Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

cewka zapłonowa
cewka zapłonowa

Eksploatacja

Cewka zapłonowa – informacje na temat jednego z najważniejszych elementów układu zapłonowego

Samochód jest maszyną złożoną z wielu różnych układów współpracujących ze sobą. Jednym z nich jest układ zapłonowy. Bez niego niemożliwy byłby rozruch pojazdu. Z kolei za prawidłowe działanie układu odpowiada cewka zapłonowa. Poznaj najważniejsze informacje na temat tego bardzo ważnego elementu układu zapłonowego. Dowiedz się, jakie są objawy uszkodzonej cewki i kiedy konieczna jest wymiana cewki zapłonowej?

Cewka zapłonowa – jaką rolę pełni i za co odpowiada? 

Cewka w samochodzie jest ważnym, jeśli nie najważniejszym elementem układu zapłonowego w silniku pojazdów benzynowych. Odpowiada za wytworzenie ładunku elektrycznego, zamieniając prąd o niskim napięciu w prąd o napięciu 25-30 tys. woltów. Indukowane jest to poprzez powstanie pola magnetycznego. Impuls ten w końcowej fazie jest przekazywany na świecę zapłonową, a tam dochodzi do jego przekształcenia w iskrę. Pozwala to na zapłon mieszanki paliwa i powietrza. 

Cewka w samochodzie – budowa i zasady działania

Podstawą działania cewki zapłonowej jest zasada elektromagnetyzmu. Każda z nich ma w sobie tak naprawdę dwie cewki, tj. zwoje drutu nazywane uzwojeniem pierwotnym i uzwojeniem wtórnym. Pierwsza – uzwojenie pierwotne złożone jest z drutu o większej grubości i jednocześnie mniejszej liczby zwojów. Ma ono styk dodatni i  odpowiada za pobieranie prądu do cewki. Co jest jeszcze istotne? Otóż oba uzwojenia mają połączenie masowe, ale cewka wtórna ma około 100-200 razy więcej zwojów od pierwotnej, wykonanej z około 10-krotnie cieńszego drutu.

Jeden z końców uzwojenia wtórnego podłączony jest do masy, a drugi do styku wysokiego napięcia, które poza cewkę wysyła właśnie to uzwojenie. Oba są owinięte wokół wspólnego rdzenia z żelaza, zbudowanego z kilku płytek metalowych, z których każda oddzielona jest izolacją. Jeśli dojdzie do awarii cewki w samochodzie, wówczas układ zapłonowy nie może działać poprawnie i nie dochodzi do zapłonu silnika.

Jak sprawdzić cewkę zapłonową?

Jeśli chcesz sprawdzić, czy cewka zapłonowa działa poprawnie, to powinieneś wykonać test, który polega na pomiarze rezystancji pierwotnego i wtórnego uzwojenia. Innymi słowy, powinieneś wykonać pomiar oporności, czyli wielkości określającej relację między napięciem a natężeniem prądu elektrycznego. Jak to wygląda w praktyce? Aby sprawdzić cewkę zapłonową potrzebne ci będzie urządzenie nazywane omomierzem.

Zobacz też:
Okulary do jazdy nocą – jakie wybrać?

Rezystancja uzwojenia pierwotnego może wynosić od wartości poniżej 1 oma nawet do kilku omów w zależności od samochodu. Z kolei rezystancja uzwojenia wtórnego może być równa od około 800 omów do nawet kilkunastu kiloomów. Wartość zmierzonej rezystancji powinieneś porównać do parametrów, jakie wskaże ci producent cewki zapłonowej w twoim aucie.

Najczęstsze usterki cewki w samochodzie

Cewka zapłonowa, podobnie jak każdy inny element, może ulec uszkodzeniu. Objawy uszkodzonej cewki mogą być różne, podobnie jak przyczyny awarii. Czasem cewka jest niewłaściwie dobrana do auta, np. w pojeździe w układzie zapłonowym zamontowano część o zbyt dużej oporności uzwojenia pierwotnego. Skutkuje to słabszą iskrą i większym zużyciem paliwa oraz niższą mocą pojazdu. Z drugiej strony, gdy w aucie zainstalujesz cewkę zapłonową o zbyt małej rezystancji, będzie to skutkować zbyt dużym przepływem prądu, który może uszkodzić tę część pojazdu czy nawet cały moduł zapłonowy. Konieczna jest wówczas wymiana cewki zapłonowej. Pamiętaj o konieczności doboru tego elementu według zaleceń producenta pojazdu.

Problem z cewką może tkwić w wystąpieniu zwarcia międzyzwojowego. Możesz to sprawdzić przy użyciu oscyloskopu. Test polega na podłączeniu sondy indukcyjnej lub pojemnościowej do przewodów wysokiego napięcia. Jeśli masz w samochodzie pojedyncze cewki nakładane na świece, tzw. cewki jednoiskrowe, musisz użyć specjalnej sondy dokonującej pomiaru przez obudowę tej części auta.

Jak sprawdzić cewkę zapłonową w nowszych autach? 

W nowszych typach samochodów do zbadania układu zapłonowego wystarczy ci podłączenie skanera diagnostycznego. O ile twój samochód ma system wykrywania wypadania zapłonu, taki skaner wskaże, którego cylindra dotyczy problem. Nie określi on jednak jego przyczyny.

