Co to jest intercooler i jak działa?

Obecnie produkowane pojazdy z silnikami spalinowymi niemal zawsze są sparowane z turbodoładowaniem. Dzięki niemu dysponują większą mocą i momentem obrotowym, zachowując jednocześnie niewielkie pojemności skokowe. Celem zwiększenia wydajności systemu w układzie dolotowym umieszczana jest chłodnica intercoolera. Umieszcza się ją za sprężarką tzw. stroną zimną turbosprężarki, ale przed silnikiem. Jej zadaniem jest schładzanie powietrza tłoczonego pod ciśnieniem przez turbinę lub kompresor. Kiedy powietrze staje się chłodniejsze w silniku, jego gęstość wzrasta, dzięki czemu wydajność powietrza i moc spalania jest efektywniejsza. Dlaczego ma tak istotne znaczenie? Jak jest zbudowana? Czytaj dalej, by się dowiedzieć!

Intercoolery a chłodnica silnika

Pod pewnymi względami intercooler swoim wyglądem przypomina chłodnicę cieczy. Składa się z rdzenia wewnętrznego, w którym zachodzi wymiana ciepła pod wpływem pędu powietrza lub substancji chłodzącej. Na zewnątrz widoczne jest ożebrowanie z cienkiej blachy służące do efektywniejszego odprowadzania wysokiej temperatury powietrza. Intercooler w większości wypadków jest dosyć cienka, co umożliwia szybkie schładzanie czynnika.

Intercooler a proces spalania w samochodzie

Implementacja intercoolera w układ dolotowy powietrza wpływa na polepszenie procesu spalania. Dlaczego? Objętość gazów jest zależna od ich temperatury. Im mniejsza, tym więcej jest się w stanie ich zmieścić w danej przestrzeni zamkniętej. Mając na uwadze, że najważniejszy w procesie spalania jest tlen, możesz łatwo wywnioskować, że chłodniejsze powietrze zapewnia lepsze warunki zapłonu mieszanki.

Dlaczego powietrze należy schładzać? 

Przede wszystkim dlatego, że pod wpływem sprężania i w kontakcie z gorącymi elementami napędowymi silnika, zostaje ono rozgrzane. Wtłoczenie gorącego powietrza do komory spalania zmniejsza sprawność jednostki i pogarsza osiągi. Odpowiednio ulokowana chłodnica powietrza doładowującego, czyli intercooler, umożliwia sprawne obniżenie temperatury powietrza w dolocie.

Sposoby wymiany i montażu intercoolera

Jeszcze do niedawna w samochodach z silnikami turbodoładowanymi intercoolery były montowane tuż przed jednym z kół. W zderzaku przednim wykonywano otwory powietrza, zapewniające jego ciąg i owiewanie chłodnicy. Rozwiązanie to nie zajmowało dużo miejsca, co było sporą zaletą. Musisz jednak wiedzieć, że w takich warunkach nie można było montować intercoolera do chłodzenia powietrza o dużej powierzchni. Był on więc najczęściej dosyć gruby i niewielki, co nie wpływało dobrze na obniżanie temperatury.

Producenci pojazdów zaczęli więc podchodzić do tego tematu nieco inaczej. Ciekawym rozwiązaniem był montaż intercoolera wewnątrz komory silnika tak, jak w przypadku Subaru Imprezy STI. W masce profilowano wlot powietrza, dzięki czemu jego pęd mógł padać bezpośrednio na wymiennik ciepła. Wpływało to również na stworzenie krótszego obiegu i zmniejszenie efektu turbo-dziury.

intercooler - sposoby montażu

Montaż chłodnicy powietrza intercooler FMIC

Obecnie bardzo często stosuje się typ intercoolera określany jako FMIC. Jest to skrót od ang. Front Mounted Intercooler. Zasadniczą zaletą tego rozwiązania jest umiejscowienie chłodnicy na przednim pasie pojazdu przed wymiennikiem ciepła układu płynu chłodniczego. Pozwala to na uzyskanie większej wydajności sprzętu poprzez wystawienie go na maksymalny ciąg powietrza i jeszcze lepsze obniżanie temperatury. Oprócz tego stosuje się także modele schładzane przy pomocy wentylatorów lub posiadające natrysk wody. Ma to znaczenie szczególnie w jednostkach mocno wysilonych lub przygotowanych pod kątem motosportu.

Czy warto zmieniać chłodnicę intercoolera w aucie?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Skoro wiesz już, czym jest intercooler, rozumiesz, że ma wpływ na jakość spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Jednak silnik nie bierze mocy ze spalania tlenu. Jest to jedynie substancja umożliwiająca przeprowadzenie zapłonu w komorze silnika. Sama wymiana intercoolera w pojeździe, który już go posiada, nie da efektów w postaci diametralnego wzrostu mocy. W przypadku starszych diesli może jedynie przynieść delikatne zmniejszenie poziomu dymienia.

intercooler - czy warto zmienić w aucie

Montaż większej chłodnicy powietrza ma sens jedynie w parze z innymi modyfikacjami mocy silnika. Jeśli planujesz podnosić ciśnienie doładowania, inwestować w chiptuning lub przeprowadzać zmiany w układzie wtryskowym, implementacja większego intercoolera ma duży sens. Obecnie zamontowana chłodnica w pojeździe może nie wystarczać, dlatego warto dobrać sprzęt z innego pojazdu lub pokusić się o rozwiązanie customowe. Jakkolwiek planujesz to zrobić, nowy intercooler może przynieść wiele korzyści!

Archiwum: marzec 2021