Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

filtr cząstek stałych
filtr cząstek stałych

Naprawy

Filtr cząstek stałych – niewielkie urządzenie, wielki wpływ na czystość powietrza

W samochodach wykorzystywane są różnego rodzaju filtry, w tym paliwa, kabinowy, oleju czy też filtr cząsteczek stałych, który montowany jest przede wszystkim w autach typu diesel. Za co odpowiada i jakie objawy wskazują, że nie działa on prawidłowo?

Czym są cząsteczki stałe w powietrzu? 

W miastach w czasie największego natężenia ruchu drogowego w powietrzu unosi się wiele zanieczyszczeń, w tym cząstek stałych. Ich głównym źródłem są silniki zasilane olejem napędowym (diesel). Cząsteczki stałe to nic innego, jak sadza, która jest trująca. Nie widać jej gołym okiem, ale szybko przedostaje się do układu oddechowego człowieka, skąd przeniknąć może do układu krwionośnego. Nadmierna ekspozycja organizmu na cząstki stałe powoduje, że rośnie ryzyko zachorowania na nowotwór.

Filtr cząsteczek stałych a normy emisji spalin

By zmniejszyć ilość cząsteczek stałych w powietrzu, wprowadzono normy emisji spalin, które ograniczyły wielokrotnie ilość cząsteczek sadzy w atmosferze. Żeby im sprostać, producenci samochodów musieli zacząć filtrować spaliny. W latach 90. Francuzi na szeroką skalę zaczęli stosować filtry cząstek stałych. Kiedy w 2005 roku wprowadzono normę Euro 4, wymusiła ona stosowanie filtrów właściwie we wszystkich nowo produkowanych samochodach. Nieużywanie takich rozwiązań zlikwidowała norma Euro 5, która weszła w życie w 2009 roku.

Najnowsza norma Euro 6d-temp sprawia, że filtr cząstek stałych (filtr DPF lub GPF) montowany jest na dużą skalę i już nie tylko w silnikach diesla, ale też w benzynowych – w szczególności tych, które wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa.

Czym jest filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych nazywany jest także FAP – od francuskiego wyrażenia filtre à particules bądź DPF, z angielskiego – diesel particulate filter. Obecnie wykorzystywany jest też skrót GPF, czyli gasoline particulate filter.

To niewielkie urządzenie, które jest elementem układu wydechowego pojazdu. Montowane jest za katalizatorem i ma kształt puszki, w której znajduje się właściwy filtr cząsteczek stałych. Obudowa wykonana jest z wysokiej jakości stali nierdzewnej. Mieści ona ceramiczny korpus filtra, który tworzą zagęszczone kanały ustawione w pozycji równoległej względem siebie. Kanały tworzą gęstą siatkę i są zamknięte z jednej strony, naprzemiennie od strony dolotowej lub wylotowej.

Zobacz też:
Regeneracja turbosprężarki – dlaczego lepiej zlecić to specjalistom?

W filtrach DPF ściany kanałów wyprodukowane są z węglika krzemu, który dodatkowo pokryty jest tlenkiem glinu i ceru, a na nich osadzone są cząsteczki platyny – drogiego metalu szlachetnego. To właśnie on powoduje, że bardzo kosztowny w zakupie może być filtr cząstek stałych. Cena filtra maleje wtedy, gdy mało jest tej platyny.

Jak działa filtr cząstek stałych?

W silnikach diesla cząstki stałe powstają w dużych ilościach podczas rozruchu silnika i kiedy pracuje on w niskiej temperaturze, np. w czasie zimy. Są one mieszaniną sadzy i rozpuszczonej frakcji organicznej oraz niespalonych węglowodorów. Dzięki temu, że w samochodzie zamontowany jest filtr cząstek stałych DPF, takie cząstki są wyłapywane i zatrzymywane przez niego. Drugą jego rolą jest ich wypalanie wewnątrz filtra.

Spaliny trafiające do filtra cząstek stałych muszą przebijać się przez ścianki kanałów wlotowych, by przedostać się do kanałów wylotowych. Podczas przepływu na ściankach filtra osadzają się cząsteczki sadzy.

By filtr cząsteczek stałych mógł funkcjonować prawidłowo, musi mieć sterownik silnika, który będzie nim zarządzał. Opiera się on na czujnikach temperatury przed i za filtrem oraz na wskaźnikach szerokopasmowej sondy lambda, która informuje o jakości spalin wydobywających się z tej części pojazdu. Tuż za filtrem jest czujnik ciśnienia, odpowiadający za sygnalizowanie stopnia napełnienia go sadzą.

Filtr DPF – objawy zapchania

Możesz podejrzewać, że filtr cząstek stałych nie działa prawidłowo i jest zapchany, jeśli zauważasz spadek mocy silnika lub przejście jednostki napędowej w tryb awaryjny. Na desce rozdzielczej najprawdopodobniej zauważysz wówczas kontrolkę, która wskazuje o przepełnieniu się sadzą filtra cząstek stałych. Objawy mogą być przy tym także zupełnie inne.

Niewykluczone również, że zapchany filtr cząstek stałych spowoduje niekontrolowane zwiększenie obrotów silnika i gwałtowne jego zatarcie. To skrajna sytuacja, ale może do niej dojść, gdy nie będzie właściwych warunków do wypalaniu wewnątrz filtra cząsteczek sadzy. Ma to miejsce podczas eksploatacji samochodu na krótkich trasach. Skoro proces wypalania cząsteczek stałych zostaje przerwany, niespalone paliwo przedostaje się do oleju, przez co jest go coraz więcej i traci swoje pierwotne właściwości. Znacznie przyspiesza to eksploatację podzespołów silnika. Jeśli oleju będzie stanowczo zbyt wiele, to przez odmę dostanie się on do komory spalania, co może przyczynić się do poważnej awarii.

Zobacz też:
Jak odpowietrzyć układ chłodzenia w samochodzie? Odpowietrzanie układu chłodzenia krok po kroku

Co zrobić w przypadku zapchania filtra cząsteczek stałych?

Jeśli stwierdzisz, że filtr cząstek stałych zapchał się, możesz wybrać jedną z dwóch opcji:

  • wizytę w warsztacie mechanicznym w celu regeneracji tej części. Musisz liczyć się z tym, że usługa nie będzie tania – filtr cząsteczek stałych kosztuje nawet kilkaset złotych, a takie działanie pomaga jedynie na krótki czas;
  • wymianę niedziałającego filtra cząstek stałych na nowy. Cena tego elementu pojazdu nie jest niestety niska i wynosi od 3 do nawet 10 tys. zł.

Niektórzy kierowcy, chcąc zaoszczędzić, decydują się na usunięcie filtra DPF ze swojego pojazdu, ale pamiętaj, że jest to działanie niezgodne z prawem. Przepisy zabraniają usuwania z samochodu filtra cząstek stałych. Jeśli takie działanie zostanie wykryte podczas kontroli pojazdu, możesz stracić dowód rejestracyjny i dostać mandat. Poza tym, jeżdżąc samochodem bez filtra, przyczyniasz się do zwiększenia stopnia zanieczyszczenia sadzą powietrza, którym oddychasz. Narażasz tym samym wszystkich w swoim otoczeniu na choroby układu oddechowego.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Artur

    22 kwietnia 2021 at 13:27

    Niezbyt dobrze znam się na samochodach, jeśli chodzi o to, z czego są zbudowane więc naprawdę się cieszę, że trafiłem na Twojego bloga. Już tyle się dowiedziałem! Ogromne dzięki i czekam na więcej treści.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...