Olej silnikowy jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania wielu elementów w samochodzie. Jego niedostateczna ilość może być przyczyną uszkodzenia silnika. Warto więc regularnie kontrolować jego poziom i w razie zauważenia nadmiernego zużycia zadbać o skuteczne zdiagnozowanie problemu oraz naprawę. Dobrym działaniem profilaktycznym jest stosowanie dodatków do oleju silnikowego, które tworzą warstwę ochronną oraz odbudowującą zużyte powierzchnie pierścieni, panewek czy cylindrów. Jakie mogą być przyczyny sytuacji, w której silnik bierze olej i kopci? Sprawdźmy to!

Silnik bierze olej i kopci – kiedy mówimy o nadmiernym zużyciu oleju silnikowego?

Jeśli auto kopci na biało na zimnym silniku, nie musisz się tym przejmować. Jeśli jednak samochód dymi na ciepłym silniku i dodatkowo pobiera olej, najpewniej możesz mieć spory powód do zmartwień. Co jednak oznacza, że silnik bierze olej? Teoretycznie prawidłowo działający silnik nie powinien w ogóle spalać oleju silnikowego (szczególnie w okresach między przeglądowych, czyli co od 10 do 30 tys. kilometrów). W praktyce dopuszczalne są jego niewielkie ubytki. Szacuje się, że maksymalny deficyt, który nie wpłynie negatywnie na pracę silnika, wynosi 1 litr na przejechane 1000 kilometrów.

Spalanie oleju bez dodatkowych objawów – przyczyny

Zauważyłeś, że silnik bierze olej, ale nie kopci? To bardzo dobra informacja! Brak dymu zwykle oznacza, że w samochodzie nie dzieje się nic złego. Spalanie oleju może odbywać się przez:

  • zmianę stylu jazdy kierowcy;
  • duże obciążenie w długiej trasie;
  • nieszczelny filtr oleju.

Dopiero pojawienie się kolorowych gazów wydechowych może zwiastować poważniejszy problem z jednostką napędową.

Niski poziom oleju i niebieski dym z rury wydechowej

Odpowiedni poziom oleju silnikowego jest niezwykle ważny. Zbyt mała ilość oleju sprzyja zerwaniu tzw. filmu olejowego. Film olejowy jest cienką warstwą, która oddziela współpracujące ze sobą elementy i zapobiega zatarciom jednostki. Olej silnikowy ma również wpływ na działanie napinacza łańcucha rozrządu – słabe smarowanie obniża jego trwałość i sprawia, że napinacz nie jest w stanie naciągnąć odpowiednio łańcuch. Nadmierne spalanie środka smarującego może niestety oznaczać, że silnik wymaga generalnego remontu. Jakie jeszcze mogą być przyczyny ubytków?

Pierścienie tłokowe

Pierścienie tłokowe są bardzo delikatne, przez co mogą powstawać w nich pewne nieszczelności. Taka sytuacja będzie prowadziła do przepuszczania oleju.

Turbosprężarka

Ubytki oleju mogą pojawić się przez problemy z nieszczelnością turbosprężarki. Przyczyną tego, że silnik bierze olej i kopci może być również zniekształcenie korbowodu. Nadmierne spalanie oleju silnikowego może być też związane ze zużyciem pompy wtryskowej. Warto sprawdzić także uszczelniacze zaworowe.

Silnik bierze olej i kopci? Koniecznie określ wielkość ubytku, kolor spalin oraz moment dymienia. Nie zwlekaj też z wizytą u mechanika.

Archiwum: styczeń 2023