Jako kierowca na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że niektóre elementy, np. świece zapłonowe, należy regularnie wymieniać. Są one jednak częścią większego układu. Jedną z jego części jest aparat zapłonowy. To dzięki niemu silnik może zacząć działać i wprawiać auto w ruch. Dlatego musisz wiedzieć, jak sprawdzić aparat zapłonowy, jeśli coś złego zacznie się z nim dziać. Opisujemy w artykule, jak zbudowany jest ten element i oczywiście wskazujemy najczęstsze usterki i ich przyczyny. Przeczytaj i dowiedz się więcej o części auta, dzięki której może ono odpalić!

Aparat zapłonowy – jak to wygląda od środka?

Aparat zapłonowy to właściwie scalony układ kilku różnych elementów, które gwarantują mu sprawne działanie. Jego budowa może jednak różnić się od tego, czy jest elektryczny (w nowszych samochodach) czy elektryczno-mechaniczny. Ten drugi występuje jednak przede wszystkim w starszych modelach. Budowa aparatu zapłonowego elektrycznego jest podobna, lecz brakuje tu rozdzielacza, czyli wszystkich elementów mechanicznych. Ten układ składa się zwykle z:

  • przerywacza;
  • rozdzielacza wysokiego napięcia (niewystępującego w wersji elektrycznej);
  • regulatora kąta wyprzedzania zapłonu;
  • kondensatora.

Aparat zapłonowy – za co odpowiada kopułka?

Kopułka aparatu zapłonowego (nazywana też przykrywką) ma proste zadanie. Musi dostarczyć prąd do świec zapłonowych. Musi być w pełni sprawna, ponieważ bez niej silnik nie ruszy. Można ją bez problemu znaleźć w komorze silnika. Podłączone są do niej kable prowadzone aż do silnika, dlatego wyglądem może przypominać ośmiornicę. To nie jest drogi element – kosztuje ok. 15-30 zł – jednak aby aparat zapłonowy działał, musisz regularnie sprawdzać jego stan.

Aparat zapłonowy – objawy uszkodzenia kopułki

Gdy twój samochód nie chce odpalić, prawdopodobnie jest problem z aparatem zapłonowym lub inną częścią układu. Często przyczyna to pęknięta kopułka. Na całe szczęście, nawet laik, który zna podstawową budowę samochodu, może sprawdzić, czy właśnie w tym tkwi problem. Po tym, jak ją zlokalizujesz, sprawdź, czy się porusza. Jeśli tak, to prawdopodobnie śruby nie trzymają jej odpowiednio mocno. Następnie wyłącz akumulator i zdemontuj element. Wtedy będziesz mógł go dokładnie obejrzeć i zobaczyć, czy nie jest pęknięty.

Uszkodzony aparat zapłonowy – objawy łatwo rozpoznać

Niezależnie od tego, który element układu zapłonowego został uszkodzony, objawy będą podobne. Samochód będzie miał problem z odpalaniem, a czasem nie będziesz mógł go wcale uruchomić. Szczególnie, jeśli silnik już wystygł. Ponadto, pojazd straci na swojej mocy, nawet jeśli wcześniej był prawdziwą bestią. Będziesz mógł także zauważyć wzrost spalania paliwa. Uszkodzony aparat zapłonowy może objawiać się też utratą płynności w trakcie jazdy i charakterystycznym szarpaniem.

Aparat zapłonowy – objawy uszkodzenia a najpopularniejsze usterki

Mówiąc o usterkach aparatu zapłonowego, trudno skupić się tylko na nim. W końcu to część większego mechanizmu, który w całości może ulegać awarii. Do najpopularniejszych usterek można zaliczyć pęknięcie lub przerwanie kabli wysokiego napięcia, które prowadzą do cewki lub świec. Warto zauważyć, że mogą one zostać czasem przegryzione przez szczura lub innego gryzonia buszującego wewnątrz pojazdu. Inna awaria w tym większym mechanizmie to zalane świece zapłonowe. Układ może działać nie najlepiej także wówczas, gdy zapominasz o regularnej wymianie filtrów.

Uszkodzony aparat zapłonowy – objawy mogą doprowadzić do poważnych konsekwencji

Jeśli aparat zapłonowy zaczyna się psuć, nie zawsze zauważysz jasne i wyraźne symptomy problemu. Te mogą pojawiać się na chwilę i niknąć w początkowej fazie awarii. Pamiętaj, że nierówna praca silnika może spowodować poważne kłopoty. Z tego powodu tak ważne jest, aby regularnie kontrolować stan każdego elementu samochodu. Jeśli zignorujesz objawy, może się okazać, że 700-1000 zł, które wydałbyś na naprawę układu, to niewielka suma. Koszt wymiany serca samochodu, jakim jest silnik, jest o wiele bardziej dotkliwy dla portfela.

Aparat zapłonowy to jedna z części układu silnika, bez której auto nie jest w stanie odpalić. Poznałeś już charakterystyczne objawy, które zwiastują, że coś jest z nią nie tak. Pamiętaj, aby ich nie lekceważyć. Najpierw sprawdź, czy to ten element jest źródłem problemu, a jeśli to konieczne, wymień te części, które są wadliwe.

Archiwum: wrzesień 2021