Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik dwusuwowy
silnik dwusuwowy

Samochody

Prosty w budowie i tani silnik dwusuwowy – w jaki sposób działa?

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami. Czego nie ma silnik dwusuwowy, co jest w czterosuwowym? Przeczytaj!

Jak nazwa sugeruje, silnik dwusuwowy ma dwa suwy na cały cykl pracy. Chodzi o sprężanie i pracę. W konstrukcji czterosuwowej jest jeszcze ssanie i wydech. Taki sposób funkcjonowania jednostek napędowych przyczynił się do ich uproszczenia względem konstrukcji 4-suwowych. Ma jednak swoje wady. Czy ma również zalety? Czy nadal warto montować takie silniki? Na te pytania damy jasną odpowiedź!

Silnik dwusuwowy – budowa jednostki napędowej

W każdym silniku tłokowym kluczową rolę odgrywa komora spalania i w tym przypadku nie jest inaczej. Wewnątrz komory tłok umieszczony na korbowodzie działa w ruchu posuwisto-zwrotnym. Silnik dwusuwowy jest również zwykle wyposażony w gaźnik, chociaż są jednostki z elektronicznym systemem wtrysku paliwa. Niezwykle ważnym elementem jest skrzynia korbowa, której odpowiada za wytworzenie podciśnienia i ruch czynnika paliwowego. W silniku 2-suwowym umieszczona jest oczywiście głowica. Są też kanały dolotowe, przepływowe i wydechowe. W głowicy umieszczone są również świece.

Czego nie ma silnik dwusuwowy?

W porównaniu do konstrukcji 4-suwowej silnik dwusuwowy pozbawiony jest kilku ważnych elementów. Chodzi o:

  • zawory cylindrowe;
  • miskę olejową;
  • układ rozrządu.

Dlaczego w opisywanych jednostkach nie ma tych elementów? Zawory są zbędne, ponieważ za zasłanianie i odsłanianie kanałów dolotowych i wylotowych odpowiada tłok. Zazwyczaj nie ma konieczności, by były one obecne. Miska olejowa jest niepotrzebna, bo elementy pracujące są smarowane olejem zawartym w mieszance paliwowo-powietrznej. Nie ma też rozrządu znanego z jednostek 4-suwowych, ponieważ jest on maksymalnie uproszczony.

Zasada działania silnika dwusuwowego – opis

Aby silnik dwusuwowy mógł wykonywać swoją pracę, trzeba mu dostarczyć ładunku energetycznego. Cykl pracy rozpoczyna się od DMP tłoka. Gdy porusza się w dół, w skrzyni korbowej wypełnionej mieszanką powstaje podciśnienie. W chwili poruszania się tłoka w górę zamykają się kanały wylotowe i dolotowe. W tym etapie następuje sprężanie mieszanki i zapłon. Co dzieje się w chwili przekroczenia GMP tłoka? Kieruje się w dół i otwierany jest kanał wylotowy, którym spaliny uchodzą na zewnątrz. Gazy skumulowane w skrzyni korbowej wydmuchują nadmiar z komory spalania, aby wyczyścić kanał ze spalin.

Jakie są zalety silnika dwusuwowego?

W niektórych maszynach silniki dwusuwowe są popularne ze względu na prostotę konstrukcji. Nie trzeba więc wytwarzać wielu części, co przekłada się na niższe koszty produkcji. Poza tym, jednostki pracujące w trybie dwóch suwów mają zwykle większą moc i moment obrotowy. Brak miski olejowej sprawia, że mogą pracować w dowolnej pozycji, niekoniecznie w pionie. Rozruch takiego silnika również jest bardzo prosty. Jednostka szybko osiąga temperaturę roboczą, co stanowi kolejną zaletę.

Kilka wad silników dwusuwowych

Skoro więc jednostki 2T (bo tak nazywane są dwusuwy) mają tyle oczywistych zalet, to dlaczego są tak słabo rozpowszechnione? Głównym powodem są względy ekologiczne. Silnik dwusuwowy spala dużo więcej paliwa w porównaniu do jednostek 4T i emituje o wiele więcej szkodliwych substancji. Użytkownicy samochodów oczekują też cichej pracy (z wyjątkiem sportowych jednostek). Natomiast modele dwusuwowe pracują hałaśliwie, a to dla właścicieli aut bardzo duża wada.

Silnik dwusuwowy Diesla – czy to możliwe?

Silnik Diesla nigdy nie będzie silnikiem dwusuwowym. Trzeba rozróżnić dwie kwestie – silnik wysokoprężny i diesel. Pierwszy z nich może pracować dzięki olejowi napędowemu również w dwóch suwach pracy. Jednak obieg Diesla polega na występowaniu 4 przemian: dwóch adiabatycznych, izochorycznej i izobarycznej. Dlatego charakterystyczny obieg Diesla jest możliwy tylko dla jednostek 4-suwowych. Silnik dwusuwowy diesel? Nie. Silnik dwusuwowy wysokoprężny? Tak.

Silnik dwusuwowy – jakie paliwo może spalać?

Ciekawą konstrukcją jest jednostka firm Cummins i Achates. Power to silnik pracujący w cyklu dwusuwowym, który na 4 cylindry ma 8 tłoków. Poruszają się one naprzeciwko siebie, a cała konstrukcja jest zasilana olejem napędowym. Jednak po niewielkich przeróbkach silnik dwusuwowy może również pracować na benzynie, gazie czy wodorze. Dawniej konstrukcje średnioprężne zasilane były też spirytusem i naftą.

