Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

uszczelniacze zaworowe
uszczelniacze zaworowe

Eksploatacja

Uszczelniacze zaworowe – ile kosztuje ich naprawa? Jak wymienić te elementy bez zdejmowania głowicy?

Jednymi z najważniejszych elementów układu napędowego aut są uszczelniacze zaworowe. Koszt ich wymiany i naprawy różni się w zależności od modelu silnika. Usunięcie usterki może być przeprowadzone samodzielnie, jednakże bez specjalistycznej wiedzy oraz odpowiednich narzędzi może to okazać się niemożliwe. Dowiedz się więcej na temat wymiany uszczelniaczy zaworowych!

Dlaczego wymiana uszczelniaczy zaworowych jest tak ważna? 

Bagatelizowanie symptomów zużycia uszczelniaczy zaworowych może skutkować poważnym uszkodzeniem silnika i koniecznością jego generalnego remontu. Usługa może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych, co w przypadku aut używanych często jest nieopłacalne. Wówczas pozostaje ci jedynie sprzedaż lub złomowanie samochodu w autoryzowanym punkcie demontażu. Szybka interwencja pozwoli ci zatem na zredukowanie kosztów naprawy i dalszą eksploatację pojazdu.

Co to są uszczelniacze zaworowe i jaką pełnią funkcję w samochodzie?

Zlokalizowane na głowicy silnika uszczelniacze zaworowe to elementy, których zadaniem jest zapewnienie maksymalnej szczelności bloku jednostki napędowej. Uszczelniają trzonki zaworów, zapobiegając jednocześnie możliwości przedostawania się oleju silnikowego do wnętrza cylindrów. Pełnią istotną funkcję, zapewniając szczelność pomiędzy różnymi blokami funkcjonalnymi komory silnikowej i umożliwiając wszystkim komponentom prawidłową pracę. Uszczelniacze zaworowe są elementami ulegającymi naturalnemu zużyciu wskutek eksploatacji i efektów starzeniowych, jakim podlegają tworzywa sztuczne.

Na czym polega wymiana uszczelniaczy zaworowych w aucie osobowym?

Wymiana uszczelniaczy zaworowych w aucie osobowym różni się w zależności od modelu. W niektórych przypadkach możliwe jest wykorzystanie specjalistycznych przyrządów demontażowych dedykowanych do konkretnego rodzaju silnika. Pozwalają one na szybkie przeprowadzenie naprawy poprzez zdemontowanie elementów mechanizmu sterującego zaworami. Następnie możesz od razu przystąpić do wymontowania uszczelek, zsuwając je odpowiednim narzędziem z trzonków. Zazwyczaj jednak usunięcie usterki jest bardziej skomplikowane.

Zobacz też:
Wał korbowy w samochodzie. Jak wygląda działanie i budowa wału korbowego?

Większość silników wymaga demontażu głowicy do wymiany uszczelniaczy zaworowych. Konieczne jest również rozebranie całego mechanizmu odpowiedzialnego za pracę zaworów. Wiąże się to z obowiązkiem wymiany szeregu innych elementów uszczelniających, a także nowego paska rozrządu oraz wymiany oleju i płynu chłodniczego. Jeżeli nie dysponujesz odpowiednią wiedzą i zapleczem sprzętowym, powinieneś zlecić wykonanie usługi renomowanemu warsztatowi mechanicznemu. Prawidłowo wykonany proces zapewni wieloletnią sprawność jednostki napędowej twojego samochodu.

Czy możliwa jest wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy?

Tak, możliwa jest wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy. Jest to zależne od konkretnego modelu pojazdu. W tym celu potrzebujesz jednak odpowiednich narzędzi, takich jak dedykowany przyrząd i szczypce do uszczelniaczy zaworowych. Wówczas wystarczy jedynie demontaż mechanizmu sterowania zaworami silnika. W kolejnym kroku wykorzystujesz sprzęt do wymontowania starych uszczelek i instalacji nowych. Cały proces jest szybki, a jego samodzielne przeprowadzenie pozwala na zaoszczędzenie dużej ilości gotówki.

Przyrząd i szczypce do wymiany uszczelniaczy zaworowych 

Specjalny przyrząd do wymiany uszczelniaczy zaworowych to ściągacz, który pozwala na ekspresowe zdemontowanie uszczelek. Decydując się na zakup tego rodzaju narzędzia, zwróć uwagę, czy jest on kompatybilny z silnikiem. Często sprzęt jest dedykowany do konkretnych modeli jednostek napędowych, np. 8V, 12V, 16V, 24V czy 30V. Powinien być on wyposażony w regulację szerokości nacisku oraz wysokości. Profesjonalne rozwiązania w tym zakresie posiadają ponadto wytrzymałą konstrukcję z profilowanej blachy stalowej pokrytej warstwą antykorozyjną.

