Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

Wymiana uszczelki pod głowicą
Wymiana uszczelki pod głowicą

Naprawy

Wymiana uszczelki pod głowicą silnika – wszystko, co musisz wiedzieć

Wymiana uszczelki pod głowicą to jedna z najbardziej kosztownych napraw motoryzacyjnych. Ten mało skomplikowany element stanowi bardzo ważną część silnika. Rozpoznanie uszkodzenia uszczelki pozwoli ci zapobiec poważnym konsekwencjom.

Problemy z silnikiem stanowią największy koszt napraw motoryzacyjnych. Jeżeli twój mechanik uzna, że konieczna jest wymiana uszczelki pod głowicą, będziesz na pewno zastanawiał się, ile za to zapłacisz. Mimo wysokich kosztów takie naprawy są niezbędne i nie możesz ich ignorować. Przyczyną problemów z uszczelką są wyjątkowe warunki, w których jest umiejscowiona głowica łącząca się z blokiem cylindrów. Tam właśnie jest zamontowana uszczelka, która może nie wytrzymać dużego ciśnienia i temperatury. 

Koszt wymiany uszczelki pod głowicą może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Jak to możliwe, skoro to powszechnie dostępna i bardzo prosta w konstrukcji część? Sama uszczelka to koszt nieprzekraczający 100 zł. Niestety, razem z nią wymienione muszą być także inne elementy. Trzeba również doliczyć wysokie koszty pracy, jako że to skomplikowana i czasochłonna naprawa.

Uszczelka, czyli kłopotliwa drobnostka

Pomimo że uszczelka jest stosunkowo prostym w budowie elementem, to pełni bardzo ważną funkcję w silniku. Bez niej jednostka napędowa nie może funkcjonować. Dlatego oprócz zastanawiania się nad tym, ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą, musisz również znaleźć fachowca, który zrobi to dobrze. Sprawa jest niebagatelna, chodzi przecież o zagwarantowanie szczelności przestrzeni nad tłokiem. Ważne jest także uszczelnienie kanałów, którymi prowadzony jest olej oraz ciecz chłodząca. 

Rodzaje uszczelek

Poszczególne modele uszczelek mogą się od siebie różnić budową i materiałem, z których je wykonano. Wiele zależy od modelu pojazdu i rodzaju samego silnika. Jednostki o sporym wysileniu lub te, które posiadają funkcję turbo doładowania, mogą wymagać uszczelki wykonanej w całości z metalu. Najczęściej będzie to stal nierdzewna albo miedź. 

Poza tym przy krawędziach, które mają styczność z cylindrami, uszczelka może mieć niewielkie kołnierze. Odkształcają się one odpowiednio po odkręceniu głowicy i gwarantują mocne i skuteczne uszczelnienie. Oczywiście nawet zwykła uszczelka posiada pewien zakres sprężystości i może się odkształcać. Dzięki temu będzie wypełniać nierówności bloku i głowicy cylindrów.

Uszkodzona uszczelka pod głowicą – czy można jeździć?

Ten prosty w budowie element jest odpowiedzialny za skomplikowaną pracę wielu ważnych podzespołów. Dlatego uszkodzona uszczelka pod głowicą to duży problem. Czy można jeździć wówczas autem? Uszkodzenie uszczelki może skutkować tym, że do oleju będzie się dostawać płyn chłodzący lub odwrotnie – to olej dostanie się do chłodziwa. Wówczas kontynuowanie jazdy może się skończyć nawet pęknięciem bloku silnika i koniecznością wymiany całej jednostki napędowej. Gdy więc tylko zauważysz objaw pęknięcia uszczelki, to absolutnie nie powinieneś jechać dalej.

Dlaczego uszczelki często się psują?

Jak zapewniają producenci pojazdów, uszczelka powinna skutecznie pełnić swoją rolę przez cały okres eksploatacji. Wydaje się więc, że to jak wymienić uszczelkę pod głowicą, w ogóle nie powinno zaprzątać ci głowy. Niestety to tylko teoria, a praktyka wygląda inaczej. Pamiętaj, że warunki pracy silnika nie zawsze będą idealne.

Jednostka napędowa jest regularnie poddawana dużym obciążeniom. Dzieje się tak bardzo często, gdy silnik zaczyna bardzo mocno pracować, a jeszcze nie została osiągnięta właściwa temperatura robocza. Inną bardzo niekomfortową sytuacją jest poddawanie przeciążeniom cieplnym silnika, gdy poruszasz się pojazdem w terenach górskich albo jedziesz trasą szybkiego ruchu.

Nie jest rzadkością zasilanie jednostek napędowych instalacją gazową, która nie ma właściwej kalibracji. Wielu mechaników zwraca uwagę na to, że nawet wtedy, gdy instalacja LPG jest prawidłowo skalibrowana, to układ chłodzenia może nie być odpowiednio przygotowany. Wówczas temperatura w komorach spalania będzie się niebezpiecznie podnosić, a to zagraża uszczelce. Obciążeniem może okazać się również niewłaściwie wprowadzona modyfikacja tuningowa.

Uszczelka pod głowicą – objawy uszkodzenia

Każda z powyższych sytuacji może ostatecznie doprowadzić do punktowego przegrzania silnika. Nawet jeżeli stanie się to tylko w jednym cylindrze, uszczelka nie będzie w stanie wytrzymać obciążenia termicznego i zacznie się wypalać. Najczęściej ma to miejsce na przewężeniu pomiędzy cylindrami. To wypalanie prowadzi do przedmuchu. Wtedy pomiędzy uszczelkę a blok cylindrów i głowicę dostaje się mieszanka paliwa i powietrza, a także gazy wydechowe. Gdy więc przepali się uszczelka pod głowicą, objawami w dieslach i silnikach benzynowych będą m.in. przecieki płynu chłodzącego i oleju silnikowego.

Początkowa faza uszkodzenia uszczelki

Jeżeli jesteś początkującym kierowcą, który nie wsłuchuje się w pracę silnika, możesz nie zauważyć, że coś złego dzieje się z jednostką napędową. Jednak możliwe, że już wtedy powinna być zastosowana wymiana uszczelki pod głowicą. Wszystko dlatego, że pierwszy etap uszkodzenia tego elementu będzie się to objawiać jedynie nierówną pracą silnika. Poza tym może się pojawić „gubienie” wolnych obrotów. Jeżeli nie masz dużego doświadczenia, możesz mieć problemy ze zidentyfikowaniem tego problemu. 

O wiele łatwiej zauważyć to jak bardzo jest wydmuchana uszczelka pod głowicą. Jeśli do tego dojdzie, mogą pojawić się wyraźne skoki temperatury silnika. Poza tym jednostka napędowa wyraźnie osłabnie i będziesz widział biały dym z wydechu. Dodatkowo w zbiorniku wyrównawczym układu chłodzenia pojawi się olej. Chłodziwa także zacznie ubywać, bo będzie się ono przedostawać do oleju.

Wymiana uszczelki pod głowicą – cena

Gdy zauważysz te objawy, możesz być pewien, że niezbędna będzie wymiana uszczelki pod głowicą. Cena za wykonanie tej naprawy może być zróżnicowana w zależności od rodzaju jednostki napędowej. Najważniejsze, żebyś natychmiast udał się do warsztatu. Doświadczony mechanik będzie mógł potwierdzić, czy rzeczywiście wystąpiła awaria uszczelki. 

Mechanik wykona badanie ciśnienia sprężania w cylindrach. Poza tym sprawdzi, czy w zbiorniku wyrównawczym układu chłodzenia obecny jest dwutlenek węgla. Jeśli tak, to stanie się jasne, że konieczna będzie wymiana uszczelki pod głowicą. Pamiętaj, że nawet stosunkowo bezproblemowa wymiana uszczelki pod głowicą to koszt od 300 do 1000 zł. Cena jest oczywiście uzależniona od konstrukcji i wielkości silnika.

Uszczelka pod głowicą silnika to nieskomplikowany, ale bardzo ważny element jednostki napędowej. Jej uszkodzenie poskutkuje wyciekami oleju i chłodziwa, a w dalszej kolejności całkowitym zniszczeniem silnika. Dlatego gdy tylko zauważysz symptomy zużycia się uszczelki, powinieneś natychmiast udać się do mechanika. Koszt samej uszczelki jest dosyć niski. Niestety konieczność wymiany innych podzespołów i pracochłonność naprawy mocno podnoszą jej cenę.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Sławek

    22 kwietnia 2021 at 19:54

    Słyszałem, że wymiana uszczelki pod głowicą jest jedną z droższych wymian, jakich dokonać może mechanik. Niestety posiadanie samochodu kosztuje, co poradzić. Dzięki za fajny artykuł chłopaki, super się czyta.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Ciekawostki

Każdy pasjonat motoryzacji z całą pewnością chce być na bieżąco z nowinkami branżowymi, a także stale poszerzać swoją wiedzę na tematy, które go interesują....

Wiadomości

Świetny weekend zanotował w Pradze Maciej Janowski. Na Markecie polski żużlowiec był bezkonkurencyjny w piątek, natomiast w niedzielę lepszy był jedynie Artiom Łaguta. Dzięki...

Wiadomości

Lewis Hamilton wygrał niedzielny wyścig o Grand Prix Wielkiej Brytanii. Zawodnik Mercedesa był szybszy od Charlesa Leclerca i Valtteriego Bottas, którzy z kolei wyprzedzili...

Samochody

Flokowanie ma nadać wnętrzu auta nowego stylu i je odświeżyć. To nakładanie drobnych włosków na konkretną część pojazdu. W jaki sposób przebiega ten proces?...

Przepisy

Sygnalizacja świetlna jest jednocześnie utrapieniem i wybawieniem kierowców. Gdy jej zabraknie, na ulicach pojawia się chaos, ale szybko pojawiające się czerwone światło potrafi być...

Naprawy

Warsztat samochodowy może okazać się twoim spełnieniem marzeń fana motoryzacji. Aby go jednak założyć, musisz wiedzieć, od czego zacząć. Czy to w ogóle jest...

Przepisy

Zakaz wjazdu do lasu to przepis, o który pyta wiele osób, zwłaszcza w sezonie grzybowym oraz letnim. Za nieprzepisowe poruszanie się po lesie możesz...

Wiadomości

Lewis Hamilton zwycięzcą dzisiejszych kwalifikacji na torze Silverstone. Brytyjczyk okazał się minimalnie szybszy od swojego głównego rywala Maxa Verstappena. Na uwagę zasługuje ósme miejsce...

Wiadomości

Wczoraj na torze Silverstone zaprezentowano model bolidu zgodny z regulacjami technicznymi, które zaczną obowiązywać od sezonu 2022. Inną nowością podczas najbliższego weekendu stanowi format...

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...

Dokumenty

Dopiero zaczynasz swoją przygodę z motoryzacją? Jeśli tak, to oznacza, że musisz dokładnie poznać wszystkie jej tajniki. Powinieneś przecież w świadomy, bezpieczny i odpowiedzialny...

Wiadomości

Amerykańska agencja prasowa Bloomberg donosi, że Unia Europejska ma w planie od 2035 r. na swym terenie sprzedawać wyłącznie elektryczne samochody. Finalnym terminem jest...

Samochody

Ogniwo paliwowe to zasilanie, które jest ekologiczne i daje spory zysk mocy. Czy taka konstrukcja to same zalety? Dowiedz się więcej o tym przyszłościowym...

Samochody

Lakierowanie samochodów jest na tyle wymagającym i pracochłonnym zajęciem, że lepiej powierzyć je fachowcom. Czy jednak zawsze warto to zrobić? Kiedy możesz zdecydować się...

Wiadomości

W Chałupach na Półwyspie Helskim organizowany jest event o nazwie „Razem na fali”. Dzięki tej imprezie wszyscy chętni będą mogli pojechać elektrycznym vanem Mercedesa,...

Wiadomości

Od 12 lipca można składać wnioski do programu „Mój elektryk”. Celem inicjatywy jest zachęcenie osób do zakupienia elektrycznych pojazdów oraz rozwój elektryfikacji w Polsce....