Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

przewody zapłonowe
przewody zapłonowe

Eksploatacja

Samochodowe przewody zapłonowe – charakterystyka, uszkodzenia i wymiana

Dlaczego ma przesady w tym, że przewody zapłonowe trzeba wymieniać? Producenci podzespołów aut zalecają, by elementy te wymieniać co 40-60 tys. kilometrów. Co się w nich psuje, że wymiana przewodów zapłonowych jest tak częsta? Jakie są objawy uszkodzenia?

Aby prąd z akumulatora trafił na świece, od lat wykorzystywane są przewody zapłonowe. W najnowocześniejszych konstrukcjach są one rzadkością, ponieważ cewki implementowane są bezpośrednio na świecy, co minimalizuje konieczność łączenia tych dwóch elementów przewodami wysokiego napięcia. Jednak w tych silnikach, w których są zainstalowane, spełniają niezwykle ważną rolę – umożliwiają przekazywanie napięcia z palca zapłonowego w cewce na świece, co w ostateczności kończy się powstaniem iskry i zainicjowaniem zapłonu. Gdy przytrafi się chociażby przebicie na kablach zapłonowych, objawy nieprawidłowej pracy jednostki zauważysz bez trudu.

Jakie przewody zapłonowe są obecnie produkowane?

Jeśli zapytasz kogoś, kto wie co nieco o elektryce, dowiesz się, że jednym z lepszych przewodników prądu jest miedź. Z tego samego założenia wychodzili od samego początku producenci pojazdów. Dlatego już kilkadziesiąt lat temu właśnie miedziane przewody zapłonowe były podstawowym elementem tego układu. Z czasem jednak sytuacja się zmieniała, a przyczyną było poszukiwanie bardziej odpornych na uszkodzenia i przebicia materiałów. Nie od dzisiaj wiadomo przecież, że miedź lubi po drodze „gubić” prąd.

Przewody zapłonowe – ranking najlepszych

Poza rdzeniem miedzianym w przewodach wysokiego napięcia stosuje się również elementy ferromagnetyczne (wire wound). Takie podzespoły charakteryzują największą trwałością i praktycznie nie mają strat napięcia prądu. Za przekazywanie go do świec odpowiada stalowy drut nawinięty na rdzeń z włókna szklanego. 

Jakie przewody zapłonowe kupić?

Po drodze jeszcze można natrafić na przewody z rdzeniami węglowymi i grafitem, jednak ich trwałość jest bardzo krótka i zbliżona do czasu eksploatacji świec. Jeśli interesuje cię ranking przewodów zapłonowych i szukasz absolutnie najlepszych rozwiązań, sięgnij po te wykonane w systemie „wire wound”. Są najdroższe, jednak zdecydowanie najtrwalsze, a to ogromna korzyść.

Uszkodzone przewody zapłonowe – objawy usterki

Nietrudno zorientować się, że coś jest nie tak z układem zapłonowym, ponieważ ma on bezpośredni wpływ na działanie jednostki. Gdy przewody zapłonowe są uszkodzone, silnik jest zwykle trudno uruchomić, szczególnie w mgliste i wilgotne dni. Powodem jest przerwanie ciągłości izolacji i powstawanie przebić. Jeśli masz trochę szczęścia (podczas mgły na zimnym silniku otworzysz maskę i chwilę poobserwujesz), możesz zauważyć przeskakujące iskry. To czas na wymianę przewodów wysokiego napięcia. Kłopoty z przewodami zapłonowymi występują także wtedy, gdy:

  • wypada zapłon;
  • paliwo się nie spala;
  • silnik pracuje nierównomiernie.

Kiedy następuje wypadanie zapłonu?

Kolejny objaw problemów z przewodami zapłonowymi to wypadanie zapłonu. Jego przyczyną może być – ale nie musi – problem z przewodami. Zapłon mieszanki, a w zasadzie jego okresowy brak, może być spowodowany podwieszonym wtryskiwaczem, zwiększoną przerwą iskrową na świecy, zubożeniem mieszanki czy nieprawidłową pracą cewki zapłonowej. Jednak w przypadku, gdy zauważysz szarpanie podczas przyspieszania, a komputer diagnostyczny pokaże wypadanie zapłonu, warto przyjrzeć się okablowaniu. Przewody zapłonowe (LPG przede wszystkim) mogą dawać objawy zużycia, bo mieszanka propanu-butanu z powietrzem wymaga większego napięcia celem inicjacji zapłonu.

