Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

Jak sprawdzić świece żarowe?
Jak sprawdzić świece żarowe?

Porady

Jak sprawdzić świece żarowe w samochodzie? Poradnik

Uruchomienie silnika Diesla możliwe jest dzięki działaniu świecy żarowej. Dzięki niej komora spalania rozgrzewa się i pomaga uruchomić samochód nawet w niskiej temperaturze otoczenia. Informacja, jak sprawdzić świece żarowe, może okazać się bardzo przydatna.

Prawidłowa praca silnika jest uzależniona od wielu czynników. Kluczową rolę będą z pewnością odgrywać świece żarowe. Bez nich praca jednostki napędowej może być zakłócona. Jeżeli jesteś posiadaczem samochodu, który jest napędzany olejem napędowym, czyli z silnikiem Diesla, to powinieneś się zainteresować tym, jak sprawdzić świece żarowe. Kiedy najczęściej będziesz odczuwać deficyty, jeśli chodzi o te części? 

Głównym problemem może się okazać uruchomienie silnika. Użytkownicy diesli doskonale wiedzą jak wiele problemów może ich czekać w chłodniejszych miesiącach. Takie silniki są o wiele bardziej wrażliwe od benzynowych i będą reagować na obniżenie temperatury jesienią i zimą. Gdy panuje mróz, jednostka wysokoprężna może po prostu nie zaskoczyć. Przyczyną może być to, że w odpowiednim momencie nie wymieniłeś świec żarowych. 

Sprawdzanie świec żarowych – metody

Jest wiele różnych sposobów na to, jak sprawdzić stan tych elementów. Dzięki temu będziesz mógł się dowiedzieć, czy są one w dobrej kondycji, czy może powinny zostać wymienione. Możesz próbować samodzielnie przeprowadzić taką operację albo od razu udać się do znajomego mechanika lub do autoryzowanego serwisu naprawczego. 

Możliwe, że z różnych powodów nie będziesz mieć dostępu do mechanika, a samochód będzie ci pilnie potrzebny. Wówczas taka umiejętność, jak sprawdzanie świec żarowych, na pewno może ci się przydać. Warto, więc wiedzieć nie tylko to, jaką rolę pełnią świece żarowe, ale również jak – na przykład – je wykręcić.

Rola i działanie świec żarowych

Zanim dowiesz się jak sprawdzić świece żarowe miernikiem lub w inny sposób, powinieneś poznać zasadę ich działania. Te elementy są montowane w silnikach wysokoprężnych i absolutnie nie mogą być zestawione ze świecami zapłonowymi, które są wykorzystywane w samochodach benzynowych. Nie są tożsame, ponieważ te wykorzystywane w dieslach nie będą miały za zadanie wytworzenia iskry, która ma zapalić mieszankę. W jednostkach wysokoprężnych mieszanka oleju napędowego i powietrza będzie się przecież zapalać w wyniku wysokiego ciśnienia. 

Zobacz też:
Skrzyżowanie równorzędne – czy na pewno wiesz, kto ma pierwszeństwo?

Świece żarowe będą służyły do tego, aby komora spalania była odpowiednio rozgrzana. Dzięki temu silnik ma ułatwiony rozruch w niskich temperaturach. Zwróć uwagę, że w przypadku świec żarowych dwufazowych, czyli tych starszego typu, będą się one wyłączały od razu wtedy, gdy silnik będzie uruchomiony. Podczas dalszej pracy silnika nie będą brały już w niej udziału. 

Świece żarowe trójfazowe

Obecnie najczęściej wykorzystuje się świece żarowe nowszego typu, czyli trójfazowe. One działają nieco inaczej. Ich główną zaletą jest to, że będą znacznie szybciej się rozgrzewały. Potrzeba im na to od 2 do 4 sekund. Są w stanie osiągnąć wyższą temperaturę, która może sięgać nawet 1300 stopni Celsjusza. Dodatkowo, gdy silnik już zaskoczy, nie będą się wyłączać. Dalej będą spełniać swoją rolę, bowiem dzięki nim komputer pokładowy będzie korygować warunki w komorze spalania. To ułatwia spalanie mieszanki.

Proces ten będzie trwać do chwili, gdy silnik nagrzeje się do swojej roboczej temperatury. To zagwarantuje lepszą jakość spalania i przełoży się na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji. Jest to zatem proces istotny z uwagi na filtr cząstek stałych. Zapobiega to jego zapchaniu przez niespalone resztki paliwa. Świece będą oczyszczały filtr poprzez wypalanie drobin sadzy. Dobrze, żebyś wiedział jak wymieniać świece żarowe i jak sprawdzić ich stan.

Jak sprawdzić, czy świece żarowe są dobre?

