Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

nierówna praca silnika
nierówna praca silnika

Samochody

Nierówna praca silnika – poznaj najczęstsze przyczyny nierównej pracy serca pojazdu!

Nierówna praca silnika zawsze niepokoi kierowców. Za tę anomalię może odpowiadać szereg elementów. Od uszkodzonych przewodów zapłonowych, po zatkany filtr paliwa. Szybkie zidentyfikowanie problemu pozwoli sprawnie pozbyć się usterki. Poznaj najbardziej prawdopodobne przyczyny nierównej pracy silnika!

Silnik nierówno pracuje – czy to powód do niepokoju?

Jednostka napędowa jest sercem samochodu. Dlatego nie wolno bagatelizować żadnych nietypowych objawów. Nierówna praca silnika to bez wątpienia powód do niepokoju. Może to być bowiem oznaka rozmaitych usterek w aucie. Zwykle taka nierówna praca silnika występuje równolegle z szarpaniem. Przyczyny tego stanu rzeczy mogą być rozmaite w zależności od tego, czy jest to silnik benzynowy, diesel czy też może zasilany instalacją gazową.

Najczęściej nierówna praca silnika na wolnych obrotach albo na biegu jałowym to rezultat występowania przerw w cyklu pracy jednostki napędowej. Może to dotyczyć jednego albo kilku cylindrów. Zdarza się, że taki problem będzie chwilowy albo będzie powracać. Szczególnie niepokojąca jest sytuacja, gdy nierówna praca silnika trwa przez długi czas. Ignorowanie takiego stanu rzeczy nie zlikwiduje defektu. Czasami usunięcie takiej usterki może być banalnie proste, gdy chodzi na przykład o wymianę świec zapłonowych.

Przyczyny nierównej pracy silnika na benzynie i LPG

Przyczyny usterki mogą być bardzo różne, a będą zależały od rodzaju zasilania. Niektóre będą wspólne dla wszelkich rodzajów jednostek napędowych. Powodem nierównej pracy silnika może być zapchany filtr paliwa albo usterka wtryskiwaczy. Inaczej sprawa wygląda w przypadku samochodów zasilanych LPG. Jeżeli masz taką instalację, to zwróć uwagę, czy przerywanie występuje tylko wtedy, gdy samochód jest przełączony na gaz czy także w trakcie jazdy na benzynie.

Zużyte świece główną przyczyną nierównej pracy silnika na benzynie

Głównym winowajcą, jeśli chodzi o nierówną pracę jednostki napędowej, mogą być zużyte świece zapłonowe. Okazuje się, że wystarczy tylko malutka przerwa na elektrodach zużytych świec, która może mieć nawet 1 mm, aby wytworzenie iskry w komorze spalania było utrudnione. To z kolei może powodować wypadanie zapłonu. Nowe świece montuj profilaktycznie co 30 000 km. Pamiętaj, że świece irydowe albo platynowe mogą wytrzymać nawet 100 000 km. Jeśli chodzi o te podzespoły, to sprawa trochę inaczej wygląda, gdy występuje nierówna praca silnika diesel, bo tam instalowane są świece żarowe, a nie zapłonowe.

Stare przewody zapłonowe a nierówna praca silnika

Bywa, że silnik nierówno pracuje z powodu zepsutych przewodów zapłonowych. Jeżeli są wadliwe, może do nich nie dochodzić prąd. To z kolei poskutkuje tym, że będą wypadały z zapłonem. Obecne tam uszkodzenia utrudniają przeskoczenie iskry świecy. Przewody należy wymieniać regularnie co 4 lata.

Cewki zapłonowe do wymiany

Cewki zapłonowe ulegają uszkodzeniu w niemal każdym samochodzie. Przyczyną takiego zjawiska jest osadzenie gorącej głowicy na świecach. Taki problem będzie występować najszybciej w samochodach, które producent wyposażył w indywidualne cewki.

Zużyta pompa paliwowa i zapchany filtr paliwa

Nierówna praca silnika na benzynie, a w konsekwencji szarpanie będzie występować przy usterce układu paliwowego. Winowajcą może być w takiej sytuacji zapchany filtr paliwa. Najczęściej taka usterka będzie występować przy sporym przebiegu, gdy ten element nie był długo wymieniany. Zużyta pompa paliwowa będzie powodować nierówną pracę silnika w trakcie gwałtownego przyspieszenia. Po prostu nie będzie już odpowiednio wydajna.

Wyeksploatowane wtryskiwacze a nierówna praca silnika na niskich obrotach

Czasami źródłem problemu są zużyte wtryskiwacze. W takiej sytuacji zauważysz nierówną pracę silnika na niskich obrotach. Problemem mogą się także okazać niewłaściwe wskazania czujników albo zabrudzony korpus przepustnicy. W takich okolicznościach może występować nierówna praca silnika na biegu jałowym.

Nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami przyczyną nierównej pracy silnika 

Nierówna praca silnika diesel na wolnych obrotach może wystąpić w twoim pojeździe wtedy, gdy pojawi się choćby mała nieszczelność. To może wystarczyć, aby jednostka napędowa straciła kompresję i zaczęła nierówno pracować. Przyczyną utraty ciśnienia w silnikach z common rail mogą być nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami. W takiej sytuacji nie wystarczy tylko jednak wymiana tych elementów. Niezbędne będzie wyrównanie gniazd w głowicy właściwym frezem. 

