Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

łańcuch rozrządu
łańcuch rozrządu

Samochody

Łańcuch rozrządu – czy na pewno jest wieczny? Kiedy wymienić łańcuch rozrządu i ile to kosztuje?

Aby łańcuch rozrządu działał bez zarzutu, musisz odpowiednio o niego dbać. Dawniej nie wymagał takiej troski, jak w obecnych konstrukcjach. Czy wymiana łańcucha rozrządu jest kosztowna? Dlaczego trzeba to robić? Jak ustalić, czy masz pasek czy łańcuch rozrządu w aucie? Podpowiadamy!

Napęd rozrządu jest kluczowym elementem jednostki, bo odpowiada za współpracę wielu podzespołów. Dlatego musi być niezawodny i działać w ściśle określonym napięciu, by nie doszło do awarii silnika. Na rynku są obecnie wykorzystywane dwa rodzaje napędu:

  • łańcuchowy,
  • paskowy.

Jest też ciekawe rozwiązanie, które niedawno zostało wprowadzone na rynek i nosi nazwę Freevalve. Za tą nazwą kryje się system pozbawiony wałka rozrządu, a co za tym idzie, klasyczne rozwiązania związane z obecnością łańcucha rozrządu czy paska zupełnie nie występują. Zawory poruszane są pneumatycznie za pomocą kompresora i nie wymagają sterowania krzywkami. Jest to jednak bardziej ciekawostka niż konstrukcja, na którą możesz liczyć w niedalekiej przyszłości w pojazdach codziennego użytku.

Dlaczego łańcuch rozrządu nie jest już tak trwały?

Może pamiętasz jeszcze stare pojazdy Mercedesa? Chodzi przede wszystkim o auta oznaczone symbolem W123. W tym samochodach również wykorzystywano łańcuch rozrządu, a silnik często przekraczał 2 litry pojemności. Dlaczego jednak to rozwiązanie było bezawaryjne nawet przez pół miliona kilometrów? Dla przykładu jednostka 3.0 D dysponowała mocą 80 KM. W obecnych warunkach można to uznać za mizerny wynik.  Głównie dzięki małemu wysileniu jednostki te były tak pancerne.

Oczywiście moc to nie wszystko. Stare silniki nie były zbyt ekonomiczne, a powyższe auto potrafiło palić ponad 9 litrów oleju napędowego na 100 km. Rozwiązania mające na celu zmniejszenie emisji spalin spowodowały, że silniki stały się bardziej skomplikowane. Dlatego łańcuszek rozrządu (chociaż tak naprawdę jest to gruby i potężny łańcuch) musi obecnie pracować pod większymi obciążeniami, napędzać większą ilość podzespołów, korzystać ze ślizgaczy i napinaczy. Dawniej zakładano go na dwóch kołach zębatych i to wszystko.

Poziom skomplikowania układu możesz dostrzec na modelowym przykładzie silnika Audi 3.0 TDI w układzie V6. Wyposażony jest w 3 łańcuchy rozrządu, których usytuowanie jest mało intuicyjne. Skomplikowanie całego rozwiązania wpływa nie tylko na koszt naprawy, ale też ceny części. Według zestawień rynkowych komplet do wymiany łańcucha rozrządu w tym aucie kosztuje ponad 2 tysiące złotych. A są to jedynie części.

Zobacz też:
Auta kompaktowe – świetne nie tylko w mieście! Poznaj ciekawe modele

Wymiana łańcucha rozrządu – co musisz wiedzieć?

Spore przeciążenia, jakim poddawany jest napęd rozrządu, powodują, że w zależności od marki powinieneś co jakiś czas sprawdzać stan łańcucha rozrządu. Podlega on zużyciu, które może być spowodowane różnymi czynnikami.

Dlaczego łańcuch rozrządu się zużywa?