Częste przyczyny uszkodzenia cewki zapłonowej

Za usterki w obrębie cewki zapłonowej odpowiadać może:

  • nieszczelny kolektor dolotowy;
  • uszkodzony zawór;
  • efekt dotyczący przewodów zapłonowych.

Wypadanie zapłonu możesz stosunkowo łatwo zdiagnozować w aucie, w którym producent zastosował pojedyncze cewki na każdym cylindrze. Wystarczy, że je pozmieniasz i sprawdzisz, czy wypadanie zapłonu przenosi się z konkretną częścią. Jeśli potwierdzasz te objawy, to masz pewność, że konieczna będzie wymiana cewki zapłonowej.

Zobacz też:
Wymiana uszczelki pod głowicą silnika – wszystko, co musisz wiedzieć

Pamiętaj, że nie ma możliwości regeneracji cewki czy też jej naprawy. Jeśli zauważysz jakiekolwiek objawy uszkodzonej cewki, szybko ją wymień, żeby uniknąć poważniejszych awarii, które mogą nieść za sobą spore problemy i… koszty.

Tomasz Wykowski

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

Sprawdź także

Eksploatacja

Jeśli masz auto z automatyczną skrzynią biegów i elektromechanicznym hamulcem postojowym, bardzo prawdopodobne jest, że masz również system auto hold. Powoduje on samoistne zaciąganie...

Eksploatacja

Osoby, które chcą nadać swojemu autu więcej sportowego zacięcia, często decydują się na modyfikacje pojazdu. Wiele z tych zmian obliczonych jest na uzyskanie określonego...

Eksploatacja

Jak wskazuje nazwa, moduł komfortu odpowiada za uprzyjemnienie podróży kierowcy i pasażerom. W obecnie produkowanych pojazdach jest normą i steruje wieloma urządzeniami elektronicznymi, które...

Eksploatacja

Auta wyposażone w jednostki spalinowe mają kolektor dolotowy. Nazywa się go również kolektorem ssącym, ponieważ odpowiada za dostarczenie powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej do komory...

Bezpieczeństwo

Większość oznaczeń pojawiających się na ekranie pulpitu w samochodzie jest łatwa do rozpoznania. Zielone lampki są typowo informacyjne, a należą do nich chociażby wskazania...

Eksploatacja

Przekazywanie energii z silnika na koła to jedno z zadań układu tłokowo-korbowego. Jest on zbudowany z wielu części, a jednym z nich jest korbowód....

Eksploatacja

Czy jesteś w gronie tych osób, które uważają, że im większa liczba oktanowa, tym lepiej? najczęściej spotkasz się z dwoma liczbami oktanowymi: 95 i...

Eksploatacja

„Zima zaskoczyła kierowców”. Oklepane i (niestety) nadal mające potwierdzenie w rzeczywistości stwierdzenie jest przytaczane w sieci i w programach informacyjnych za każdym razem, gdy...

Eksploatacja

Kierowcy i piesi są zobowiązani stosować się do oznaczeń widocznych na drogach, parkingach, chodnikach czy występujących w innych miejscach ruchu publicznego. O ograniczeniach i...

Eksploatacja

Kierowca zazwyczaj orientuje się, że geometria kół nie jest prawidłowa, gdy auto nie reaguje zgodnie z jego poleceniami. Jeśli właśnie taki problem masz w...

Zobacz także

Prawo

Kierowanie samochodem bez prawa jazdy może odnosić się do dwóch rodzajów sytuacji. Kierujący albo nie ma dokumentu przy sobie podczas prowadzenia samochodu, albo nie...

Wiedza

Deska rozdzielcza samochodu jest elementem pojazdu, na którym znajdują się zegary czy liczniki pozwalające na kontrolowanie prędkości jazdy i liczby obrotów silnika na minutę....

Bezpieczeństwo

Podróżowanie z dzieckiem samochodem to niewątpliwie stresowa sytuacja dla każdego rodzica. Bezpieczeństwo pociechy jest bowiem najważniejsze. Na drodze może wydarzyć się wszystko, począwszy od...

Porady

Zarejestrowanie pojazdu to obowiązek każdego nabywcy auta. Bez względu na to, czy samochód jest całkiem nowy – z salonu, sprowadzony z zagranicy czy odkupiony...

Wiedza

Standardem wyposażenia w pojazdach produkowanych przed laty było wspomaganie kierownicy. Z czasem pojawił się również ABS, czyli system, który uniemożliwia blokowanie się kół podczas...

Porady

Bez względu na to, czy sprzedaż samochodu związana jest z chęcią zakupienia nowego, czy kłopotami finansowymi, oznacza konieczność przygotowania solidnego planu działania. Z naszego...

Prawo

O szkodzie całkowitej można usłyszeć z ust pracownika pomocy drogowej, rzeczoznawcy i likwidatora z firmy ubezpieczeniowej czy serwisanta. Właściciel samochodu po poznaniu takiej diagnozy...

Porady

Podczas zakupu nowego samochodu z pewnością zwracasz uwagę nie tylko na jego możliwości, ale także wygląd i funkcjonalność. A na nie w dużej mierze...