Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

mcpherson
mcpherson

Samochody

MacPherson – konstruktor nowego zawieszenia. Zalety kolumny MacPhersona

Chociaż MacPherson nie doczekał momentu, w którym jego wynalazek zastosowano na szeroką skalę, z pewnością włożył w niego wiele wysiłku i czasu. Jak jest zbudowane zawieszenie MacPherson i czym wyróżniają się kolumny MacPhersona? Przeczytaj!

Zawieszenie samochodu na przestrzeni lat stawało się coraz bardziej skomplikowanym układem. Wszystko po to, by zapewnić kierowcy i pasażerom bezpieczną jazdę w najbardziej komfortowych warunkach. Bardzo popularnym i od dziesiątków lat stosowanym rozwiązaniem jest kolumna McPhersona. Stała się na tyle kultowa, że stale montuje się ją w wielu pojazdach przednionapędowych. 

Jaka jest geneza zawieszenia MacPherson? 

Earle S. MacPherson – konstruktor nowego zawieszenia

Cała historia rozpoczyna się w Illinois w 1891 roku. To tam urodził się konstruktor opisywanego zawieszenia. Pracując w General Motors, zastosował rozwiązanie, które było swoistym pierwowzorem kolumny MacPherson. W pełni rozwiniętą konstrukcję wykorzystał po przeprowadzce do Forda w pojeździe Ford Vedette. Tam pracował już do końca swojej kariery jako główny inżynier.

Zawieszenie w aucie – do czego jest potrzebne?

Głównym zadaniem układu zawieszenia jest utrzymywanie koła w taki sposób, by zoptymalizować jego przyleganie do jezdni. Dodatkowo umieszczone w nim elementy odpowiadają za zespolenie koła z konstrukcją nadwozia i tłumienie wszelkich drgań oraz wstrząsów powstałych na skutek jazdy. Jeżeli zrozumiesz zasadę działania zawieszenia, dostrzeżesz, dlaczego kolumna MacPhersona jest tak cenionym i nadal stosowanym rozwiązaniem w przednim układzie zawieszenia.

Kolumna MacPhersona – budowa

W pewnym momencie Earle S. MacPherson zauważył, że można stworzyć tanie, niezawodne i zajmujące niewiele miejsca rozwiązanie montażowe koła, które jednocześnie będzie zapewniało:

  • mocowanie;
  • prowadzenie;
  • kierunkowanie;
  • tłumienie podczas jazdy autem. 

Cała konstrukcja umożliwia instalację koła w dwóch miejscach – za pomocą łożyska amortyzatora i wahacza poprzecznego.

Kolumna MacPhersona – schemat konstrukcji 

Każda kolumna MacPhersona posiada następujący schemat. Głównym elementem jest tutaj amortyzator, który razem ze sprężyną i zwrotnicą stanowią jeden zespół. Prowadzeniem zajmuje się dolny wahacz, który najczęściej występuje w formie pojedynczej lub trójkątnej. Resorowanie leży w obrębie działania zespołu amortyzatora ze sprężyną, która osadzona jest na specjalnym kielichu. Górne łożyskowanie umożliwia wykonywanie ruchu obrotowego kolumny. Sama kolumna MacPhersona połączona jest ze zwrotnicą, umożliwiającą nadawanie kierunku.

Czym wyróżnia się zawieszenie MacPherson?

Aby dane zawieszenie można było określić mianem kolumny MacPhersona, musi ono spełniać poniższe kryteria:

  • obejmować zawieszenie przednie;
  • amortyzator jest w formie obrotowej i porusza się zgodnie z ruchami kierownicy;
  • po połączeniu amortyzator, sprężynę i zwrotnicę można uznać za jeden element konstrukcyjny;
  • dolny wahacz poprzeczny umożliwia prowadzenie koła, łącząc się ze zwrotnicą.

Z powyższego opisu możesz wywnioskować, że wiele rozwiązań obecnie instalowanych w autach, nie jest zawieszeniem MacPhersona. Przede wszystkim nie można tego określenia zastosować do tylnego zawieszenia. Również rozwiązania, w których wprowadzono nieskrętne wersje amortyzatorów, nie mogą być uznane za rozwiązanie wpisujące się w pojęcie kolumny MacPherson. Jednocześnie też zastosowanie więcej niż jednego wahacza na koło wyklucza powyższe nazewnictwo.

