Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

wahacz
wahacz

Eksploatacja

Wahacz w samochodzie – budowa, działanie, objawy zużycia i wymiana

Wśród współczesnych aut można wyodrębnić te mające zawieszenie jedno- i wielowahaczowe. W pierwszym przypadku naprawa nie jest kosztowna, ale z drugiej strony więcej niż jeden wahacz to lepszy komfort podróżowania.

Zawieszenie nie może być jednym elementem z uwagi na ilość funkcji, które pełni. Musi przekazywać moment obrotowy na koła, tłumić drgania, a jednocześnie zapewnić możliwość skręcania. Dlatego w szerokim pojęciu stanowi ono zespół połączonych elementów, które oddziałują na siebie z różnym skutkiem. 

Negatywnym rezultatem pracy zawieszenia jest postępujące zużycie, które bardzo rzadko dotyka pojedynczego elementu, a częściej – kilku fragmentów konstrukcji. Dlatego z czasem może być konieczna wymiana wahacza lub jego składowych, takich jak tuleje lub sworzeń.

Wahacz – zasada działania i budowa

Dla porządku warto rozpocząć od odpowiedzi na podstawowe pytanie – co to jest wahacz? Jest to element wykonany ze stali lub aluminium, mający kształt łuku, trójkąta lub linii prostej. Taka konstrukcja umożliwia zamontowanie na nim tulei gumowo-metalowych i sworznia. 

Pierwsze z wymienionych odpowiadają za tłumienie drgań. Sworzeń z kolei umożliwia osadzenie zwrotnicy koła na wahaczu i zapewnia jego utrzymanie w osi jezdni oraz kontrolę skrętu. Dzięki temu możliwe jest sprawne poruszanie się autem w określonym kierunku. Głównym zadaniem wahacza jest połączenie koła z nadwoziem. Powinno być ono stabilne i sztywne, z możliwością regulacji położenia kół i eliminowaniem wibracji.

Wahacz samochodowy a sworzeń – dlaczego jest kluczowy?

Zużyte tuleje nie tłumią drgań, co może być irytujące dla kierowcy. Nie stanowią jednak bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa podróżnych w takim stopniu jak sworzeń. Zasada działania wahacza opiera się właśnie na tym elemencie. Sworzeń sprawia, że koło posłusznie wykonuje polecenia kierowcy od razu po obrocie kierownicą. W gruncie rzeczy końcówka wahacza to przegub kulowy ustawiony pionowo i zamocowany w zwrotnicy koła. Jego prawidłowa praca odpowiada za utrzymanie właściwego kierunku toczenia się koła, a w efekcie – ustawienie go w osi jazdy i pionie. Najlepiej będzie wyobrazić sobie jego rolę na przykładzie.

Wyobraź sobie, że podczas jazdy na autostradzie uszkodzeniu ulega sworzeń wahacza. Objawy są wyraźne – stukanie i trudność w panowaniu nad torem jazdy. Do tego samochód reaguje jakby z opóźnieniem. Jeśli sworzeń jest wybity i uległ zniszczeniu, koło może nagle ustawić się prostopadle do kierunku jazdy. Czy jesteś w stanie wyobrazić sobie, co to znaczy przy prędkości autostradowej?

Sworzeń wahacza – objawy zużycia elementu

Oczywiście do takiej sytuacji nie musi dojść, ale może, jeśli zaniedbasz konserwację zawieszenia. Jak więc rozpoznać, że wahacz, a w zasadzie jego sworzeń, nadaje się do wymiany? Przede wszystkim poznasz awarię tego elementu po wyczuwalnym hałasie dobiegającym z konkretnego koła. Często są to stuki i uderzenia przenoszone na cały układ kierowniczy i zawieszenie.

Tak jak wspomniano w przykładzie powyżej, wahacz przedni daje objawy słabej reakcji na ruchy kierownicą. Czasem możesz to po prostu zauważyć na parkingu, gdy będziesz kręcił kierownicą, nie osiągając skrętu koła. Może ono też samoistnie w trakcie jazdy obierać inny tor toczenia, co będziesz musiał korygować.

