Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

regeneracja alternatora
regeneracja alternatora

Naprawa

Regeneracja alternatora czy zakup nowego? Ile kosztuje naprawa alternatora i czy warto w to inwestować?

Właściwie można uznać, że alternator jest swoistą, przenośną elektrownią, którą montuje się w samochodzie. Energia mechaniczna z silnika pojazdu poprzez pasek klinowy jest zamieniana właśnie w alternatorze w energię elektryczną. Ładuje ona z kolei akumulator, jak i zasila wszystkie odbiorniki elektryczne znajdujące się w aucie. Przed alternatorem do tego samego celu wykorzystywana była prądnica prądu stałego, ale z uwagi na jej mało efektywne działanie i wysoki ciężar oraz rosnące zapotrzebowanie samochodów na energię elektryczną, zastąpiono ją alternatorem.

Alternator – czym jest i jakie są jego funkcje?

Alternator – budowa

Pod względem technicznym alternator jest prądnicą prądu przemiennego, trójfazowego. Składa się z:

  • stojana;
  • wirnika;
  • zespołu prostowniczego;
  • szczotkotrzymacza wraz ze szczotkami;
  • regulatora napięcia;
  • obudowy przedniej i tylnej;
  • koła pasowego;
  • wentylatora.

Jak działa alternator w samochodzie? 

W skład wirnika alternatora wchodzi wałek z uzwojeniem zamkniętym w biegunach pazurowych, łożyska oraz dwa pierścienie ślizgowe połączone z uzwojeniem. Po podaniu prądu do uzwojenia to właśnie wirnik alternatora zaczyna produkować pole elektromagnetyczne. Od akumulatora doprowadzane jest napięcie do uzwojenia wirnika za pośrednictwem dwóch szczotek węglowych, ślizgających się po pierścieniach. Prąd w istocie powstaje w stojanie, inaczej w tworniku, który zbudowany jest z cienkich płyt z ferromagnetycznego materiału oraz z odpowiednio nawiniętych uzwojeń z wyprowadzeniami.

Alternator produkuje prąd przemienny trójfazowy, a wszystkie instalacje w samochodzie są na prąd stały, dlatego trzeba go odpowiednio przekształcić za pomocą diod prostowniczych. To one zamieniają prąd przemienny na prąd stały.

W alternatorze jest też element nazywany regulatorem napięcia, który ogranicza napięcie i utrzymuje je niezależnie od prędkości obrotowej silnika na poziomie około 14,4V. Moment obrotowy uzyskiwany z silnika samochodu trafia na wirnik przez koło pasowe, a obracający się wentylator ma ochładzać grzejący się podczas pracy alternator.

Co może zepsuć się w alternatorze?

Zwróć uwagę na to, że alternator składa się z wielu różnych części, pełniących inną funkcję. Ich działanie pozwala na przeprowadzenie indukcji elektromagnetycznej, podczas której część energii mechanicznej z silnika spalinowego trafia do alternatora, a napięcie doprowadzane jest na uzwojenie wirnika. Przez to z kolei generowane jest pole elektromagnetyczne obracające się razem z wirnikiem.

Zobacz też:
Czyszczenie przepustnicy – poradnik krok po kroku

Problemy z ładowaniem mogą dotyczyć niesprawnego alternatora. Co o tym świadczy? Między innymi:

  • problemy z uruchomieniem auta;
  • nierównomiernie świecące oświetlenie samochodu;
  • pojawienie się na desce rozdzielczej pojazdu kontrolki akumulatora.

Powodem może być zerwany lub zbyt słabo napięty pasek napędu, ale czasem usterka dotyczy alternatora i jego poszczególnych elementów eksploatacyjnych, które wraz z upływem czasu ulegają zużyciu. Najszybciej przy tym zużywają się łożyska i szczotki węglowe tej części pojazdu. Uszkodzeniu może ulec układ elektryczny. Jeśli doszło do awarii alternatora lub podejrzewasz, że właśnie on stanowi problem, trzeba go zdemontować celem wymiany lub naprawy. W wielu przypadkach można zregenerować też alternator.

