Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

przewody zapłonowe
przewody zapłonowe

Samochody

Samochodowe przewody zapłonowe – charakterystyka, uszkodzenia i wymiana

Dlaczego ma przesady w tym, że przewody zapłonowe trzeba wymieniać? Producenci podzespołów aut zalecają, by elementy te wymieniać co 40-60 tys. kilometrów. Co się w nich psuje, że wymiana przewodów zapłonowych jest tak częsta? Jakie są objawy uszkodzenia?

Aby prąd z akumulatora trafił na świece, od lat wykorzystywane są przewody zapłonowe. W najnowocześniejszych konstrukcjach są one rzadkością, ponieważ cewki implementowane są bezpośrednio na świecy, co minimalizuje konieczność łączenia tych dwóch elementów przewodami wysokiego napięcia. Jednak w tych silnikach, w których są zainstalowane, spełniają niezwykle ważną rolę – umożliwiają przekazywanie napięcia z palca zapłonowego w cewce na świece, co w ostateczności kończy się powstaniem iskry i zainicjowaniem zapłonu. Gdy przytrafi się chociażby przebicie na kablach zapłonowych, objawy nieprawidłowej pracy jednostki zauważysz bez trudu.

Jakie przewody zapłonowe są obecnie produkowane?

Jeśli zapytasz kogoś, kto wie co nieco o elektryce, dowiesz się, że jednym z lepszych przewodników prądu jest miedź. Z tego samego założenia wychodzili od samego początku producenci pojazdów. Dlatego już kilkadziesiąt lat temu właśnie miedziane przewody zapłonowe były podstawowym elementem tego układu. Z czasem jednak sytuacja się zmieniała, a przyczyną było poszukiwanie bardziej odpornych na uszkodzenia i przebicia materiałów. Nie od dzisiaj wiadomo przecież, że miedź lubi po drodze „gubić” prąd.

Przewody zapłonowe – ranking najlepszych

Poza rdzeniem miedzianym w przewodach wysokiego napięcia stosuje się również elementy ferromagnetyczne (wire wound). Takie podzespoły charakteryzują największą trwałością i praktycznie nie mają strat napięcia prądu. Za przekazywanie go do świec odpowiada stalowy drut nawinięty na rdzeń z włókna szklanego. 

Jakie przewody zapłonowe kupić?

Po drodze jeszcze można natrafić na przewody z rdzeniami węglowymi i grafitem, jednak ich trwałość jest bardzo krótka i zbliżona do czasu eksploatacji świec. Jeśli interesuje cię ranking przewodów zapłonowych i szukasz absolutnie najlepszych rozwiązań, sięgnij po te wykonane w systemie „wire wound”. Są najdroższe, jednak zdecydowanie najtrwalsze, a to ogromna korzyść.

Uszkodzone przewody zapłonowe – objawy usterki

Nietrudno zorientować się, że coś jest nie tak z układem zapłonowym, ponieważ ma on bezpośredni wpływ na działanie jednostki. Gdy przewody zapłonowe są uszkodzone, silnik jest zwykle trudno uruchomić, szczególnie w mgliste i wilgotne dni. Powodem jest przerwanie ciągłości izolacji i powstawanie przebić. Jeśli masz trochę szczęścia (podczas mgły na zimnym silniku otworzysz maskę i chwilę poobserwujesz), możesz zauważyć przeskakujące iskry. To czas na wymianę przewodów wysokiego napięcia. Kłopoty z przewodami zapłonowymi występują także wtedy, gdy:

  • wypada zapłon;
  • paliwo się nie spala;
  • silnik pracuje nierównomiernie.

Kiedy następuje wypadanie zapłonu?