To jak sprawdzić, czy świece żarowe są dobre, powinno być kwestią zasadniczą dla każdego kierowcy, któremu zależy na właściwej pracy silnika wysokoprężnego w jego samochodzie. Okazuje się na szczęście, że w praktyce usterki tych elementów będą raczej rzadkie. 

Tak naprawdę jest to prosta grzałka z nieruchomymi elementami. Nie będziesz mógł ich rozkręcić, aby zajrzeć do środka i sprawdzić stan od wewnątrz. Usterka może być po prostu niewidoczna. Tym bardziej że obecnie samochody posiadają nowoczesne silniki wysokoprężne, które będą zapalały bez żadnego problemu wtedy, gdy na zewnątrz są ujemne temperatury. Jak możesz się zorientować, że w danym momencie trzeba sprawdzić stan świec? 

Zobacz też:
Oświadczenie sprawcy kolizji drogowej – kiedy warto je spisać?

Symptomy zwiastujące usterkę świec żarowych

Symptom, na który trzeba zwrócić uwagę to problemy z odpaleniem w niskiej temperaturze. Poza tym możesz zauważyć, że zaraz po rozruchu słyszalna jest wyraźnie nierówna praca silnika. To może oznaczać spadek mocy jednostki napędowej, zanim jeszcze się ona rozgrzeje. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz się właściwie przejmować, jak sprawdzić świece żarowe. 

Nowe samochody nie będą wymagały skomplikowanego poszukiwania usterki, ponieważ świeca żarowa, która będzie uszkodzona, wygeneruje błąd komputera. Zauważysz żółtą kontrolkę przypominającą spiralę. To bardzo wygodne rozwiązanie, które może zaoszczędzić ci bardzo dużo czasu i stresu. Będziesz dzięki temu wiedział, że coś złego może się dziać ze świecami żarowymi. Bierz tylko pod uwagę jedno zastrzeżenie. Wspomniana kontrolka może również informować o tym, że wystąpiła usterka układu wtryskowego.

Sprawdzanie świec żarowych – inne metody

Poza kontrolką istnieją inne metody polecane przez mechaników samochodowych. Początkową fazą sprawdzenia świec żarowych będzie kontrola zasilania. Dzięki temu będziesz mógł sprawdzić, czy do świecy dostarczany jest prąd. To zresztą, jak sprawdzić świece żarowe miernikiem, zostało opisane w wielu poradnikach i nie jest to metoda skomplikowana. Musisz, więc tylko podłączyć do ujemnego bieguna akumulatora ujemną końcówkę próbnika 12 V. Następnie drugą końcówką próbnika musisz dotknąć jeden z widocznych dodatnich biegunów świec. 

Druga osoba musi włączyć zapłon. W tym momencie lampka probówki powinna się zaświecić. Następnym krokiem będzie sprawdzenie świecy bez konieczności jej wykręcania. Wystarczy użyć do tego celu multimetru, a więc uniwersalnego miernika. Zawsze warto go mieć w garażu lub samochodzie, co przydaje się również do innych koniecznych kontroli takich jak, choćby sprawdzenie akumulatora. Sprawdzenie świec żarowych multimetrem również będzie bardzo proste. Musisz tylko ustawić na urządzeniu pomiar oporności. 

Zobacz też:
Co oznaczają piszczące hamulce w samochodzie?

Następnie powinieneś dotknąć jedną sondą masę silnika, a drugą końcówkę świecy. Gdy okaże się, że miernik nie wskazuje oporności, to jest duże prawdopodobieństwo, że jest ona uszkodzona. Pomiar, który potwierdzi taką diagnozę, wykonasz, gdy wyjmiesz świecę. To jednak czynność niebezpieczna, musisz być bardzo ostrożny. Podłącz kawałek przewodu do plusa akumulatora i do końcówki świecy żarowej. Drugi przyłącz do masy auta i części nad grzałką. Sprawna świeca rozgrzeje się w kilka sekund, co od razu zauważysz.

Świece żarowe występujące w silnikach Diesla odpowiadają za rozgrzanie komory spalania do właściwej temperatury. Umożliwia to rozruch nawet w bardzo niskich temperaturach. Świece to urządzenia bardzo proste w konstrukcji. Nowe samochody umożliwiają podgląd działania świec na komputerze pokładowym, ale możesz również użyć w tym celu multimetru. Dbałość o prawidłowy stan świec pozwoli ci uniknąć przykrej niespodzianki jak byłby brak możliwości odpalenia samochodu w zimowy poranek.

