Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

mcpherson
mcpherson

Eksploatacja

MacPherson – konstruktor nowego zawieszenia. Zalety kolumny MacPhersona

Chociaż MacPherson nie doczekał momentu, w którym jego wynalazek zastosowano na szeroką skalę, z pewnością włożył w niego wiele wysiłku i czasu. Jak jest zbudowane zawieszenie MacPherson i czym wyróżniają się kolumny MacPhersona? Przeczytaj!

Zawieszenie samochodu na przestrzeni lat stawało się coraz bardziej skomplikowanym układem. Wszystko po to, by zapewnić kierowcy i pasażerom bezpieczną jazdę w najbardziej komfortowych warunkach. Bardzo popularnym i od dziesiątków lat stosowanym rozwiązaniem jest kolumna McPhersona. Stała się na tyle kultowa, że stale montuje się ją w wielu pojazdach przednionapędowych. 

Jaka jest geneza zawieszenia MacPherson? 

Earle S. MacPherson – konstruktor nowego zawieszenia

Cała historia rozpoczyna się w Illinois w 1891 roku. To tam urodził się konstruktor opisywanego zawieszenia. Pracując w General Motors, zastosował rozwiązanie, które było swoistym pierwowzorem kolumny MacPherson. W pełni rozwiniętą konstrukcję wykorzystał po przeprowadzce do Forda w pojeździe Ford Vedette. Tam pracował już do końca swojej kariery jako główny inżynier.

Zawieszenie w aucie – do czego jest potrzebne?

Głównym zadaniem układu zawieszenia jest utrzymywanie koła w taki sposób, by zoptymalizować jego przyleganie do jezdni. Dodatkowo umieszczone w nim elementy odpowiadają za zespolenie koła z konstrukcją nadwozia i tłumienie wszelkich drgań oraz wstrząsów powstałych na skutek jazdy. Jeżeli zrozumiesz zasadę działania zawieszenia, dostrzeżesz, dlaczego kolumna MacPhersona jest tak cenionym i nadal stosowanym rozwiązaniem w przednim układzie zawieszenia.

Kolumna MacPhersona – budowa

W pewnym momencie Earle S. MacPherson zauważył, że można stworzyć tanie, niezawodne i zajmujące niewiele miejsca rozwiązanie montażowe koła, które jednocześnie będzie zapewniało:

  • mocowanie;
  • prowadzenie;
  • kierunkowanie;
  • tłumienie podczas jazdy autem. 

Cała konstrukcja umożliwia instalację koła w dwóch miejscach – za pomocą łożyska amortyzatora i wahacza poprzecznego.

Zobacz też:
Kolektor dolotowy – jak odpowiednio zadbać o kolektor silnika w aucie?

Kolumna MacPhersona – schemat konstrukcji 

Każda kolumna MacPhersona posiada następujący schemat. Głównym elementem jest tutaj amortyzator, który razem ze sprężyną i zwrotnicą stanowią jeden zespół. Prowadzeniem zajmuje się dolny wahacz, który najczęściej występuje w formie pojedynczej lub trójkątnej. Resorowanie leży w obrębie działania zespołu amortyzatora ze sprężyną, która osadzona jest na specjalnym kielichu. Górne łożyskowanie umożliwia wykonywanie ruchu obrotowego kolumny. Sama kolumna MacPhersona połączona jest ze zwrotnicą, umożliwiającą nadawanie kierunku.

Czym wyróżnia się zawieszenie MacPherson?

Aby dane zawieszenie można było określić mianem kolumny MacPhersona, musi ono spełniać poniższe kryteria:

  • obejmować zawieszenie przednie;
  • amortyzator jest w formie obrotowej i porusza się zgodnie z ruchami kierownicy;
  • po połączeniu amortyzator, sprężynę i zwrotnicę można uznać za jeden element konstrukcyjny;
  • dolny wahacz poprzeczny umożliwia prowadzenie koła, łącząc się ze zwrotnicą.

Z powyższego opisu możesz wywnioskować, że wiele rozwiązań obecnie instalowanych w autach, nie jest zawieszeniem MacPhersona. Przede wszystkim nie można tego określenia zastosować do tylnego zawieszenia. Również rozwiązania, w których wprowadzono nieskrętne wersje amortyzatorów, nie mogą być uznane za rozwiązanie wpisujące się w pojęcie kolumny MacPherson. Jednocześnie też zastosowanie więcej niż jednego wahacza na koło wyklucza powyższe nazewnictwo.