Dlaczego paliwo się nie spala?

Kolejny objaw ma związek ze spalaniem paliwa, a w zasadzie – niespalaniem go. Można to zaobserwować przez okopcenie rury wydechowej lub zwiększone zapotrzebowanie na paliwo i wzrost spalania. Powodem tego jest spalanie się dawki podawanej do konkretnej komory spalania poza nią, już w kolektorze wydechowym.

Przewody zapłonowe a praca cylindrów

Jest jeszcze jedna sprawa – nierównomierna praca silnika. Jeśli nie pracuje on na jednym z cylindrów, mogło dojść do zupełnego przerwania ciągłości rdzenia lub przerwania izolacji. Brak pracy na jednym z cylindrów nie zatrzymuje twojego auta, bo jazda nadal jest możliwa, ale nietrudno domyślić się, że będzie mało komfortowa.

Jak sprawdzić przewody zapłonowe w silniku?

Najpierw warto wykorzystać sposób organoleptyczny. Zdemontuj (tylko ostrożnie!) przewody zapłonowe z cewki i świec, po czym dokładnie przyjrzyj się ich końcówkom. Mogą być zaśniedziałe lub uszkodzone. Dodatkowo zobacz, w jakim stanie jest izolacja przewodów i czy nie ma w nich nawet najmniejszych oznak przetarcia lub przecięcia. Jeśli to nie da jednoznacznej odpowiedzi, powinieneś wykonać test oporności przewodów.

Sprawdzenie przewodów zapłonowych krok po kroku

Przyda ci się do tego miernik i oczywiście umiejętność jego obsługi. Przewody zapłonowe trzeba wypiąć z cewki i świec po wcześniejszym odłączeniu akumulatora od klemy. W kolejnym etapie ustaw miernik na odpowiednią podziałkę, by mierzył oporność (jednostka om). Prawidłowe wartości dla przewodów o sporej długości mieści się w przedziale 9-11 om. Im krótsze przewody, tym mniejsza wartość. Aby ją zmierzyć, do jednej końcówki kabla przyłóż końcówkę miernika, a do drugiej drugą. Poczekaj na ustabilizowanie wyniku.

Wymiana przewodów zapłonowych – w jaki sposób zrobić to dobrze?

Skoro nawet najmniejsze uszkodzenia mają wpływ na działanie przewodów i samego silnika, świadczy to o ich delikatnej budowie. Dlatego trzeba bardzo mocno uważać podczas demontażu, by nie uszkodzić końcówek. Przewody zapłonowe NGK, BERU, BOSCH albo którekolwiek inne najlepiej jest demontować przy użyciu szczypiec. 

Co zrobić, by nie uszkodzić przewodów zapłonowych?

Ma tu zastosowanie podobna reguła, jak przy odłączaniu wtyczki z gniazdka w domu – nie ciągniemy za przewód. W niektórych silnikach świece są instalowane tak, że przewody mają długie kołnierze wkładane przez pokrywę zaworów. Trzeba więc je najpierw ruszyć, dokonując obrotu, by odłączyły się od innych elementów, a dopiero potem wyjąć. W ten sposób masz pewność, że nie uszkodzisz ich dodatkowo.

Jak widzisz, przewody zapłonowe są niezwykle istotnym podzespołami każdego auta i muszą być regularnie wymieniane. Wybierz te najtrwalsze, aby zużywały się relatywnie wolno. Przed wymianą przewodów zapłonowych dobrze zlokalizuj źródło problemu i staraj się przeprowadzić operację w bezpieczny sposób.

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

W Wejherowie Inspekcja Transportu Drogowego zatrzymała dwóch mężczyzn, którzy podczas jazdy palili marihuanę. Dodatkowo zatrzymani poruszali się bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, natomiast kierowca prowadził...

