Jeśli chciałbyś dowiedzieć się, czym jest głowica silnika i jakie ma zastosowania, powinieneś przeczytać przygotowany przez nas artykule. Dowiesz się, do czego służy głowica silnika oraz jakie rodzaje wyróżniamy. Wyjaśniamy również co zrobić, w przypadku wystąpienia problemów z głowicą!

Głowica silnika — co to jest?

Silnik samochodu jest złożony z licznych elementów, które wpływają na jego pracę. Głowica jest wbrew pozorom niepozornym fragmentem, który ma ogromny wpływ na pracę samochodu. Znajduje się w górnej części silnika i stanowi zamknięcie komory spalania. Często jest również korpusem dla rozrządu i zaworów. W samej głowicy można znaleźć liczne kanały olejowe i chłodnicze, a także różnego rodzaju czujniki, m.in. dla ciśnienia oleju i temperatury płynu chłodniczego. Jest ona połączona z kadłubem silnika za pomocą śrub, a pomiędzy nimi jest uszczelka głowicy.

Za co odpowiada głowica silnika?

Głównym zadaniem głowicy silnika jest zapewnienie odpowiednich warunków do spalania paliwa. W tym celu zamyka komorę spalania i służy jako korpus dla mechanizmu rozrządu. Głowica pełni też funkcję korpusu mechanizmu rozrządu. W efekcie można stwierdzić, że jest to element absolutnie niezbędny do prawidłowego funkcjonowania silnika.

Głowica żeliwna a głowica aluminiowa — różnice

Aktualnie wyróżniamy dwa rodzaje głowic: żeliwne i aluminiowe. Mimo podobnych funkcji różnią się one od siebie właściwościami i charakterystyką. Najczęściej możemy spotkać głowice wykonane z mniej trwałego aluminium. Wszystko za sprawą lepszej przewodności ciepła, dzięki czemu zostaje ono szybciej wydalone do atmosfery. Do tego w tym przypadku silnik ma mniejszą gęstość i lepsze właściwości odlewnicze. Aluminiowe głowice charakteryzują się również zdolnością regeneracji, dzięki czemu koszty naprawy są niższe niż w przypadku zastosowania żeliwa.

Głowice żeliwne są znacząco wytrzymalsze, ponieważ znacznie trudniej doprowadzić do uszkodzenia żeliwa. Jednakże w momencie awarii, musisz liczyć się z wyższymi kosztami. Niezbędny jest nowy nadlew głowicy, a także wykonanie procesów spawania i frezowania w wysokich temperaturach.

Uszkodzenia głowicy — co zrobić w przypadku awarii?

Najczęstszym problemem związanym z głowicą silnika jest usterka uszczelki, która spowodowana jest nagłymi zmianami temperatur w przypadku przegrania jednostki napędowej, a także w trakcie długiego postoju na mrozie. W efekcie w komorze spalania powstaje niewłaściwe ciśnienie, przez co dochodzi do awarii głowicy oraz sąsiednich elementów.

Częstą przyczyną awarii głowicy silnika jest również długotrwałe jeżdżenie na niskich biegach, obciążenia samochodu i silnika przez długi okres oraz podróży z maksymalną prędkością. Niebezpieczne jest przegrzanie głowicy, ponieważ w ten sposób może dojść do zerwania napędu rozrządu, pęknięcia mostka między zaworem dolotowym a wylotowym, a także do pęknięcia komory wirowej, zatarcia tłoków czy panewek. Przegrzanie jednostki napędowej często jest spowodowane nieprawidłowym montażem uszczelki pod głowicą lub instalacji LPG. Istotna jest również kondycja układu chłodzenia.

Ile kosztuje naprawa głowicy silnika?

Naprawa głowicy silnika nie należy do najtańszych. Średnia kwota wymiany uszczelki wraz z naprawą i regeneracją głowicy wynosi od 1300 złotych. Jest ona jednak uzależniona od pojemności jednostki napędowej. W takich przypadkach cena naprawy może wynieść nawet ponad 2000 złotych.

Wiesz już, czym jest głowica silnika i do czego służy. Głowice silnikowe spełniają wiele istotnych funkcji i warto zadbać o ich kondycję. Z tego powodu unikaj jazdy na zbyt niskich przełożeniach, kontroluj ubytki płynu chłodniczego i sprawdzaj temperaturę płynu chłodzącego.
Archiwum: wrzesień 2022