Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik dwusuwowy
silnik dwusuwowy

Samochody

Prosty w budowie i tani silnik dwusuwowy – w jaki sposób działa?

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami. Czego nie ma silnik dwusuwowy, co jest w czterosuwowym? Przeczytaj!

Jak nazwa sugeruje, silnik dwusuwowy ma dwa suwy na cały cykl pracy. Chodzi o sprężanie i pracę. W konstrukcji czterosuwowej jest jeszcze ssanie i wydech. Taki sposób funkcjonowania jednostek napędowych przyczynił się do ich uproszczenia względem konstrukcji 4-suwowych. Ma jednak swoje wady. Czy ma również zalety? Czy nadal warto montować takie silniki? Na te pytania damy jasną odpowiedź!

Silnik dwusuwowy – budowa jednostki napędowej

W każdym silniku tłokowym kluczową rolę odgrywa komora spalania i w tym przypadku nie jest inaczej. Wewnątrz komory tłok umieszczony na korbowodzie działa w ruchu posuwisto-zwrotnym. Silnik dwusuwowy jest również zwykle wyposażony w gaźnik, chociaż są jednostki z elektronicznym systemem wtrysku paliwa. Niezwykle ważnym elementem jest skrzynia korbowa, której odpowiada za wytworzenie podciśnienia i ruch czynnika paliwowego. W silniku 2-suwowym umieszczona jest oczywiście głowica. Są też kanały dolotowe, przepływowe i wydechowe. W głowicy umieszczone są również świece.

Czego nie ma silnik dwusuwowy?

W porównaniu do konstrukcji 4-suwowej silnik dwusuwowy pozbawiony jest kilku ważnych elementów. Chodzi o:

  • zawory cylindrowe;
  • miskę olejową;
  • układ rozrządu.

Dlaczego w opisywanych jednostkach nie ma tych elementów? Zawory są zbędne, ponieważ za zasłanianie i odsłanianie kanałów dolotowych i wylotowych odpowiada tłok. Zazwyczaj nie ma konieczności, by były one obecne. Miska olejowa jest niepotrzebna, bo elementy pracujące są smarowane olejem zawartym w mieszance paliwowo-powietrznej. Nie ma też rozrządu znanego z jednostek 4-suwowych, ponieważ jest on maksymalnie uproszczony.

Zasada działania silnika dwusuwowego – opis

Aby silnik dwusuwowy mógł wykonywać swoją pracę, trzeba mu dostarczyć ładunku energetycznego. Cykl pracy rozpoczyna się od DMP tłoka. Gdy porusza się w dół, w skrzyni korbowej wypełnionej mieszanką powstaje podciśnienie. W chwili poruszania się tłoka w górę zamykają się kanały wylotowe i dolotowe. W tym etapie następuje sprężanie mieszanki i zapłon. Co dzieje się w chwili przekroczenia GMP tłoka? Kieruje się w dół i otwierany jest kanał wylotowy, którym spaliny uchodzą na zewnątrz. Gazy skumulowane w skrzyni korbowej wydmuchują nadmiar z komory spalania, aby wyczyścić kanał ze spalin.

Jakie są zalety silnika dwusuwowego?

W niektórych maszynach silniki dwusuwowe są popularne ze względu na prostotę konstrukcji. Nie trzeba więc wytwarzać wielu części, co przekłada się na niższe koszty produkcji. Poza tym, jednostki pracujące w trybie dwóch suwów mają zwykle większą moc i moment obrotowy. Brak miski olejowej sprawia, że mogą pracować w dowolnej pozycji, niekoniecznie w pionie. Rozruch takiego silnika również jest bardzo prosty. Jednostka szybko osiąga temperaturę roboczą, co stanowi kolejną zaletę.

Kilka wad silników dwusuwowych

Skoro więc jednostki 2T (bo tak nazywane są dwusuwy) mają tyle oczywistych zalet, to dlaczego są tak słabo rozpowszechnione? Głównym powodem są względy ekologiczne. Silnik dwusuwowy spala dużo więcej paliwa w porównaniu do jednostek 4T i emituje o wiele więcej szkodliwych substancji. Użytkownicy samochodów oczekują też cichej pracy (z wyjątkiem sportowych jednostek). Natomiast modele dwusuwowe pracują hałaśliwie, a to dla właścicieli aut bardzo duża wada.

Silnik dwusuwowy Diesla – czy to możliwe?

Silnik Diesla nigdy nie będzie silnikiem dwusuwowym. Trzeba rozróżnić dwie kwestie – silnik wysokoprężny i diesel. Pierwszy z nich może pracować dzięki olejowi napędowemu również w dwóch suwach pracy. Jednak obieg Diesla polega na występowaniu 4 przemian: dwóch adiabatycznych, izochorycznej i izobarycznej. Dlatego charakterystyczny obieg Diesla jest możliwy tylko dla jednostek 4-suwowych. Silnik dwusuwowy diesel? Nie. Silnik dwusuwowy wysokoprężny? Tak.

Silnik dwusuwowy – jakie paliwo może spalać?

Ciekawą konstrukcją jest jednostka firm Cummins i Achates. Power to silnik pracujący w cyklu dwusuwowym, który na 4 cylindry ma 8 tłoków. Poruszają się one naprzeciwko siebie, a cała konstrukcja jest zasilana olejem napędowym. Jednak po niewielkich przeróbkach silnik dwusuwowy może również pracować na benzynie, gazie czy wodorze. Dawniej konstrukcje średnioprężne zasilane były też spirytusem i naftą.

Gdzie można spotkać silnik dwusuwowy?

Dzisiaj silnik dwusuwowy znajdziesz w:

  • kosiarkach;
  • skuterach;
  • małych motocyklach;
  • piłach spalinowych. 

Co ciekawe, najpotężniejsza jednostka na świecie, czyli Wartsila-Sulzer RTA96-C też jest silnikiem dwusuwowym i generuje 109 000 KM. Jego jednak raczej nie spotkasz, ponieważ jego zadaniem jest napędzanie kontenerowców. Kolejną ciekawostką jest to, że jednostka ta korzysta z układu zasilania common rail. Ten system przyczynił się do znacznego obniżenia emisji szkodliwych substancji i wpłynął pozytywnie na osiągi.

Jak prawidłowo eksploatować silnik dwusuwowy?

Masz kosę spalinową, skuter lub motocykl z silnikiem dwusuwowym? Najważniejszą sprawą jest dobór oleju. Używaj takiego, który został zalecony przez producenta danej jednostki lub maszyny. Bardzo ważne jest również, by silnik dwusuwowy został dotarty na mieszance paliwowo-olejowej o innej proporcji niż do standardowej pracy. W przeciwnym wypadku trwałość elementów ciernych w silniku diametralnie spadnie.

Podczas eksploatacji silników 2T musisz zużyć mieszankę w czasie 14 dni. Po tym czasie olej zawarty w benzynie zmienia swoje właściwości smarujące i powoduje większe zużycie silnika.Czy silnik dwusuwowy wróci jeszcze do łask? Przykład konstrukcji firm Cummins i Achates jest dowodem na to, że dwusuwy jeszcze nie zginęły. Poza tym, w dalszym ciągu będą wykorzystywane do pracy w potężnych maszynach wodnych i małych sprzętach użytkowych oraz motocyklach. Dzięki temu raczej trudno spodziewać się ich definitywnej agonii. Jednak czy wrócą na stałe do aut osobowych? Trudno to jednoznacznie określić, ale hałas, który generują, często odstrasza producentów i kierowców.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...