Decyzja o wyborze samochodu będzie miała duże konsekwencje dla komfortu codziennej jazdy. Dlatego powinieneś przemyśleć ten temat. Na rynku motoryzacyjnym dużym zainteresowaniem cieszy się silnik wysokoprężny, czyli tzw. ropniak. Rodzaj jednostki napędowej będzie się przekładać na to, z jakiego paliwa będziesz korzystać i ile pieniędzy będziesz wydawać każdorazowo na tankowanie. 

W przypadku samochodów z silnikiem wysokoprężnym możesz liczyć na niższe opłaty w porównaniu do benzyniaków. Inną kwestią wartą rozważenia przed zakupem będzie to, jakie naprawy mogą cię czekać w przyszłości. Jako klient masz bardzo wiele możliwości. Możesz wybierać spośród aut, które mają zamontowany silnik elektryczny albo są tak zwanymi samochodami hybrydowymi. Czyli stanowią połączenie pojazdu spalinowego i elektrycznego. 

Zapłon samoczynny – samochody z olejem napędowym

Zapłon samoczynny

Niezmiennie bardzo dużą popularnością na całym świecie cieszy się silnik o zapłonie samoczynnym. Mowa o samochodach napędzanych olejem napędowym. Tak jak w przypadku wszystkich innych technologii wykorzystywanych w branży motoryzacyjnej, będziesz mógł zauważyć plusy i minusy diesli. Czasami trzeba przestudiować całe mnóstwo artykułów poradnikowych, w których będzie opisana zasada działania silnika wysokoprężnego. Zawsze możesz zwrócić się do jakiegoś doświadczonego mechanika lub skontaktować się z autoryzowanym dealerem marki pojazdu, który cię interesuje. 

Silniki Diesla obecne wszędzie

Silniki Diesla obecne wszędzie

Pozornie może ci się wydawać, że silniki wysokoprężne są montowane wyłącznie w pojazdach. Tak naprawdę tego typu jednostki napędowe są stosowane w wielu rozmaitych urządzeniach. Możemy je przecież spotkać w sprężarkach powietrza albo w różnego typu pompach. Warto też zauważyć, że głównym celem, który przyświecał twórcy takiego rodzaju silnika, czyli Rudolfowi Alexandrowi Dieslowi, było zaprojektowanie jednostki, która posiadałaby zapłon samoczynny. Ostatecznie silnik wysokoprężny otrzymał patent w 1892 roku. 

Silnik ten z zasady miał być znacznie wydajniejszy od benzynowego i stanowić dla niego mocną konkurencję. Początkowo jednostka nie dawała rady podołać oczekiwaniom. Ostatecznie udało się zagwarantować jej wymaganą sprawność i przez lata silnik z zapłonem samoczynnym zdobywał sobie coraz większą popularność wśród użytkowników. 

Z powodzeniem zaczęto stosować taki napęd w statkach i lokomotywach. Gdy twórca silnika zmarł, prace były kontynuowane. Dzięki temu w 1936 roku zaprezentowano pierwszy samochód, napędzany silnikiem diesla. Był to Mercedes-Benz 260 D. W ciągu kilku kolejnych lat wyprodukowano dwa tysiące takich aut. 

Silnik wysokoprężny – złota era

Silnik wysokoprężny – złota era

Lata pięćdziesiąte to złoty okres silników wysokoprężnych. Cieszyły się ogromną popularnością. Panowała powszechna opinia, że samochody z taką jednostką napędową są znacznie trwalsze niż auta benzynowe. W końcu przyszedł czas na pierwszy samochód z turbo dieslem. Był to Peugeot 604 zaprezentowany 1978 roku. Natomiast w 1985 roku na rynek wypuszczony został Fiat Croma, który posiadał turbo diesla i bezpośredni wtrysk. 

Oczywiście silniki z zapłonem samoczynnym są nieustannie modernizowane. W ciągu wielu lat zdołano wyeliminować wiele problemów, które były w nich obecne u początków. Nadal są bardzo popularne, o czym świadczą statystyki. Wystarczy wspomnieć, że pod koniec 2018 roku aż 40% pojazdów jeżdżących po polskich drogach miało zamontowany właśnie silnik diesla.

