Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

uszczelniacze zaworowe
uszczelniacze zaworowe

Samochody

Uszczelniacze zaworowe – ile kosztuje ich naprawa? Jak wymienić te elementy bez zdejmowania głowicy?

Jednymi z najważniejszych elementów układu napędowego aut są uszczelniacze zaworowe. Koszt ich wymiany i naprawy różni się w zależności od modelu silnika. Usunięcie usterki może być przeprowadzone samodzielnie, jednakże bez specjalistycznej wiedzy oraz odpowiednich narzędzi może to okazać się niemożliwe. Dowiedz się więcej na temat wymiany uszczelniaczy zaworowych!

Dlaczego wymiana uszczelniaczy zaworowych jest tak ważna? 

Bagatelizowanie symptomów zużycia uszczelniaczy zaworowych może skutkować poważnym uszkodzeniem silnika i koniecznością jego generalnego remontu. Usługa może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych, co w przypadku aut używanych często jest nieopłacalne. Wówczas pozostaje ci jedynie sprzedaż lub złomowanie samochodu w autoryzowanym punkcie demontażu. Szybka interwencja pozwoli ci zatem na zredukowanie kosztów naprawy i dalszą eksploatację pojazdu.

Co to są uszczelniacze zaworowe i jaką pełnią funkcję w samochodzie?

Zlokalizowane na głowicy silnika uszczelniacze zaworowe to elementy, których zadaniem jest zapewnienie maksymalnej szczelności bloku jednostki napędowej. Uszczelniają trzonki zaworów, zapobiegając jednocześnie możliwości przedostawania się oleju silnikowego do wnętrza cylindrów. Pełnią istotną funkcję, zapewniając szczelność pomiędzy różnymi blokami funkcjonalnymi komory silnikowej i umożliwiając wszystkim komponentom prawidłową pracę. Uszczelniacze zaworowe są elementami ulegającymi naturalnemu zużyciu wskutek eksploatacji i efektów starzeniowych, jakim podlegają tworzywa sztuczne.

Na czym polega wymiana uszczelniaczy zaworowych w aucie osobowym?

Wymiana uszczelniaczy zaworowych w aucie osobowym różni się w zależności od modelu. W niektórych przypadkach możliwe jest wykorzystanie specjalistycznych przyrządów demontażowych dedykowanych do konkretnego rodzaju silnika. Pozwalają one na szybkie przeprowadzenie naprawy poprzez zdemontowanie elementów mechanizmu sterującego zaworami. Następnie możesz od razu przystąpić do wymontowania uszczelek, zsuwając je odpowiednim narzędziem z trzonków. Zazwyczaj jednak usunięcie usterki jest bardziej skomplikowane.

Większość silników wymaga demontażu głowicy do wymiany uszczelniaczy zaworowych. Konieczne jest również rozebranie całego mechanizmu odpowiedzialnego za pracę zaworów. Wiąże się to z obowiązkiem wymiany szeregu innych elementów uszczelniających, a także nowego paska rozrządu oraz wymiany oleju i płynu chłodniczego. Jeżeli nie dysponujesz odpowiednią wiedzą i zapleczem sprzętowym, powinieneś zlecić wykonanie usługi renomowanemu warsztatowi mechanicznemu. Prawidłowo wykonany proces zapewni wieloletnią sprawność jednostki napędowej twojego samochodu.

Czy możliwa jest wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy?

Tak, możliwa jest wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy. Jest to zależne od konkretnego modelu pojazdu. W tym celu potrzebujesz jednak odpowiednich narzędzi, takich jak dedykowany przyrząd i szczypce do uszczelniaczy zaworowych. Wówczas wystarczy jedynie demontaż mechanizmu sterowania zaworami silnika. W kolejnym kroku wykorzystujesz sprzęt do wymontowania starych uszczelek i instalacji nowych. Cały proces jest szybki, a jego samodzielne przeprowadzenie pozwala na zaoszczędzenie dużej ilości gotówki.

Przyrząd i szczypce do wymiany uszczelniaczy zaworowych 

Specjalny przyrząd do wymiany uszczelniaczy zaworowych to ściągacz, który pozwala na ekspresowe zdemontowanie uszczelek. Decydując się na zakup tego rodzaju narzędzia, zwróć uwagę, czy jest on kompatybilny z silnikiem. Często sprzęt jest dedykowany do konkretnych modeli jednostek napędowych, np. 8V, 12V, 16V, 24V czy 30V. Powinien być on wyposażony w regulację szerokości nacisku oraz wysokości. Profesjonalne rozwiązania w tym zakresie posiadają ponadto wytrzymałą konstrukcję z profilowanej blachy stalowej pokrytej warstwą antykorozyjną.