Wysokiej klasy szczypce do wymiany uszczelniaczy zaworowych pozwolą na bezproblemowe usunięcie usterki i wymienienie wadliwej uszczelki. Pamiętaj, by wybrać model z odpowiednio długimi szczękami, które umożliwią pracę z zaworami w trudno dostępnych miejscach. Jeżeli nie masz pewności, czy konkretny rodzaj przyrządu jest kompatybilny z jednostką napędową twojego samochodu, to skonsultuj się ze sprzedawcą. Istnieją pewne różnice pomiędzy konstrukcją silników benzynowych oraz diesla poszczególnych producentów.

Zobacz też:
Jak jeździć automatem? Obsługa automatycznej skrzyni biegów w praktyce

Jakie są objawy nieszczelności i uszkodzenia uszczelniaczy zaworowych?

Jednym z pierwszych objawów nieszczelności i uszkodzenia uszczelniaczy zaworowych jest niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej. Nie powinieneś mylić tego zjawiska z białymi spalinami (wskutek spalania płynu chłodniczego) albo czarnymi (ich przyczyną jest nieprawidłowa mieszanka w silnikach Diesla). Pamiętaj, że brak odpowiedniej szczelności nie spowoduje natychmiastowej awarii. Efektem jest stopniowo zbierający się nagar, czyli sadza oraz osady, który powoli niszczy komponenty umiejscowione w komorze silnika. Elementy uszczelniające wymagają zazwyczaj wymiany po ok. 100 tys. km przebiegu.

Nadmierny pobór oleju wykryty poprzez okresowy pomiar jego poziomu bagnetem również powinien wzbudzić twoje podejrzenia. Wymiana uszczelniaczy zaworowych może być konieczna również w przypadku wspomnianej wcześniej emisji niebieskawego dymu, który objawia się najczęściej w trakcie postoju i pracy silnika na biegu jałowym albo wolnych obrotach. Zapach spalonej substancji smarującej komorę silnikową również może być związany ze zużytymi uszczelkami zaworów. Niezwłocznie po wykryciu nieprawidłowości zgłoś się do profesjonalnego diagnosty.

Jaki jest koszt zakupu oraz wymiany uszczelniaczy zaworowych silnika?

Zakup samych uszczelek nie będzie dużym wydatkiem. Koszt uszczelniaczy zaworowych waha się od kilku do maksymalnie kilkuset złotych w przypadku najbardziej zaawansowanych jednostek napędowych o wysokiej mocy. Duży koszt stanowi wymiana uszczelniaczy zaworowych ze względu na spore skomplikowanie operacji. Często wiąże się również z koniecznością montażu nowych elementów uszczelniających głowicy oraz pokrywy zaworów, a także fabrycznie nowego paska rozrządu. Musisz również pamiętać o zalaniu silnika nowym olejem, jak również o zakupie płynu chłodniczego.

Czy mogę własnoręcznie wymienić uszczelniacze zaworowe bez zdejmowania głowicy?

Standardowa, samodzielna wymiana uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy jest możliwa, jednakże do jej przeprowadzenia musisz posiadać odpowiedni sprzęt. Niezbędne są specjalne szczypce do uszczelniaczy zaworowych i dedykowany przyrząd. Nie zawsze jednak można łatwo dokonać naprawy uszczelniaczy zaworowych bez dokonania bardziej skomplikowanego demontażu zaworów. Wówczas warto powierzyć wykonanie procesu doświadczonemu mechanikowi. Pamiętaj, że błędy w trakcie usuwania usterki mogą przyczynić się do nieodwracalnego uszkodzenia silnika.

Zobacz też:
Wahacz w samochodzie – budowa, działanie, objawy zużycia i wymiana

Tania i szybka wymiana uszczelniaczy zaworowych jednostki napędowej

Jeżeli w trakcie jazdy zauważysz jakiekolwiek symptomy mogące świadczyć o konieczności natychmiastowej wymiany uszczelniaczy zaworowych, to zdecydowanie powinieneś przystąpić do szybkiej naprawy lub udać się do najbliższego diagnosty. Wydobywanie się kłębów niebieskawego dymu z rury wydechowej albo swąd spalonego oleju to najczęstsze objawy nieszczelności. Koszt uszczelniaczy zaworowych nie przekracza kilkudziesięciu złotych w przypadku najpopularniejszych modeli samochodów osobowych. Wczesne usunięcie usterki chroni przed bardziej kosztownymi czynnościami naprawczymi.

Profesjonalnie przeprowadzona tania i szybka wymiana uszczelniaczy zaworowych jednostki napędowej ocali auto przed poważniejszymi uszkodzeniami mechanicznymi lub złomowaniem. Korzystając ze specjalnych przyrządów w formie szczypiec do ściągania mechanizmu sterowania zaworami, możesz wykonać ją samodzielnie. Pamiętaj jednak, że wymaga to specjalistycznej wiedzy, a drobny błąd może skutkować koniecznością generalnego remontu silnika. Z tego powodu rozważ powierzenie wykonania usługi doświadczonemu mechanikowi.

