Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

wahacz
wahacz

Samochody

Wahacz w samochodzie – budowa, działanie, objawy zużycia i wymiana

Wśród współczesnych aut można wyodrębnić te mające zawieszenie jedno- i wielowahaczowe. W pierwszym przypadku naprawa nie jest kosztowna, ale z drugiej strony więcej niż jeden wahacz to lepszy komfort podróżowania.

Zawieszenie nie może być jednym elementem z uwagi na ilość funkcji, które pełni. Musi przekazywać moment obrotowy na koła, tłumić drgania, a jednocześnie zapewnić możliwość skręcania. Dlatego w szerokim pojęciu stanowi ono zespół połączonych elementów, które oddziałują na siebie z różnym skutkiem. 

Negatywnym rezultatem pracy zawieszenia jest postępujące zużycie, które bardzo rzadko dotyka pojedynczego elementu, a częściej – kilku fragmentów konstrukcji. Dlatego z czasem może być konieczna wymiana wahacza lub jego składowych, takich jak tuleje lub sworzeń.

Wahacz – zasada działania i budowa

Dla porządku warto rozpocząć od odpowiedzi na podstawowe pytanie – co to jest wahacz? Jest to element wykonany ze stali lub aluminium, mający kształt łuku, trójkąta lub linii prostej. Taka konstrukcja umożliwia zamontowanie na nim tulei gumowo-metalowych i sworznia. 

Pierwsze z wymienionych odpowiadają za tłumienie drgań. Sworzeń z kolei umożliwia osadzenie zwrotnicy koła na wahaczu i zapewnia jego utrzymanie w osi jezdni oraz kontrolę skrętu. Dzięki temu możliwe jest sprawne poruszanie się autem w określonym kierunku. Głównym zadaniem wahacza jest połączenie koła z nadwoziem. Powinno być ono stabilne i sztywne, z możliwością regulacji położenia kół i eliminowaniem wibracji.

Wahacz samochodowy a sworzeń – dlaczego jest kluczowy?

Zużyte tuleje nie tłumią drgań, co może być irytujące dla kierowcy. Nie stanowią jednak bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa podróżnych w takim stopniu jak sworzeń. Zasada działania wahacza opiera się właśnie na tym elemencie. Sworzeń sprawia, że koło posłusznie wykonuje polecenia kierowcy od razu po obrocie kierownicą. W gruncie rzeczy końcówka wahacza to przegub kulowy ustawiony pionowo i zamocowany w zwrotnicy koła. Jego prawidłowa praca odpowiada za utrzymanie właściwego kierunku toczenia się koła, a w efekcie – ustawienie go w osi jazdy i pionie. Najlepiej będzie wyobrazić sobie jego rolę na przykładzie.

Wyobraź sobie, że podczas jazdy na autostradzie uszkodzeniu ulega sworzeń wahacza. Objawy są wyraźne – stukanie i trudność w panowaniu nad torem jazdy. Do tego samochód reaguje jakby z opóźnieniem. Jeśli sworzeń jest wybity i uległ zniszczeniu, koło może nagle ustawić się prostopadle do kierunku jazdy. Czy jesteś w stanie wyobrazić sobie, co to znaczy przy prędkości autostradowej?

Sworzeń wahacza – objawy zużycia elementu

Oczywiście do takiej sytuacji nie musi dojść, ale może, jeśli zaniedbasz konserwację zawieszenia. Jak więc rozpoznać, że wahacz, a w zasadzie jego sworzeń, nadaje się do wymiany? Przede wszystkim poznasz awarię tego elementu po wyczuwalnym hałasie dobiegającym z konkretnego koła. Często są to stuki i uderzenia przenoszone na cały układ kierowniczy i zawieszenie.

Tak jak wspomniano w przykładzie powyżej, wahacz przedni daje objawy słabej reakcji na ruchy kierownicą. Czasem możesz to po prostu zauważyć na parkingu, gdy będziesz kręcił kierownicą, nie osiągając skrętu koła. Może ono też samoistnie w trakcie jazdy obierać inny tor toczenia, co będziesz musiał korygować.

Ile kosztuje wymiana wahacza i sworznia?

Wahacz przedni można regenerować, ale też wymieniać. To od ciebie i diagnozy mechanika zależy, na jaką operację się zdecydujesz. Sam wahacz samochodowy to tylko kawałek metalu. Jego zmiana jest uzasadniona przy dużym przebiegu, widocznym uszkodzeniu albo korozji. Z kolei sworzeń da się wymienić oddzielnie, podobnie jak tuleje.

Nie trzeba przy tym pozbywać się całego elementu. Za kompletny i nowy zamiennik przyjdzie ci zapłacić od 200 zł do ponad 500 zł. Pamiętaj, że niektóre auta mają zawieszenie bardziej podatne na uszkodzenia. Mowa o takich hitach sprzedażowych jak Passat B5, Audi A4 B6 i B7 czy Renault Scenic III. Dodatkowo w zawieszeniu wielowahaczowym masz też o wiele więcej elementów do wymiany.

Wahacz zawieszenia – czy warto go regenerować?

Skoro jest to element metalowy i oprócz sworznia i tulei nie zawiera w sobie nic, co mogłoby się zepsuć, to czy warto zamieniać go od razu na nowy? Z takiego założenia wychodzi niejeden kierowca, który wahacz oddaje do regeneracji. Taka operacja polega na ocenie sprawności i zużycia poszczególnych części, ich wymianie, jeśli to konieczne, a także wyczyszczeniu całości.

Rzadko zdarza się, że zarówno sworzeń, jak i tuleje ulegają uszkodzeniu. Z tego powodu korzystniej jest zamieniać tylko te podzespoły, którego tego wymagają, zamiast nabywać cały zamiennik. To, ile kosztuje wymiana wahacza, zależy od przeprowadzanej pracy. Sam sworzeń to koszt ok. 100 zł. Podobnie jest z tulejami gumowo-metalowymi, których ceny bywają nawet niższe. Dlatego czasem regeneracja jest bardziej opłacalna niż wymiana kompletnego elementu. Jeszcze taniej będzie, gdy pracę wykonasz samodzielnie w garażu.

Samodzielna wymiana wahaczy – jak to zrobić?

Sporo zależy od skomplikowania zawieszenia i wieku auta. Elementy te nie są osłonięte, a w efekcie stają się narażone na wodę, brud i korozję. Pierwszym krokiem jest zdjęcie koła. W dalszej kolejności wahacz wymaga odkręcenia śrub montażowych z nadwozia i zwrotnicy koła. W tym miejscu może pojawić się kłopot, bo o ile znalezienie śrub nie jest trudne, to odkręcenie ich może zabrać sporo czasu. 

Jeśli nie interesuje cię wymiana wahaczy w całości, a jedynie chcesz je zregenerować, potrzebujesz odpowiednich narzędzi. Niezbędny będzie zestaw do zdejmowania sworzni i tulei, prasa albo co najmniej trochę wiedzy i imadło. W przeciwnym wypadku nie zrobisz tego dobrze.

Wahacz – warto o niego zadbać

Wahacz możesz, przy odrobinie wysiłku, wymienić samodzielnie. W przypadku powodzenia sporo zaoszczędzisz, bo nie narażasz się na koszty związane z robocizną. Jeśli więc masz możliwości i miejsce, to jak najbardziej warto. W przeciwnym razie zleć regenerację lub wymianę elementów doświadczonemu mechanikowi.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...