Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

biały dym z rury wydechowej
biały dym z rury wydechowej

Samochody

Biały dym z rury wydechowej – dlaczego nie zawsze musi oznaczać najgorsze?

Zazwyczaj kierowca panikuje, kiedy dostrzega unoszący się biały dym z rury wydechowej, myśląc, że awaria dotknęła uszczelki pod głowicą. W jaki sposób rozpoznać, co oznacza biały dym z rury? Co zrobić, gdy się pojawi? Przeczytaj!

Jakiego koloru dym może wydobywać się z rury wydechowej? Zasadniczo może on być:

●       czarny;

●       niebieski;

●       biały.

Każdy z nich może oznaczać inne usterki albo być objawem nieprawidłowości funkcjonowania osprzętu silnika. Dla przykładu – niebieski dym w jednostkach benzynowych i dieslach to najczęściej objaw spalanego oleju silnikowego. W dodatku za autem niemiłosiernie śmierdzi, co nie jest zbyt przyjemne. Dym czarny dotyczy w zdecydowanej większości diesli i oznacza sporo niespalonego paliwa (zbyt duża dawka paliwa), lejące rozpylacze wtryskiwaczy (słabe rozpylenie) lub wycięty katalizator. A co oznacza biały dym z rury wydechowej?

Biały dym z rury – jakie są tego przyczyny?

Pierwsza rzecz absolutnie godna wyszczególnienia na samym początku – biały dym z rury wydechowej przy odpalaniu nie musi oznaczać usterki. Dlaczego? Może być on zwyczajnie mylony z parą wodną. Takie zjawisko czasami występuje w bardzo wilgotne dni, w momencie, gdy uruchamiasz silnik po nocnym postoju „pod chmurką”. Wilgoć zbierająca się również w rurze wydechowej jest ogrzewana bardzo szybko i przekształca się w parę wodną. Jest szczególnie widoczne, gdy to z instalacji gazowej wydobywa się biały dym z wydechu. LPG jest niedokładnie wystrojone i zwiększa temperaturę spalin, a to sprzyja powstawaniu pary wodnej w sporych ilościach.

Biały śmierdzący dym z rury wydechowej – czy to coś innego niż uszczelka?

Oczywiście, że tak. Nie każdy przypadek oznacza, że silnik czeka kapitalny remont, gdy wydobywa się biały dym. Diesel lub silnik benzynowy mogą po prostu nabierać wody do komory spalania. Może się jednak zdarzyć, że nie pochodzi ona z kanałów wodnych, a z zaworu recyrkulacji spali (EGR). Jak to możliwe? Aby nie wtłaczać gorących spalin do komory spalania, schładza się je w chłodnicy wodnej (dedykowanej). Jeśli ta ulegnie uszkodzeniu, to do cylindrów będzie przedostawała się właśnie woda i biały dym z rury wydechowej diesel będzie wypuszczał właśnie jako jej parującą formę.

Zobacz też:
Czy warto kupować opony używane?

Kiedy biały dym z rury wydechowej oznacza uszkodzoną uszczelkę pod głowicą?

Aby być tego pewnym, musisz wykluczyć obecność i uszkodzenie chłodnicy EGR-u. Poza tym powinieneś sprawdzić, w jakim stanie są węże od chłodzenia (czy nie puchną i jaką mają temperaturę) oraz wykonać test obecności CO2 w cieczy chłodzącej. Jeśli dodatkowo w zbiorniczku wyrównawczym słyszysz bulgotanie cieczy (ewidentnie gaz), a bagnet oleju jest wypychany ze swojego miejsca, to jest niemal pewne, że uszczelka pod głowicą jest do wymiany. Biały dym z rury wydechowej w tym przypadku oznacza nadchodzący remont silnika.

Biały dym z wydechu LPG – co trzeba sprawdzić?

Pamiętaj, że biały dym z rury wydechowej benzyny” i diesla” nie powinien być bagatelizowany. Nawet jeśli jest to tylko para wodna, ale samochód ma LPG, dobrze, żebyś sprawdził, czy nie trzeba czegoś wyregulować. Poza tym, jazda autem, które dymi stale na biało lub na jakikolwiek inny kolor to prosta droga do kompletnego remontu jednostki napędowej, lub jej osprzętu.

Co oznacza biały dym z rury wydechowej i jak się go pozbyć?

W zasadzie najgorsze, co może się zdarzyć z twoim autem, gdy zauważysz kłęby dymu, to rozbieganie silnika. Jeśli nie wiesz, jak to wygląda, to zerknij na jeden z popularnych portali z filmami. Dobra wiadomość jest taka, że zdarza się to praktycznie tylko w turbodoładowanych dieslach. Jeśli zauważysz biały dym na zimnym silniku diesla, który nie ustępuje z czasem, to wykonaj dodatkowe sprawdzenie obecności CO2 w płynie chłodniczym. Umów się tez na wymianę uszczelki pod głowicą. Jakie koszty musisz wziąć pod uwagę?

Biały dym z rury wydechowej i koszty remontu silnika

Jeśli zerkniesz tylko na ceny uszczelek pod głowicę, możesz się ucieszyć – zazwyczaj jest to nieco ponad 100 złotych. Jednak do tego dochodzi planowanie głowicy, nowe szpilki (nie daj się namówić na składanie silnika przy użyciu starych szpilek!), nowy napęd rozrządu. Może trzeba będzie wymienić jeszcze uszczelniacze zaworowe, skoro głowica jest już zdjęta, a dojdzie oczywiście robocizna. Efekt? Zapłacisz ponad 1000 złotych, dlatego musisz się przygotować, że efekty białego dymu z rury wydechowej uderzą cię po kieszeni.

Zobacz też:
Skrobaczka do szyb – ten gadżet musi mieć każdy kierowca!

Jaką radę na koniec możesz wziąć sobie do serca? Jeśli zauważasz biały dym przy odpalaniu w benzynie czy dieslu – nie panikuj. To może być para wodna. Nie zawsze też każdy taki dym to uszkodzona uszczelka pod głowicą. Najpierw dokonaj diagnostyki, a potem bierz się za gruntowny remont.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...