Wiadomości

Kolejny koncern motoryzacyjny wprowadza ogranicznik prędkości maksymalnej. Tym razem takie zastosowanie w swoich samochodach zadeklarowało Renault. Najnowsze konstrukcje francuskiego producenta rozpędzą się do 180...

Wiadomości

Serwis Oponeo.pl przygotował statystyki odnośnie procesu ubiegania się o prawo jazdy w 24 państwach na świecie. W jednej z kategorii na czele znajduje się...

Wiadomości

W poniedziałkowe popołudnie na skrzyżowaniu ulic Anielewicza i Esperanto doszło do fatalnego w skutkach wypadku. Motocyklista zderzył się z samochodem osobowym. 31-letni kierowca jednośladu...

Wiadomości

W nocy z niedzieli na poniedziałek w rejonie Trójmiasta policjanci udali się w pościg za...karetką pogotowia. Pojazdem uprzywilejowanym kierował 20-latek bez prawa jazdy.

Wiadomości

Fisker Inc. planuje w niedalekiej przyszłości wyposażyć Watykan w papamobile o napędzie elektrycznym. Projekt przedstawili współzałożyciele firmy, podczas audiencji u papieża Franciszka. Planowana produkcja...

Wiadomości

Max Verstappen zwyciężył w wyścigu o Grand Prix Monako. Holender wyprzedził Carlosa Sainza z Ferrari oraz Lando Norrisa z McLarena. Dzięki tej wygranej 23-latek...

Wiadomości

Audi uruchomiło kolejne 21 punktów stacji ładowania pojazdów zlokalizowanych niedaleko stadionu Bayernu Monachium. To kolejna inwestycja tego typu w wykonaniu niemieckiej marki samochodów. 38...

Wiadomości

Tragiczny wypadek w Gdańsku. W czwartek po godz. 20.00 na ul. Nowatorów, 48-letni motocyklista zderzył się czołowo z samochodem osobowym marki mazda. W wyniku...

Wiadomości

W 2022 roku do sprzedaży trafi najnowszy samochód amerykańskiego koncernu. Nie będzie to jednak zwykłe auto. Na ulicach pojawi się elektryczna wersja legendarnego modelu...

Zobacz także

Wiadomości

Producent motocykli Suzuki we współpracy z firmą ubezpieczeniową Allianz w najbliższy weekend rozpocznie 15. edycję projektu „Suzuki Moto Szkoła”. W tym roku zostanie przeprowadzonych...

Wiadomości

W sobotę ok. godziny 22 na Południowej Obwodnicy Warszawy, pijana kobieta wypadła z obwodnicy i wjechała na znajdującą się obok ścieżkę rowerową. Kobieta w...

Wiadomości

X wrocławskie Targi Motocyklowe nie dojdą do skutku. Powodem są panujące obostrzenia, które zabraniają na przeprowadzenie takiego typu imprezy. Event został przełożony na marzec...

Wiadomości

Seria nieszczęśliwych wypadków komunikacyjnych w województwie śląskim. W ciągu ostatniej doby doszło aż do czterech wypadków. Dwa z nich miały miejsce na autostradzie A4...

Wiadomości

W nocy z niedzieli na poniedziałek w Krapkowicach policjanci chcieli zatrzymać samochód, który dopuścił się złamania przepisów. 27-letni kierowca nie wstawił się na kontrolę...

Wiadomości

Wczoraj nieopodal Chojnic w województwie pomorskim auto osobowe zderzyło się czołowo z koparką. W wyniku obrażeń śmierć na miejscu poniósł 22-letni kierowca volkswagena.

Wiadomości

Wczoraj została otwarta druga jezdnia drogi ekspresowej S1, która ułatwi dojazd do międzynarodowego lotniska Katowice-Pyrzowice. Ostatnie prace potrwają do 29 maja, a cała inwestycja...

Wiadomości

Orlen Team WRT w składzie: Yifei Ye, Robert Kubica oraz Louis Delétraz okazał się najlepszy w czterogodzinnym wyścigu na torze Red Bull Ring. Zespół...