Ile kosztuje wymiana wahacza i sworznia?

Wahacz przedni można regenerować, ale też wymieniać. To od ciebie i diagnozy mechanika zależy, na jaką operację się zdecydujesz. Sam wahacz samochodowy to tylko kawałek metalu. Jego zmiana jest uzasadniona przy dużym przebiegu, widocznym uszkodzeniu albo korozji. Z kolei sworzeń da się wymienić oddzielnie, podobnie jak tuleje.

Nie trzeba przy tym pozbywać się całego elementu. Za kompletny i nowy zamiennik przyjdzie ci zapłacić od 200 zł do ponad 500 zł. Pamiętaj, że niektóre auta mają zawieszenie bardziej podatne na uszkodzenia. Mowa o takich hitach sprzedażowych jak Passat B5, Audi A4 B6 i B7 czy Renault Scenic III. Dodatkowo w zawieszeniu wielowahaczowym masz też o wiele więcej elementów do wymiany.

Wahacz zawieszenia – czy warto go regenerować?

Skoro jest to element metalowy i oprócz sworznia i tulei nie zawiera w sobie nic, co mogłoby się zepsuć, to czy warto zamieniać go od razu na nowy? Z takiego założenia wychodzi niejeden kierowca, który wahacz oddaje do regeneracji. Taka operacja polega na ocenie sprawności i zużycia poszczególnych części, ich wymianie, jeśli to konieczne, a także wyczyszczeniu całości.

Rzadko zdarza się, że zarówno sworzeń, jak i tuleje ulegają uszkodzeniu. Z tego powodu korzystniej jest zamieniać tylko te podzespoły, którego tego wymagają, zamiast nabywać cały zamiennik. To, ile kosztuje wymiana wahacza, zależy od przeprowadzanej pracy. Sam sworzeń to koszt ok. 100 zł. Podobnie jest z tulejami gumowo-metalowymi, których ceny bywają nawet niższe. Dlatego czasem regeneracja jest bardziej opłacalna niż wymiana kompletnego elementu. Jeszcze taniej będzie, gdy pracę wykonasz samodzielnie w garażu.

Samodzielna wymiana wahaczy – jak to zrobić?

Sporo zależy od skomplikowania zawieszenia i wieku auta. Elementy te nie są osłonięte, a w efekcie stają się narażone na wodę, brud i korozję. Pierwszym krokiem jest zdjęcie koła. W dalszej kolejności wahacz wymaga odkręcenia śrub montażowych z nadwozia i zwrotnicy koła. W tym miejscu może pojawić się kłopot, bo o ile znalezienie śrub nie jest trudne, to odkręcenie ich może zabrać sporo czasu. 

Jeśli nie interesuje cię wymiana wahaczy w całości, a jedynie chcesz je zregenerować, potrzebujesz odpowiednich narzędzi. Niezbędny będzie zestaw do zdejmowania sworzni i tulei, prasa albo co najmniej trochę wiedzy i imadło. W przeciwnym wypadku nie zrobisz tego dobrze.

Wahacz – warto o niego zadbać

Wahacz możesz, przy odrobinie wysiłku, wymienić samodzielnie. W przypadku powodzenia sporo zaoszczędzisz, bo nie narażasz się na koszty związane z robocizną. Jeśli więc masz możliwości i miejsce, to jak najbardziej warto. W przeciwnym razie zleć regenerację lub wymianę elementów doświadczonemu mechanikowi.

Zawodowo buduje drogi, mosty i tunele, jednak jego pasją jest jazda poza utwardzonymi szlakami. Zarówno w pełnym wymiarze, jak i w skali. W bagażniku zawsze ma największy zestaw kluczy i podręcznik „Sam naprawiam…”

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Grupa Speed ma zdecydowanie więcej pracy w porównaniu z rokiem ubiegłym. Do dnia wczorajszego jednostka skontrolowała ponad 15 tys. kierowców, z czego 12,7 tys....