Zalety kolumny MacPhersona

Dlaczego tak często wykorzystuje się obecnie opisywane rozwiązanie? Przede wszystkim dlatego, że jest tanie i sprawdzone. Producenci skutecznie mogą dostosować cenę konstrukcji do oczekiwań klientów. Jednocześnie, zawieszenie MacPherson zapewnia zadowalające właściwości związane z prowadzeniem, tłumieniem i resorowaniem. Dlatego można je znaleźć w pojazdach konstruowanych 30 lat temu i obecnie.

Poza tym zawieszenie MacPherson jest trwałe. Konstruktorzy, chcąc zaimplementować silnik rzędowy poprzecznie do karoserii, mogli to zrobić bez konieczności rezygnowania z tego elementu zawieszenia i przenoszenia napędu na tylną oś. To także wpłynęło na popularyzację rozwiązania, szczególnie że większość obecnie produkowanych aut ma napęd na przód.

Gdzie najlepiej sprawdzi się kolumna MacPhersona? 

Kolumna MacPhersona, ze względu na swoją prostotę, wytrzymałość i utrzymywanie dobrych właściwości jezdnych, nadaje się szczególnie do mniejszych aut. Ma na to wpływ masa pojazdu, która gwarantuje stabilność podczas pokonywania zakrętów i hamowania. MacPherson świetnie radzi sobie z przeciążeniami poprzecznymi i zapewnia dobre resorowanie.

Kolumna MacPherson – wady rozwiązania

Oczywiście, jak każde rozwiązanie, tak samo prezentowana konstrukcja ma pewne minusy. Przede wszystkim chodzi o dosyć delikatną budowę. Po najechaniu z dużą prędkością na uskok lub ubytek w jezdni, kolumna MacPhersona może ulec uszkodzeniu. Ma to wpływ także na zastosowanie w różnych typach pojazdów. Kolumna MacPhersona jest instalowana głównie w autach małych i niewyposażonych w mocne silniki. Dlatego konstruktorzy aut sportowych i pojazdów wyższych segmentów musieli albo przekonstruować obecne rozwiązanie, albo zaprojektować nowe.

Do auta z zawieszeniem MacPhersona nie można też założyć zbyt szerokich felg. Konieczne jest do nich duże odsadzenie lub dystansowy pierścień centrujący. Podczas pokonywania zakrętu i w wyniku sporego wychylenia kół dochodzi do zmiany ich kąta nachylenia, co może znacząco wpływać na przyczepność. Dodatkowo, nie jest to zbyt komfortowe rozwiązanie, ponieważ przenosi drgania z jezdni na kierownicę. W celu ich zredukowania stosuje się gumowe poduszki w gniazdach amortyzatorów.

Zawieszenie MacPhersona – wymiana

Każdy z elementów, który składa się na całą konstrukcję, podlega zużyciu. Dlatego z czasem konieczna jest wymiana elementów, które uległy awarii. Jak już się dowiedziałeś, kolumna MacPhersona nie jest najtrwalszym rozwiązaniem, więc gwałtowne przyspieszanie z piskiem opon, szybka jazda po wyboistej nawierzchni i sportowe wykorzystanie auta mogą szybciej zniszczyć poszczególne elementy.

Jeżeli naprawa warsztatowa obejmuje wymianę kolumny MacPhersona lub poszczególnych jej części, sprawdź później geometrię pojazdu. Jest to bardzo istotne dla zachowania odpowiedniego pochylenia kół i ich przylegania do jezdni. Ma znaczenie podczas jazdy na wprost, skręcania i hamowania. Dlatego nawet jeśli wszystko wydaje się w porządku na pierwszy rzut oka, dobrze, żebyś odwiedził warsztat dokonujący takiego pomiaru i korekty. Poszczególne elementy możesz też wymienić samodzielnie, jeżeli tylko masz miejsce, narzędzia i odrobinę wiedzy.
Nie często zdarza się, żeby rozwiązanie wynalezione dziesiątki lat temu nadal służyło ludzkości. Zawieszenie MacPhersona przeszło oczywiście nieco modyfikacji na przestrzeni lat, jednak nadal bazuje ściśle na rozwiązaniach wymyślonych przez konstruktora. Oczywiście nie jest to część doskonała i nie nadaje się do wszystkich motoryzacyjnych zastosowań. Jeśli chcesz, żeby ta konstrukcja zamontowana w twoim aucie była sprawna jak najdłużej, prowadź auto spokojnie i zakładaj opony polecane przez producenta pojazdu.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

