Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 3.0 tfsi
silnik 3.0 tfsi

Samochody

Silnik 3.0 TFSi w Audi A6 C6 i C7 – specyfikacja techniczna i eksploatacja

Silnik 3.0 TFSi z Audi A6 jest jedną z mocniejszych jednostek napędowych dostępnych na rynku. Zapewnia optymalną moc i jest przy tym dość oszczędny. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat tego motoru.

Silnik 3.0 TFSi łączy w sobie bezpośredni wtrysk benzyny i doładowanie. Zadebiutował w modelu C5 A6 w 2009 roku, a do najpopularniejszych odmian należała wersja C6 i C7. Cieszy się uznaniem wśród kierowców i jest uważany za jeden z niezawodnych silników niemieckiego producenta w historii. Dowiedz się więcej o 3.0 TFSi!

Podstawowe informacje o silniku Audi

W modelu 3.0 TFSi zastosowano turbosprężarkę Eaton z 24 zaworami, a także autorską technologię Audi TFSi. Do spotykanych kodów jednostki napędowej zaliczają się: CAKA, CAJA, CCBA, CMUA i CTXA. 

Moc obrotowa motoru wynosiła od 268 do 349 KM przy momencie obrotowym 400–470 Nm. Tak duży przedział był spowodowany głównie różnymi ustawieniami silnika w poszczególnych modelach. Najsłabszy model stosowano w A4, A5 i Q5, a najmocniejszy w SQ5. Zaletą silnika 3.0 TFSi od Audi jest również to, że ma duży potencjał do tuningu.

Dane techniczne wersji C6 i C7

Model C6 był produkowany od 2009 roku. Sześciocylindrowy motor w układzie V miał dokładną pojemność 2996 cm3 i po 24 zawory na cylinder. Otwór silnika wynosił 84,5 mm a skok tłoka 89 mm. Zamontowano w nim kompresor z intercoolerem. Maksymalny moment obrotowy wynosił 420 Nm a stopień sprężania 10. Silnik współpracował z 6-stopniową skrzynią biegów.

Z kolei model C7 dystrybuowano od 2010 do 2012 roku. Dokładna pojemność wynosiła 29995 cm3 z 6 cylindrami i 24 zaworami, a także bezpośrednim wtryskiem benzyny i doładowaniem. Motor o mocy 221 kW przy 440 Nm współpracował z 7-biegową przekładnią.

Eksploatacja silnika – jakie problemy występowały w trakcie użytkowania?

Do problemów, które pojawiały się najczęściej w trakcie użytkowania silnika 3.0 TFSi, zaliczały się usterki cewki i świecy zapłonowej. Przedwczesnemu zużyciu ulegały również termostat i pompa wodna. Kierowcy skarżyli się też na nagromadzający się węgiel i zbyt duże zużycie oleju.

Inne występujące komplikacje to uszkodzenie przełącznika oleju, zaworu odpowietrzającego skrzynię korbową, czy mocowania jednostki napędowej. Pomimo tych wad silnik 3.0 TFSi jest wciąż uznawany z mało awaryjny. Dowiedzmy się, jak można rozpoznać trzy najczęściej występujące problemy i je rozwiązać.

Zobacz też:
Benzynowy silnik N43 od BMW – czy cieszył się renomą?

Wadliwa cewka i świeca zapłonowa

Są to często występujące problemy, ale można sobie z nimi poradzić w dość łatwy sposób. Na początku należy poprawnie zdiagnozować usterkę. Wymienione komponenty do prawidłowego działania potrzebują prądu, aby wytworzyć iskrę w komorze spalania. Pobierają napięcie z akumulatora, przekształcają je na wyższe i sprawiają, że motor odpala bez problemu.

Ze względu na to, że cewki i świece pracują w wysokiej temperaturze, są narażone na zniszczenie. Ich awaria będzie się objawiać przerywanym lub całkowitym brakiem zapłonu, nierówną pracą na biegu jałowym, czy pojawieniem się sygnału CEL/MIL. W takiej sytuacji konieczna jest wymiana – zazwyczaj co 60 lub 80 tys. km.

Termostat i pompa wodna

W silniku 3.0 TFSi może się również zepsuć termostat i pompa wodna. Są ważną częścią układu chłodzenia, regulują ilość płynu zawracanego do jednostki napędowej, a także schładzanego przez chłodnicę przed powrotem. Pompa odpowiada za prawidłową cyrkulację substancji chłodzącej z chłodnicy do motoru i na odwrót.

Awarie polegają na tym, że termostat może się zaciąć, a pompa przeciekać. W efekcie motor przegrzewa się, ponieważ płyn chłodzący nie jest odpowiednio rozprowadzany. Problemy z tymi komponentami należą do standardowych zjawisk w trakcie eksploatacji jednostki napędowej.

Oznaki awarii w silniku 3.0 TFSi

Najczęstsze oznaki tego, że poszczególne komponenty nie działają prawidłowo, to pojawienie się wskaźnika niskiego poziomu płynu chłodzącego, przegrzewanie się motoru, widoczne wycieki substancji chłodzącej, czy wyczuwalny słodki zapach spod maski auta. Skutecznym rozwiązaniem będzie wymiana części u profesjonalnego mechanika.

Gromadzący się węgiel 

Pierwszy z problemów jest obecny w większości jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa, gdzie specyfik jest kierowany wprost do cylindrów i nie stanowi naturalnego środka czyszczącego dla portów i zaworów. Wskutek tego, po około 60 tys. km dochodzi zazwyczaj do nagromadzenia się brudu w wentylach wlotowych i portach. 

W efekcie moc silnika drastycznie spada – nagar zatyka zawory i utrudnia prawidłowy przepływ powietrza. Dzieje się to najczęściej w przypadku motorów, które napędzają auta wykorzystywane do dojazdów do pracy, kiedy silnik nie jest w stanie spalić nieczystości. 

Jak sobie radzić z gromadzącym się węglem?

Rozwiązaniem jest regularna wymiana świec i cewek zapłonowych, stosowanie paliwa wysokiej jakości, częsta zmiana oleju, a także ręczne czyszczenie zaworów wlotowych. Warto też przepalić silnik na wyższych obrotach przez ok. 30 minut.

Zobacz też:
Skrzynia półautomatyczna – kompromis między manualem automatem?

Czy silnik 3.0 TFSi zasłużył na renomę? Podsumowanie

Silnik 3.0 TFSi od Audi jest solidną jednostką. Powyższe problemy nie są aż tak uciążliwe i można ich w prosty sposób uniknąć. Silnik od Audi cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym – stabilnie działa nawet przy przebiegu rzędu 200 tys. km. Dlatego można go określać jako udaną jednostkę.

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...