Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

nierówna praca silnika
nierówna praca silnika

Eksploatacja

Nierówna praca silnika – poznaj najczęstsze przyczyny nierównej pracy serca pojazdu!

Nierówna praca silnika zawsze niepokoi kierowców. Za tę anomalię może odpowiadać szereg elementów. Od uszkodzonych przewodów zapłonowych, po zatkany filtr paliwa. Szybkie zidentyfikowanie problemu pozwoli sprawnie pozbyć się usterki. Poznaj najbardziej prawdopodobne przyczyny nierównej pracy silnika!

Silnik nierówno pracuje – czy to powód do niepokoju?

Jednostka napędowa jest sercem samochodu. Dlatego nie wolno bagatelizować żadnych nietypowych objawów. Nierówna praca silnika to bez wątpienia powód do niepokoju. Może to być bowiem oznaka rozmaitych usterek w aucie. Zwykle taka nierówna praca silnika występuje równolegle z szarpaniem. Przyczyny tego stanu rzeczy mogą być rozmaite w zależności od tego, czy jest to silnik benzynowy, diesel czy też może zasilany instalacją gazową.

Najczęściej nierówna praca silnika na wolnych obrotach albo na biegu jałowym to rezultat występowania przerw w cyklu pracy jednostki napędowej. Może to dotyczyć jednego albo kilku cylindrów. Zdarza się, że taki problem będzie chwilowy albo będzie powracać. Szczególnie niepokojąca jest sytuacja, gdy nierówna praca silnika trwa przez długi czas. Ignorowanie takiego stanu rzeczy nie zlikwiduje defektu. Czasami usunięcie takiej usterki może być banalnie proste, gdy chodzi na przykład o wymianę świec zapłonowych.

Przyczyny nierównej pracy silnika na benzynie i LPG

Przyczyny usterki mogą być bardzo różne, a będą zależały od rodzaju zasilania. Niektóre będą wspólne dla wszelkich rodzajów jednostek napędowych. Powodem nierównej pracy silnika może być zapchany filtr paliwa albo usterka wtryskiwaczy. Inaczej sprawa wygląda w przypadku samochodów zasilanych LPG. Jeżeli masz taką instalację, to zwróć uwagę, czy przerywanie występuje tylko wtedy, gdy samochód jest przełączony na gaz czy także w trakcie jazdy na benzynie.

Zobacz też:
Jak odpowietrzyć układ chłodzenia w samochodzie? Odpowietrzanie układu chłodzenia krok po kroku

Zużyte świece główną przyczyną nierównej pracy silnika na benzynie

Głównym winowajcą, jeśli chodzi o nierówną pracę jednostki napędowej, mogą być zużyte świece zapłonowe. Okazuje się, że wystarczy tylko malutka przerwa na elektrodach zużytych świec, która może mieć nawet 1 mm, aby wytworzenie iskry w komorze spalania było utrudnione. To z kolei może powodować wypadanie zapłonu. Nowe świece montuj profilaktycznie co 30 000 km. Pamiętaj, że świece irydowe albo platynowe mogą wytrzymać nawet 100 000 km. Jeśli chodzi o te podzespoły, to sprawa trochę inaczej wygląda, gdy występuje nierówna praca silnika diesel, bo tam instalowane są świece żarowe, a nie zapłonowe.

Stare przewody zapłonowe a nierówna praca silnika

Bywa, że silnik nierówno pracuje z powodu zepsutych przewodów zapłonowych. Jeżeli są wadliwe, może do nich nie dochodzić prąd. To z kolei poskutkuje tym, że będą wypadały z zapłonem. Obecne tam uszkodzenia utrudniają przeskoczenie iskry świecy. Przewody należy wymieniać regularnie co 4 lata.

Cewki zapłonowe do wymiany

Cewki zapłonowe ulegają uszkodzeniu w niemal każdym samochodzie. Przyczyną takiego zjawiska jest osadzenie gorącej głowicy na świecach. Taki problem będzie występować najszybciej w samochodach, które producent wyposażył w indywidualne cewki.

Zużyta pompa paliwowa i zapchany filtr paliwa

Nierówna praca silnika na benzynie, a w konsekwencji szarpanie będzie występować przy usterce układu paliwowego. Winowajcą może być w takiej sytuacji zapchany filtr paliwa. Najczęściej taka usterka będzie występować przy sporym przebiegu, gdy ten element nie był długo wymieniany. Zużyta pompa paliwowa będzie powodować nierówną pracę silnika w trakcie gwałtownego przyspieszenia. Po prostu nie będzie już odpowiednio wydajna.

Wyeksploatowane wtryskiwacze a nierówna praca silnika na niskich obrotach

Czasami źródłem problemu są zużyte wtryskiwacze. W takiej sytuacji zauważysz nierówną pracę silnika na niskich obrotach. Problemem mogą się także okazać niewłaściwe wskazania czujników albo zabrudzony korpus przepustnicy. W takich okolicznościach może występować nierówna praca silnika na biegu jałowym.

Zobacz też:
Legalizacja butli LPG – ile kosztuje? Kiedy należy wykonać homologację butli gazowej w aucie?

Nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami przyczyną nierównej pracy silnika 

Nierówna praca silnika diesel na wolnych obrotach może wystąpić w twoim pojeździe wtedy, gdy pojawi się choćby mała nieszczelność. To może wystarczyć, aby jednostka napędowa straciła kompresję i zaczęła nierówno pracować. Przyczyną utraty ciśnienia w silnikach z common rail mogą być nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami. W takiej sytuacji nie wystarczy tylko jednak wymiana tych elementów. Niezbędne będzie wyrównanie gniazd w głowicy właściwym frezem. 