Na czym polega naprawa alternatora przez regenerację?

Co należy rozumieć przez pojęcia regeneracji czy naprawyalternatora? Regeneracja alternatora polega na wymontowaniu tego elementu z pojazdu i rozłożeniu go na części. Wykonuje się następnie potrzebne pomiary i stara się określić przyczyny awarii. 

Czy można samodzielnie zregenerować alternator? 

Regeneracja alternatora polega na wymianie zużytych lub uszkodzonych elementów.  Czy można to zrobić samodzielnie? I tak, i nie, w zależności od tego, czy dysponujesz odpowiednimi narzędziami i wiedzą z zakresu pracy tej części auta.

Samodzielna naprawa alternatora krok po kroku

Jeśli chcesz zregenerować alternator samodzielnie lub choćby podjąć taką próbę, musisz na początek wyjąć go spod maski. Po wymontowaniu z pojazdu, powinieneś sprawdzić obudowę urządzenia – czy nie jest popękana. Później sprawdzasz:

  • stopień zużycia szczotek i pierścieni ślizgowych;
  • stan łożysk;
  • sprawność układu prostowniczego oraz regulatora napięcia;
  • stan uzwojenia;
  • koło pasowe i sprzęgło jednokierunkowe.

Do zdemontowania np. łożysk w alternatorze potrzebujesz specjalnego ściągacza lub prasy, a do naprawy pierścieni ślizgowych – szlifierki. Po wymianie wszystkich potrzebnych komponentów alternatora, należy jeszcze poddać jego obudowę piaskowaniu i malowaniu oraz przetestować alternator na stole probierczym. Jeśli nie masz wszystkich narzędzi potrzebnych do takich prac, zdaj się na ekspertów z warsztatu.

Zobacz też:
Wymiana uszczelki pod głowicą silnika – wszystko, co musisz wiedzieć

Ile kosztuje alternator i regeneracja alternatora?

Możesz zastanawiać się, czy wybrać alternator nowy czy regenerowany? Zwróć uwagę na koszty regeneracji, które będą zwykle niższe niż w przypadku wymiany zepsutej części na nową. Wymiana zepsutego alternatora kosztuje od kilkuset do kilku tysięcy złotych, w zależności od producenta prądnicy i jej modelu. Nowy alternator kosztuje od 250 do nawet 3000 zł. Do tego trzeba doliczyć koszty wymiany, jeśli nie wykonasz jej samodzielnie. 

Alternator nowy czy regenerowany?

Chcąc zaoszczędzić, możesz wybrać inny tryb naprawy zużytego alternatora. Możliwa jest bowiem regeneracja alternatora. Naprawa alternatora jest mniej kosztowna, choć ostateczna cena za regenerację uzależniona jest od umiejscowienia tej części w samochodzie, jej budowy czy zakresu wykonywanej usługi i liczby wymienionych części. Nie powinieneś zapłacić więcej niż 150-500 zł. Koszt regeneracji alternatora jest więc wyraźnie niższy niż zakup nowego.

Piotr Żandarowski

Zawodowo buduje drogi, mosty i tunele, jednak jego pasją jest jazda poza utwardzonymi szlakami. Zarówno w pełnym wymiarze, jak i w skali. W bagażniku zawsze ma największy zestaw kluczy i podręcznik „Sam naprawiam…”

Sprawdź także

Eksploatacja

Niegdyś niezwykle drogie i kosztowne ogrzewanie postojowe jest dzisiaj dostępne dla zdecydowanej większości kierowców. Jego popularność polega na prostocie użytkowania, możliwości dostosowania do konkretnego...

Eksploatacja

Niegdyś oznaka luksusu, dzisiaj zwykła codzienność dla wielu posiadaczy aut. Przyciemnianie szyb – bo o nim mowa – stało się naturalnym sposobem poprawienia estetyki...

Eksploatacja

Koń mechaniczny jest niezastąpionym symbolem możliwości każdego silnika spalinowego. Działa na wyobraźnie w sposób przekraczający możliwości innych jednostek miar mocy, a porównywanie go do...

Eksploatacja

Wśród użytkowników pojazdów przyjęło się mówić, że element oczyszczający spaliny to właśnie katalizator. Jednak prawidłowe nazewnictwo to urządzenie katalizujące. W jego wnętrzu umieszczone są...

Eksploatacja

Liczba koni mechanicznych ma duże znaczenie. Szczególnie dla fanów motoryzacji. Tunerzy walczą o każdy kolejny koń, próbują przekraczać niedostępne dotąd granice, a fani emocjonują...

Eksploatacja

Wyprzedzanie nie jest manewrem trudnym do odróżnienia od innych. Jednak wymijanie i omijanie mogą niektórym kierowcom mylić się ze sobą. Dla utrwalenia wiedzy należy...

Eksploatacja

Nadmiar wilgoci w budynku czy pojeździe nietrudno zauważyć. Szyby okienne intensywnie parują od wewnątrz, a powietrze ma przykry zapach. To typowe sygnały zawilgoconego powietrza....

Eksploatacja

Układ napędowy z pierścieniami tłokowymi jest jednym z najbardziej zaawansowanych i skomplikowanych bloków funkcjonalnych samochodu. Koszt wymiany pierścieni tłokowych jest dosyć wysoki, dlatego koniecznie...

Porady

Usuwanie naklejki z szyby auta potrafi sprawić użytkownikowi samochodu sporo problemów. Klej pozostaje na szybie, a i samą folię naklejki ciężko jest zmyć. Z...

Eksploatacja

Nowoczesne lusterko fotochromatyczne możesz znaleźć w większości nowych samochodów osobowych poruszających się po drogach publicznych. Pomogą Ci one w bezpiecznym i komfortowym podróżowaniu w...

Zobacz także

Prawo

Kierowanie samochodem bez prawa jazdy może odnosić się do dwóch rodzajów sytuacji. Kierujący albo nie ma dokumentu przy sobie podczas prowadzenia samochodu, albo nie...

Wiedza

Deska rozdzielcza samochodu jest elementem pojazdu, na którym znajdują się zegary czy liczniki pozwalające na kontrolowanie prędkości jazdy i liczby obrotów silnika na minutę....

Bezpieczeństwo

Podróżowanie z dzieckiem samochodem to niewątpliwie stresowa sytuacja dla każdego rodzica. Bezpieczeństwo pociechy jest bowiem najważniejsze. Na drodze może wydarzyć się wszystko, począwszy od...

Porady

Zarejestrowanie pojazdu to obowiązek każdego nabywcy auta. Bez względu na to, czy samochód jest całkiem nowy – z salonu, sprowadzony z zagranicy czy odkupiony...

Wiedza

Standardem wyposażenia w pojazdach produkowanych przed laty było wspomaganie kierownicy. Z czasem pojawił się również ABS, czyli system, który uniemożliwia blokowanie się kół podczas...

Porady

Bez względu na to, czy sprzedaż samochodu związana jest z chęcią zakupienia nowego, czy kłopotami finansowymi, oznacza konieczność przygotowania solidnego planu działania. Z naszego...

Prawo

O szkodzie całkowitej można usłyszeć z ust pracownika pomocy drogowej, rzeczoznawcy i likwidatora z firmy ubezpieczeniowej czy serwisanta. Właściciel samochodu po poznaniu takiej diagnozy...

Porady

Podczas zakupu nowego samochodu z pewnością zwracasz uwagę nie tylko na jego możliwości, ale także wygląd i funkcjonalność. A na nie w dużej mierze...