Części samochodowe

Korbowód – konstrukcje, działanie. Jakie problemy występują najczęściej w panewkach korbowodowych? Poznaj budowę układu korbowego

Przekazywanie energii z silnika na koła to jedno z zadań układu tłokowo-korbowego. Jest on zbudowany z wielu części, a jednym z nich jest korbowód. Pracuje w ruchu posuwisto-zwrotnym i utrzymuje na właściwym miejscu tłok, z którym jest połączony sworzniem. Czym są panewki korbowodowe i jakie objawy dostrzeżesz przy obróconej panewce?

Trzon, główka i pozostałe elementy – budowa korbowodu

Najważniejsze elementy korbowodu to:

  • główka;
  • trzon;
  • stopa;
  • pokrywa stopy;
  • panewki korbowodowe;
  • śruby korbowodowe.

Konstrukcja korbowodu – jak to działa?

Dla zapewnienia lepszej wytrzymałości na oddziałujące siły, trzon korbowodu wykonany jest w konstrukcji dwuteownikowej. Dzięki temu zachowuje on dużą odporność na zmiany temperatury, zmienne kierunki oddziaływania energii oraz konieczność przekształcania ruchu posuwisto-zwrotnego w obrotowy. 

Główka korbowodu łączy go bezpośrednio z tłokiem za pomocą tulei ślizgowej. Konieczne jest przy tym zastosowanie smarowania olejowego, realizowane przez mgłę olejową lub otwór w trzonie elementu.

Stopa umożliwia połączenie z wałem korbowym. Aby mógł on się obracać, niezbędne są panewki korbowodowe. Ich zastosowanie jest niezbędne celem zapewnienia obniżenia tarcia. Zazwyczaj posiada nacięcia umożliwiające równomierne rozprowadzanie medium smarującego.

Korbowód z węzłem łożyskowym silnika

W materiałach traktujących o patentach znajdziesz pewne rozwiązanie polskiego konstruktora. Dotyczy ono korbowodu z węzłem łożyskowym. Jaka jest jego budowa? Cechą szczególną korbowodu z węzłem łożyskowym jest zastosowanie półpanewek stopy korbowodu z dodatkowym zamkiem kulowym. Dzięki temu rozwiązaniu istnieje możliwość równoważenia kąta dewiacji i luzu poosiowego w układach tłokowo-korbowych. Stopa mocowana na wale korbowym nie jest sztywna, lecz łożyskowana w sposób wahliwy. Rozwiązanie to doczekało się patentu, lecz nie weszło do masowej produkcji.

Panewki korbowodowe – przyczyny usterek

Konstrukcja panewek korbowodowych jest bardzo prosta. Ogromne siły oddziałujące na panewki korbowodowe powodują ich zużycie. Najczęstsze przyczyny przyspieszonego procesu niszczenia panewek korbowodowych to:

  • zaniedbania w interwałach olejowych;
  • jazda autem na wysokich wartościach obrotowych jednostki;
  • gwałtowne przyspieszanie przy niskich obrotach i wysokich biegach.

Degradacja panewek korbowodowych – objawy

Postępujące zużycie objawia się najczęściej przez dobiegający stukot przy gwałtownym przyspieszaniu podczas jazdy. Spowodowane jest to powstającym luzem między panewkami a wałem. Panewki korbowodowe dają oznaki degradacji poprzez odrywanie się od nich niewielkich opiłków, które można wychwycić na filtrze oleju lub podczas zdejmowania miski olejowej. Jeśli widzisz je w swoim silniku, wiedz, że niedługo czeka Cię jego remont. A to oznacza spore wydatki, często niewspółmierne do wartości auta.

Obrócona panewka – objawy i konsekwencje 

Jeśli nie naprawisz panewek na czas, może dojść do bardzo poważnej usterki. Obrócona panewka daje objawy takie, jak hałas, słyszalny podczas pracy silnika na biegu jałowym. W zależności od jednostki może być mniej lub bardziej dokuczliwy, jednak nie można nadal eksploatować auta z tego typu awarią. Konieczny jest gruntowny remont jednostki.

Obrócona panewka korbowodowa – co robić?

Niestety jest to początek poważnych napraw silnika. Na początku odkręć stopy wszystkich korbowodów i zdemontuj wał korbowego. Konieczna może okazać się regeneracja wału korbowego. Cena obejmuje jego inspekcję i dokonanie szlifu. W zależności od modelu może ona oscylować w granicach kilkuset złotych. W skrajnych przypadkach nie da się już naprawić uszkodzonego elementu i należy nabyć nowy.

Z jaką siłą dokręcić panewki korbowodowe? 

Jeśli doszedłeś do tego etapu remontu to świetnie. Informacja dotycząca twojego modelu pojazdu znajduje się w książce serwisowej. Trzymaj się ściśle momentu dokręcania, aby nie doprowadzić do ponownego zatarcia panewek i uszkodzenia jednostki. Dlatego, zanim zrobisz to samodzielnie, upewnij się, jakie wartości przewidział producent.

Jak widać, panewki korbowodowe są niezwykle ważnym elementem układu korbowo-tłokowego. Należy kupować jedynie produkty sprawdzonych i cenionych marek, a dodatkowo montaż powierzyć fachowcom. Zanim jednak będziesz musiał wykonywać niezbędny remont, polecamy dbać o swoją jednostkę i regularnie zmieniać w niej płyny eksploatacyjne. To umożliwi wydłużenie czasu bezawaryjnej jazdy.

1 komentarz do “Korbowód – konstrukcje, działanie. Jakie problemy występują najczęściej w panewkach korbowodowych? Poznaj budowę układu korbowego”

  1. Korbowód… Nie miałem pojęcia o tym, co to jest, ale dzięki wam nabyłem już sporo wiedzy. Jesteście niesamowici. Nigdzie nie przyswoiłem aż tyle wiedzy, ile na waszej stronie. Dzięki ogromne za to, co publikujecie!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Popularne wpisy: