Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

moduł komfortu
moduł komfortu

Samochody

Moduł komfortu – wygoda kierowcy i pasażerów przede wszystkim!

Jak wskazuje nazwa, moduł komfortu odpowiada za uprzyjemnienie podróży kierowcy i pasażerom. W obecnie produkowanych pojazdach jest normą i steruje wieloma urządzeniami elektronicznymi, które dotyczą wszystkiego, co ma związek z poprawą jakości przebywania w aucie. Co jest sercem tego urządzenia i w jaki sposób rozwijało się ono na przestrzeni lat?

Co to jest moduł komfortu?

Nie jest to jakiś system czy układ, lecz konkretne urządzenie elektroniczne przy tablicy bezpieczników czy w schowku pod fotelem kierowcy. Takie miejsce montażu jest uzależnione od zbiegających się wszystkich wiązek przewodów elektrycznych, które wysyłają sygnały do poszczególnych urządzeń. Moduł komfortu współpracuje z magistralą przesyłu informacji. W zależności od wersji może to być CAN, MOST, LIN lub komunikacja radiowa Bluetooth.

Moduł komfortu kiedyś

Jeśli znasz pojęcie „korbotronic” to wiesz, co oznacza brak dodatkowych wspomagaczy w aucie. Niegdyś moduł komfortu dodawany był jedynie do najlepszych wersji pojazdów i obejmował elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka i podgrzewane fotele. Jednak w większości pojazdów trzeba było zdać się na samodzielną obsługę tych elementów, co nie kojarzyło się z komfortem. Z biegiem czasu sytuacja jednak uległa zmianie, stosownie do rozwoju technologii i potrzeb kierowców. Moduł komfortu montowano w większej ilości aut i w wersjach umożliwiających sterowanie różnymi urządzeniami. 

Moduł komfortu dziś

W pojazdach produkowanych współcześnie, moduł komfortu jest obowiązkiem, a jego zadania są zróżnicowane. Pierwotnie używany LIN (z ang. Local Interconnect Network) dysponował prędkością przesyłu danych na poziomie 20 kb/s. W zupełności wystarczało to do regulowania położenia szyb w drzwiach, zmiany położenia lusterek czy sterowania centralnym zamkiem i alarmem. Z czasem wprowadzono do produkcji opcję CAN (z ang. Controller Area Network). W zależności od magistrali może dysponować przesyłem danych do poziomu 100 kb/s. Dzięki temu możliwe jest zarządzanie multimediami czy klimatyzacją automatyczną. 

Magistrala  MOST

Najlepiej wyposażone, nowoczesne pojazdy wykorzystują obecnie magistralę MOST (z ang. Media Oriented System Transport). Jej przepustowość sięga 124 kb/s i stosuje się ją w pojazdach wyposażonych w bardzo skomplikowane systemy bezpieczeństwa.

Co najczęściej psuje się w module komfortu?

Jednoznaczne określenie przyczyny awarii modułu komfortu nie jest łatwe. W zależności od urządzenia, które przestało funkcjonować, można poszukiwać źródła problemu w węźle master lub utracie zasilania magistralą. Problemy może również powodować system wymiany danych, który nie jest bezpośrednio związany z modułem komfortu. Tak dzieje się np. przy nieprawidłowym funkcjonowaniu systemów multimedialnych. Awarie bardzo często mają związek z przerwą w dostawie energii elektrycznej, np.odpięty na dłuższy czas akumulator. Kolejnym powodem jest wilgoć. O ile w miejscu tablicy bezpieczników wewnątrz pojazdu nie jest to częste zjawisko, to pod fotelem kierowcy już tak. Musisz uważać na butelki i opakowania z płynami, które odruchowo wiele osób chowa pod fotelami. Istotna jest także czystość pojazdu pod kątem wnoszenia do niego śniegu w porze zimowej.

Jak naprawić moduł komfortu?

Pierwsza sprawa to podpięcie komputera diagnostycznego do auta. W ten sposób możesz jednoznacznie określić kod błędu i zlokalizować miejsce usterki. W dalszej kolejności możesz zastosować domowe sposoby. Pomocne w naprawie modułu komfortu może okazać się odpięcie „minusa” na akumulatorze na kilka minut. Jeśli sposób ten nie przynosi oczekiwanych efektów, można pokusić się o twardy reset. Moduł komfortu odpina się wtedy od zasilania i łączy ponownie. Jeśli i to nie pomoże, konieczna jest wymiana wadliwego podzespołu. Pamiętaj, by dobrać go odpowiednio do numerów fabrycznych i zakodować go.

