Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

przewody zapłonowe
przewody zapłonowe

Naprawy

Samochodowe przewody zapłonowe – charakterystyka, uszkodzenia i wymiana

Dlaczego ma przesady w tym, że przewody zapłonowe trzeba wymieniać? Producenci podzespołów aut zalecają, by elementy te wymieniać co 40-60 tys. kilometrów. Co się w nich psuje, że wymiana przewodów zapłonowych jest tak częsta? Jakie są objawy uszkodzenia?

Aby prąd z akumulatora trafił na świece, od lat wykorzystywane są przewody zapłonowe. W najnowocześniejszych konstrukcjach są one rzadkością, ponieważ cewki implementowane są bezpośrednio na świecy, co minimalizuje konieczność łączenia tych dwóch elementów przewodami wysokiego napięcia. Jednak w tych silnikach, w których są zainstalowane, spełniają niezwykle ważną rolę – umożliwiają przekazywanie napięcia z palca zapłonowego w cewce na świece, co w ostateczności kończy się powstaniem iskry i zainicjowaniem zapłonu. Gdy przytrafi się chociażby przebicie na kablach zapłonowych, objawy nieprawidłowej pracy jednostki zauważysz bez trudu.

Jakie przewody zapłonowe są obecnie produkowane?

Jeśli zapytasz kogoś, kto wie co nieco o elektryce, dowiesz się, że jednym z lepszych przewodników prądu jest miedź. Z tego samego założenia wychodzili od samego początku producenci pojazdów. Dlatego już kilkadziesiąt lat temu właśnie miedziane przewody zapłonowe były podstawowym elementem tego układu. Z czasem jednak sytuacja się zmieniała, a przyczyną było poszukiwanie bardziej odpornych na uszkodzenia i przebicia materiałów. Nie od dzisiaj wiadomo przecież, że miedź lubi po drodze „gubić” prąd.

Przewody zapłonowe – ranking najlepszych

Poza rdzeniem miedzianym w przewodach wysokiego napięcia stosuje się również elementy ferromagnetyczne (wire wound). Takie podzespoły charakteryzują największą trwałością i praktycznie nie mają strat napięcia prądu. Za przekazywanie go do świec odpowiada stalowy drut nawinięty na rdzeń z włókna szklanego. 

Jakie przewody zapłonowe kupić?

Po drodze jeszcze można natrafić na przewody z rdzeniami węglowymi i grafitem, jednak ich trwałość jest bardzo krótka i zbliżona do czasu eksploatacji świec. Jeśli interesuje cię ranking przewodów zapłonowych i szukasz absolutnie najlepszych rozwiązań, sięgnij po te wykonane w systemie „wire wound”. Są najdroższe, jednak zdecydowanie najtrwalsze, a to ogromna korzyść.

Zobacz też:
Samochodowe hamulce bębnowe – stary wynalazek czy użyteczna część?

Uszkodzone przewody zapłonowe – objawy usterki

Nietrudno zorientować się, że coś jest nie tak z układem zapłonowym, ponieważ ma on bezpośredni wpływ na działanie jednostki. Gdy przewody zapłonowe są uszkodzone, silnik jest zwykle trudno uruchomić, szczególnie w mgliste i wilgotne dni. Powodem jest przerwanie ciągłości izolacji i powstawanie przebić. Jeśli masz trochę szczęścia (podczas mgły na zimnym silniku otworzysz maskę i chwilę poobserwujesz), możesz zauważyć przeskakujące iskry. To czas na wymianę przewodów wysokiego napięcia. Kłopoty z przewodami zapłonowymi występują także wtedy, gdy:

  • wypada zapłon;
  • paliwo się nie spala;
  • silnik pracuje nierównomiernie.

Kiedy następuje wypadanie zapłonu?

Kolejny objaw problemów z przewodami zapłonowymi to wypadanie zapłonu. Jego przyczyną może być – ale nie musi – problem z przewodami. Zapłon mieszanki, a w zasadzie jego okresowy brak, może być spowodowany podwieszonym wtryskiwaczem, zwiększoną przerwą iskrową na świecy, zubożeniem mieszanki czy nieprawidłową pracą cewki zapłonowej. Jednak w przypadku, gdy zauważysz szarpanie podczas przyspieszania, a komputer diagnostyczny pokaże wypadanie zapłonu, warto przyjrzeć się okablowaniu. Przewody zapłonowe (LPG przede wszystkim) mogą dawać objawy zużycia, bo mieszanka propanu-butanu z powietrzem wymaga większego napięcia celem inicjacji zapłonu.

Dlaczego paliwo się nie spala?

Kolejny objaw ma związek ze spalaniem paliwa, a w zasadzie – niespalaniem go. Można to zaobserwować przez okopcenie rury wydechowej lub zwiększone zapotrzebowanie na paliwo i wzrost spalania. Powodem tego jest spalanie się dawki podawanej do konkretnej komory spalania poza nią, już w kolektorze wydechowym.

Przewody zapłonowe a praca cylindrów

Jest jeszcze jedna sprawa – nierównomierna praca silnika. Jeśli nie pracuje on na jednym z cylindrów, mogło dojść do zupełnego przerwania ciągłości rdzenia lub przerwania izolacji. Brak pracy na jednym z cylindrów nie zatrzymuje twojego auta, bo jazda nadal jest możliwa, ale nietrudno domyślić się, że będzie mało komfortowa.

Jak sprawdzić przewody zapłonowe w silniku?

Najpierw warto wykorzystać sposób organoleptyczny. Zdemontuj (tylko ostrożnie!) przewody zapłonowe z cewki i świec, po czym dokładnie przyjrzyj się ich końcówkom. Mogą być zaśniedziałe lub uszkodzone. Dodatkowo zobacz, w jakim stanie jest izolacja przewodów i czy nie ma w nich nawet najmniejszych oznak przetarcia lub przecięcia. Jeśli to nie da jednoznacznej odpowiedzi, powinieneś wykonać test oporności przewodów.