Gdzie można spotkać silnik dwusuwowy?

Dzisiaj silnik dwusuwowy znajdziesz w:

  • kosiarkach;
  • skuterach;
  • małych motocyklach;
  • piłach spalinowych. 

Co ciekawe, najpotężniejsza jednostka na świecie, czyli Wartsila-Sulzer RTA96-C też jest silnikiem dwusuwowym i generuje 109 000 KM. Jego jednak raczej nie spotkasz, ponieważ jego zadaniem jest napędzanie kontenerowców. Kolejną ciekawostką jest to, że jednostka ta korzysta z układu zasilania common rail. Ten system przyczynił się do znacznego obniżenia emisji szkodliwych substancji i wpłynął pozytywnie na osiągi.

Jak prawidłowo eksploatować silnik dwusuwowy?

Masz kosę spalinową, skuter lub motocykl z silnikiem dwusuwowym? Najważniejszą sprawą jest dobór oleju. Używaj takiego, który został zalecony przez producenta danej jednostki lub maszyny. Bardzo ważne jest również, by silnik dwusuwowy został dotarty na mieszance paliwowo-olejowej o innej proporcji niż do standardowej pracy. W przeciwnym wypadku trwałość elementów ciernych w silniku diametralnie spadnie.

Podczas eksploatacji silników 2T musisz zużyć mieszankę w czasie 14 dni. Po tym czasie olej zawarty w benzynie zmienia swoje właściwości smarujące i powoduje większe zużycie silnika.Czy silnik dwusuwowy wróci jeszcze do łask? Przykład konstrukcji firm Cummins i Achates jest dowodem na to, że dwusuwy jeszcze nie zginęły. Poza tym, w dalszym ciągu będą wykorzystywane do pracy w potężnych maszynach wodnych i małych sprzętach użytkowych oraz motocyklach. Dzięki temu raczej trudno spodziewać się ich definitywnej agonii. Jednak czy wrócą na stałe do aut osobowych? Trudno to jednoznacznie określić, ale hałas, który generują, często odstrasza producentów i kierowców.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Ciekawostki

Każdy pasjonat motoryzacji z całą pewnością chce być na bieżąco z nowinkami branżowymi, a także stale poszerzać swoją wiedzę na tematy, które go interesują....

Wiadomości

Świetny weekend zanotował w Pradze Maciej Janowski. Na Markecie polski żużlowiec był bezkonkurencyjny w piątek, natomiast w niedzielę lepszy był jedynie Artiom Łaguta. Dzięki...

Wiadomości

Lewis Hamilton wygrał niedzielny wyścig o Grand Prix Wielkiej Brytanii. Zawodnik Mercedesa był szybszy od Charlesa Leclerca i Valtteriego Bottas, którzy z kolei wyprzedzili...

Samochody

Flokowanie ma nadać wnętrzu auta nowego stylu i je odświeżyć. To nakładanie drobnych włosków na konkretną część pojazdu. W jaki sposób przebiega ten proces?...

Przepisy

Sygnalizacja świetlna jest jednocześnie utrapieniem i wybawieniem kierowców. Gdy jej zabraknie, na ulicach pojawia się chaos, ale szybko pojawiające się czerwone światło potrafi być...

Naprawy

Warsztat samochodowy może okazać się twoim spełnieniem marzeń fana motoryzacji. Aby go jednak założyć, musisz wiedzieć, od czego zacząć. Czy to w ogóle jest...

Przepisy

Zakaz wjazdu do lasu to przepis, o który pyta wiele osób, zwłaszcza w sezonie grzybowym oraz letnim. Za nieprzepisowe poruszanie się po lesie możesz...

Wiadomości

Lewis Hamilton zwycięzcą dzisiejszych kwalifikacji na torze Silverstone. Brytyjczyk okazał się minimalnie szybszy od swojego głównego rywala Maxa Verstappena. Na uwagę zasługuje ósme miejsce...

Wiadomości

Wczoraj na torze Silverstone zaprezentowano model bolidu zgodny z regulacjami technicznymi, które zaczną obowiązywać od sezonu 2022. Inną nowością podczas najbliższego weekendu stanowi format...

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...

Dokumenty

Dopiero zaczynasz swoją przygodę z motoryzacją? Jeśli tak, to oznacza, że musisz dokładnie poznać wszystkie jej tajniki. Powinieneś przecież w świadomy, bezpieczny i odpowiedzialny...

Wiadomości

Amerykańska agencja prasowa Bloomberg donosi, że Unia Europejska ma w planie od 2035 r. na swym terenie sprzedawać wyłącznie elektryczne samochody. Finalnym terminem jest...

Samochody

Lakierowanie samochodów jest na tyle wymagającym i pracochłonnym zajęciem, że lepiej powierzyć je fachowcom. Czy jednak zawsze warto to zrobić? Kiedy możesz zdecydować się...

Samochody

Ogniwo paliwowe to zasilanie, które jest ekologiczne i daje spory zysk mocy. Czy taka konstrukcja to same zalety? Dowiedz się więcej o tym przyszłościowym...

Przepisy

Kamery na drogach w Polsce są coraz częściej spotykanym widokiem. Ich zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i innych uczestników ruchu. Kamery drogowe mobilizują też...

Wiadomości

W Chałupach na Półwyspie Helskim organizowany jest event o nazwie „Razem na fali”. Dzięki tej imprezie wszyscy chętni będą mogli pojechać elektrycznym vanem Mercedesa,...