności. Na stelażu montowane są także wszelkie uchwyty i poprowadzone elementy elektroniki. W obecnie produkowanych autach kierownica samochodowa jest stworzona tak, by zarządzać silnikiem, multimediami i innymi odbiornikami zainstalowanymi w pojeździe. Musi się w niej też zmieścić poduszka powietrzna wraz z elementami odpowiadającymi za sterowanie.

Jak przeprowadzić demontaż kierownicy w aucie?

Sprawa jest bardzo prosta jedynie w starszych modelach aut, które nie miały na wyposażeniu airbagów. Wymiana kierownicy na używaną odbywa się poprzez zdjęcie wierzchniego elementu, pod którym ukryte jest sterowanie klaksonem. Jak to zrobić? Mocno odczep tę część. Możesz podważyć go na 2 sposoby:

  • palcami;
  • ostrożnie płaskim solidnym śrubokrętem. 

W ten sposób uzyskujesz dostęp do nakrętki mocującej na wieloklinie. Gdy ją odkręcisz, będziesz miał możliwość zdjęcia kierownicy.

Demontaż kierownicy w aucie z poduszkami powietrznymi

Tutaj sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Bez względu na to, czy interesuje cię kierownica sportowa, czy po prostu zamiana na podobny model, potrzebne ci będą umiejętności i dokładność. Pierwszą rzeczą, od której trzeba zacząć, jest odłączenie akumulatora. Ochroni cię to przed przypadkowym zwarciem i uruchomieniem ładunku poduszki powietrznej. A to mogłoby skończyć się poważnym uszczerbkiem na zdrowiu.

Jak przeprowadzić demontaż kierownicy samochodowej? Wyjęcie poduszki

Co robić dalej? W kolejnych krokach:

  • znajdź i odkręć dwie śruby odpowiedzialne za stabilizację poduszki, które znajdziesz z tyłu kierownicy;
  • po ich wykręceniu możesz podważyć front i dzięki temu dostaniesz się do airbagu;
  • tutaj musisz bardzo delikatnie i ostrożnie rozłączyć wszystkie wtyczki, by nie doprowadzić do ich uszkodzenia.

Kierownica samochodowa może mieć w danym aucie różne schematy połączeń, jednak powinieneś sobie z nimi poradzić. Gdy wyjmiesz poduszkę, odłóż ją w ustronne miejsce bardzo delikatnie, by jej nie uszkodzić.

Zdejmowanie kierownicy samochodowej po wyjęciu poduszki

Teraz pozostało ci już kilka drobnych czynności. Pierwsza sprawa to odkręcenie nakrętki z wieloklinu i rozłączenie wtyczki od sterowania mediami. Pamiętaj, by zaznaczyć położenie kierownicy. Zrób to tak, by nie zmienić jej ustawienia po założeniu nowego egzemplarza. Jeśli zakładasz zupełnie nową kierownicę samochodową, w zasadzie możesz przejść do tego kroku. Jeżeli jednak masz tylko obszytą nową obręcz, to pozostaje ci jeszcze przełożenie frontu z przyciskami. Od twojej dokładności zależy, jak kierownica będzie się prezentować.

Kierownica samochodowa sportowa – po co ją zakładać?

Powody są dwa:

  • tuning wizualny wnętrza;
  • uzyskanie lepszego czucia pojazdu na torze. 

W pierwszym przypadku chodzi przede wszystkim o aspekt estetyczny. Samo odsadzenie i średnica obręczy nie ma większego znaczenia. Takie modele kierowcy dostosowują do zakresu zmian w kokpicie i oczekiwanego stylu. Natomiast sportowa kierownica do rajdów zazwyczaj jest trzyramienna i ma średnicę 350 mm. Odsadzenie dobiera się tak, by zachować optymalną odległość na ramiona. Obszywa się ją skórą (trwalsza i pewniejsza) lub zamszem (tańszy, mniej trwały).

Ile kosztuje wymiana kierownicy na nową i obszycie starej?

Jeśli chcesz zamienić swój stary egzemplarz na zupełnie inny, musisz liczyć się z wydatkiem rzędu przynajmniej 250-300 zł. Czasem mowa oczywiście o produktach używanych, ale oryginalnych, których stan jest bardzo dobry. Pamiętaj, że im nowsze auto, tym mniej opłaca się kupić nowy produkt. Koszt takiej kierownicy może nawet przekroczyć kilka tysięcy złotych. O wiele tańsze jest obszycie, szczególnie gdy samodzielnie zdemontujesz kierownicę. Z wysyłką taka usługa będzie cię kosztowała maksymalnie 300-350 zł.

Ceny nowych kierownic sportowych – czy warto?

Te są całkiem kuszące, o ile mowa o starszych i nienaszpikowanych elektroniką autach. Do takiego pojazdu kierownica samochodowa o sportowym charakterze może kosztować już 200 zł. Jasne jednak jest, że im lepsza jakość wykonania i większe zaawansowanie technologiczne, tym drożej. Dlatego nie zdziw się, gdy będzie trzeba za nią zapłacić 600, a nawet 800 zł.

Wymiana kierownicy nie będzie zbyt częsta, ale czasem okaże się konieczna. Nasze porady dotyczące zdejmowania kierownicy samochodowej mogą ci przydać się nie tylko przy okazji zamiany na inny egzemplarz. Jeśli skorzystasz z podpowiedzi, poradzisz sobie z demontażem. Jeśli jednak nie czujesz się w tym pewnie, lepiej zleć demontaż i wymianę komuś znającemu się na rzeczy.

Archiwum: lipiec 2021