Diagnostyką wtryskiwaczy powini zająć się fachowcy. Specjaliści sprawdzą wówczas przelewy: dokonają korekt i podłączą tester. Jeśli znajdą nieszczelności, będziesz wiedział, że to był powód nierównej pracy silnika na wolnych obrotach.

Nierówna praca silnika diesel

Jeżeli problem dotyczy nierównej praca silnika po odpaleniu diesla, to przyczyną znacznie częściej aniżeli w przypadku benzyniaków, jest niesprawny układ paliwowy. Olej napędowy jest mniej jednorodny w składzie od benzyny. Jest to paliwo, które ma gorsze właściwości czyszczące. Dlatego występuje tu tendencja do wytrącania faz stałych i spadek temperatury.

Przyczyny nierównej pracy silnika diesel tkwić mogą w tym, że filtr paliwa ma utrudnione zadanie. Musi być często kontrolowany, bo będzie się bardziej zapychać aniżeli w silnikach benzynowych. Może się też zdarzyć, że olej napędowy będzie zanieczyszczony. Ucierpi wtedy pompa elektryczna w baku. Straci wydajność, a samochód na wysokich obrotach będzie przerywać.

Nierówna praca silnika powinna cię od razu zaniepokoić. Im wcześniej wykryjesz usterkę, tym łatwiej będzie ją naprawić. Na pracę jednostki napędowej wpływa wiele czynników. Czasami dopiero mechanik będzie w stanie wskazać przyczynę awarii.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

1 Comment

1 Comment

  1. Amadeusz

    22 kwietnia 2021 at 17:17

    Mój kolega polecił mi waszego bloga i muszę przyznać, że jestem mu ogromnie wdzięczny. Chyba jeszcze nigdzie nie dowiedziałem się tyle na temat samochodów, ile na waszej stronie. Jestem ogromnie wdzięczny, chłopaki!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Samochody

Zestaw naprawczy do opon jest lżejszy od standardowego koła o około 15 kg i zabiera mniej miejsca. Dzięki temu jest coraz chętniej wybierany przez...

Samochody

Spalanie paliwa to proces, który umożliwia porusza sie pojazdów. Jednak to właśnie ono powoduje największe koszty, jeśli chodzi o użytkowanie auta. Jakie jest średnie...

Samochody

Deska rozdzielcza jest dla kierowcy jednym z najważniejszych elementów samochodu. To ona pozwala kontrolować stan pojazdu i jego prędkość. Musi więc działać sprawnie w...

Samochody

Olej napędowy jest popularnym paliwem nie tylko wlewanym do samochodów. Dowiedz się, jaka jest jego cena oraz skąd się on bierze. Czy pojazdy napędzane...

Samochody

Homologacja to sprawdzenie przedmiotu przed użytkowaniem przez urząd z państwowym zezwoleniem. Auto musi ją przejść, co jest jasne. Czym właściwie jest homologacja pojazdów i...

Samochody

Silnik Wankla nie jest już tak popularnym elementem budowy auta, jak niegdyś. Kiedy został wynaleziony? Jeśli fascynujesz się motoryzacją, musisz poznać tę historię! Dowiedz...

Samochody

Piasta koła znajduje się na wale lub osi. Z czasem się zużywa i nie unikniesz wymiany piasty. Kiedy to zrobić? Jak rozpoznać, że część...

Samochody

Świece zapłonowe są ważną częścią, ponieważ mogą wpłynąć na spalanie i moc silnika. Kiedy powinieneś je wymienić? Jakie są rodzaje świec i które będą...

Samochody

Świece żarowe znajdują się w silniku samochodu. To dzięki nim mimo mrozu możesz odpalić samochód. Dowiedz się, jak działa świeca żarowa i sprawdź, czy...

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Podczas wczorajszej konferencji prasowej koncernu Stellantis, olbrzymie kontrowersje wywołał slajd Alfy Romeo. Wiele osób zgodnie stwierdziło, że widniejący napis Alfa e-Romeo, to nowa nazwa...

Samochody

Klasy samochodów w Europie służą do zidentyfikowania rozmiarów aut. To najpopularniejszy na Starym Kontynencie sposób klasyfikacji pod tym względem. Czy istnieje jeszcze inny? Chcesz...

Samochody

Luksusowe auta podobają się Polakom i są obiektem westchnień niejednego amatora motoryzacji. W Polsce przed rokiem 2020 notowano wzrost rejestracji nowych pojazdów ekskluzywnych. Które...

Samochody

Prędkość z przyczepą to coś, o czym raczej nie myślisz zbyt często. Podczepia się ją przecież sporadycznie. Jednak przy przewożeniu ładunku trzeba przestrzegać kilku...

Uncategorized

Rok produkcji opon może być czasem trudny do odczytania, szczególnie, jeśli masz do czynienia z ogumieniem z lat 90. Czy opona ma jakiś termin...

Samochody

Youngtimer to samochód, który nie jest jeszcze klasykiem, a jednocześnie nie można go uznać za auto nowe. Czy taki pojazd sprawdzi się do codziennej...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...