1 Comment

1 Comment

  1. Nataniel

    22 kwietnia 2021 at 23:06

    Zapisałem się na kurs prawa jazdy i zaczynam się interesować szeroko pojętą motoryzacją. Przed chwilą trafiłem na Waszego bloga i niesamowicie się z tego powodu cieszę. Dzięki za udostępniacie tyle informacji za darmo.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Ciekawostki

Każdy pasjonat motoryzacji z całą pewnością chce być na bieżąco z nowinkami branżowymi, a także stale poszerzać swoją wiedzę na tematy, które go interesują....

Wiadomości

Świetny weekend zanotował w Pradze Maciej Janowski. Na Markecie polski żużlowiec był bezkonkurencyjny w piątek, natomiast w niedzielę lepszy był jedynie Artiom Łaguta. Dzięki...

Wiadomości

Lewis Hamilton wygrał niedzielny wyścig o Grand Prix Wielkiej Brytanii. Zawodnik Mercedesa był szybszy od Charlesa Leclerca i Valtteriego Bottas, którzy z kolei wyprzedzili...

Samochody

Flokowanie ma nadać wnętrzu auta nowego stylu i je odświeżyć. To nakładanie drobnych włosków na konkretną część pojazdu. W jaki sposób przebiega ten proces?...

Przepisy

Sygnalizacja świetlna jest jednocześnie utrapieniem i wybawieniem kierowców. Gdy jej zabraknie, na ulicach pojawia się chaos, ale szybko pojawiające się czerwone światło potrafi być...

Naprawy

Warsztat samochodowy może okazać się twoim spełnieniem marzeń fana motoryzacji. Aby go jednak założyć, musisz wiedzieć, od czego zacząć. Czy to w ogóle jest...

Przepisy

Zakaz wjazdu do lasu to przepis, o który pyta wiele osób, zwłaszcza w sezonie grzybowym oraz letnim. Za nieprzepisowe poruszanie się po lesie możesz...

Wiadomości

Lewis Hamilton zwycięzcą dzisiejszych kwalifikacji na torze Silverstone. Brytyjczyk okazał się minimalnie szybszy od swojego głównego rywala Maxa Verstappena. Na uwagę zasługuje ósme miejsce...

Wiadomości

Wczoraj na torze Silverstone zaprezentowano model bolidu zgodny z regulacjami technicznymi, które zaczną obowiązywać od sezonu 2022. Inną nowością podczas najbliższego weekendu stanowi format...

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...

Dokumenty

Dopiero zaczynasz swoją przygodę z motoryzacją? Jeśli tak, to oznacza, że musisz dokładnie poznać wszystkie jej tajniki. Powinieneś przecież w świadomy, bezpieczny i odpowiedzialny...

Samochody

Lakierowanie samochodów jest na tyle wymagającym i pracochłonnym zajęciem, że lepiej powierzyć je fachowcom. Czy jednak zawsze warto to zrobić? Kiedy możesz zdecydować się...

Wiadomości

Amerykańska agencja prasowa Bloomberg donosi, że Unia Europejska ma w planie od 2035 r. na swym terenie sprzedawać wyłącznie elektryczne samochody. Finalnym terminem jest...

Samochody

Ogniwo paliwowe to zasilanie, które jest ekologiczne i daje spory zysk mocy. Czy taka konstrukcja to same zalety? Dowiedz się więcej o tym przyszłościowym...

Wiadomości

W Chałupach na Półwyspie Helskim organizowany jest event o nazwie „Razem na fali”. Dzięki tej imprezie wszyscy chętni będą mogli pojechać elektrycznym vanem Mercedesa,...

Wiadomości

Od 12 lipca można składać wnioski do programu „Mój elektryk”. Celem inicjatywy jest zachęcenie osób do zakupienia elektrycznych pojazdów oraz rozwój elektryfikacji w Polsce....