Piotr Żandarowski

Zawodowo buduje drogi, mosty i tunele, jednak jego pasją jest jazda poza utwardzonymi szlakami. Zarówno w pełnym wymiarze, jak i w skali. W bagażniku zawsze ma największy zestaw kluczy i podręcznik „Sam naprawiam…”

1 Comment

1 Comment

  1. Avatar

    Jonasz

    22 kwietnia 2021 at 20:31

    Super, że publikujecie takie poradniki, bo każdy kierowca powinien potrafić takie rzeczy, jak właśnie sprawdzenie świec żarowych. To są podstawy, które lepiej znać samemu niż jeździć z nimi do mechaników i płacić.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Eksploatacja

Czy kilka zespawanych rur może mieć tak duży wpływ na eksploatację pojazdu? Kolektor wydechowy – bo o nim mowa – zapewnia optymalny przepływ gazów...

Wiadomości

GP Turcji oficjalnie zostało odwołane. W związku z tym Liberty Media dopuścił się kolejnych zmian w tegorocznym kalendarzu. Wyścig na torze Red Bull Ring...

Eksploatacja

Samochody PRL-u udowadniają, że gdyby w tamtym czasie polscy inżynierowie mieli szansę na rozwój, mogliby stworzyć naprawdę silne zaplecze motoryzacyjne. Jakie były najbardziej popularne...

Eksploatacja

Bez względu na to, jak nazwiesz ten element samochodu – czy kompresorem klimatyzacji, czy sprężarką – chodzi o to samo. To część, bez której...

Eksploatacja

Pierścień centrujący umożliwia precyzyjne osadzenie felgi na piaście w pojeździe. Dzięki niemu następuje wręcz idealne dopasowanie średnicy zewnętrznej piasty do wewnętrznej felgi. Jaki materiał...

Eksploatacja

Import aut z USA do Polski jest coraz popularniejszy. Wielu obiecuje sobie po takiej transakcji spore oszczędności, są jednak pewne wydatki, na które musisz...

Eksploatacja

Pisk jest irytującym rodzajem dźwięku, chociaż często można się z nim spotkać. Piszczące hamulce w samochodzie mogą rodzić obawy o bezpieczeństwo podróżnych. Czy pisku...

Porady

Gdy stan pojazdu wymaga generalnego remontu, który przekraczałby jego wartość, jedynym słusznym rozwiązaniem pozostaje złomowanie auta. Kasacja pojazdu to proces, przy którym trzeba dbać...

Wiadomości

Do niecodziennego zdarzenia doszło w piątek na autostradzie A1 niedaleko Częstochowy. 34-letni pilot awionetki w wyniku awarii silnika był zmuszony awaryjnie wylądować na autostradzie....

Wiadomości

Sieć rozciągniętych pomiędzy drzewami drutów znalazły służby leśne w gminie Chęciny w województwie świętokrzyskim. Rozmieszczone w lesie linki miały prawdopodobnie być pułapką na motocyklistów.

Zobacz także

Wiadomości

Frédéric Vasseur jest zachwycony faktem, że w najbliższych dniach za kierownicą Alfy Romeo C41 zasiądzie Robert Kubica. Krakowianin, który jest kierowca testowym ekipy z...

Wiadomości

Szef francuskiego koncernu zapowiada drastyczny wzrost cen samochodów. Szczególnie narażone są auta z segmentu A. Włoch za taki stan rzeczy obarcza winą rygorystyczne normy...

Wiadomości

Kierowcy Mercedesa byli najszybsi na obu piątkowych treningach przed niedzielnym wyścigiem o GP Hiszpanii. W pierwszej sesji treningowej w kokpicie Alfy Romeo zasiadł Robert...

Wiadomości

38-latka została zatrzymana w Kostrzynie nad Odrą w związku z prowadzeniem pojazdu w stanie nietrzeźwym. Badanie wykazało aż 4,2 promile alkoholu. Jak się okazało...

Wiadomości

LiveWire odłącza się od Harleya-Davidsona i od 8 lipca będzie funkcjonować jako osobna marka. Firma, na czele której stanie Ryan Morrissey zajmie się produkcją...

Wiadomości

Auta o napędzie elektrycznym są przyszłością, aczkolwiek nie cieszą się jeszcze taką popularnością jak ich spalinowe odpowiedniki. Trend ma się jednak odwrócić szybciej niż...

Wiadomości

Sieć rozciągniętych pomiędzy drzewami drutów znalazły służby leśne w gminie Chęciny w województwie świętokrzyskim. Rozmieszczone w lesie linki miały prawdopodobnie być pułapką na motocyklistów.

Wiadomości

We wtorek w Gliwicach w odstępie zaledwie kilku minut, doszło do dwóch fatalnych wypadków. W jednym z nich zginął znany onkolog prof. Leszek Miszczyk....