Jak widać, w tym przypadku przyjemność łączy się z obowiązkami. Aby zapewnić komfort w trakcie jazdy sobie i swoim bliskim… zadbaj o moduł komfortu!

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Amadeusz

    22 kwietnia 2021 at 19:02

    Komfort… Komfort kojarzy mi się tylko i wyłącznie z moim golfem 🙂 Jak mam do dyspozycji jakiś inny samochód, którym muszę gdzieś podjechać, to od razu pogarsza mi się nastrój. Fajny tekst, podam dalej.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Lewis Hamilton zwycięzcą dzisiejszych kwalifikacji na torze Silverstone. Brytyjczyk okazał się minimalnie szybszy od swojego głównego rywala Maxa Verstappena. Na uwagę zasługuje ósme miejsce...

Wiadomości

Wczoraj na torze Silverstone zaprezentowano model bolidu zgodny z regulacjami technicznymi, które zaczną obowiązywać od sezonu 2022. Inną nowością podczas najbliższego weekendu stanowi format...

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Samochody

Zestaw naprawczy do opon jest lżejszy od standardowego koła o około 15 kg i zabiera mniej miejsca. Dzięki temu jest coraz chętniej wybierany przez...

Samochody

Spalanie paliwa to proces, który umożliwia porusza sie pojazdów. Jednak to właśnie ono powoduje największe koszty, jeśli chodzi o użytkowanie auta. Jakie jest średnie...

Samochody

Deska rozdzielcza jest dla kierowcy jednym z najważniejszych elementów samochodu. To ona pozwala kontrolować stan pojazdu i jego prędkość. Musi więc działać sprawnie w...

Samochody

Olej napędowy jest popularnym paliwem nie tylko wlewanym do samochodów. Dowiedz się, jaka jest jego cena oraz skąd się on bierze. Czy pojazdy napędzane...

Samochody

Homologacja to sprawdzenie przedmiotu przed użytkowaniem przez urząd z państwowym zezwoleniem. Auto musi ją przejść, co jest jasne. Czym właściwie jest homologacja pojazdów i...

Samochody

Silnik Wankla nie jest już tak popularnym elementem budowy auta, jak niegdyś. Kiedy został wynaleziony? Jeśli fascynujesz się motoryzacją, musisz poznać tę historię! Dowiedz...

Samochody

Piasta koła znajduje się na wale lub osi. Z czasem się zużywa i nie unikniesz wymiany piasty. Kiedy to zrobić? Jak rozpoznać, że część...

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...

Wiadomości

Podczas wczorajszej konferencji prasowej koncernu Stellantis, olbrzymie kontrowersje wywołał slajd Alfy Romeo. Wiele osób zgodnie stwierdziło, że widniejący napis Alfa e-Romeo, to nowa nazwa...

Samochody

Wał Kardana to mechanizm krzyżakowy umieszczony na dwóch wałach. Odpowiada on za przenoszenie momentu obrotowego z silnika na oś pojazdu. Z czego składa się...

Samochody

Ogniwo paliwowe to zasilanie, które jest ekologiczne i daje spory zysk mocy. Czy taka konstrukcja to same zalety? Dowiedz się więcej o tym przyszłościowym...

Wiadomości

W Chałupach na Półwyspie Helskim organizowany jest event o nazwie „Razem na fali”. Dzięki tej imprezie wszyscy chętni będą mogli pojechać elektrycznym vanem Mercedesa,...

Wiadomości

Od 12 lipca można składać wnioski do programu „Mój elektryk”. Celem inicjatywy jest zachęcenie osób do zakupienia elektrycznych pojazdów oraz rozwój elektryfikacji w Polsce....

Wiadomości

Amerykańska agencja prasowa Bloomberg donosi, że Unia Europejska ma w planie od 2035 r. na swym terenie sprzedawać wyłącznie elektryczne samochody. Finalnym terminem jest...