Zalety kolumny MacPhersona

Dlaczego tak często wykorzystuje się obecnie opisywane rozwiązanie? Przede wszystkim dlatego, że jest tanie i sprawdzone. Producenci skutecznie mogą dostosować cenę konstrukcji do oczekiwań klientów. Jednocześnie, zawieszenie MacPherson zapewnia zadowalające właściwości związane z prowadzeniem, tłumieniem i resorowaniem. Dlatego można je znaleźć w pojazdach konstruowanych 30 lat temu i obecnie.

Poza tym zawieszenie MacPherson jest trwałe. Konstruktorzy, chcąc zaimplementować silnik rzędowy poprzecznie do karoserii, mogli to zrobić bez konieczności rezygnowania z tego elementu zawieszenia i przenoszenia napędu na tylną oś. To także wpłynęło na popularyzację rozwiązania, szczególnie że większość obecnie produkowanych aut ma napęd na przód.

Zobacz też:
Prawidłowa zmiana biegów – kilka ważnych zasad

Gdzie najlepiej sprawdzi się kolumna MacPhersona? 

Kolumna MacPhersona, ze względu na swoją prostotę, wytrzymałość i utrzymywanie dobrych właściwości jezdnych, nadaje się szczególnie do mniejszych aut. Ma na to wpływ masa pojazdu, która gwarantuje stabilność podczas pokonywania zakrętów i hamowania. MacPherson świetnie radzi sobie z przeciążeniami poprzecznymi i zapewnia dobre resorowanie.

Kolumna MacPherson – wady rozwiązania

Oczywiście, jak każde rozwiązanie, tak samo prezentowana konstrukcja ma pewne minusy. Przede wszystkim chodzi o dosyć delikatną budowę. Po najechaniu z dużą prędkością na uskok lub ubytek w jezdni, kolumna MacPhersona może ulec uszkodzeniu. Ma to wpływ także na zastosowanie w różnych typach pojazdów. Kolumna MacPhersona jest instalowana głównie w autach małych i niewyposażonych w mocne silniki. Dlatego konstruktorzy aut sportowych i pojazdów wyższych segmentów musieli albo przekonstruować obecne rozwiązanie, albo zaprojektować nowe.

Do auta z zawieszeniem MacPhersona nie można też założyć zbyt szerokich felg. Konieczne jest do nich duże odsadzenie lub dystansowy pierścień centrujący. Podczas pokonywania zakrętu i w wyniku sporego wychylenia kół dochodzi do zmiany ich kąta nachylenia, co może znacząco wpływać na przyczepność. Dodatkowo, nie jest to zbyt komfortowe rozwiązanie, ponieważ przenosi drgania z jezdni na kierownicę. W celu ich zredukowania stosuje się gumowe poduszki w gniazdach amortyzatorów.

Zawieszenie MacPhersona – wymiana

Każdy z elementów, który składa się na całą konstrukcję, podlega zużyciu. Dlatego z czasem konieczna jest wymiana elementów, które uległy awarii. Jak już się dowiedziałeś, kolumna MacPhersona nie jest najtrwalszym rozwiązaniem, więc gwałtowne przyspieszanie z piskiem opon, szybka jazda po wyboistej nawierzchni i sportowe wykorzystanie auta mogą szybciej zniszczyć poszczególne elementy.

Jeżeli naprawa warsztatowa obejmuje wymianę kolumny MacPhersona lub poszczególnych jej części, sprawdź później geometrię pojazdu. Jest to bardzo istotne dla zachowania odpowiedniego pochylenia kół i ich przylegania do jezdni. Ma znaczenie podczas jazdy na wprost, skręcania i hamowania. Dlatego nawet jeśli wszystko wydaje się w porządku na pierwszy rzut oka, dobrze, żebyś odwiedził warsztat dokonujący takiego pomiaru i korekty. Poszczególne elementy możesz też wymienić samodzielnie, jeżeli tylko masz miejsce, narzędzia i odrobinę wiedzy.
Nie często zdarza się, żeby rozwiązanie wynalezione dziesiątki lat temu nadal służyło ludzkości. Zawieszenie MacPhersona przeszło oczywiście nieco modyfikacji na przestrzeni lat, jednak nadal bazuje ściśle na rozwiązaniach wymyślonych przez konstruktora. Oczywiście nie jest to część doskonała i nie nadaje się do wszystkich motoryzacyjnych zastosowań. Jeśli chcesz, żeby ta konstrukcja zamontowana w twoim aucie była sprawna jak najdłużej, prowadź auto spokojnie i zakładaj opony polecane przez producenta pojazdu.

Zobacz też:
Kontrolka EPC – co oznacza żółta kontrolka w samochodzie?

