Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

korbowód
korbowód

Samochody

Korbowód – konstrukcje, działanie. Jakie problemy występują najczęściej w panewkach korbowodowych?

Przekazywanie energii z silnika na koła to jedno z zadań układu tłokowo-korbowego. Jest on zbudowany z wielu części, a jednym z nich jest korbowód. Pracuje w ruchu posuwisto-zwrotnym i utrzymuje na właściwym miejscu tłok, z którym jest połączony sworzniem. Czym są panewki korbowodowe i jakie objawy dostrzeżesz przy obróconej panewce?

Budowa korbowodu

Najważniejsze elementy korbowodu to:

  • główka;
  • trzon;
  • stopa;
  • pokrywa stopy;
  • panewki korbowodowe;
  • śruby korbowodowe.

Konstrukcja korbowodu – jak to działa?

Dla zapewnienia lepszej wytrzymałości na oddziałujące siły, trzon korbowodu wykonany jest w konstrukcji dwuteownikowej. Dzięki temu zachowuje on dużą odporność na zmiany temperatury, zmienne kierunki oddziaływania energii oraz konieczność przekształcania ruchu posuwisto-zwrotnego w obrotowy. 

Główka korbowodu łączy go bezpośrednio z tłokiem za pomocą tulei ślizgowej. Konieczne jest przy tym zastosowanie smarowania olejowego, realizowane przez mgłę olejową lub otwór w trzonie elementu.

Stopa umożliwia połączenie z wałem korbowym. Aby mógł on się obracać, niezbędne są panewki korbowodowe. Ich zastosowanie jest niezbędne celem zapewnienia obniżenia tarcia. Zazwyczaj posiada nacięcia umożliwiające równomierne rozprowadzanie medium smarującego.

Korbowód z węzłem łożyskowym

W materiałach traktujących o patentach znajdziesz pewne rozwiązanie polskiego konstruktora. Dotyczy ono korbowodu z węzłem łożyskowym. Jaka jest jego budowa? Cechą szczególną korbowodu z węzłem łożyskowym jest zastosowanie półpanewek stopy korbowodu z dodatkowym zamkiem kulowym. Dzięki temu rozwiązaniu istnieje możliwość równoważenia kąta dewiacji i luzu poosiowego w układach tłokowo-korbowych. Stopa mocowana na wale korbowym nie jest sztywna, lecz łożyskowana w sposób wahliwy. Rozwiązanie to doczekało się patentu, lecz nie weszło do masowej produkcji.

Panewki korbowodowe – przyczyny usterek

Konstrukcja panewek korbowodowych jest bardzo prosta. Ogromne siły oddziałujące na panewki korbowodowe powodują ich zużycie. Najczęstsze przyczyny przyspieszonego procesu niszczenia panewek korbowodowych to:

  • zaniedbania w interwałach olejowych;
  • jazda autem na wysokich wartościach obrotowych jednostki;
  • gwałtowne przyspieszanie przy niskich obrotach i wysokich biegach.

Degradacja panewek korbowodowych – objawy

Postępujące zużycie objawia się najczęściej przez dobiegający stukot przy gwałtownym przyspieszaniu podczas jazdy. Spowodowane jest to powstającym luzem między panewkami a wałem. Panewki korbowodowe dają oznaki degradacji poprzez odrywanie się od nich niewielkich opiłków, które można wychwycić na filtrze oleju lub podczas zdejmowania miski olejowej. Jeśli widzisz je w swoim silniku, wiedz, że niedługo czeka Cię jego remont. A to oznacza spore wydatki, często niewspółmierne do wartości auta.

Zobacz też:
Jak wykonać hamowanie awaryjne? Sprawdź, jak zrobić to poprawnie!

Obrócona panewka – objawy i konsekwencje 

Jeśli nie naprawisz panewek na czas, może dojść do bardzo poważnej usterki. Obrócona panewka daje objawy takie, jak hałas, słyszalny podczas pracy silnika na biegu jałowym. W zależności od jednostki może być mniej lub bardziej dokuczliwy, jednak nie można nadal eksploatować auta z tego typu awarią. Konieczny jest gruntowny remont jednostki.

Obrócona panewka korbowodowa – co robić?

Niestety jest to początek poważnych napraw silnika. Na początku odkręć stopy wszystkich korbowodów i zdemontuj wał korbowego. Konieczna może okazać się regeneracja wału korbowego. Cena obejmuje jego inspekcję i dokonanie szlifu. W zależności od modelu może ona oscylować w granicach kilkuset złotych. W skrajnych przypadkach nie da się już naprawić uszkodzonego elementu i należy nabyć nowy.

Z jaką siłą dokręcić panewki korbowodowe? 

Jeśli doszedłeś do tego etapu remontu to świetnie. Informacja dotycząca twojego modelu pojazdu znajduje się w książce serwisowej. Trzymaj się ściśle momentu dokręcania, aby nie doprowadzić do ponownego zatarcia panewek i uszkodzenia jednostki. Dlatego, zanim zrobisz to samodzielnie, upewnij się, jakie wartości przewidział producent.

Jak widać, panewki korbowodowe są niezwykle ważnym elementem układu korbowo-tłokowego. Należy kupować jedynie produkty sprawdzonych i cenionych marek, a dodatkowo montaż powierzyć fachowcom. Zanim jednak będziesz musiał wykonywać niezbędny remont, polecamy dbać o swoją jednostkę i regularnie zmieniać w niej płyny eksploatacyjne. To umożliwi wydłużenie czasu bezawaryjnej jazdy.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Radek

    22 kwietnia 2021 at 19:01

    Korbowód… Nie miałem pojęcia o tym, co to jest, ale dzięki wam nabyłem już sporo wiedzy. Jesteście niesamowici. Nigdzie nie przyswoiłem aż tyle wiedzy, ile na waszej stronie. Dzięki ogromne za to, co publikujecie!

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....