Tomasz Wykowski

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

1 Comment

1 Comment

  1. Avatar

    Łukasz

    22 kwietnia 2021 at 16:41

    Uwielbiam czytać wasz portal. Nic nie smakuje lepiej niż poranna kawa i jakiś ciekawy tekst, dzięki któremu dowiaduję się zdecydowanie więcej na temat swojego samochodu. Lubię dużo wiedzieć, więc to doceniam.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

W sobotę ok. godziny 22 na Południowej Obwodnicy Warszawy, pijana kobieta wypadła z obwodnicy i wjechała na znajdującą się obok ścieżkę rowerową. Kobieta w...

Eksploatacja

Dlaczego ma przesady w tym, że przewody zapłonowe trzeba wymieniać? Producenci podzespołów aut zalecają, by elementy te wymieniać co 40-60 tys. kilometrów. Co się...

Bezpieczeństwo

Wielu kierowców zastanawia się, jaki wideorejestrator jest najlepszy? Co trzeba uwzględnić, gdy chcesz się wyposażyć w taki sprzęt? Jakich funkcji oczekiwać? To wszystko i...

Porady

Wykup polisy OC jest obowiązkowy, a jej brak (nawet kilkudniowy) oznacza surowe kary. Oprócz OC możesz również nabyć dodatkowe ubezpieczenie AC, ale też NNW....

Eksploatacja

Niemal w każdym aucie jest zamontowana rura wydechowa. Cały układ wydechowy ma za zadanie w jednostkach spalinowych odprowadzić spaliny i zniwelować hałas generowany przez...

Eksploatacja

Zazwyczaj kierowca panikuje, kiedy dostrzega unoszący się biały dym z rury wydechowej, myśląc, że awaria dotknęła uszczelki pod głowicą. W jaki sposób rozpoznać, co...

Wiedza

Nikola Tesla zapisał się w historii jako wynalazca, który rywalizował z Edisonem. Na jego cześć został nazwany samochód elektryczny, który pochodzi z przedsiębiorstwa Elona...

Bezpieczeństwo

Niektórym kierowcom nie przechodzi przez myśl pytanie, czy można wyprzedzać pojazd uprzywilejowany, bo to „na pewno” murowane problemy. Inni zaś bez wahania decydują się...

Porady

Uszkodzenie zespołu sprzęgłowego w autach jest powszechnym zjawiskiem, szczególnie po pokonaniu około 150 tysięcy kilometrów. Spalone sprzęgło nietrudno rozpoznać, ale co oznacza spalenie sprzęgła?...

Eksploatacja

Dla aut homologowanych od maja 2022 roku obowiązkowym systemem będzie ogranicznik prędkości. Kierowców ma go wspomóc elektronika. Jednak już teraz można mieć do niej...

Zobacz także

Wiadomości

Kierowcy Mercedesa byli najszybsi na obu piątkowych treningach przed niedzielnym wyścigiem o GP Hiszpanii. W pierwszej sesji treningowej w kokpicie Alfy Romeo zasiadł Robert...

Wiadomości

38-latka została zatrzymana w Kostrzynie nad Odrą w związku z prowadzeniem pojazdu w stanie nietrzeźwym. Badanie wykazało aż 4,2 promile alkoholu. Jak się okazało...

Wiadomości

LiveWire odłącza się od Harleya-Davidsona i od 8 lipca będzie funkcjonować jako osobna marka. Firma, na czele której stanie Ryan Morrissey zajmie się produkcją...

Wiadomości

Auta o napędzie elektrycznym są przyszłością, aczkolwiek nie cieszą się jeszcze taką popularnością jak ich spalinowe odpowiedniki. Trend ma się jednak odwrócić szybciej niż...

Wiadomości

Sieć rozciągniętych pomiędzy drzewami drutów znalazły służby leśne w gminie Chęciny w województwie świętokrzyskim. Rozmieszczone w lesie linki miały prawdopodobnie być pułapką na motocyklistów.

Wiadomości

We wtorek w Gliwicach w odstępie zaledwie kilku minut, doszło do dwóch fatalnych wypadków. W jednym z nich zginął znany onkolog prof. Leszek Miszczyk....

Wiadomości

Dzisiaj od godzin porannych rozpoczęła się na terenie całego kraju akcja „Prędkość”. Policjanci będą przede wszystkim kontrolować przestrzeganie przez kierowców limitów prędkości. Ponadto funkcjonariusze...

Wiadomości

Południowokoreańska marka Genesis już wkrótce pojawi się w Europie. Producent aut luksusowych w lecie otworzy swoje pierwsze salony w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii....