Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

pierścień centrujący
pierścień centrujący

Samochody

Kiedy pierścień centrujący trzeba zakładać na felgę? Komu jest przydatny?

Pierścień centrujący umożliwia precyzyjne osadzenie felgi na piaście w pojeździe. Dzięki niemu następuje wręcz idealne dopasowanie średnicy zewnętrznej piasty do wewnętrznej felgi. Jaki materiał jest najlepszy? Jak dobrać pierścień centrujący?

Na rynku spotkać można dwa rodzaje felg do aut – dedykowane i uniwersalne. Pierwsze z nich produkowane są dla konkretnego producenta i zwykle noszą jego oznaczenia np. w formie znaczka marki. Obręcze uniwersalne są wypuszczane na rynek z możliwością zainstalowania na konkretnej piaście i w konkretnym aucie danego producenta, jednak z tą różnicą, że ich wymiar nie jest identyczny z rozmiarem piasty. To sprawia, że można je zamontować w różnych pojazdach z takim samym rozstawem śrub. Minusem jest nieidealne dopasowanie do rantu. Aby temu zapobiec, zakłada się na każde z nich pierścień centrujący.

Pierścienie centrujące – czy potrzebne do każdego auta?

Jeśli zakładasz w pojeździe dedykowane przez producenta felgi, pierścień centrujący nie będzie ci potrzebny. Co innego, gdy używasz produktów uniwersalnych. Dopuszczalna różnica w średnicy między obręczami to 0,1 mm. W praktyce zdarza się, że wiele produktów po założeniu na piastę odznacza się sporo większymi rozbieżnościami w rozmiarach. Czym skutkuje jazda na takich felgach? W większości przypadków powoduje głównie dyskomfort podczas jazdy z prędkościami autostradowymi.

Pierścienie centrujące – drgania a koło

Jeśli ciężar koła nie jest równomiernie rozłożony na piastę przy pomocy śrub montażowych, może to doprowadzić do „bicia” koła podczas jazdy. W drastycznych przypadkach siły powstałe na skutek hamowania i przyspieszania mogą doprowadzić do uszkodzenia mocowania koła. Celem zniwelowania różnicy w średnicach wykorzystuje się właśnie pierścień mocujący wykonany z plastiku lub aluminium. Jeśli masz felgi dostarczone przez producenta, taki dodatek nie jest ci potrzebny. W innym wypadku rozważ jego montaż.

Pierścienie centrujące – jak założyć na koło?

Jedyny prawidłowy sposób montażu polega na włożeniu obręczy do wewnątrz felgi. Chociaż może wydawać się bardziej logiczne i prostsze umieszczenie jej na piaście, to jednak producenci ostrzegają, że taki sposób jest nieprawidłowy. Pierścień centrujący ma rozmiary umożliwiające dopasowanie go do niemal każdego producenta pojazdu i felgi oferowanej na rynku. Trzeba jedynie znać dwa wymiary: średnicę zewnętrzną osadzenia piasty i wewnętrzny rozmiar otworu centrującego felgi.

W zależności od tego, jaki typ pierścienia centrującego wybierzesz, będziesz musiał założyć go odpowiednio wewnątrz otworu. Pierścienie występują w formie gładkich obręczy bez rantów, z rantami, z prowadzeniem, z zaczepami i toczone (dotaczane). Pamiętaj, że taki element zakłada się zawsze na wszystkie felgi.

Pierścienie centrujące – aluminiowe czy plastikowe?

Według niektórych użytkowników wszystko, co plastikowe jest złe, ale aluminiowe już jest lepsze. O ile w niektórych przypadkach rzeczywiście można uznać takie twierdzenie za słuszne, o tyle oczywiście nie wszędzie się to sprawdza. Chociaż gumowy pierścień centrujący może wyglądać niepozornie, bardzo dobrze spełnia swoje zadanie. Gładko przylega na całym obwodzie do felgi i piasty po nałożeniu koła i zamocowaniu. Oczywiście musisz uważać, by podczas montażu nie podwinął się na skutek przylegania do płaszczyzn.

Jakie pierścienie centrujące do felg aluminiowych wybrać?

Co warto wziąć pod uwagę przy wyborze elementów? Najważniejsze cechy pierścieni centrujących:

  • rozmiary;
  • trwałość;
  • cena;
  • dopasowanie.

Cena gumowych pierścieni centrujących jest niższa, co nie zmienia ich wysokiej trwałości. Aluminiowe natomiast nie są astronomicznie drogie, jednak znacznie droższe od elementów wykonanych z tworzywa sztucznego. Poza tym na skutek długotrwałego używania mogą się zapiekać i utrudniać zdjęcie koła z piasty. Na korzyść obręczy aluminiowych składa się fakt, że nie zachodzi różnica materiałowa przylegających do siebie elementów, przy wyborze felg aluminiowych.

Jak dobrać pierścień centrujący w samochodzie?

Rozwiązania są dwa – pierwsze z nich to samodzielne zmierzenie wszystkich niezbędnych wymiarów na piaście i w feldze oraz dobranie pierścieni według oferty konkretnego producenta. Drugi sposób to skontaktowanie się bezpośrednio z dystrybutorem i skorzystanie z pomocy technicznej, aby specjalista mógł dobrać właściwe produkty do twojego pojazdu. Najważniejsze jest to, że wymiary pierścienia centrującego muszą być dobrane idealnie, podobnie jak sposób osadzenia i montażu.

Pierścienie centrujące są zbędne właścicielom pojazdów, które mają fabrycznie założone felgi. Przydają się jednak tym, którzy odczuwają drgania podczas jazdy. Odpowiednie wyważenie to podstawa, by bezpiecznie prowadzić samochód, dlatego warto zainwestować w te elementy.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...