Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

Wymiana uszczelki pod głowicą
Wymiana uszczelki pod głowicą

Naprawy

Wymiana uszczelki pod głowicą silnika – wszystko, co musisz wiedzieć

Wymiana uszczelki pod głowicą to jedna z najbardziej kosztownych napraw motoryzacyjnych. Ten mało skomplikowany element stanowi bardzo ważną część silnika. Rozpoznanie uszkodzenia uszczelki pozwoli ci zapobiec poważnym konsekwencjom.

Problemy z silnikiem stanowią największy koszt napraw motoryzacyjnych. Jeżeli twój mechanik uzna, że konieczna jest wymiana uszczelki pod głowicą, będziesz na pewno zastanawiał się, ile za to zapłacisz. Mimo wysokich kosztów takie naprawy są niezbędne i nie możesz ich ignorować. Przyczyną problemów z uszczelką są wyjątkowe warunki, w których jest umiejscowiona głowica łącząca się z blokiem cylindrów. Tam właśnie jest zamontowana uszczelka, która może nie wytrzymać dużego ciśnienia i temperatury. 

Koszt wymiany uszczelki pod głowicą może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Jak to możliwe, skoro to powszechnie dostępna i bardzo prosta w konstrukcji część? Sama uszczelka to koszt nieprzekraczający 100 zł. Niestety, razem z nią wymienione muszą być także inne elementy. Trzeba również doliczyć wysokie koszty pracy, jako że to skomplikowana i czasochłonna naprawa.

Uszczelka, czyli kłopotliwa drobnostka

Pomimo że uszczelka jest stosunkowo prostym w budowie elementem, to pełni bardzo ważną funkcję w silniku. Bez niej jednostka napędowa nie może funkcjonować. Dlatego oprócz zastanawiania się nad tym, ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą, musisz również znaleźć fachowca, który zrobi to dobrze. Sprawa jest niebagatelna, chodzi przecież o zagwarantowanie szczelności przestrzeni nad tłokiem. Ważne jest także uszczelnienie kanałów, którymi prowadzony jest olej oraz ciecz chłodząca. 

Rodzaje uszczelek

Poszczególne modele uszczelek mogą się od siebie różnić budową i materiałem, z których je wykonano. Wiele zależy od modelu pojazdu i rodzaju samego silnika. Jednostki o sporym wysileniu lub te, które posiadają funkcję turbo doładowania, mogą wymagać uszczelki wykonanej w całości z metalu. Najczęściej będzie to stal nierdzewna albo miedź. 

Poza tym przy krawędziach, które mają styczność z cylindrami, uszczelka może mieć niewielkie kołnierze. Odkształcają się one odpowiednio po odkręceniu głowicy i gwarantują mocne i skuteczne uszczelnienie. Oczywiście nawet zwykła uszczelka posiada pewien zakres sprężystości i może się odkształcać. Dzięki temu będzie wypełniać nierówności bloku i głowicy cylindrów.

Zobacz też:
Wymiana oleju w skrzyni biegów, czyli jak zadbać o przekładnię w samochodzie

Uszkodzona uszczelka pod głowicą – czy można jeździć?

Ten prosty w budowie element jest odpowiedzialny za skomplikowaną pracę wielu ważnych podzespołów. Dlatego uszkodzona uszczelka pod głowicą to duży problem. Czy można jeździć wówczas autem? Uszkodzenie uszczelki może skutkować tym, że do oleju będzie się dostawać płyn chłodzący lub odwrotnie – to olej dostanie się do chłodziwa. Wówczas kontynuowanie jazdy może się skończyć nawet pęknięciem bloku silnika i koniecznością wymiany całej jednostki napędowej. Gdy więc tylko zauważysz objaw pęknięcia uszczelki, to absolutnie nie powinieneś jechać dalej.

Dlaczego uszczelki często się psują?

Jak zapewniają producenci pojazdów, uszczelka powinna skutecznie pełnić swoją rolę przez cały okres eksploatacji. Wydaje się więc, że to jak wymienić uszczelkę pod głowicą, w ogóle nie powinno zaprzątać ci głowy. Niestety to tylko teoria, a praktyka wygląda inaczej. Pamiętaj, że warunki pracy silnika nie zawsze będą idealne.

Jednostka napędowa jest regularnie poddawana dużym obciążeniom. Dzieje się tak bardzo często, gdy silnik zaczyna bardzo mocno pracować, a jeszcze nie została osiągnięta właściwa temperatura robocza. Inną bardzo niekomfortową sytuacją jest poddawanie przeciążeniom cieplnym silnika, gdy poruszasz się pojazdem w terenach górskich albo jedziesz trasą szybkiego ruchu.

