Mierzenie rozstawu śrub – dlaczego jest ważne?
Czasem niewielkie wartości mogą różnić jedną piastę od drugiej. Podobnie jest z felgami. Dlatego celem uzyskania dokładnej wartości zawsze należy mierzyć rozstaw śrub. Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Odpowiednio zamontowane koło wpływa na stabilność całego pojazdu. Podczas wkręcania felgi o nieodpowiednim rozstawie można też uszkodzić piasty. A wtedy czeka Cię, delikatnie mówiąc, nieco kosztowna naprawa.
Jak sprawdzić rozstaw śrub?
Jednym ze sposobów na zmierzenie rozstawu śrub jest odnalezienie tej informacji na stronie producenta lub w miejscu, w którym chcesz kupić felgi. Można też odczytać rozstaw śrub na feldze, odnajdując na nich odpowiedni zapis. Z reguły takie wartości występują w formacie „A x B”. Dla przykładu, w pojazdach z czterema śrubami mocującymi może występować zapis „4 × 100” lub „4 × 108”. W modelach z pięcioma pierwszą wartość zawsze stanowi liczba 5.
Czasem jednak wytłoczenia nie są czytelne i koniecznie trzeba odnaleźć te wartości inaczej. Podajemy najlepsze metody na to, jak zmierzyć rozstaw w feldze o dowolnej liczbie otworów montażowych. Po ich przeczytaniu będziesz wiedział, jak sobie z tym poradzić. Zrozumiesz też, że zmierzenie odległości pomiędzy zewnętrzną a wewnętrzną krawędzią nie jest zbyt trudne.

Rozstaw śrub w aucie – jak zmierzyć ten parametr?
Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę najważniejszą sprawę – liczbę otworów montażowych w piaście. W zależności od tego, czy jest to liczba parzysta, czy nie, metoda pomiaru będzie różna. W pojazdach wyposażonych w 4, 6 lub więcej otworów (zawsze w liczbie parzystej!) wartości potrzebne do uzyskania prawidłowego wyniku to odległości między:
- Środkiem otworu montażowego i środkiem otworu leżącego naprzeciw niego,
- Krawędzią zewnętrzną otworu mocującego i wewnętrzną otworu leżącego naprzeciwko,
- Krawędzią wewnętrzną otworu montażowego i krawędzią wewnętrzna drugiego otworu z naprzeciwka dodaną do rozmiaru otworu dowolnego otworu mocującego.
Jeśli masz auto z parzystą liczbą otworów, wiesz już, jak obliczyć rozstaw śrub na feldze. Pamiętaj, by używać do tego suwmiarki, bo to ona daje najlepsze wyniki. Jeśli nie potrafisz odczytywać z niej wyników, możesz zastosować suwmiarkę elektroniczną. Nieco inaczej wygląda pomiar w kołach z nieparzystą liczbą wejść. W tym przypadku do dyspozycji są dwie metody.

Gdy liczba śrub w felgach jest nieparzysta
Pamiętaj, że w tym przypadku pomiar odległości naprzeciwległych otworów nie ma sensu, ponieważ da Ci nieprawidłową wartość. Tutaj niezbędne jest odrobinę matematyki. W pierwszym sposobie należy zmierzyć odległość średnicę okręgu przeciwległego otworu centrującego, otworu montażowego i odległości między krawędzią wewnętrzną otworu centrującego i otworu montażowego śruby. Wszystkie otrzymane wartości trzeba teraz do siebie dodać.
Drugim sposobem na to, jak zmierzyć rozstaw śrub w feldze, jest pomiar odległości między zewnętrznymi ścianami sąsiadujących ze sobą otworów montażowych w piaście, odjęcie od otrzymanej wartości średnicy otworu montażowego i pomnożenie otrzymanego wyniku przez 1,7013. W tym przypadku jest większe ryzyko pomyłki ze względu na konieczne obliczenia. Konieczne jest pamiętanie o wartości mnożącej.

Jak zdążyłeś się przekonać, wiedza o pomiarze rozstawu śrub jest bardzo istotna i praktyczna. Dzięki niej będziesz mógł samodzielnie dobierać felgi bez żadnych wątpliwości co do ich spasowania. Stosuj do tego suwmiarkę i staraj się zawsze dokładnie odczytywać pomiar, aby uniknąć błędów. Życzymy powodzenia i szerokiej drogi!
Super poradnik, chłopaki. Dzięki za informacje, jakimi dzielicie się zupełnie za darmo. Rzadko można trafić na tak dobre informacje, które dostępne są totalnie za darmo. Rozważcie założenie jakiegoś patronite 🙂