Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

uszczelniacze zaworowe
uszczelniacze zaworowe

Samochody

Uszczelniacze zaworowe – ile kosztuje ich naprawa? Jak wymienić te elementy bez zdejmowania głowicy?

Jednymi z najważniejszych elementów układu napędowego aut są uszczelniacze zaworowe. Koszt ich wymiany i naprawy różni się w zależności od modelu silnika. Usunięcie usterki może być przeprowadzone samodzielnie, jednakże bez specjalistycznej wiedzy oraz odpowiednich narzędzi może to okazać się niemożliwe. Dowiedz się więcej na temat wymiany uszczelniaczy zaworowych!

Dlaczego wymiana uszczelniaczy zaworowych jest tak ważna? 

Bagatelizowanie symptomów zużycia uszczelniaczy zaworowych może skutkować poważnym uszkodzeniem silnika i koniecznością jego generalnego remontu. Usługa może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych, co w przypadku aut używanych często jest nieopłacalne. Wówczas pozostaje ci jedynie sprzedaż lub złomowanie samochodu w autoryzowanym punkcie demontażu. Szybka interwencja pozwoli ci zatem na zredukowanie kosztów naprawy i dalszą eksploatację pojazdu.

Co to są uszczelniacze zaworowe i jaką pełnią funkcję w samochodzie?

Zlokalizowane na głowicy silnika uszczelniacze zaworowe to elementy, których zadaniem jest zapewnienie maksymalnej szczelności bloku jednostki napędowej. Uszczelniają trzonki zaworów, zapobiegając jednocześnie możliwości przedostawania się oleju silnikowego do wnętrza cylindrów. Pełnią istotną funkcję, zapewniając szczelność pomiędzy różnymi blokami funkcjonalnymi komory silnikowej i umożliwiając wszystkim komponentom prawidłową pracę. Uszczelniacze zaworowe są elementami ulegającymi naturalnemu zużyciu wskutek eksploatacji i efektów starzeniowych, jakim podlegają tworzywa sztuczne.

Na czym polega wymiana uszczelniaczy zaworowych w aucie osobowym?

Wymiana uszczelniaczy zaworowych w aucie osobowym różni się w zależności od modelu. W niektórych przypadkach możliwe jest wykorzystanie specjalistycznych przyrządów demontażowych dedykowanych do konkretnego rodzaju silnika. Pozwalają one na szybkie przeprowadzenie naprawy poprzez zdemontowanie elementów mechanizmu sterującego zaworami. Następnie możesz od razu przystąpić do wymontowania uszczelek, zsuwając je odpowiednim narzędziem z trzonków. Zazwyczaj jednak usunięcie usterki jest bardziej skomplikowane.

Większość silników wymaga demontażu głowicy do wymiany uszczelniaczy zaworowych. Konieczne jest również rozebranie całego mechanizmu odpowiedzialnego za pracę zaworów. Wiąże się to z obowiązkiem wymiany szeregu innych elementów uszczelniających, a także nowego paska rozrządu oraz wymiany oleju i płynu chłodniczego. Jeżeli nie dysponujesz odpowiednią wiedzą i zapleczem sprzętowym, powinieneś zlecić wykonanie usługi renomowanemu warsztatowi mechanicznemu. Prawidłowo wykonany proces zapewni wieloletnią sprawność jednostki napędowej twojego samochodu.

Czy możliwa jest wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy?

Tak, możliwa jest wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy. Jest to zależne od konkretnego modelu pojazdu. W tym celu potrzebujesz jednak odpowiednich narzędzi, takich jak dedykowany przyrząd i szczypce do uszczelniaczy zaworowych. Wówczas wystarczy jedynie demontaż mechanizmu sterowania zaworami silnika. W kolejnym kroku wykorzystujesz sprzęt do wymontowania starych uszczelek i instalacji nowych. Cały proces jest szybki, a jego samodzielne przeprowadzenie pozwala na zaoszczędzenie dużej ilości gotówki.

Przyrząd i szczypce do wymiany uszczelniaczy zaworowych 

Specjalny przyrząd do wymiany uszczelniaczy zaworowych to ściągacz, który pozwala na ekspresowe zdemontowanie uszczelek. Decydując się na zakup tego rodzaju narzędzia, zwróć uwagę, czy jest on kompatybilny z silnikiem. Często sprzęt jest dedykowany do konkretnych modeli jednostek napędowych, np. 8V, 12V, 16V, 24V czy 30V. Powinien być on wyposażony w regulację szerokości nacisku oraz wysokości. Profesjonalne rozwiązania w tym zakresie posiadają ponadto wytrzymałą konstrukcję z profilowanej blachy stalowej pokrytej warstwą antykorozyjną.

Wysokiej klasy szczypce do wymiany uszczelniaczy zaworowych pozwolą na bezproblemowe usunięcie usterki i wymienienie wadliwej uszczelki. Pamiętaj, by wybrać model z odpowiednio długimi szczękami, które umożliwią pracę z zaworami w trudno dostępnych miejscach. Jeżeli nie masz pewności, czy konkretny rodzaj przyrządu jest kompatybilny z jednostką napędową twojego samochodu, to skonsultuj się ze sprzedawcą. Istnieją pewne różnice pomiędzy konstrukcją silników benzynowych oraz diesla poszczególnych producentów.

Jakie są objawy nieszczelności i uszkodzenia uszczelniaczy zaworowych?

Jednym z pierwszych objawów nieszczelności i uszkodzenia uszczelniaczy zaworowych jest niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej. Nie powinieneś mylić tego zjawiska z białymi spalinami (wskutek spalania płynu chłodniczego) albo czarnymi (ich przyczyną jest nieprawidłowa mieszanka w silnikach Diesla). Pamiętaj, że brak odpowiedniej szczelności nie spowoduje natychmiastowej awarii. Efektem jest stopniowo zbierający się nagar, czyli sadza oraz osady, który powoli niszczy komponenty umiejscowione w komorze silnika. Elementy uszczelniające wymagają zazwyczaj wymiany po ok. 100 tys. km przebiegu.

Nadmierny pobór oleju wykryty poprzez okresowy pomiar jego poziomu bagnetem również powinien wzbudzić twoje podejrzenia. Wymiana uszczelniaczy zaworowych może być konieczna również w przypadku wspomnianej wcześniej emisji niebieskawego dymu, który objawia się najczęściej w trakcie postoju i pracy silnika na biegu jałowym albo wolnych obrotach. Zapach spalonej substancji smarującej komorę silnikową również może być związany ze zużytymi uszczelkami zaworów. Niezwłocznie po wykryciu nieprawidłowości zgłoś się do profesjonalnego diagnosty.

Jaki jest koszt zakupu oraz wymiany uszczelniaczy zaworowych silnika?

Zakup samych uszczelek nie będzie dużym wydatkiem. Koszt uszczelniaczy zaworowych waha się od kilku do maksymalnie kilkuset złotych w przypadku najbardziej zaawansowanych jednostek napędowych o wysokiej mocy. Duży koszt stanowi wymiana uszczelniaczy zaworowych ze względu na spore skomplikowanie operacji. Często wiąże się również z koniecznością montażu nowych elementów uszczelniających głowicy oraz pokrywy zaworów, a także fabrycznie nowego paska rozrządu. Musisz również pamiętać o zalaniu silnika nowym olejem, jak również o zakupie płynu chłodniczego.

Czy mogę własnoręcznie wymienić uszczelniacze zaworowe bez zdejmowania głowicy?

Standardowa, samodzielna wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy jest możliwa, jednakże do jej przeprowadzenia musisz posiadać odpowiedni sprzęt. Niezbędne są specjalne szczypce do uszczelniaczy zaworowych i dedykowany przyrząd. Nie zawsze jednak można łatwo dokonać naprawy uszczelniaczy zaworowych bez dokonania bardziej skomplikowanego demontażu zaworów. Wówczas warto powierzyć wykonanie procesu doświadczonemu mechanikowi. Pamiętaj, że błędy w trakcie usuwania usterki mogą przyczynić się do nieodwracalnego uszkodzenia silnika.

Tania i szybka wymiana uszczelniaczy zaworowych jednostki napędowej

Jeżeli w trakcie jazdy zauważysz jakiekolwiek symptomy mogące świadczyć o konieczności natychmiastowej wymiany uszczelniaczy zaworowych, to zdecydowanie powinieneś przystąpić do szybkiej naprawy lub udać się do najbliższego diagnosty. Wydobywanie się kłębów niebieskawego dymu z rury wydechowej albo swąd spalonego oleju to najczęstsze objawy nieszczelności. Koszt uszczelniaczy zaworowych nie przekracza kilkudziesięciu złotych w przypadku najpopularniejszych modeli samochodów osobowych. Wczesne usunięcie usterki chroni przed bardziej kosztownymi czynnościami naprawczymi.