Zobacz też:
Samochodowy osuszacz klimatyzacji – dlaczego trzeba go wymieniać?

Sprawdzenie przewodów zapłonowych krok po kroku

Przyda ci się do tego miernik i oczywiście umiejętność jego obsługi. Przewody zapłonowe trzeba wypiąć z cewki i świec po wcześniejszym odłączeniu akumulatora od klemy. W kolejnym etapie ustaw miernik na odpowiednią podziałkę, by mierzył oporność (jednostka om). Prawidłowe wartości dla przewodów o sporej długości mieści się w przedziale 9-11 om. Im krótsze przewody, tym mniejsza wartość. Aby ją zmierzyć, do jednej końcówki kabla przyłóż końcówkę miernika, a do drugiej drugą. Poczekaj na ustabilizowanie wyniku.

Wymiana przewodów zapłonowych – w jaki sposób zrobić to dobrze?

Skoro nawet najmniejsze uszkodzenia mają wpływ na działanie przewodów i samego silnika, świadczy to o ich delikatnej budowie. Dlatego trzeba bardzo mocno uważać podczas demontażu, by nie uszkodzić końcówek. Przewody zapłonowe NGK, BERU, BOSCH albo którekolwiek inne najlepiej jest demontować przy użyciu szczypiec. 

Co zrobić, by nie uszkodzić przewodów zapłonowych?

Ma tu zastosowanie podobna reguła, jak przy odłączaniu wtyczki z gniazdka w domu – nie ciągniemy za przewód. W niektórych silnikach świece są instalowane tak, że przewody mają długie kołnierze wkładane przez pokrywę zaworów. Trzeba więc je najpierw ruszyć, dokonując obrotu, by odłączyły się od innych elementów, a dopiero potem wyjąć. W ten sposób masz pewność, że nie uszkodzisz ich dodatkowo.

Jak widzisz, przewody zapłonowe są niezwykle istotnym podzespołami każdego auta i muszą być regularnie wymieniane. Wybierz te najtrwalsze, aby zużywały się relatywnie wolno. Przed wymianą przewodów zapłonowych dobrze zlokalizuj źródło problemu i staraj się przeprowadzić operację w bezpieczny sposób.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Naprawy

Akumulator często odmawia posłuszeństwa po mroźnej nocy. Warto jednak wiedzieć o tym, że problemy sygnalizuje dużo wcześniej. Zazwyczaj w postaci drobnych oznak. Jak je...

Dokumenty

Zbliża się koniec Twojego ubezpieczenia komunikacyjnego? Pewnie w popłochu szukasz najlepszego rozwiązania. Niekiedy będzie to niższa opłata, innym razem poszerzenie zakresu ubezpieczenia. W każdym...

Wiadomości

Kolbuszowa – Mielec. Do śmiertelnego wypadku doszło we wtorek 25 stycznia po godz. 9.00 na drodze wojewódzkiej nr 875. Ze wstępnych ustaleń policjantów wynika,...

Wiadomości

Lamborghini powoli zaczyna podążać w kierunku elektryfikacji marki. 2022 rok ma być ostatnim, w którym włoski producent planuje oferować jedynie samochody wyposażone w silnik...

Wiadomości

Kraków. Autobus elektryczny Irizar IE Tram kursuje po ulicach miasta. Hiszpański pojazd wyjechał na linie 169, a niebawem obsłuży również linie 124 i 424....

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Naprawy

Warsztat samoobsługowy jest nowością na rynku. Pozwala on na odpłatne skorzystanie z dobrze wyposażonego miejsca, w którym samodzielnie naprawisz swój samochód. Co powinieneś o...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....

Naprawy

Filtr gazu jest jednym z najważniejszych elementów instalacji LPG w pojeździe. Gaz wciąż jest popularnym paliwem. Zawdzięcza to głównie swojej niskiej cenie. Co powinieneś...

Naprawy

Jak czytać oznaczenia oleju silnikowego? Przyglądając się olejom silnikowym, zauważysz, że mają one na opakowaniach specjalne oznaczenia. Zrozumienie ich znaczenia jest niezbędne, by wybrać...

Zobacz także

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Samochody

Mało kto zwraca uwagę na słupki drogowe w trakcie jazdy samochodem. Tymczasem pełnią one znacznie więcej funkcji niż tylko ostrzeganie przed skrajem jezdni. Co...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....

Samochody

Przestronny, komfortowy, bezpieczny – idealny dla licznej, wielopokoleniowej rodziny. Kiedyś samochód 7-osobowy pozostawał w sferze marzeń, dziś coraz więcej producentów oferuje realną, ciekawą alternatywę...

Wiadomości

Dacia 2021 rok niewątpliwie zaliczy do udanych. Producent ten sprzedał w sumie 537 095 egzemplarzy co jest rekordowym rezultatem w historii marki. To z...

Samochody

Zmiana samochodu stanowi dla każdego kierowcy duże wydarzenie. Zgłoszenie nabycia pojazdu to procedura, którą musi przejść każdy kupujący. Poniższy poradnik sprawi, że wszystkie formalności...

Naprawy

Warsztat samoobsługowy jest nowością na rynku. Pozwala on na odpłatne skorzystanie z dobrze wyposażonego miejsca, w którym samodzielnie naprawisz swój samochód. Co powinieneś o...

Samochody

Dobrze byłoby nie musieć myśleć o tym, jak wyjechać z zaspy. Jednak śnieżna zima „zaskakuje” kierowców tak samo, jak drogowców. Zapoznaj się z tym...