Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik wysokoprężny
silnik wysokoprężny

Samochody

Silnik wysokoprężny – jak działa i czy warto go wybrać do samochodu?

Niemal połowa samochodów w Polsce ma zamontowany silnik wysokoprężny. Poznaj historię wynalazku Rudolfa Diesla i dowiedz się, jaka jest zasada działania silnika o zapłonie samoczynnym.

Decyzja o wyborze samochodu będzie miała duże konsekwencje dla komfortu codziennej jazdy. Dlatego powinieneś przemyśleć ten temat. Na rynku motoryzacyjnym dużym zainteresowaniem cieszy się silnik wysokoprężny, czyli tzw. ropniak. Rodzaj jednostki napędowej będzie się przekładać na to, z jakiego paliwa będziesz korzystać i ile pieniędzy będziesz wydawać każdorazowo na tankowanie. 

W przypadku samochodów z silnikiem wysokoprężnym możesz liczyć na niższe opłaty w porównaniu do benzyniaków. Inną kwestią wartą rozważenia przed zakupem będzie to, jakie naprawy mogą cię czekać w przyszłości. Jako klient masz bardzo wiele możliwości. Możesz wybierać spośród aut, które mają zamontowany silnik elektryczny albo są tak zwanymi samochodami hybrydowymi. Czyli stanowią połączenie pojazdu spalinowego i elektrycznego. 

Zapłon samoczynny – jednostki 

Niezmiennie bardzo dużą popularnością na całym świecie cieszy się silnik o zapłonie samoczynnym. Mowa o samochodach napędzanych olejem napędowym. Tak jak w przypadku wszystkich innych technologii wykorzystywanych w branży motoryzacyjnej, będziesz mógł zauważyć plusy i minusy diesli. Czasami trzeba przestudiować całe mnóstwo artykułów poradnikowych, w których będzie opisana zasada działania silnika wysokoprężnego. Zawsze możesz zwrócić się do jakiegoś doświadczonego mechanika lub skontaktować się z autoryzowanym dealerem marki pojazdu, który cię interesuje. 

Silniki wysokoprężne obecne wszędzie

Pozornie może ci się wydawać, że silniki wysokoprężne są montowane wyłącznie w pojazdach. Tak naprawdę tego typu jednostki napędowe są stosowane w wielu rozmaitych urządzeniach. Możemy je przecież spotkać w sprężarkach powietrza albo w różnego typu pompach. Warto też zauważyć, że głównym celem, który przyświecał twórcy takiego rodzaju silnika, czyli Rudolfowi Alexandrowi Dieslowi, było zaprojektowanie jednostki, która posiadałaby zapłon samoczynny. Ostatecznie silnik wysokoprężny otrzymał patent w 1892 roku. 

Silnik ten z zasady miał być znacznie wydajniejszy od benzynowego i stanowić dla niego mocną konkurencję. Początkowo jednostka nie dawała rady podołać oczekiwaniom. Ostatecznie udało się zagwarantować jej wymaganą sprawność i przez lata silnik z zapłonem samoczynnym zdobywał sobie coraz większą popularność wśród użytkowników. 

Zobacz też:
Silniki elektryczne do samochodów – jakie są ich rodzaje?

Z powodzeniem zaczęto stosować taki napęd w statkach i lokomotywach. Gdy twórca silnika zmarł, prace były kontynuowane. Dzięki temu w 1936 roku zaprezentowano pierwszy samochód, napędzany silnikiem diesla. Był to Mercedes-Benz 260 D. W ciągu kilku kolejnych lat wyprodukowano dwa tysiące takich aut. 

Silniki z zapłonem samoczynnym – złota era

Lata pięćdziesiąte to złoty okres silników wysokoprężnych. Cieszyły się ogromną popularnością. Panowała powszechna opinia, że samochody z taką jednostką napędową są znacznie trwalsze niż auta benzynowe. W końcu przyszedł czas na pierwszy samochód z turbo dieslem. Był to Peugeot 604 zaprezentowany 1978 roku. Natomiast w 1985 roku na rynek wypuszczony został Fiat Croma, który posiadał turbo diesla i bezpośredni wtrysk. 

Oczywiście silniki z zapłonem samoczynnym są nieustannie modernizowane. W ciągu wielu lat zdołano wyeliminować wiele problemów, które były w nich obecne u początków. Nadal są bardzo popularne, o czym świadczą statystyki. Wystarczy wspomnieć, że pod koniec 2018 roku aż 40% pojazdów jeżdżących po polskich drogach miało zamontowany właśnie silnik diesla.