Tomasz Wykowski

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

1 Comment

1 Comment

  1. Avatar

    Nataniel

    22 kwietnia 2021 at 23:06

    Zapisałem się na kurs prawa jazdy i zaczynam się interesować szeroko pojętą motoryzacją. Przed chwilą trafiłem na Waszego bloga i niesamowicie się z tego powodu cieszę. Dzięki za udostępniacie tyle informacji za darmo.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Orlen Team WRT w składzie: Yifei Ye, Robert Kubica oraz Louis Delétraz okazał się najlepszy w czterogodzinnym wyścigu na torze Red Bull Ring. Zespół...

Wiadomości

W sobotę ok. godziny 22 na Południowej Obwodnicy Warszawy, pijana kobieta wypadła z obwodnicy i wjechała na znajdującą się obok ścieżkę rowerową. Kobieta w...

Eksploatacja

Dlaczego ma przesady w tym, że przewody zapłonowe trzeba wymieniać? Producenci podzespołów aut zalecają, by elementy te wymieniać co 40-60 tys. kilometrów. Co się...

Bezpieczeństwo

Wielu kierowców zastanawia się, jaki wideorejestrator jest najlepszy? Co trzeba uwzględnić, gdy chcesz się wyposażyć w taki sprzęt? Jakich funkcji oczekiwać? To wszystko i...

Porady

Wykup polisy OC jest obowiązkowy, a jej brak (nawet kilkudniowy) oznacza surowe kary. Oprócz OC możesz również nabyć dodatkowe ubezpieczenie AC, ale też NNW....

Eksploatacja

Niemal w każdym aucie jest zamontowana rura wydechowa. Cały układ wydechowy ma za zadanie w jednostkach spalinowych odprowadzić spaliny i zniwelować hałas generowany przez...

Eksploatacja

Zazwyczaj kierowca panikuje, kiedy dostrzega unoszący się biały dym z rury wydechowej, myśląc, że awaria dotknęła uszczelki pod głowicą. W jaki sposób rozpoznać, co...

Wiedza

Nikola Tesla zapisał się w historii jako wynalazca, który rywalizował z Edisonem. Na jego cześć został nazwany samochód elektryczny, który pochodzi z przedsiębiorstwa Elona...

Bezpieczeństwo

Niektórym kierowcom nie przechodzi przez myśl pytanie, czy można wyprzedzać pojazd uprzywilejowany, bo to „na pewno” murowane problemy. Inni zaś bez wahania decydują się...

Porady

Uszkodzenie zespołu sprzęgłowego w autach jest powszechnym zjawiskiem, szczególnie po pokonaniu około 150 tysięcy kilometrów. Spalone sprzęgło nietrudno rozpoznać, ale co oznacza spalenie sprzęgła?...

Zobacz także

Wiadomości

Kierowcy Mercedesa byli najszybsi na obu piątkowych treningach przed niedzielnym wyścigiem o GP Hiszpanii. W pierwszej sesji treningowej w kokpicie Alfy Romeo zasiadł Robert...

Wiadomości

38-latka została zatrzymana w Kostrzynie nad Odrą w związku z prowadzeniem pojazdu w stanie nietrzeźwym. Badanie wykazało aż 4,2 promile alkoholu. Jak się okazało...

Wiadomości

LiveWire odłącza się od Harleya-Davidsona i od 8 lipca będzie funkcjonować jako osobna marka. Firma, na czele której stanie Ryan Morrissey zajmie się produkcją...

Wiadomości

Sieć rozciągniętych pomiędzy drzewami drutów znalazły służby leśne w gminie Chęciny w województwie świętokrzyskim. Rozmieszczone w lesie linki miały prawdopodobnie być pułapką na motocyklistów.

Wiadomości

Auta o napędzie elektrycznym są przyszłością, aczkolwiek nie cieszą się jeszcze taką popularnością jak ich spalinowe odpowiedniki. Trend ma się jednak odwrócić szybciej niż...

Wiadomości

We wtorek w Gliwicach w odstępie zaledwie kilku minut, doszło do dwóch fatalnych wypadków. W jednym z nich zginął znany onkolog prof. Leszek Miszczyk....

Wiadomości

Dzisiaj od godzin porannych rozpoczęła się na terenie całego kraju akcja „Prędkość”. Policjanci będą przede wszystkim kontrolować przestrzeganie przez kierowców limitów prędkości. Ponadto funkcjonariusze...

Wiadomości

Południowokoreańska marka Genesis już wkrótce pojawi się w Europie. Producent aut luksusowych w lecie otworzy swoje pierwsze salony w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii....