Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

tarcze hamulcowe
tarcze hamulcowe

Samochody

Samochodowe tarcze hamulcowe – rodzaje, działanie, awarie, wymiana i koszty

Niemal na pewno w swoim aucie masz tarcze hamulcowe przynajmniej na jednej osi. Są one dziś używane powszechnie. Z jakimi rodzajami tarcz możesz się spotkać, w jaki sposób działają i dlaczego się zużywają?

Powszechnie uznaje się, że hamulce tarczowe wymyślił Fryderyk William Lanchester. Był on wynalazcą i inżynierem odpowiedzialnym za budowę pierwszego brytyjskiego samochodu. Od tamtego czasu tarcze hamulcowe przeszły niesamowitą przemianę, zachował się jednak okrągły kształt. 

Dzięki ich rozwojowi możliwe było tworzenie coraz to szybszych pojazdów, które są w stanie zatrzymać się w mgnieniu oka. Przykładem niech będzie królowa motosportu, czyli Formuła 1. To tam bolidy są w stanie wyhamować z prędkości 100 km/h w 4 sekundy na dystansie 17 metrów.

Jakie tarcze hamulcowe są dostępne na rynku?

Obecnie wykorzystywane modele można podzielić ze względu na rodzaj materiału wykorzystywanego do produkcji. Jakie tarcze hamulcowe wyróżnia się według tego kryterium? Są to elementy z takich materiałów jak:

  • żeliwo;
  • ceramika;
  • karbon.

Dla zwykłego użytkownika dostępne są raczej tylko te pierwsze. Dlaczego? Wymiana tarcz hamulcowych na ceramiczne to koszt ok. 30 tysięcy złotych, w zależności od auta. O karbonowych nie ma co wspominać, bo to części przeznaczone tylko do sportowych modeli torowych.

Tarcze hamulcowe dzielą się jeszcze pod kątem sposobu odprowadzania ciepła i zanieczyszczeń. Wyróżnia się modele:

  • pełne;
  • wentylowane;
  • nacinane;
  • nawiercane;
  • perforowane.

Chcąc zakładać konkretny typ tarcz na piastę auta, trzeba dobrać do nich również klocki hamulcowe o odpowiednich właściwościach.

Co ile wymieniać tarcze hamulcowe w samochodzie?

Nie jest z góry określone, co ile należy wymieniać tarcze hamulcowe. Dlaczego? Ponieważ zużywają się one nie tylko proporcjonalnie do przejechanego dystansu, ale również adekwatnie do stylu jazdy kierowcy. Mogą wymagać wymiany również na skutek zniszczenia piaskiem czy drobnymi kamykami. Szybciej zużyjesz tarcze hamulcowe w mieście, gdzie trzeba dużo zwalniać czy zatrzymywać się. Można jednak przyjąć inne kryterium, aby określić moment dobry na zmianę tarcz. Według niego wymiana tarcz hamulcowych powinna odbywać się co 2-3 wymiany klocków.

Zobacz też:
Skrzynia biegów – ręczna czy automatyczna?

Istnieje też sposób na sprawdzenie, czy tarcze hamulcowe nadają się do wymiany. Możesz je zmierzyć. Dopuszczalna utrata materiału na każdą stronę tarczy to 1 mm. Dlatego, jeśli nowy element ma grubość 19 mm, to minimalną wartością będzie 17 mm. Do pomiaru wykorzystaj suwmiarkę, bo będzie najbardziej wiarygodna. Jeśli twoje tarcze mają nawiercane znaczniki, to możesz po nich poznać stopień zużycia. Kiedy więc wymienić tarcze hamulcowe? Wtedy, gdy ich grubość spadnie poniżej minimalnej lub jest w jej granicach.

A może skusić się na przetaczanie tarcz hamulcowych?

Jest to jedna z dostępnych opcji. Musisz jednak brać pod uwagę, że przetaczanie tarcz hamulcowych nic nie da, jeśli ich okładzina jest mocno zużyta. Usunięcie kolejnej warstwy  jedynie pogorszy sprawę. 

Oczywiście istnieją sytuacje, w których taki proces ma uzasadnienie. Jeśli zauważysz, że między tarczę a klocki wleciało kilka drobnych kamyczków i hamulce uległy uszkodzeniu, przetaczanie ma sens. W takiej sytuacji na tarczach powstają minimalne rowki. Zmniejszają one siłę tarcia, w efekcie osłabiając proces hamowania. To samo dzieje się z klockami, które warto przeszlifować lub wymienić. Pamiętaj, że minimalna grubość tarczy hamulcowej to 1 mm ubytku na stronę.

Czy grubość tarcz hamulcowych naprawdę jest tak ważna?

Skoro tarcza traci tak niewiele materiału podczas eksploatacji, to czy rzeczywiście trzeba ją wymieniać? Czy grubość tarcz hamulcowych w rzeczywistości jest tak istotna? Niejeden kierowca dochodzi do wniosku, że kupno nowych elementów jest zbędne, bo przecież stare tarcze są jeszcze grube i niezniszczone. Pamiętaj jednak, że tarcze hamulcowe pracują w bardzo wysokich temperaturach i ich grubość ma kluczowe znaczenie dla wytrzymałości. Podczas gwałtownego hamowania i szybkiego wytracania prędkości może dojść do skrzywienia lub trwałego uszkodzenia zbyt cienkich tarcz.

Gorące tarcze hamulcowe – czy to normalne?

Jeśli właśnie wróciłeś z miejskiej trasy, to oczywiste jest, że tarcze się nagrzały. Przecież dochodzi w nich do tarcia przy sporych prędkościach. Czy to jednak normalne, że gorące tarcze są wyczuwalne po krótkiej przejażdżce? Jeśli towarzyszy im dodatkowo słaba dynamika auta, może to oznaczać, że tłoczki nie cofają się w głąb zacisku po hamowaniu. Wtedy konieczna będzie regeneracja zacisków, która nie jest zbyt kosztowna, a może rozwiązać problem.

Zobacz też:
Silnik 1.3 Multijet od Fiata – najważniejsze informacje

Niektórzy mogą sądzić, że dobrym sposobem na wentylację układu będzie usunięcie tarczy kotwicznej. Czy rzeczywiście osłona tarczy hamulcowej jest potrzebna? Oczywiście, bo zapobiega zachlapaniu hamulców przez wodę i nie pozwala na przedostawanie się do nich dużych ilości pyłu i brudu.

Jak jeździć, by tarcze hamulcowe służyły dłużej?

Najkorzystniejsza jest płynna jazda bez dużych zmian prędkości. Dlaczego? Bo wtedy nie będziesz musiał tak często używać hamulców. W mieście tarcze hamulcowe są narażone na większe zużycie, dlatego styl jazdy w aglomeracjach ma szczególne znaczenie. Pamiętaj też, by stronić od wjeżdżania w kałuże pełne wody. Taka kąpiel może spowodować natychmiastowe ochłodzenie tarcz i ich odkształcenie.

Wymiana tarcz hamulcowych może okazać się niezbędna, jeśli lubisz rozwijać spore prędkości i gwałtownie hamować. Nagłe wytracenie prędkości może spowodować skrzywienie tarczy, szczególnie gdy jest ona już zużyta. Wtedy przy każdym hamowaniu będziesz czuł nieprzyjemne „buksowanie” kierownicy. Dlatego lepiej oszczędzać hamulce i nie nadwyrężać ich przesadnie.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...