Rodzaje pierścieni tłokowych
Aby w pełni wyjaśnić, czym są pierścienie tłokowe, należy wspomnieć o ich rodzajach. Wyróżnić można następujące typy tłokowych pierścieni:
- uszczelniające;
- kompresyjno-zgarniające;
- zgarniające.
Pierścienie tłokowe – funkcje
Zadaniem pierścieni do tłoków jest uszczelnianie przestrzeni pomiędzy komorą spalania silnika a skrzynią korbową. Pozwalają one również na skuteczne odprowadzanie nadmiaru oleju silnikowego, który osadza się na ścianach cylindra w trakcie eksploatacji pojazdu.
Pierścień tłokowy pełnią funkcję transportera termodynamicznego, który przewodzi ciepło z tłoków. Wpływa też na kontrolę zużycia oleju przez układ napędowy, dlatego powinieneś dbać o jego dobrą kondycję. Muszą one w idealny sposób wypełniać uszczelnianą powierzchnię tak, by minimalny luz został wypełniony filtrem olejowym.
Warto wspomnieć, że w trakcie ich wytwarzania stosuje się zabieg zwany owalizacją. Pozwala on nadać konstrukcji owalny kształt, zwiększając je przystosowanie do rozszerzalności temperaturowej.
Pierścienie nominalne a pierścienie nadwymiarowe
Częstą pomyłką jest zakładanie pierścieni nominalnych na nadwymiarowe tłoki. Nawet niewielka niedokładność w spasowaniu może prowadzić do poważnej awarii jednostki napędowej i konieczności jej remontu. Zawsze należy pamiętać, by pierścienie nominalne zakładać na nominalne tłoki, a nadwymiarowe na tłoki o tym samym nadwymiarze.
Jaką rolę pełnią pierścienie tłokowe w samochodzie?
Jeżeli zastanawiasz się, jaką rolę pełnią pierścienie tłokowe w samochodzie, to pamiętaj, że głównym ich zadaniem jest uszczelnienie powierzchni między komorą spalania a obudową korbowodu. Są to elementy wykonane z dużą precyzją i starannością, dlatego każde ich uszkodzenie ma negatywny wpływ na pracę silnika. W przypadku starszych pojazdów naprawa może być nieopłacalna i skutkować oddaniem auta na skup złomu.
Pierścienie tłokowe – objawy awarii
Objawami nieprawidłowej pracy pierścieni tłokowych są:
- trzepotanie elementu;
- zauważalna utrata mocy;
- ponadnormatywne zużycie oleju.
Problemy te możesz napotkać, poddając silnik benzynowy średniemu obciążeniu i dużej prędkości obrotowej. Niezależnie od przebiegu pojazdu czy intensywności jego eksploatacji, takie nieprawidłowości w pracy pierścieni tłokowych powinny skłonić cię do szybkiej wizyty w warsztacie samochodowym.
Zapieczone pierścienie olejowe – objawy
Obniżenie osiągów jednostki napędowej to pierwszy objaw zapieczonych pierścieni olejowych. Pamiętaj, że niesprawność tych elementów wpływa negatywnie na żywotność silnika. Może się również wiązać z szybkim zużyciem cylindrów.
Jeżeli nie zauważasz nieprawidłowości w pracy napędu samochodu, to zdecydowanie powinieneś okresowo przeprowadzać pomiar ciśnienia sprężania. Diagnostykę tego rodzaju warto wykonywać co kilkanaście tysięcy kilometrów. Różnica pomiędzy kolejnymi wynikami nie powinna być wyższa niż 0,2 MPa.
Na czym polega wymiana i montaż pierścieni tłokowych?
Wymiana i montaż pierścieni tłokowych do silnika wymaga wiedzy i doświadczenia, a to wiąże się ze sporym kosztem. Nierzadko wymiana pierścieni uszczelniających wymaga generalnego remontu silnika. Musisz mieć świadomość, że wówczas twoje auto będzie unieruchomione na co najmniej tydzień.
W zakres usługi wchodzi zazwyczaj nie tylko naprawa tłoków, lecz również szlifowanie korbowodu, frezowanie gniazd zaworowych czy honowanie cylindrów. Decydując się na pomoc fachowców unikniesz pomyłek, takich jak chociażby wspomniane wcześniej założenie pierścieni nominalnych na nieprawidłowe tłoki.
Dla laika może nie być to takie oczywiste, a skutki mogą być przykre. Jeżeli odpowiednio wcześnie udasz się do serwisu mechaniki pojazdowej, to możesz uniknąć kosztownych prac naprawczych.
Czy można samodzielnie wymienić pierścienie tłokowe?
Jeśli zadajesz sobie pytanie o samodzielną wymianę pierścieni tłokowych, to wiedz, że jest to możliwe. Wymaga to jednak dostępu do szeregu profesjonalnych elektronarzędzi oraz przyrządów. Ich zakup jest nieopłacalny dla zwykłego kierowcy.
Przyda się także dawka wiedzy, chociażby po to, by uniknąć pomyłki z założeniem pierścieni nominalnych na nadwymiarowe tłoki. Naszym zdaniem o samodzielną naprawę mogą się pokusić osoby z doświadczeniem w dziedzinie mechaniki samochodowej. W innym przypadku lepiej skorzystać z pomocy specjalistów.
Jaki jest koszt naprawy pierścieni tłokowych?
W zależności od modelu samochodu, koszt naprawy pierścieni tłokowych waha się od 1-2 do 5-6 tysięcy złotych. Pamiętaj, że sama wymiana może nie wystarczyć. Kapitalny remont silnika to usługa, która jest wyceniana przez warsztaty mechaniczne nawet na kilkanaście-kilkadziesiąt tys. zł. Regularnie kontroluj poziom oleju, by uniknąć kosztownego serwisu.
Nie miałem pojęcia o tym, że istnieją pierścienie tłokowe. Chyba muszę nieco poczytać na temat motoryzacji, bo ostatnio okazuje się, że ja tak naprawdę niewiele wiem na jej temat, a chciałbym znać się nieco bardziej.