Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

poduszki amortyzatora
poduszki amortyzatora

Samochody

Jak działają poduszki amortyzatora i kiedy je wymieniać?

Poduszki amortyzatora są umieszczone w górnej jego części i jako elementy zawieszenia odpowiadają za tłumienie drgań. Z wymianą nie ma co zwlekać! Czym grozi jazda z uszkodzoną poduszką amortyzatora? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej.

Jak działa amortyzator? Aby to dobrze zrozumieć, trzeba zerknąć na całą konstrukcję amortyzującą koło. Jest to zazwyczaj kolumna McPhersona, która wzięła swoją nazwę od wynalazcy. Składa się ona z:

  • amortyzatora;
  • sprężyny;
  • konstrukcji skrętnej;
  • poduszki i łożyska mocującego amortyzator;
  • nakrętki mocującej górnej. 

Poduszka McPhersona to element, który zazwyczaj kryje się bardzo blisko górnej części kolumny. Dlatego trudno na pierwszy rzut oka ocenić jej stan i stwierdzić, czy może być jeszcze eksploatowana. Sprawdź, dlaczego problemów z poduszkami amortyzatora nie powinieneś bagatelizować!

Poduszka amortyzatora – objawy zużycia

Jeśli chcesz sprawdzić stopień wyeksploatowania poszczególnych elementów kolumny, nie jest to takie proste. Poduszki amortyzatora dają o sobie znać szczególnie podczas najeżdżania na głębokie ubytki w jezdni ze sporą prędkością. Wtedy do wnętrza docierają niepokojące stuki, świadczące o zużyciu poduszek. Kolejny możliwy objaw to niestabilność zawieszenia. Jest to charakterystyczne zjawisko dla poduszek. Zauważysz je w trakcie przyspieszania i hamowania. Wtedy auto zacznie ściągać na jedną ze stron, w zależności od wadliwego elementu zawieszenia.

Uszkodzona poduszka amortyzatora a inne objawy

Opisane przez nas objawy to nie wszystko. Nie tylko przy najeżdżaniu na dołki i jeździe z dużą prędkością można odczuć wyeksploatowane poduszki. Kolejnym objawem jest „pływanie” podwozia. To mocno charakterystyczny symptom, dostrzegalny głównie na zakrętach. Gdy poduszki amortyzatora są wyeksploatowane, a ty wchodzisz autem w zakręt, poczujesz niestabilność zawieszenia. Auto zacznie się przechylać tak, jakby nie chciało pokonać zakrętu, w który wchodzisz. Ewentualnie będzie robiło to z opóźnieniem.

Jazda z uszkodzoną poduszką amortyzatora a skutki

Jeśli podejrzewasz zużycie poduszek, przyjrzyj się jeszcze jednej rzeczy – stabilności auta podczas ruszania ze skręconymi kołami. Dlaczego jest to ważne? Poduszka amortyzatora odpowiada po części za skręt całej kolumny. Jeśli łożysko zostało uszkodzone, wówczas amortyzator będzie miał utrudniony skręt. W jaki sposób to odczujesz? Zawieszenie będzie niestabilne, a koło zacznie „przeskakiwać”. Może to nieco przypominać jazdę na tzw. flaku.

Wymiana poduszki amortyzatora – jak to zrobić?

Jeśli zdiagnozujesz awarię tego elementu nie pozostanie ci nic innego, jak tylko demontaż całej kolumny. Jak wymienić poduszki amortyzatora? Musisz odkręcić: 

  • łącznik stabilizatora;
  • końcówkę drążka;
  • sam amortyzator. 

Na samym końcu zostanie ci górne mocowanie. Pamiętaj, by odkręcać śrubę od łożyska górnego po ściągnięciu sprężyny specjalnym ściągaczem! W innym przypadku rozprężający się element będzie utrudniał ci odkręcanie. Jeśli nie masz ściągacza, nie bierz się za wymianę, bo nie da się założyć sprężyny z powrotem.

Wymiana poduszki a inne elementy kolumny

Wytrzymałość amortyzatora jest określana zazwyczaj na 80-100 tysięcy kilometrów. Jeśli więc zbliżasz się do takiego przebiegu, a amortyzator zdaje się jeszcze dobrze działać, możesz pokusić się o wymianę również tego elementu. Dzięki temu zaoszczędzisz sobie kosztów i czasu, bo wymiana poduszki amortyzatora, sprężyny albo samego amortyzatora wiąże się z takim samym nakładem pracy.

Naprawa poduszki a zmiana elementu na jednej osi

Mechanicy nie zalecają wymiany poduszki jedynie na jednej kolumnie. Trzeba zatem przeprowadzić operację na jednym i drugim kole określonej osi. Ma to swoje uzasadnienie, bo podzespoły te eksploatowane są w podobnym stopniu. Uszkodzenie jednego elementu powoduje szybsze zużycie drugiego. Dlatego lepiej darować sobie wizytę w warsztacie lub samodzielnie rozbieranie kolumny za miesiąc czy dwa dla wcześniejszych pozornych oszczędności, jeśli chcesz wymienić tylko jedną część.

Cena wymiany poduszek amortyzatorów – robocizna i części

Koszty wymiany są uzależnione od marki i rocznika pojazdu. Jeśli masz odrobinę miejsca i wiedzy mechanicznej, cała operacja nie wyniesie cię zbyt dużo. Ceny poduszek amortyzatorów zaczynają się od kilkudziesięciu złotych za sztukę. W skrajnych przypadkach może to być jednak koszt przekraczający nawet 100-200 zł! Robocizna rozpoczyna się od 50 zł za sztukę. Poduszki amortyzatora jednak różnią się od siebie, podobnie jak całe kolumny, więc cena za wymianę może być wyższa. Dotyczy to szczególnie aut premium.

O czym powinieneś pamiętać podczas wymiany? Przede wszystkim – możesz zrobić to sam. Warunek? Kilka kluczy, podnośnik, trochę miejsca i ściągacz do sprężyn. Ale podstawą jest oczywiście twoja wiedza w temacie. Pamiętaj także, by koniecznie wymieniać poduszki amotyzatora parami, nawet jeśli wydaje ci się, że druga strona jest całkiem w porządku.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...