Wysokiej klasy szczypce do wymiany uszczelniaczy zaworowych pozwolą na bezproblemowe usunięcie usterki i wymienienie wadliwej uszczelki. Pamiętaj, by wybrać model z odpowiednio długimi szczękami, które umożliwią pracę z zaworami w trudno dostępnych miejscach. Jeżeli nie masz pewności, czy konkretny rodzaj przyrządu jest kompatybilny z jednostką napędową twojego samochodu, to skonsultuj się ze sprzedawcą. Istnieją pewne różnice pomiędzy konstrukcją silników benzynowych oraz diesla poszczególnych producentów.

Jakie są objawy nieszczelności i uszkodzenia uszczelniaczy zaworowych?

Jednym z pierwszych objawów nieszczelności i uszkodzenia uszczelniaczy zaworowych jest niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej. Nie powinieneś mylić tego zjawiska z białymi spalinami (wskutek spalania płynu chłodniczego) albo czarnymi (ich przyczyną jest nieprawidłowa mieszanka w silnikach Diesla). Pamiętaj, że brak odpowiedniej szczelności nie spowoduje natychmiastowej awarii. Efektem jest stopniowo zbierający się nagar, czyli sadza oraz osady, który powoli niszczy komponenty umiejscowione w komorze silnika. Elementy uszczelniające wymagają zazwyczaj wymiany po ok. 100 tys. km przebiegu.

Nadmierny pobór oleju wykryty poprzez okresowy pomiar jego poziomu bagnetem również powinien wzbudzić twoje podejrzenia. Wymiana uszczelniaczy zaworowych może być konieczna również w przypadku wspomnianej wcześniej emisji niebieskawego dymu, który objawia się najczęściej w trakcie postoju i pracy silnika na biegu jałowym albo wolnych obrotach. Zapach spalonej substancji smarującej komorę silnikową również może być związany ze zużytymi uszczelkami zaworów. Niezwłocznie po wykryciu nieprawidłowości zgłoś się do profesjonalnego diagnosty.

Jaki jest koszt zakupu oraz wymiany uszczelniaczy zaworowych silnika?

Zakup samych uszczelek nie będzie dużym wydatkiem. Koszt uszczelniaczy zaworowych waha się od kilku do maksymalnie kilkuset złotych w przypadku najbardziej zaawansowanych jednostek napędowych o wysokiej mocy. Duży koszt stanowi wymiana uszczelniaczy zaworowych ze względu na spore skomplikowanie operacji. Często wiąże się również z koniecznością montażu nowych elementów uszczelniających głowicy oraz pokrywy zaworów, a także fabrycznie nowego paska rozrządu. Musisz również pamiętać o zalaniu silnika nowym olejem, jak również o zakupie płynu chłodniczego.

Czy mogę własnoręcznie wymienić uszczelniacze zaworowe bez zdejmowania głowicy?

Standardowa, samodzielna wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy jest możliwa, jednakże do jej przeprowadzenia musisz posiadać odpowiedni sprzęt. Niezbędne są specjalne szczypce do uszczelniaczy zaworowych i dedykowany przyrząd. Nie zawsze jednak można łatwo dokonać naprawy uszczelniaczy zaworowych bez dokonania bardziej skomplikowanego demontażu zaworów. Wówczas warto powierzyć wykonanie procesu doświadczonemu mechanikowi. Pamiętaj, że błędy w trakcie usuwania usterki mogą przyczynić się do nieodwracalnego uszkodzenia silnika.

Tania i szybka wymiana uszczelniaczy zaworowych jednostki napędowej

Jeżeli w trakcie jazdy zauważysz jakiekolwiek symptomy mogące świadczyć o konieczności natychmiastowej wymiany uszczelniaczy zaworowych, to zdecydowanie powinieneś przystąpić do szybkiej naprawy lub udać się do najbliższego diagnosty. Wydobywanie się kłębów niebieskawego dymu z rury wydechowej albo swąd spalonego oleju to najczęstsze objawy nieszczelności. Koszt uszczelniaczy zaworowych nie przekracza kilkudziesięciu złotych w przypadku najpopularniejszych modeli samochodów osobowych. Wczesne usunięcie usterki chroni przed bardziej kosztownymi czynnościami naprawczymi.

Profesjonalnie przeprowadzona tania i szybka wymiana uszczelniaczy zaworowych jednostki napędowej ocali auto przed poważniejszymi uszkodzeniami mechanicznymi lub złomowaniem. Korzystając ze specjalnych przyrządów w formie szczypiec do ściągania mechanizmu sterowania zaworami, możesz wykonać ją samodzielnie. Pamiętaj jednak, że wymaga to specjalistycznej wiedzy, a drobny błąd może skutkować koniecznością generalnego remontu silnika. Z tego powodu rozważ powierzenie wykonania usługi doświadczonemu mechanikowi.