Pierwszą przyczynę już znasz – to ogromne siły i skomplikowanie jednostek napędowych. Poza tym łańcuch rozrządu może się zużywać na skutek:

  • wad konstrukcyjnych i zastosowania nieodpowiednich materiałów. Drobne różnice niweluje napinacz, jednak nie będzie on w stanie wyregulować nadmiernych luzów. Skutkiem tego zjawiska będzie spadek mocy jednostki. Zmienia się czas otwarcia i zamknięcia zaworów, co w drastycznym przypadku może spowodować ich kolizję z tłokami;
  • użycia nieodpowiedniego oleju silnikowego. W odróżnieniu od paska, łańcuch rozrządu jest smarowany olejem i nie pracuje na sucho. Spowodowane jest to charakterystyką jego działania, która opiera się na kontakcie metal-metal. Słaby olej powoduje ścieranie się materiału i jego szybsze zużycie;
  • wadliwego koła zębatego. Często to one są powodem wymiany łańcucha rozrządu. Dlatego podczas prac serwisowych zakłada się nowe koła. A to niestety wpływa na kwotę całej operacji.

Na czym polega wymiana łańcucha rozrządu?

Cały proces jest uzależniony od konstrukcji jednostki. Przede wszystkim w mniejszych silnikach z rzędowym ustawieniem cylindrów występuje też mniejsza liczba łańcuchów rozrządu. W wielu przypadkach wystarcza jeden na cały napęd. To obniża koszty naprawy. Druga rzecz to umiejscowienie rozrządu. Jeżeli jest on „z przodu” jednostki, sprawa nie jest aż tak skomplikowana. Nieco inaczej proces ten wygląda, gdy producent postanowił umieścić napęd rozrządu „z tyłu”, od strony skrzyni biegów. Jak wtedy go wymienić? Konieczny będzie demontaż silnika. A to powoduje, że cena całej operacji może niekiedy przekraczać 5 tysięcy złotych.

Wymiana łańcucha rozrządu a kontrola podzespołów

Oczywiście sam łańcuch rozrządu to nie wszystko. Całość obejmuje też skontrolowanie innych podzespołów i ich wymianę. W grę wchodzą napinacze, ślizgacze, koła zębate. Należy też dokonać obowiązkowej wymiany simmeringów i uszczelnień. No i skoro łańcuch pracuje w oleju, powinieneś też postarać się o nowe smarowidło. Wymiana poszczególnych elementów pojedynczo może jedynie podnieść koszty całej operacji, ponieważ założenie nowego łańcucha rozrządu bez innych części nie spowoduje poprawi działania całego układu. W niedługim czasie będziesz musiał zapewne znowu dokonywać tej kosztownej operacji.

Zobacz też:
Zabudowy samochodów dostawczych – czy warto wykonywać je samodzielnie?

Kiedy wymienić łańcuch rozrządu?

Trudnością dla ciebie, jako użytkownika auta z łańcuchem rozrządu, może być wyznaczenie interwału wymiany. Sprawy nie ułatwia fakt, że wielu producentów nie określa szczegółowo, kiedy wymienić łańcuch rozrządu. Dlatego w pewnych sytuacjach zdany jesteś na siebie. Kluczowa jest obserwacja napędu i nasłuchiwanie nieprawidłowości. 

Po czym poznać uszkodzenie łańcucha rozrządu?

Usterki łańcucha rozrządu możesz rozpoznać po kilku objawach. W pierwszej kolejności będzie to nierównomierna praca jednostki na biegu jałowym. Falowanie obrotów może być też spowodowane awarią układu zapłonowego lub dolotowego. Poza tym utrudniony rozruch jednostki też powinien cię zaniepokoić. Jeżeli słyszysz wyraźne stukanie na zimnym silniku, które po krótkiej chwili ustępuje, możesz podejrzewać zużycie napinacza. Kolejna sprawa to stuki z rozrządu, pojawiające się proporcjonalnie do obrotów jednostki.

Oczywiście samo wykrycie powyższych objawów nie powie ci, kiedy wymienić łańcuch rozrządu. Nie zawsze też muszą oznaczać jego usterkę. Dlatego przede wszystkim dbaj o regularną wymianę oleju silnikowego. Stosuj też wysokiej jakości części zamiennych. Pozwoli ci to uniknąć nieprzyjemnych przygód spowodowanych nieprawidłowościami w pracy silnika.

