Wskaźnik temperatury silnika – w jaki sposób uzyskuje dane? Zasada działania

Czujnik temperatury silnika umiejscowiony jest w bloku silnika, w bezpośrednim styku z płynem chłodniczym. Nazywa się go czasem czujnikiem temperatury wody lub płynu chłodniczego. Jego zadaniem jest ciągłe wysyłanie odczytów do komputera celem przekazania konkretnych wartości. Zasada działania tego elementu może na pierwszy rzut oka być nieco skomplikowana, ale postaramy się ją nieco przybliżyć.

Praca opisywanego czujnika opiera się na ujemnym współczynniku temperaturowym. Oznacza to, że rezystancja wewnętrzna spada wraz ze wzrostem ciepła płynu krążącego w bloku silnika. Sytuacja zmienia się z chwilą spadku temperatury czynnika. Po otrzymaniu konkretnej wartości rezystancji sterownik pobiera adekwatną do niej informację, która dotyczy temperatury silnika. Każdemu poziomowi napięcia odpowiada konkretna wartość liczona w stopniach Celsjusza. Dzięki temu komputer „wie”, jak mocno nagrzany jest silnik i w jaki sposób powinien dostosować dawkę paliwa do obecnie panujących w jednostce warunków termicznych.

Po co mierzyć temperaturę silnika?

Skoro jednostki spalinowe do swojej pracy potrzebują głównie paliwa, powietrza i oleju, to po co znać wartość nagrzania czynnika chłodzącego? Odpowiedź jest bardzo prosta: czujnik temperatury silnika ma bezpośredni wpływ na jakość wykonywanej pracy jednostki, a poziom jej rozgrzania wpływa także na inne podzespoły. Bez kontroli aktualnej temperatury sterownik dawkujący paliwo mógłby stale wzbogacać dawkę, co skutkowałoby podniesieniem poziomu spalania i mocnym przegrzewaniem silnika.

Poza tym zbyt wysoka temperatura wody lub płynu chłodzącego ma katastrofalne skutki dla silnika. Zazwyczaj pracuje on w przedziale między 90 a 100oC. Przekroczenie tej wartości kończy się zagotowaniem czynnika, co w konsekwencji (w zależności od modelu pojazdu) może spowodować nawet uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

Objawy i przyczyny wymiany czujnika temperatury wody

Zastąpienie tego elementu nowym następuje zazwyczaj z dwóch przyczyn:

  • uległ on uszkodzeniu,
  • użytkownik chce wykluczyć go z listy części odpowiedzialnych za usterkę.

Wszystko to dlatego, że czujnik temperatury wody daje często bardzo niejednoznaczne objawy. Można je pomylić, chociażby, z uszkodzonym przepływomierzem, słabym akumulatorem czy uszkodzeniem systemu zasilania paliwem. Wystarczy, że spojrzysz na najczęściej wysyłane sygnały w postaci:

  • wzrostu wartości obrotowej na biegu jałowym,
  • zwiększonego zużycia paliwa,
  • problemu z uruchomieniem jednostki.

Przyznasz, że te objawy nie są jednoznaczne dla jednej, konkretnej części w pojeździe. Dlatego uszkodzenie czujnika temperatury wody jest uciążliwe i może być mylące, a – co za tym idzie – prawidłowa diagnostyka zajmuje trochę czasu.

Oczywiście w takiej chwili możesz pomyśleć, że dobrym pomysłem będzie podpięcie do samochodu komputera diagnostycznego. Niestety, nawet w tym momencie twoim oczom mogą ukazać się kody błędów, które oznaczają np.:

  • niewyjaśnione zmiany sygnału,
  • zwarcie do plusa,
  • przerwę w przewodach,
  • zwarcie czujnika,
  • brak możliwości osiągnięcia temperatury minimalnej.

Podobne efekty przynosi uszkodzony termostat. Wtedy nadal trudno jest ustalić, czy winę za niepoprawne działanie silnika ponosi mały czujnik temperatury wody. Da się jednak w pewnych przypadkach ostatecznie wykluczyć lub potwierdzić jego uszkodzenie.

Jak sprawdzić uszkodzony czujnik temperatury silnika?

Czasami jednak wszystko wskazuje na to, że w silniku awarii uległ właśnie ten sensor. Przede wszystkim przyjrzyj się mu dokładnie. Sprawdź połączenia, stan izolacji, przewody, ewentualne załamania, odepnij go od wtyczki i zerknij, czy nie pojawiły się ślady korozji. Może się okazać, że czujnik temperatury silnika nie jest wcale uszkodzony, a został np. zalany płynem lub innym czynnikiem i należy wyczyścić jego styki.

Jeśli wszystkie powyższe zabiegi nie przyniosły oczekiwanego skutku, musisz być gotowy na wymianę elementu w całości. W jaki sposób się do tego zabrać?

Wymiana czujnika temperatury płynu chłodzącego

Przede wszystkim potrzebny ci będzie nowy czujnik. Przyda się również odpowiednia ilość płynu chłodzącego, bo wymiana tego elementu zawsze wiąże się z ubytkiem medium chłodzącego. Czujnik temperatury wody dobrze jest wymieniać, gdy silnik nie jest rozgrzany. Nie ma ryzyka poparzenia się od elementów jednostki lub płynu, który z pewnością wypłynie.

W dalszej kolejności należy wymontować uszkodzony element. Rozpocznij od odłączenia przewodu od wtyczki. Przeznaczonym do tego kluczem delikatnie wykręć czujnik. Wkręć nowy element w to samo miejsce i dopiero wtedy zalej silnik odpowiednią ilością nowego płynu. Nie zapomnij przy tym o jego prawidłowym odpowietrzeniu.

Wystarczy kilka kluczy, nieco nowego płynu i zdrowy rozsądek. Dzięki powyższym wskazówkom na pewno uda ci się wymienić czujnik. Powodzenia!

Archiwum: grudzień 2020