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

1 Comment

1 Comment

  1. Łukasz

    22 kwietnia 2021 at 16:41

    Uwielbiam czytać wasz portal. Nic nie smakuje lepiej niż poranna kawa i jakiś ciekawy tekst, dzięki któremu dowiaduję się zdecydowanie więcej na temat swojego samochodu. Lubię dużo wiedzieć, więc to doceniam.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Warszawa. Już jutro zostanie uruchomiona pierwsza linia cmentarna. Autobusy C40 będą kursowały na trasie z Metra Młociny do Cmentarza Północnego.

Samochody

Nieważne czy kolizja czy nieuważny sąsiad na parkingu. Tak samo codzienne użytkowanie, chociaż w mniej widoczny sposób, uszkadza powłokę lakierniczą każdego samochodu. Dlatego niezależnie...

Samochody

Polacy, na wzór mieszkańców zachodniej części Europy, coraz bardziej doceniają możliwość użytkowania pojazdu zamiast jego posiadania. Jest to dużo wygodniejsze i nierzadko wiąże się...

Wiadomości

Nową Dacię Duster 4x4 już w przyszłym miesiącu będzie można nabyć u naszych południowych sąsiadów. Samochód ma bogate wyposażenie oraz dwulitrową jednostkę napędową o...

Samochody

Usuwanie różnego rodzaju naklejek z szyb czy karoserii samochodu to problem, z którym zmaga się wielu właścicieli aut. Czynność ta może wydawać się prosta,...

Wiadomości

Wypadek w Bydgoszczy. Dzisiaj (tj. 12 października) przed godziną 9.00 samochód osobowy marki peugeot wjechał w zadaszenie podziemnego przejścia dla pieszych. W zdarzeniu nikt...

Wiadomości

Wypadek na autostradzie A4. W miejscowości Czarna Sędziszowska dzisiaj o godz. 4.10 doszło do zderzenia samochodu osobowego z cysterną. Jedna osoba została ranna. Obecnie...

Wiadomości

Gorzów Wielkopolski. Do śmiertelnego wypadku doszło wczoraj (tj. 10 października) nieopodal skrzyżowania ulic 30 Stycznia i Dąbrowskiego. Rozpędzony samochód marki Chevrolet potrącił czteroletniego chłopca,...

Wiadomości

Grand Prix Turcji. Valtteri Bottas był najlepszy we wczorajszym wyścigu rozegranym na torze Istanbul Park. Podium uzupełnił duet Red Bulla. Drugi był Max Verstappen...

Przepisy

Mandat za brak tablicy rejestracyjnej może ci grozić, jeśli wyjedziesz takim autem na ulicę. Jest on bardzo prawdopodobny, dlatego że taka sytuacja uniemożliwia identyfikację...

Zobacz także

Przepisy

Mandat za brak tablicy rejestracyjnej może ci grozić, jeśli wyjedziesz takim autem na ulicę. Jest on bardzo prawdopodobny, dlatego że taka sytuacja uniemożliwia identyfikację...

Przepisy

Zniżki OC w przekonaniu wielu kierowców są kluczowe do osiągnięcia najniższych składek ubezpieczeniowych. Z poniższego tekstu dowiesz się, jak obliczane są takie zniżki, ile...

Przepisy

Gdy na drodze wydarzy się coś niespodziewanego, kierowców informuje o tym trójkąt ostrzegawczy. Odległość jego ustawienia od auta jest zależna od typu drogi, po...

Dokumenty

Terminowe prawo jazdy jest obecnie wydawane wszystkim kierowcom. Czym jest i czy wiąże się z jakimiś konkretnymi obowiązkami? Jak długo dzięki niemu możesz jeździć...

Wiadomości

Wypadek w Bydgoszczy. Dzisiaj (tj. 12 października) przed godziną 9.00 samochód osobowy marki peugeot wjechał w zadaszenie podziemnego przejścia dla pieszych. W zdarzeniu nikt...

Samochody

Usuwanie różnego rodzaju naklejek z szyb czy karoserii samochodu to problem, z którym zmaga się wielu właścicieli aut. Czynność ta może wydawać się prosta,...

Wiadomości

Grand Prix Turcji. Valtteri Bottas był najlepszy we wczorajszym wyścigu rozegranym na torze Istanbul Park. Podium uzupełnił duet Red Bulla. Drugi był Max Verstappen...

Przepisy

Mandat za brak gaśnicy możesz dostać, jeśli twój pojazd zostanie skontrolowany przez policję. Jak wysoka będzie kara? Sprawdź, czego możesz się obawiać w takiej...