Diagnostyką wtryskiwaczy powini zająć się fachowcy. Specjaliści sprawdzą wówczas przelewy: dokonają korekt i podłączą tester. Jeśli znajdą nieszczelności, będziesz wiedział, że to był powód nierównej pracy silnika na wolnych obrotach.

Nierówna praca silnika diesel

Jeżeli problem dotyczy nierównej praca silnika po odpaleniu diesla, to przyczyną znacznie częściej aniżeli w przypadku benzyniaków, jest niesprawny układ paliwowy. Olej napędowy jest mniej jednorodny w składzie od benzyny. Jest to paliwo, które ma gorsze właściwości czyszczące. Dlatego występuje tu tendencja do wytrącania faz stałych i spadek temperatury.

Przyczyny nierównej pracy silnika diesel tkwić mogą w tym, że filtr paliwa ma utrudnione zadanie. Musi być często kontrolowany, bo będzie się bardziej zapychać aniżeli w silnikach benzynowych. Może się też zdarzyć, że olej napędowy będzie zanieczyszczony. Ucierpi wtedy pompa elektryczna w baku. Straci wydajność, a samochód na wysokich obrotach będzie przerywać.

Nierówna praca silnika powinna cię od razu zaniepokoić. Im wcześniej wykryjesz usterkę, tym łatwiej będzie ją naprawić. Na pracę jednostki napędowej wpływa wiele czynników. Czasami dopiero mechanik będzie w stanie wskazać przyczynę awarii.

Tomasz Wykowski

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

Sprawdź także

Eksploatacja

Jeśli masz auto z automatyczną skrzynią biegów i elektromechanicznym hamulcem postojowym, bardzo prawdopodobne jest, że masz również system auto hold. Powoduje on samoistne zaciąganie...

Eksploatacja

Osoby, które chcą nadać swojemu autu więcej sportowego zacięcia, często decydują się na modyfikacje pojazdu. Wiele z tych zmian obliczonych jest na uzyskanie określonego...

Eksploatacja

Jak wskazuje nazwa, moduł komfortu odpowiada za uprzyjemnienie podróży kierowcy i pasażerom. W obecnie produkowanych pojazdach jest normą i steruje wieloma urządzeniami elektronicznymi, które...

Eksploatacja

Auta wyposażone w jednostki spalinowe mają kolektor dolotowy. Nazywa się go również kolektorem ssącym, ponieważ odpowiada za dostarczenie powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej do komory...

Bezpieczeństwo

Większość oznaczeń pojawiających się na ekranie pulpitu w samochodzie jest łatwa do rozpoznania. Zielone lampki są typowo informacyjne, a należą do nich chociażby wskazania...

Eksploatacja

Przekazywanie energii z silnika na koła to jedno z zadań układu tłokowo-korbowego. Jest on zbudowany z wielu części, a jednym z nich jest korbowód....

Eksploatacja

Czy jesteś w gronie tych osób, które uważają, że im większa liczba oktanowa, tym lepiej? najczęściej spotkasz się z dwoma liczbami oktanowymi: 95 i...

Eksploatacja

„Zima zaskoczyła kierowców”. Oklepane i (niestety) nadal mające potwierdzenie w rzeczywistości stwierdzenie jest przytaczane w sieci i w programach informacyjnych za każdym razem, gdy...

Eksploatacja

Kierowcy i piesi są zobowiązani stosować się do oznaczeń widocznych na drogach, parkingach, chodnikach czy występujących w innych miejscach ruchu publicznego. O ograniczeniach i...

Eksploatacja

Kierowca zazwyczaj orientuje się, że geometria kół nie jest prawidłowa, gdy auto nie reaguje zgodnie z jego poleceniami. Jeśli właśnie taki problem masz w...

Zobacz także

Prawo

Kierowanie samochodem bez prawa jazdy może odnosić się do dwóch rodzajów sytuacji. Kierujący albo nie ma dokumentu przy sobie podczas prowadzenia samochodu, albo nie...

Wiedza

Deska rozdzielcza samochodu jest elementem pojazdu, na którym znajdują się zegary czy liczniki pozwalające na kontrolowanie prędkości jazdy i liczby obrotów silnika na minutę....

Bezpieczeństwo

Podróżowanie z dzieckiem samochodem to niewątpliwie stresowa sytuacja dla każdego rodzica. Bezpieczeństwo pociechy jest bowiem najważniejsze. Na drodze może wydarzyć się wszystko, począwszy od...

Porady

Zarejestrowanie pojazdu to obowiązek każdego nabywcy auta. Bez względu na to, czy samochód jest całkiem nowy – z salonu, sprowadzony z zagranicy czy odkupiony...

Wiedza

Standardem wyposażenia w pojazdach produkowanych przed laty było wspomaganie kierownicy. Z czasem pojawił się również ABS, czyli system, który uniemożliwia blokowanie się kół podczas...

Porady

Bez względu na to, czy sprzedaż samochodu związana jest z chęcią zakupienia nowego, czy kłopotami finansowymi, oznacza konieczność przygotowania solidnego planu działania. Z naszego...

Prawo

O szkodzie całkowitej można usłyszeć z ust pracownika pomocy drogowej, rzeczoznawcy i likwidatora z firmy ubezpieczeniowej czy serwisanta. Właściciel samochodu po poznaniu takiej diagnozy...

Porady

Podczas zakupu nowego samochodu z pewnością zwracasz uwagę nie tylko na jego możliwości, ale także wygląd i funkcjonalność. A na nie w dużej mierze...