Kolejny objaw problemów z przewodami zapłonowymi to wypadanie zapłonu. Jego przyczyną może być – ale nie musi – problem z przewodami. Zapłon mieszanki, a w zasadzie jego okresowy brak, może być spowodowany podwieszonym wtryskiwaczem, zwiększoną przerwą iskrową na świecy, zubożeniem mieszanki czy nieprawidłową pracą cewki zapłonowej. Jednak w przypadku, gdy zauważysz szarpanie podczas przyspieszania, a komputer diagnostyczny pokaże wypadanie zapłonu, warto przyjrzeć się okablowaniu. Przewody zapłonowe (LPG przede wszystkim) mogą dawać objawy zużycia, bo mieszanka propanu-butanu z powietrzem wymaga większego napięcia celem inicjacji zapłonu.

Dlaczego paliwo się nie spala?

Kolejny objaw ma związek ze spalaniem paliwa, a w zasadzie – niespalaniem go. Można to zaobserwować przez okopcenie rury wydechowej lub zwiększone zapotrzebowanie na paliwo i wzrost spalania. Powodem tego jest spalanie się dawki podawanej do konkretnej komory spalania poza nią, już w kolektorze wydechowym.

Przewody zapłonowe a praca cylindrów

Jest jeszcze jedna sprawa – nierównomierna praca silnika. Jeśli nie pracuje on na jednym z cylindrów, mogło dojść do zupełnego przerwania ciągłości rdzenia lub przerwania izolacji. Brak pracy na jednym z cylindrów nie zatrzymuje twojego auta, bo jazda nadal jest możliwa, ale nietrudno domyślić się, że będzie mało komfortowa.

Jak sprawdzić przewody zapłonowe w silniku?

Najpierw warto wykorzystać sposób organoleptyczny. Zdemontuj (tylko ostrożnie!) przewody zapłonowe z cewki i świec, po czym dokładnie przyjrzyj się ich końcówkom. Mogą być zaśniedziałe lub uszkodzone. Dodatkowo zobacz, w jakim stanie jest izolacja przewodów i czy nie ma w nich nawet najmniejszych oznak przetarcia lub przecięcia. Jeśli to nie da jednoznacznej odpowiedzi, powinieneś wykonać test oporności przewodów.

Sprawdzenie przewodów zapłonowych krok po kroku

Przyda ci się do tego miernik i oczywiście umiejętność jego obsługi. Przewody zapłonowe trzeba wypiąć z cewki i świec po wcześniejszym odłączeniu akumulatora od klemy. W kolejnym etapie ustaw miernik na odpowiednią podziałkę, by mierzył oporność (jednostka om). Prawidłowe wartości dla przewodów o sporej długości mieści się w przedziale 9-11 om. Im krótsze przewody, tym mniejsza wartość. Aby ją zmierzyć, do jednej końcówki kabla przyłóż końcówkę miernika, a do drugiej drugą. Poczekaj na ustabilizowanie wyniku.

Wymiana przewodów zapłonowych – w jaki sposób zrobić to dobrze?

Skoro nawet najmniejsze uszkodzenia mają wpływ na działanie przewodów i samego silnika, świadczy to o ich delikatnej budowie. Dlatego trzeba bardzo mocno uważać podczas demontażu, by nie uszkodzić końcówek. Przewody zapłonowe NGK, BERU, BOSCH albo którekolwiek inne najlepiej jest demontować przy użyciu szczypiec. 

Co zrobić, by nie uszkodzić przewodów zapłonowych?

Ma tu zastosowanie podobna reguła, jak przy odłączaniu wtyczki z gniazdka w domu – nie ciągniemy za przewód. W niektórych silnikach świece są instalowane tak, że przewody mają długie kołnierze wkładane przez pokrywę zaworów. Trzeba więc je najpierw ruszyć, dokonując obrotu, by odłączyły się od innych elementów, a dopiero potem wyjąć. W ten sposób masz pewność, że nie uszkodzisz ich dodatkowo.

Jak widzisz, przewody zapłonowe są niezwykle istotnym podzespołami każdego auta i muszą być regularnie wymieniane. Wybierz te najtrwalsze, aby zużywały się relatywnie wolno. Przed wymianą przewodów zapłonowych dobrze zlokalizuj źródło problemu i staraj się przeprowadzić operację w bezpieczny sposób.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...