Wiadomości

W Wejherowie Inspekcja Transportu Drogowego zatrzymała dwóch mężczyzn, którzy podczas jazdy palili marihuanę. Dodatkowo zatrzymani poruszali się bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, natomiast kierowca prowadził...

Wiadomości

Kolejny koncern motoryzacyjny wprowadza ogranicznik prędkości maksymalnej. Tym razem takie zastosowanie w swoich samochodach zadeklarowało Renault. Najnowsze konstrukcje francuskiego producenta rozpędzą się do 180...

Wiadomości

Serwis Oponeo.pl przygotował statystyki odnośnie procesu ubiegania się o prawo jazdy w 24 państwach na świecie. W jednej z kategorii na czele znajduje się...

Wiadomości

W poniedziałkowe popołudnie na skrzyżowaniu ulic Anielewicza i Esperanto doszło do fatalnego w skutkach wypadku. Motocyklista zderzył się z samochodem osobowym. 31-letni kierowca jednośladu...

Wiadomości

W nocy z niedzieli na poniedziałek w rejonie Trójmiasta policjanci udali się w pościg za...karetką pogotowia. Pojazdem uprzywilejowanym kierował 20-latek bez prawa jazdy.

Wiadomości

Fisker Inc. planuje w niedalekiej przyszłości wyposażyć Watykan w papamobile o napędzie elektrycznym. Projekt przedstawili współzałożyciele firmy, podczas audiencji u papieża Franciszka. Planowana produkcja...

Wiadomości

Max Verstappen zwyciężył w wyścigu o Grand Prix Monako. Holender wyprzedził Carlosa Sainza z Ferrari oraz Lando Norrisa z McLarena. Dzięki tej wygranej 23-latek...

Wiadomości

Audi uruchomiło kolejne 21 punktów stacji ładowania pojazdów zlokalizowanych niedaleko stadionu Bayernu Monachium. To kolejna inwestycja tego typu w wykonaniu niemieckiej marki samochodów. 38...

Wiadomości

Tragiczny wypadek w Gdańsku. W czwartek po godz. 20.00 na ul. Nowatorów, 48-letni motocyklista zderzył się czołowo z samochodem osobowym marki mazda. W wyniku...

Zobacz także

Wiadomości

Producent motocykli Suzuki we współpracy z firmą ubezpieczeniową Allianz w najbliższy weekend rozpocznie 15. edycję projektu „Suzuki Moto Szkoła”. W tym roku zostanie przeprowadzonych...

Wiadomości

W sobotę ok. godziny 22 na Południowej Obwodnicy Warszawy, pijana kobieta wypadła z obwodnicy i wjechała na znajdującą się obok ścieżkę rowerową. Kobieta w...

Wiadomości

X wrocławskie Targi Motocyklowe nie dojdą do skutku. Powodem są panujące obostrzenia, które zabraniają na przeprowadzenie takiego typu imprezy. Event został przełożony na marzec...

Wiadomości

Seria nieszczęśliwych wypadków komunikacyjnych w województwie śląskim. W ciągu ostatniej doby doszło aż do czterech wypadków. Dwa z nich miały miejsce na autostradzie A4...

Wiadomości

W nocy z niedzieli na poniedziałek w Krapkowicach policjanci chcieli zatrzymać samochód, który dopuścił się złamania przepisów. 27-letni kierowca nie wstawił się na kontrolę...

Wiadomości

Wczoraj nieopodal Chojnic w województwie pomorskim auto osobowe zderzyło się czołowo z koparką. W wyniku obrażeń śmierć na miejscu poniósł 22-letni kierowca volkswagena.

Wiadomości

Wczoraj została otwarta druga jezdnia drogi ekspresowej S1, która ułatwi dojazd do międzynarodowego lotniska Katowice-Pyrzowice. Ostatnie prace potrwają do 29 maja, a cała inwestycja...

Wiadomości

Orlen Team WRT w składzie: Yifei Ye, Robert Kubica oraz Louis Delétraz okazał się najlepszy w czterogodzinnym wyścigu na torze Red Bull Ring. Zespół...