Nie jest rzadkością zasilanie jednostek napędowych instalacją gazową, która nie ma właściwej kalibracji. Wielu mechaników zwraca uwagę na to, że nawet wtedy, gdy instalacja LPG jest prawidłowo skalibrowana, to układ chłodzenia może nie być odpowiednio przygotowany. Wówczas temperatura w komorach spalania będzie się niebezpiecznie podnosić, a to zagraża uszczelce. Obciążeniem może okazać się również niewłaściwie wprowadzona modyfikacja tuningowa.

Uszczelka pod głowicą – objawy uszkodzenia

Każda z powyższych sytuacji może ostatecznie doprowadzić do punktowego przegrzania silnika. Nawet jeżeli stanie się to tylko w jednym cylindrze, uszczelka nie będzie w stanie wytrzymać obciążenia termicznego i zacznie się wypalać. Najczęściej ma to miejsce na przewężeniu pomiędzy cylindrami. To wypalanie prowadzi do przedmuchu. Wtedy pomiędzy uszczelkę a blok cylindrów i głowicę dostaje się mieszanka paliwa i powietrza, a także gazy wydechowe. Gdy więc przepali się uszczelka pod głowicą, objawami w dieslach i silnikach benzynowych będą m.in. przecieki płynu chłodzącego i oleju silnikowego.

Zobacz też:
Woda w paliwie – objawy, które warto znać

Początkowa faza uszkodzenia uszczelki

Jeżeli jesteś początkującym kierowcą, który nie wsłuchuje się w pracę silnika, możesz nie zauważyć, że coś złego dzieje się z jednostką napędową. Jednak możliwe, że już wtedy powinna być zastosowana wymiana uszczelki pod głowicą. Wszystko dlatego, że pierwszy etap uszkodzenia tego elementu będzie się to objawiać jedynie nierówną pracą silnika. Poza tym może się pojawić „gubienie” wolnych obrotów. Jeżeli nie masz dużego doświadczenia, możesz mieć problemy ze zidentyfikowaniem tego problemu. 

O wiele łatwiej zauważyć to jak bardzo jest wydmuchana uszczelka pod głowicą. Jeśli do tego dojdzie, mogą pojawić się wyraźne skoki temperatury silnika. Poza tym jednostka napędowa wyraźnie osłabnie i będziesz widział biały dym z wydechu. Dodatkowo w zbiorniku wyrównawczym układu chłodzenia pojawi się olej. Chłodziwa także zacznie ubywać, bo będzie się ono przedostawać do oleju.

Wymiana uszczelki pod głowicą – cena

Gdy zauważysz te objawy, możesz być pewien, że niezbędna będzie wymiana uszczelki pod głowicą. Cena za wykonanie tej naprawy może być zróżnicowana w zależności od rodzaju jednostki napędowej. Najważniejsze, żebyś natychmiast udał się do warsztatu. Doświadczony mechanik będzie mógł potwierdzić, czy rzeczywiście wystąpiła awaria uszczelki. 

Mechanik wykona badanie ciśnienia sprężania w cylindrach. Poza tym sprawdzi, czy w zbiorniku wyrównawczym układu chłodzenia obecny jest dwutlenek węgla. Jeśli tak, to stanie się jasne, że konieczna będzie wymiana uszczelki pod głowicą. Pamiętaj, że nawet stosunkowo bezproblemowa wymiana uszczelki pod głowicą to koszt od 300 do 1000 zł. Cena jest oczywiście uzależniona od konstrukcji i wielkości silnika.

Uszczelka pod głowicą silnika to nieskomplikowany, ale bardzo ważny element jednostki napędowej. Jej uszkodzenie poskutkuje wyciekami oleju i chłodziwa, a w dalszej kolejności całkowitym zniszczeniem silnika. Dlatego gdy tylko zauważysz symptomy zużycia się uszczelki, powinieneś natychmiast udać się do mechanika. Koszt samej uszczelki jest dosyć niski. Niestety konieczność wymiany innych podzespołów i pracochłonność naprawy mocno podnoszą jej cenę.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Sławek

    22 kwietnia 2021 at 19:54

    Słyszałem, że wymiana uszczelki pod głowicą jest jedną z droższych wymian, jakich dokonać może mechanik. Niestety posiadanie samochodu kosztuje, co poradzić. Dzięki za fajny artykuł chłopaki, super się czyta.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...