Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

normy emisji spalin
normy emisji spalin

Przepisy

Jakie są normy emisji spalin i jak je sprawdzić?

Normy emisji spalin zostały wprowadzone w trosce o środowisko i ludzkie zdrowie. W jaki sposób można je sprawdzić? Czy wiesz, jakie są normy emisji spalin w Polsce? Sprawdź, jakie kryteria w tej kwestii będą musiały spełniać nowe auta już za kilka lat!

Normy emisji spalin są ustalane przez Unię Europejską. Kolejne restrykcje sprawiają, że producenci aut muszą modyfikować swoje rozwiązania, aby je spełniać. Dowiedz się, kiedy pojawi się norma Euro 7 i co będzie oznaczać dla kierowców. Ograniczenia są motywowane troską o środowisko, a ekolodzy najbardziej negatywnie wypowiadają się o silnikach Diesla. Jakie są normy spalin dla tych jednostek? O tym (i nie tylko) przeczytasz w naszym artykule!

Jakie są normy spalania Euro?

Od 2017 roku na terenie Unii Europejskiej obowiązują najnowsze normy emisji spalin. Zanim pojazdy trafią na rynek, muszą zostać poddane testom WLTP i RDE. Na przykład auto z silnikiem benzynowym może produkować maksymalnie 1 g/km tlenku węgla. W przypadku węglowodorów ilość ta wynosi już tylko 0,1 g/km. Samochód nie może wytwarzać też zbyt wiele tlenku azotu (maksymalne stężenie to) 0,06 g/km. Takie ograniczenia sprawiają, że nowe pojazdy muszą być nie tylko bardziej ekologiczne, ale też znacznie wydajniejsze.

Normy emisji spalin dla Diesla

Jeśli chodzi emisję o spalin samochodowych, normy dla Diesla nie są takie same, jak w przypadku silników benzynowych. Podajemy maksymalne stężenie poszczególnych substancji, jakie są dopuszczalne dla takich jednostek:

  • tlenek węgla: 0,5 g/km;
  • węglowodory: 0 g/km;
  • tlenki azotu: 0,08 g/km;
  • pył: 0,005 g/km.

Restrykcje te są więc znacznie bardziej surowe, niż w przypadku benzyny, niezależnie od tego, czy jest mowa o autach, czy jednośladach. W przypadku motocykli zasilanych benzyną maksymalna emisja węgla wynosi tyle samo, co przy samochodach (1 g/km).

Euro 7 – od kiedy nowe normy?

Od lat Unia Europejska wprowadza coraz więcej restrykcji, jeśli chodzi o poziom spalania samochodów. Nie powinno więc dziwić, że w 2025 roku mają wejść w życie kolejne normy emisji spalin wymuszające na producentach aut jeszcze większe ustępstwa. Komisja Europejska pod koniec 2021 roku przedstawi wynik swojego głosowania nad tym tematem, dlatego zmiany nie są jeszcze przesądzone. Biorąc jednak pod uwagę poprzednie lata, bardzo prawdopodobne jest, że nowe restrykcje faktycznie się pojawią. Nie jest to dobry znak dla wszystkich producentów, którzy będą musieli wydawać jeszcze więcej, by spełnić wymogi.

Zobacz też:
Prędkość na drogach – ile możesz jechać na poszczególnych trasach?

Emisja spalin – Euro wzbudziło kontrowersję

Propozycja zmian dotyczących emisji spalin w samochodzie od 2025 roku wzbudziła wiele kontrowersji. Producenci aut zwrócili uwagę, że wymogi mogą okazać się nierealne do spełnienia. Silnik benzynowy miał produkować tylko 10 mg/km tlenków azotu, a ilość tlenku węgla miałaby spaść do 300 mg/km. To mogłoby być nie do zrealizowania dla pojazdów napędzanych inaczej niż przez silnik elektryczny. Zapowiedziano jednak, że normy emisji spalin będą jednak jeszcze raz dobrze przemyślane i pod koniec 2021 roku pojawią się realistyczne liczby. Firmy motoryzacyjne przynajmniej pozornie nie muszą się więc tym martwić.

Normy emisji spalin a Polska

Jakie są normy emisji spalin w Polsce? Maksymalna emisja tlenków azotu w Polsce wynosi 80 mg/km dla pojazdów, które są zasilane silnikiem Diesla. Pojazdy benzynowe mają tę wartość obniżoną do 60 g/km. Jest to związane między innymi z normą Euro 6d, która weszła w życie od stycznia 2021 roku. Rynek motoryzacyjny cały czas się rozwija i próbuje dostosować do aktualnych wymogów. Nie inaczej jest w Polsce i być może za jakiś czas będziemy mieli na drogach np. więcej wspomnianych już aut elektrycznych.

Norma emisji spalin – jak sprawdzić, ile pali twoje auto?

Należy zwrócić uwagę na to, że normy emisji spalin dotyczą nowych pojazdów, które dopiero pojawią się na rynku. Prawo nie działa wstecz, dlatego Unia Europejska nie może zmienić zasad dla już wyprodukowanych samochodów. Nie musisz więc sprawdzać, ile pali twoje auto. Mimo tego te pojazdy, które pochodzą z wyższej półki, zwykle są wyposażone w dymomierz. Taki sprzęt pozwala na zmierzenie także innych parametrów, np. tlenku węgla czy węglowodorów.

Normy emisji spalin Euro – ile średnio spalin wydzielają samochody?

To, ile spala samochód, zależy oczywiście w dużej mierze od jego wielkości. Według badań z 2018 roku średnia z 23 krajów europejskich wynosiła 120,5 g CO2/km. Niestety, ta norma od kilku lat ma raczej tendencję wzrostową. Dlaczego? Być może przez mniejszą liczbę silników Diesla, które są w użyciu. Ta cały czas spada i choć te pojazdy produkują znacznie więcej niebezpiecznych dla środowiska substancji, to akurat tlenku węgla wytwarzają mniej niż inne silniki. Do wzrostu średniej przyczyniła się też większa liczba SUV-ów.

Zobacz też:
Kierunkowskazy na rondzie – jak używać ich zgodnie z przepisami?

Normy emisji spalin – czy naprawdę są tak ważne?

Czy normy emisji spalin są potrzebne? Wydawać się mogło, że ograniczenie jazdy autem nie będzie miało większego wpływu na środowisko. Pozornie najwięcej zanieczyszczeń jest produkowanych przez wielkie korporacje i firmy produkcyjne. Jaki wpływ mogłoby mieć to jedno miejskie auto, którym dojeżdżasz do pracy? Wbrew pozorom wpływ samochodów na środowisko jest naprawdę olbrzymi! W Unii Europejskiej ok. 30% wszystkich spalin pochodzi właśnie z sektora transportu. Ograniczając ilość tych zanieczyszczeń, można więc naprawdę poprawić komfort życia wielu ludzi i zadbać o przyrodę.

Normy emisji spalin dotyczą nowych samochodów, więc jeśli masz starsze auto, nie musi ich ono spełniać. Ważne jest jednak to, aby auta były jak najbardziej przyjazne środowisku i nie wydzielały nadmiaru spalin. Wprowadzane restrykcje nie są przecież wynikiem kaprysu, ale mają racjonalne uzasadnienie.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...