Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

jak zmierzyć rozstaw śrub
jak zmierzyć rozstaw śrub

Samochody

Jak zmierzyć rozstaw śrub w aucie? Pomocne rady

Zakładanie nowych felg do samochodu – czy to stalowych, czy aluminiowych, wymaga znajomości pewnych parametrów. Chodzi np. o średnicę otworu centrującego i rozstaw śrub. Elementy te powinny być wytłoczone na użytkowanej obręczy, ale jeśli ich nie ma, trzeba znaleźć prawidłowe dane. Stąd kluczowe pytanie: jak zmierzyć rozstaw śrub w samochodzie? Przekonaj się.

Mierzenie rozstawu śrub – dlaczego jest ważne?

Czasem niewielkie wartości mogą różnić jedną piastę od drugiej. Podobnie jest z felgami. Dlatego celem uzyskania dokładnej wartości zawsze należy mierzyć rozstaw śrub. Przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Odpowiednio zamontowane koło wpływa na stabilność całego pojazdu. Podczas wkręcania felgi o nieodpowiednim rozstawie można też uszkodzić piasty. A wtedy czeka Cię, delikatnie mówiąc, nieco kosztowna naprawa.

Jak sprawdzić rozstaw śrub?

Jednym ze sposobów na zmierzenie rozstawu śrub jest odnalezienie tej informacji na stronie producenta lub w miejscu, w którym chcesz kupić felgi. Można też odczytać rozstaw śrub na feldze, odnajdując na nich odpowiedni zapis. Z reguły takie wartości występują w formacie „A x B”. Dla przykładu, w pojazdach z czterema śrubami mocującymi może występować zapis „4 × 100” lub „4 × 108”. W modelach z pięcioma pierwszą wartość zawsze stanowi liczba 5.

Czasem jednak wytłoczenia nie są czytelne i koniecznie trzeba odnaleźć te wartości inaczej. Podajemy najlepsze metody na to, jak zmierzyć rozstaw śrub w feldze o dowolnej liczbie otworów montażowych. Po ich przeczytaniu będziesz wiedział, jak sobie z tym poradzić. Zrozumiesz też, że nie jest to zbyt trudne.

Rozstaw śrub – jak zmierzyć tę wartość?

Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę najważniejszą sprawę – liczbę otworów montażowych w piaście. W zależności od tego, czy jest to liczba parzysta, czy nie, metoda pomiaru będzie różna. W pojazdach wyposażonych w 4, 6 lub więcej otworów (zawsze w liczbie parzystej!) wartości potrzebne do uzyskania prawidłowego wyniku to odległości między:

  • Środkiem otworu montażowego i środkiem otworu leżącego naprzeciw niego,
  • Krawędzią zewnętrzną otworu mocującego i krawędzią wewnętrzną otworu leżącego naprzeciwko,
  • Krawędzią wewnętrzną otworu montażowego i krawędzią wewnętrzna drugiego otworu z naprzeciwka dodaną do rozmiaru otworu dowolnego otworu mocującego.

Jeśli masz auto z parzystą liczbą otworów, wiesz już, jak zmierzyć rozstaw śrub na feldze. Pamiętaj, by używać do tego suwmiarki, bo to ona daje najlepsze wyniki. Jeśli nie potrafisz odczytywać z niej wyników, możesz zastosować suwmiarkę elektroniczną. Nieco inaczej wygląda pomiar w kołach z nieparzystą liczbą otworów. W tym przypadku do dyspozycji są dwie metody.

Gdy liczba śrub jest nieparzysta

Pamiętaj, że w tym przypadku pomiar odległości naprzeciwległych otworów nie ma sensu, ponieważ da Ci nieprawidłową wartość. Tutaj niezbędne jest odrobinę matematyki. W pierwszym sposobie należy zmierzyć średnicę otworu centrującego, otworu montażowego i odległości między krawędzią wewnętrzną otworu centrującego i otworu montażowego śruby. Wszystkie otrzymane wartości trzeba teraz do siebie dodać.

Drugim sposobem na to, jak zmierzyć rozstaw śrub, jest pomiar odległości między zewnętrznymi krawędziami sąsiadujących ze sobą otworów montażowych w piaście, odjęcie od otrzymanej wartości średnicy otworu montażowego i pomnożenie otrzymanego wyniku przez 1,7013. W tym przypadku jest większe ryzyko pomyłki ze względu na konieczne obliczenia. Konieczne jest pamiętanie o wartości mnożącej.

Jak zdążyłeś się przekonać, wiedza o pomiarze rozstawu śrub jest bardzo istotna i praktyczna. Dzięki niej będziesz mógł samodzielnie dobierać felgi bez żadnych wątpliwości co do ich spasowania. Stosuj do tego suwmiarkę i staraj się zawsze dokładnie odczytywać pomiar, aby uniknąć błędów. Życzymy powodzenia i szerokiej drogi!

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

1 Comment

1 Comment

  1. Adam

    22 kwietnia 2021 at 19:30

    Super poradnik, chłopaki. Dzięki za informacje, jakimi dzielicie się zupełnie za darmo. Rzadko można trafić na tak dobre informacje, które dostępne są totalnie za darmo. Rozważcie założenie jakiegoś patronite 🙂

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...