Części samochodowe

Kolektor dolotowy – jak odpowiednio zadbać o kolektor silnika w aucie?

Auta wyposażone w jednostki spalinowe mają kolektor dolotowy. Nazywa się go również kolektorem ssącym, ponieważ odpowiada za dostarczenie powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej do komory spalania. Pełni kluczową rolę w pracy silnika. Jak dbać o kolektor silnika w aucie?

Kolektor ssący – konstrukcja

W zależności od modelu pojazdu element ten różni się budową. Uogólniając, kolektor to przewód wykonany z metalu bądź tworzywa sztucznego, którego zadaniem jest doprowadzenie do głowicy powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej z możliwie jak najmniejszym oporem przepływu. Kolektor dolotowy silnika jest zbudowany z kanałów, których liczba zazwyczaj odpowiada liczbie komór spalania.

Kolektor silnika a układ dolotowy 

Cały układ dolotowy zawiera w sobie wiele innych urządzeń i części, które współpracują z kolektorem silnika. Należy do nich przepustnica, która umożliwia dostarczenie dodatkowych dawek powietrza w zależności od obrotów silnika i zapotrzebowania. 

W jednostkach z pośrednim wtryskiem benzyny, w kolektorze powietrza umieszcza się również wtryskiwacze odpowiedzialne za dawkowanie paliwa.

kolektor dolotowy - kolektor silnika a układ dolotowy

W pojazdach z turbodoładowaniem przed tym elementem instalowana jest sprężarka mechaniczna, której zadaniem jest tłoczenie powietrza do silnika pod ciśnieniem. W ten sposób osiąga się lepszą sprawność jednostki i po dostarczeniu dodatkowej dawki paliwa można uzyskać wyższą moc. 

Zaawansowane cylindry mają zmienną geometrię, która służy dostosowaniu dawki powietrza do aktualnych potrzeb silnika pod kątem zakresu obrotowego jego pracy.

Kolektor powietrza – najczęstsze usterki

Kolektor sam w sobie nie ma części, które mogłyby przestać działać. Jednak pod wpływem nieprawidłowej pracy osprzętu silnika i zużycia turbosprężarki lub rozszczelnieniu skrzyni korbowej, może zbierać się w nim nagar i spaliny. Powoduje to powolne blokowanie kanałów dolotowych i zmniejszenie przepływu powietrza. To z kolei skutkuje większym zadymieniem i zmniejszeniem mocy jednostki.

Inne awarie kolektorów dolotowych

Sam kolektor ssący może również doznać awarii uszczelnień, które znajdują się między nim a głowicą silnika. Konsekwencją tego jest dostawanie się „lewego” powietrza do komory i brak możliwości stabilnego dopasowania przez sterownik dawki paliwa. Objawia się to:

  • nierówną pracą jednostki na biegu jałowym;
  • spadkiem osiągów;
  • hałasem zasysanego powietrza podczas jazdy.
kolektor dolotowy - najczęstsze usterki

Jak dbać o kolektor dolotowy?

Czyszczenie kolektora dolotowego to podstawa. Oczywiście w pojazdach z silnikiem diesla sprawa ta jest bardziej pilna ze względu na zanieczyszczenia i łatwość w osadzaniu się nagaru. Co w tym przypadku należy wykonać? 

Zdemontuj kolektor powietrza i gruntownie wyczyść ten element wewnątrz. Możesz być zdziwiony, jak bardzo jest on brudny. Pamiętaj o wysuszeniu elementu przed montażem i profilaktycznej wymianie uszczelki przy głowicy. Możesz także zaopatrzyć się w preparaty do czyszczenia kolektorów silnika, których użycie nie wymaga wymontowania tej części. Wadą tego rozwiązania jest fakt, że wszystkie oderwane od kolektora zabrudzenia trafiają do komory, a w dalszej kolejności do katalizatora czy filtra cząstek stałych. Z drugiej strony zaoszczędzisz na czasie i kosztach demontażu.

1 komentarz do “Kolektor dolotowy – jak odpowiednio zadbać o kolektor silnika w aucie?”

  1. Dzięki za informacje. Artykuł idealny do porannej kawy 🙂 Proszę, popełniajcie więcej takich tekstów jak ten, to zapewnicie kierowcom łatwy dostęp do wiedzy na temat samochodów. Pozdrawiam!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Popularne wpisy: