Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

tarcze hamulcowe
tarcze hamulcowe

Samochody

Samochodowe tarcze hamulcowe – rodzaje, działanie, awarie, wymiana i koszty

Niemal na pewno w swoim aucie masz tarcze hamulcowe przynajmniej na jednej osi. Są one dziś używane powszechnie. Z jakimi rodzajami tarcz możesz się spotkać, w jaki sposób działają i dlaczego się zużywają?

Powszechnie uznaje się, że hamulce tarczowe wymyślił Fryderyk William Lanchester. Był on wynalazcą i inżynierem odpowiedzialnym za budowę pierwszego brytyjskiego samochodu. Od tamtego czasu tarcze hamulcowe przeszły niesamowitą przemianę, zachował się jednak okrągły kształt. 

Dzięki ich rozwojowi możliwe było tworzenie coraz to szybszych pojazdów, które są w stanie zatrzymać się w mgnieniu oka. Przykładem niech będzie królowa motosportu, czyli Formuła 1. To tam bolidy są w stanie wyhamować z prędkości 100 km/h w 4 sekundy na dystansie 17 metrów.

Jakie tarcze hamulcowe są dostępne na rynku?

Obecnie wykorzystywane modele można podzielić ze względu na rodzaj materiału wykorzystywanego do produkcji. Jakie tarcze hamulcowe wyróżnia się według tego kryterium? Są to elementy z takich materiałów jak:

  • żeliwo;
  • ceramika;
  • karbon.

Dla zwykłego użytkownika dostępne są raczej tylko te pierwsze. Dlaczego? Wymiana tarcz hamulcowych na ceramiczne to koszt ok. 30 tysięcy złotych, w zależności od auta. O karbonowych nie ma co wspominać, bo to części przeznaczone tylko do sportowych modeli torowych.

Tarcze hamulcowe dzielą się jeszcze pod kątem sposobu odprowadzania ciepła i zanieczyszczeń. Wyróżnia się modele:

  • pełne;
  • wentylowane;
  • nacinane;
  • nawiercane;
  • perforowane.

Chcąc zakładać konkretny typ tarcz na piastę auta, trzeba dobrać do nich również klocki hamulcowe o odpowiednich właściwościach.

Co ile wymieniać tarcze hamulcowe w samochodzie?

Nie jest z góry określone, co ile należy wymieniać tarcze hamulcowe. Dlaczego? Ponieważ zużywają się one nie tylko proporcjonalnie do przejechanego dystansu, ale również adekwatnie do stylu jazdy kierowcy. Mogą wymagać wymiany również na skutek zniszczenia piaskiem czy drobnymi kamykami. Szybciej zużyjesz tarcze hamulcowe w mieście, gdzie trzeba dużo zwalniać czy zatrzymywać się. Można jednak przyjąć inne kryterium, aby określić moment dobry na zmianę tarcz. Według niego wymiana tarcz hamulcowych powinna odbywać się co 2-3 wymiany klocków.

Istnieje też sposób na sprawdzenie, czy tarcze hamulcowe nadają się do wymiany. Możesz je zmierzyć. Dopuszczalna utrata materiału na każdą stronę tarczy to 1 mm. Dlatego, jeśli nowy element ma grubość 19 mm, to minimalną wartością będzie 17 mm. Do pomiaru wykorzystaj suwmiarkę, bo będzie najbardziej wiarygodna. Jeśli twoje tarcze mają nawiercane znaczniki, to możesz po nich poznać stopień zużycia. Kiedy więc wymienić tarcze hamulcowe? Wtedy, gdy ich grubość spadnie poniżej minimalnej lub jest w jej granicach.

A może skusić się na przetaczanie tarcz hamulcowych?

Jest to jedna z dostępnych opcji. Musisz jednak brać pod uwagę, że przetaczanie tarcz hamulcowych nic nie da, jeśli ich okładzina jest mocno zużyta. Usunięcie kolejnej warstwy  jedynie pogorszy sprawę. 

Oczywiście istnieją sytuacje, w których taki proces ma uzasadnienie. Jeśli zauważysz, że między tarczę a klocki wleciało kilka drobnych kamyczków i hamulce uległy uszkodzeniu, przetaczanie ma sens. W takiej sytuacji na tarczach powstają minimalne rowki. Zmniejszają one siłę tarcia, w efekcie osłabiając proces hamowania. To samo dzieje się z klockami, które warto przeszlifować lub wymienić. Pamiętaj, że minimalna grubość tarczy hamulcowej to 1 mm ubytku na stronę.

Czy grubość tarcz hamulcowych naprawdę jest tak ważna?

Skoro tarcza traci tak niewiele materiału podczas eksploatacji, to czy rzeczywiście trzeba ją wymieniać? Czy grubość tarcz hamulcowych w rzeczywistości jest tak istotna? Niejeden kierowca dochodzi do wniosku, że kupno nowych elementów jest zbędne, bo przecież stare tarcze są jeszcze grube i niezniszczone. Pamiętaj jednak, że tarcze hamulcowe pracują w bardzo wysokich temperaturach i ich grubość ma kluczowe znaczenie dla wytrzymałości. Podczas gwałtownego hamowania i szybkiego wytracania prędkości może dojść do skrzywienia lub trwałego uszkodzenia zbyt cienkich tarcz.

Gorące tarcze hamulcowe – czy to normalne?

Jeśli właśnie wróciłeś z miejskiej trasy, to oczywiste jest, że tarcze się nagrzały. Przecież dochodzi w nich do tarcia przy sporych prędkościach. Czy to jednak normalne, że gorące tarcze są wyczuwalne po krótkiej przejażdżce? Jeśli towarzyszy im dodatkowo słaba dynamika auta, może to oznaczać, że tłoczki nie cofają się w głąb zacisku po hamowaniu. Wtedy konieczna będzie regeneracja zacisków, która nie jest zbyt kosztowna, a może rozwiązać problem.

Niektórzy mogą sądzić, że dobrym sposobem na wentylację układu będzie usunięcie tarczy kotwicznej. Czy rzeczywiście osłona tarczy hamulcowej jest potrzebna? Oczywiście, bo zapobiega zachlapaniu hamulców przez wodę i nie pozwala na przedostawanie się do nich dużych ilości pyłu i brudu.

Jak jeździć, by tarcze hamulcowe służyły dłużej?

Najkorzystniejsza jest płynna jazda bez dużych zmian prędkości. Dlaczego? Bo wtedy nie będziesz musiał tak często używać hamulców. W mieście tarcze hamulcowe są narażone na większe zużycie, dlatego styl jazdy w aglomeracjach ma szczególne znaczenie. Pamiętaj też, by stronić od wjeżdżania w kałuże pełne wody. Taka kąpiel może spowodować natychmiastowe ochłodzenie tarcz i ich odkształcenie.

Wymiana tarcz hamulcowych może okazać się niezbędna, jeśli lubisz rozwijać spore prędkości i gwałtownie hamować. Nagłe wytracenie prędkości może spowodować skrzywienie tarczy, szczególnie gdy jest ona już zużyta. Wtedy przy każdym hamowaniu będziesz czuł nieprzyjemne „buksowanie” kierownicy. Dlatego lepiej oszczędzać hamulce i nie nadwyrężać ich przesadnie.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...