Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

kolektor wydechowy
kolektor wydechowy

Naprawy

Samochodowy kolektor wydechowy – usterki, objawy, naprawa

Czy kilka zespawanych rur może mieć tak duży wpływ na eksploatację pojazdu? Kolektor wydechowy – bo o nim mowa – zapewnia optymalny przepływ gazów wychodzących z komory spalania. Kiedy ulega on awarii i jak rozpoznać, że ta część układu wydechowego cierpi? Sprawdź!

Element silnika, jakim jest kolektor wydechowy, może wydawać się bardzo prosty, ma kilka bolączek. Uzależnione są od konstrukcji jednostki i w poszczególnych modelach aut mogą występować różne awarie. Dla przykładu w silniku 1.9 TDI Golfa V często dochodziło do oddzielania się uszczelki kolektora wydechowego od powierzchni bloku silnika. W starszych jednostkach benzynowych Opla (2.0 16V) pęknięcie pojawiało się mniej więcej na środku podzespołu. Dlaczego kolektor wydechowy nie jest wieczny w samochodach spalinowych?

Dlaczego kolektor wylotowy się psuje?

Duże znaczenie dla wydajności kolektora wydechowego mają warunki pracy całego układu. Na jego wydajność wpływają:

  • temperatury;
  • drgania z silnika;
  • warunki na drodze;
  • eksploatacja auta.

Styczność z blokiem silnika powoduje, że element ten nagrzewa się do wysokich temperatur. Spaliny przepływające przez wydech są bardzo ciepłe (nawet 700 stopni Celsjusza w jednostkach benzynowych), co wpływa na rozszerzanie się materiału. Dodatkowo trzeba doliczyć również drgania od silnika, zmienną rozszerzalność cieplną odmiennych materiałów (aluminium zachowuje się inaczej niż żeliwo), wpływ zmiennych warunków zewnętrznych (śnieg, błoto, woda) i w ostateczności sposób eksploatacji pojazdu. Kolektor samochodowy jest więc narażony na usterki ze wszystkich stron. Co psuje się w nim najczęściej?

kolektor wydechowy - dlaczego się psuje

Pęknięty kolektor wydechowy – dlaczego do tego dochodzi?

Spory wpływ na to, że kolektor w samochodzie pęka, ma styczność ze sobą odmiennych materiałów. Żeliwo, z którego najczęściej wykonuje się kolektory wydechowe, rozgrzewa się wolniej od aluminium i stali. Dlatego szczególnie podczas bardzo ostrej jazdy na zimnym silniku, może zdarzyć się, że aluminiowy blok zachowa się inaczej niż żeliwny kolektor. Stalowe szpilki kolektora wydechowego mogą dobrze poradzić sobie z rozciąganiem, czego nie można powiedzieć o zespawanym kolektorze. W konsekwencji dochodzi do pęknięcia elementu zazwyczaj w miejscu spawania.

Pęknięty kolektor wydechowy – objawy uszkodzenia

Najłatwiej poznać pęknięcie kolektora po prostu w momencie odpalenia silnika. Dźwięk jego pracy jest inny, a w niektórych autach okazuje się zmienny na skutek niższych lub wyższych obrotów oraz stopnia rozgrzania silnika. Miękka dotychczas praca jednostki i przyjemna cisza we wnętrzu zamienia się w metaliczny irytujący dźwięk. Jednak nie zawsze uda ci się zaobserwować, gdzie kolektor wydechowy uległ uszkodzeniu. Zazwyczaj przyczyną są mikropęknięcia niedostrzegalne bez demontażu i oględzin na stole.

Zobacz też:
Czy warto kupować powerbank rozruchowy do auta? Sprawdź, kiedy inwestycja w car jump starter najbardziej się opłaca!
kolektor wydechowy - objawy uszkodzenia

Spawanie kolektora wydechowego – czy warto?

Jeśli zapytasz pierwszego lepszego „znawcę”, powie ci, że da się to zrobić. I w zasadzie będzie miał rację, bo nieszczelny kolektor można spawać. Jednak skutek takiego działania nie zawsze (a w zasadzie często) jest mizerny. Wszystko dlatego, że żeliwo jest materiałem wyjątkowo wymagającym w obróbce. Jest tanie i wytrzymałe, jednak spawanie wymaga odpowiednich technik.

Wymiana kolektora wydechowego czy spawanie?

Podczas tego procesu wychodzi kruchość materiałowa spoin, co można zobaczyć podczas ich stygnięcia. Gdy okazuje się, że wszystko już jest świetnie pospawane, nagle usłyszysz „pyk” i cała praca na marne. Poza tym podczas spawania kolektor zmniejsza swój przepływ, co negatywnie wpływa na pracę jednostki. Doraźna naprawa w ten sposób jest akceptowalna, jednak o wiele lepiej kupić w sklepie internetowym drugą część (nawet używany), bo cena będzie z pewnością podobna.

A może by tak pozbyć się kolektora wydechowego?

Mimo że kolektor wydechowy jest to zespawana przez producenta rura żeliwna, ma bardzo duży wpływ na działanie silnika. Długość samego kolektora mocno wpływa na osiągi, podobnie jak wyprofilowanie kanałów. Przyglądając się tej części, dostrzeżesz, że w pewnym momencie łączy się w jedną rurę, która przechodzi przewodem pod silnikiem. W cylindrze wydechowym często umieszcza się też sondę lambda, która mierzy jakość spalin.

kolektor wydechowy - jak się go pozbyć

Tunerzy z kolei bardzo chętnie modyfikują cały układ wydechowy, rozpoczynając od kolektora, który ma spory wpływ na osiąganie mocy w różnym zakresie obrotów (szczególnie wysokim). Można więc wywnioskować, że kolektora nie da się pozbyć.

Co zrobić, gdy pojawi się problem z kolektorem ssącym? Objawy czasem są niedostrzegalne gołym okiem, dlatego warto poradzić się specjalisty. Uszkodzonego kolektora w samochodzie raczej nie będzie opłacało się naprawiać, dlatego lepiej, jeśli po prostu zdecydujesz się na kupno nowej części, bez której auto nie może się obejść.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...