Jak zbudowany jest wysokoprężny silnik spalinowy?

Jak zbudowany jest wysokoprężny silnik spalinowy

Niezależnie od tego, jaki samochód będziesz analizować, jeżeli jest tam silnik, który ma zapłon samoczynny, zawsze będzie się on składać z charakterystycznych elementów. Przede wszystkim należy wymienić wał korbowy oraz wał rozrządu, a także koło zamachowe. Niezbędna do pracy silnika wysokoprężnego jest przekładnia redukcyjno-nawrotna. 

Oprócz tego w silniku wysokoprężnym mamy popychacz, kadłub, korbowód i wstępną komorę spalania. Dalej jest głowica, filtr powietrza, wtryskiwacz i dźwignia zaworowa. Niezbędny jest również zawór rozrządu, pompa wtryskowa, laska popychacza i sam popychacz. Te właśnie elementy zawsze będą występowały, gdy chodzi o wysokoprężny silnik spalinowy. 

Jako początkujący kierowca nie musisz znać się w pełni na budowie samochodu. Warto jednak żebyś znał kluczowe części silnika o zapłonie samoczynnym. Jeżeli będziesz rozumieć, jak jest zbudowana jednostka napędowa, będziesz mógł trzymać rękę na pulsie w przypadku usterek i awarii. Ułatwi to również komunikację z mechanikiem. Wiele problemów zdiagnozujesz sam i od razu dostrzeżesz niepokojące objawy uszkodzonego silnika. Pozwoli ci to znacznie szybciej reagować, a w konsekwencji unikać bardziej kosztownych napraw spowodowanych zaniechaniem.

Zasada działania silnika wysokoprężnego?

Zasada działania silnika wysokoprężnego

Oczywiście jako potencjalny użytkownik samochodu z zamontowanym silnikiem wysokoprężnym powinieneś orientować się przynajmniej w zakresie podstawowym, jak działa taka jednostka napędowa. Na dobrą sprawę dla amatora może być bardzo zagadkowe, w jaki sposób taki silnik sprawia, że można się poruszać pojazdem. Otóż silnik wysokoprężny tak samo zresztą, jak benzynowy będzie wymagać mieszanki złożonej z paliwa i powietrza. 

Zauważmy, że w przypadku silników napędzanych olejem napędowym nie będą one wymagały do zapłonu iskry. Dlatego właśnie są one określane jako silniki z zapłonem samoczynnym. Jak taki proces wygląda w praktyce? Musisz wiedzieć, że zasysane powietrze w cylindrze będzie sprężane. Powietrze będzie się rozgrzewać do temperatury w zakresie od 700 do 900 stopni Celsjusza. Na kolejnym etapie wysoka temperatura wygeneruje zapłon po wtryśnięciu oleju napędowego. 

Problem z zimnym silnikiem o zapłonie samoczynnym

Być może spotkałeś się z opinią, że uruchomienie silnika Diesla może być utrudnione w okresie zimowym. Chodzi wówczas o to, że silnik jest zimny. Niska temperatura to warunki, gdy praca takiej jednostki napędowej może być znacznie utrudniona. Możliwe też, że w takiej sytuacji pojazd po prostu się nie uruchomi. 

Problem ten mają rozwiązywać świece żarowe. Do nich przed rozruchem ma dopływać napięcie. W rezultacie to umożliwia to uruchomienie silnika. Dyskusja na temat tego, czy lepiej się sprawdza silnik wysokoprężny, czy też benzynowy, toczy się od lat i zapewne tak szybko nie ustanie. Najlepiej przeanalizować plusy i minusy i dobrać silnik do codziennych potrzeb.

Silnik wysokoprężny zasilany olejem napędowym jest jednostką napędową stosowaną powszechnie w motoryzacji. Od niemal stu lat wykorzystuje się jego działanie. Według danych niemal połowa samochodów poruszających się po polskich drogach korzysta z silnika Diesla. Dzięki ciągłej pracy nad doskonaleniem technologii udało usunąć się wiele problemów, z którymi musiały mierzyć się pierwsze silniki. Obecnie diesle mają spore grono entuzjastów, którzy chwalą ich pewność i niezawodność.

Archiwum: styczeń 2021