Jak zbudowany jest wysokoprężny silnik spalinowy?

Niezależnie od tego, jaki samochód będziesz analizować, jeżeli jest tam silnik, który ma zapłon samoczynny, zawsze będzie się on składać z charakterystycznych elementów. Przede wszystkim należy wymienić wał korbowy oraz wał rozrządu, a także koło zamachowe. Niezbędna do pracy takiego silnika jest przekładnia redukcyjno-nawrotna

Oprócz tego w silniku wysokoprężnym mamy popychacz, kadłub, korbowód i wstępną komorę spalania. Dalej jest głowica, filtr powietrza, wtryskiwacz i dźwignia zaworowa. Niezbędny jest również zawór rozrządu, pompa wtryskowa, laska popychacza i sam popychacz. Te właśnie elementy zawsze będą występowały, gdy chodzi o wysokoprężny silnik spalinowy. 

Jako początkujący kierowca nie musisz znać się w pełni na budowie samochodu. Warto jednak żebyś znał kluczowe części silnika o zapłonie samoczynnym. Jeżeli będziesz rozumieć, jak jest zbudowana jednostka napędowa, będziesz mógł trzymać rękę na pulsie w przypadku usterek i awarii. Ułatwi to również komunikację z mechanikiem. Wiele problemów zdiagnozujesz sam i od razu dostrzeżesz niepokojące objawy uszkodzonego silnika. Pozwoli ci to znacznie szybciej reagować, a w konsekwencji unikać bardziej kosztownych napraw spowodowanych zaniechaniem.

Zobacz też:
Wycena samochodu, czyli jak sprzedać swoje używane auto?

Jak działa silnik wysokoprężny?

Oczywiście jako potencjalny użytkownik samochodu z zamontowanym silnikiem wysokoprężnym powinieneś orientować się przynajmniej w zakresie podstawowym, jak działa taka jednostka napędowa. Na dobrą sprawę dla amatora może być bardzo zagadkowe, w jaki sposób taki silnik sprawia, że można się poruszać pojazdem. Otóż silnik wysokoprężny tak samo zresztą, jak benzynowy będzie wymagać mieszanki złożonej z paliwa i powietrza. 

Zauważmy, że w przypadku silników napędzanych olejem napędowym nie będą one wymagały do zapłonu iskry. Dlatego właśnie są one określane jako silniki z zapłonem samoczynnym. Jak taki proces wygląda w praktyce? Musisz wiedzieć, że w cylindrze zasysane powietrze będzie sprężane. Powietrze będzie się rozgrzewać do temperatury w zakresie od 700 do 900 stopni Celsjusza. Na kolejnym etapie wysoka temperatura wygeneruje zapłon po wtryśnięciu oleju napędowego. 

Problem z zimnym silnikiem o zapłonie samoczynnym

Być może spotkałeś się z opinią, że uruchomienie silnika diesla może być utrudnione w okresie zimowym. Chodzi wówczas o to, że silnik jest zimny. Niska temperatura to warunki, gdy praca takiej jednostki napędowej może być znacznie utrudniona. Możliwe też, że w takiej sytuacji pojazd po prostu się nie uruchomi. 

Problem ten mają rozwiązywać świece żarowe. Do nich przed rozruchem ma dopływać napięcie. W rezultacie to umożliwia to uruchomienie silnika. Dyskusja na temat tego, czy lepiej się sprawdza silnik wysokoprężny, czy też benzynowy, toczy się od lat i zapewne tak szybko nie ustanie. Najlepiej przeanalizować plusy i minusy i dobrać silnik do codziennych potrzeb.

Silnik wysokoprężny zasilany olejem napędowym jest jednostką napędową stosowaną powszechnie w motoryzacji. Od niemal stu lat wykorzystuje się jego działanie. Według danych niemal połowa samochodów poruszających się po polskich drogach korzysta z silnika Diesla. Dzięki ciągłej pracy nad doskonaleniem technologii udało usunąć się wiele problemów, z którymi musiały mierzyć się pierwsze modele silnika. Obecnie diesle mają spore grono entuzjastów, którzy chwalą ich pewność i niezawodność.

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

1 Comment

1 Comment

  1. Wiesiu

    22 kwietnia 2021 at 20:31

    Umieścicie na stronie jakąś możliwość zapisania się do newslettera? Bardzo mi na tym zależy, bo fajne teksty tutaj umieszczacie, ale nie mam czasu, żeby codziennie wchodzić i sprawdzać, czy coś nowego się pojawiło.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...