Profesjonalnie przeprowadzona tania i szybka wymiana uszczelniaczy zaworowych jednostki napędowej ocali auto przed poważniejszymi uszkodzeniami mechanicznymi lub złomowaniem. Korzystając ze specjalnych przyrządów w formie szczypiec do ściągania mechanizmu sterowania zaworami, możesz wykonać ją samodzielnie. Pamiętaj jednak, że wymaga to specjalistycznej wiedzy, a drobny błąd może skutkować koniecznością generalnego remontu silnika. Z tego powodu rozważ powierzenie wykonania usługi doświadczonemu mechanikowi.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

1 Comment

1 Comment

  1. Łukasz

    22 kwietnia 2021 at 16:41

    Uwielbiam czytać wasz portal. Nic nie smakuje lepiej niż poranna kawa i jakiś ciekawy tekst, dzięki któremu dowiaduję się zdecydowanie więcej na temat swojego samochodu. Lubię dużo wiedzieć, więc to doceniam.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Ciekawostki

Każdy pasjonat motoryzacji z całą pewnością chce być na bieżąco z nowinkami branżowymi, a także stale poszerzać swoją wiedzę na tematy, które go interesują....

Wiadomości

Świetny weekend zanotował w Pradze Maciej Janowski. Na Markecie polski żużlowiec był bezkonkurencyjny w piątek, natomiast w niedzielę lepszy był jedynie Artiom Łaguta. Dzięki...

Wiadomości

Lewis Hamilton wygrał niedzielny wyścig o Grand Prix Wielkiej Brytanii. Zawodnik Mercedesa był szybszy od Charlesa Leclerca i Valtteriego Bottas, którzy z kolei wyprzedzili...

Samochody

Flokowanie ma nadać wnętrzu auta nowego stylu i je odświeżyć. To nakładanie drobnych włosków na konkretną część pojazdu. W jaki sposób przebiega ten proces?...

Przepisy

Sygnalizacja świetlna jest jednocześnie utrapieniem i wybawieniem kierowców. Gdy jej zabraknie, na ulicach pojawia się chaos, ale szybko pojawiające się czerwone światło potrafi być...

Naprawy

Warsztat samochodowy może okazać się twoim spełnieniem marzeń fana motoryzacji. Aby go jednak założyć, musisz wiedzieć, od czego zacząć. Czy to w ogóle jest...

Przepisy

Zakaz wjazdu do lasu to przepis, o który pyta wiele osób, zwłaszcza w sezonie grzybowym oraz letnim. Za nieprzepisowe poruszanie się po lesie możesz...

Wiadomości

Lewis Hamilton zwycięzcą dzisiejszych kwalifikacji na torze Silverstone. Brytyjczyk okazał się minimalnie szybszy od swojego głównego rywala Maxa Verstappena. Na uwagę zasługuje ósme miejsce...

Wiadomości

Wczoraj na torze Silverstone zaprezentowano model bolidu zgodny z regulacjami technicznymi, które zaczną obowiązywać od sezonu 2022. Inną nowością podczas najbliższego weekendu stanowi format...

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...

Dokumenty

Dopiero zaczynasz swoją przygodę z motoryzacją? Jeśli tak, to oznacza, że musisz dokładnie poznać wszystkie jej tajniki. Powinieneś przecież w świadomy, bezpieczny i odpowiedzialny...

Samochody

Lakierowanie samochodów jest na tyle wymagającym i pracochłonnym zajęciem, że lepiej powierzyć je fachowcom. Czy jednak zawsze warto to zrobić? Kiedy możesz zdecydować się...

Wiadomości

Amerykańska agencja prasowa Bloomberg donosi, że Unia Europejska ma w planie od 2035 r. na swym terenie sprzedawać wyłącznie elektryczne samochody. Finalnym terminem jest...

Samochody

Ogniwo paliwowe to zasilanie, które jest ekologiczne i daje spory zysk mocy. Czy taka konstrukcja to same zalety? Dowiedz się więcej o tym przyszłościowym...

Wiadomości

W Chałupach na Półwyspie Helskim organizowany jest event o nazwie „Razem na fali”. Dzięki tej imprezie wszyscy chętni będą mogli pojechać elektrycznym vanem Mercedesa,...

Wiadomości

Od 12 lipca można składać wnioski do programu „Mój elektryk”. Celem inicjatywy jest zachęcenie osób do zakupienia elektrycznych pojazdów oraz rozwój elektryfikacji w Polsce....