Łańcuch rozrządu był niegdyś trwałym rozwiązaniem. Teraz nie zawsze jest symbolem solidności. Aby sprawdzić, czy masz pasek, czy łańcuch rozrządu, możesz zerknąć w numer VIN pojazdu i skontaktować się z ASO. Innym rozwiązaniem jest zapoznanie się ze specyfikacją podaną przez producenta. Przyjmuje się też, że pasek rozrządu ma obudowę plastikową, łatwiejszą do demontażu, a łańcuch metalową. Jeżeli masz go w swoim aucie, dbaj o właściwy olej i regularnie go wymieniaj.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Ulek

    22 kwietnia 2021 at 23:01

    Pamiętam, że kiedyś miałem taką sytuację, że zepsuł się mi się łańcuch rozrządu. Niestety jednocześnie uszkodzony został silnik i naprawa kosztowała tyle, że wolałem ten samochód sprzedać i zakupić jakiś nowy.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Kraków. Autobus elektryczny Irizar IE Tram kursuje po ulicach miasta. Hiszpański pojazd wyjechał na linie 169, a niebawem obsłuży również linie 124 i 424....

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Naprawy

Warsztat samoobsługowy jest nowością na rynku. Pozwala on na odpłatne skorzystanie z dobrze wyposażonego miejsca, w którym samodzielnie naprawisz swój samochód. Co powinieneś o...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....

Naprawy

Filtr gazu jest jednym z najważniejszych elementów instalacji LPG w pojeździe. Gaz wciąż jest popularnym paliwem. Zawdzięcza to głównie swojej niskiej cenie. Co powinieneś...

Naprawy

Jak czytać oznaczenia oleju silnikowego? Przyglądając się olejom silnikowym, zauważysz, że mają one na opakowaniach specjalne oznaczenia. Zrozumienie ich znaczenia jest niezbędne, by wybrać...

Samochody

Kradzież samochodu w Polsce zdarza się rzadziej niż dawniej. Nie zmienia to faktu, że ofiary przestępstwa często nie wiedzą, co robić w takiej sytuacji....

Samochody

Mało kto zwraca uwagę na słupki drogowe w trakcie jazdy samochodem. Tymczasem pełnią one znacznie więcej funkcji niż tylko ostrzeganie przed skrajem jezdni. Co...

Samochody

Dobrze byłoby nie musieć myśleć o tym, jak wyjechać z zaspy. Jednak śnieżna zima „zaskakuje” kierowców tak samo, jak drogowców. Zapoznaj się z tym...

Naprawy

Powerbank rozruchowy to niezwykle przydatne urządzenie, gdy akumulator w samochodzie niedomaga. Car jump starter ma więcej zastosowań, niż ci się wydaje! Przeczytaj nasz artykuł...

Zobacz także

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Wiadomości

Dacia 2021 rok niewątpliwie zaliczy do udanych. Producent ten sprzedał w sumie 537 095 egzemplarzy co jest rekordowym rezultatem w historii marki. To z...

Samochody

Przestronny, komfortowy, bezpieczny – idealny dla licznej, wielopokoleniowej rodziny. Kiedyś samochód 7-osobowy pozostawał w sferze marzeń, dziś coraz więcej producentów oferuje realną, ciekawą alternatywę...

Samochody

Zmiana samochodu stanowi dla każdego kierowcy duże wydarzenie. Zgłoszenie nabycia pojazdu to procedura, którą musi przejść każdy kupujący. Poniższy poradnik sprawi, że wszystkie formalności...

Wiadomości

Valentino Rossi zakończył karierę w MotoGP, jednak pozostanie w sportach motorowych jako czynny zawodnik. Włoch podpisał 13 stycznia kontrakt z belgijskim zespołem WRT. 42-latek...

Samochody

Mało kto zwraca uwagę na słupki drogowe w trakcie jazdy samochodem. Tymczasem pełnią one znacznie więcej funkcji niż tylko ostrzeganie przed skrajem jezdni. Co...

Wiadomości

Lamborghini ma powody do radości. Mimo panującej pandemii ostatnie 12 miesięcy były udane dla włoskiej marki jeśli chodzi o sprzedaż. Lambo w sumie dostarczyło...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....