Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

przegub
przegub

Samochody

Przegub w samochodzie – rodzaje, cena. Jak dbać o przeguby w aucie?

Przegub w aucie – czym jest?

Wszystko zaczyna się od rozróżnienia dwóch typów zawieszenia – zależnego i niezależnego. To od tego rozwiązania konstrukcyjnego uzależniony jest sposób przekazywania momentu z półosi na piastę koła. W zawieszeniu zależnym przegub napędowy występuje raz na jedno koło. Całe połączenie piasty z mechanizmem różnicowym jest sztywne, a koło wykonuje ruch poziomy względem półosi. Koła na osi są ze sobą połączone.

W pojazdach wyposażonych w zawieszenie niezależne konieczne jest zastosowanie dwóch przegubów. Jest to spowodowane załamaniem linii przekazywania momentu obrotowego ze skrzyni biegów lub mechanizmu różnicowego. Piasta wykonuje ruch obrotowy i pionowy względem wału, co uniemożliwia napędzanie jej w linii prostej.

Przegub napędowy – ile sztuk potrzebnych jest w aucie?

Kluczowy w określeniu liczby przegubów w samochodzie jest sposób pracy zawieszenia. W pojazdach wyposażonych w sztywny most koło wykonuje jedynie ruch poziomy i to bez względu na to czy jest skrętne, czy nie. W tym miejscu konstruktorzy wykorzystują jeden przegub w aucie na jedno napędzane koło. Z konstrukcją tego typu można spotkać się głównie w pojazdach terenowych.

Pozostałe pojazdy działające na podstawie zawieszenia niezależnego mają przegub zewnętrzny i wewnętrzny. Nie ma przy tym znaczenia, czy koło jest skrętne, czy porusza się prostopadle do osi wału napędowego. Kluczowa jest jego zdolność do wykonywania ruchów pionowych, co determinuje do implementacji dwóch przegubów.

Rodzaje przegubów w samochodzie  – budowa elementu

Zasadniczo wyróżnia się dwa rodzaje przegubów wykorzystywanych w pojazdach: 

  • prosty (nierównobieżny);
  • homokinetyczny (równobieżny). 

Przegub prosty w aucie

Przegub prosty w samochodzie cechuje się możliwością zachowania jednakowej prędkości obrotowej na wejściu i wyjściu jedynie wtedy, gdy obie osie poruszają się względem siebie w prostej linii. W wyniku tego zjawiska przegub półosi zmienia prędkość w zależności od kąta wychylenia elementów względem siebie, co wymusza zastosowanie drugiego elementu celem jej wyrównania. Przykładem konstrukcji prostej jest przegub Cardana. Niezaprzeczalną zaletą jest przede wszystkim prostota i duża wytrzymałość prostego przegubu. Dlatego wykorzystuje się ją do napędzania kół tylnych i w pojazdach z zaimplementowanym sztywnym mostem.

Zobacz też:
Niemieckie strony z autami – czy znajdziesz tam motoryzacyjną perełkę?

Przegub homokinetyczny – charakterystyka

Są to elementy pozbawione wady polegającej na zmianie prędkości przekazywanej z wału. Pierwsze przeguby homokinetyczne bazowały na konstrukcji dwukrzyżakowej, co umożliwiało wzajemne zerowanie wahań prędkości obrotowej. Nie znalazły jednak miejsca w powszechnym zastosowaniu, ponieważ na rynku zaczęły dominować przeguby kulowe. Konstrukcje maszyn zaczęły bazować na rozwiązaniu homokinetycznym, co wpłynęło na ich dynamiczny rozwój. 

Ulepszanie konstrukcji przegubów na przestrzeni lat

Przełomowym pomysłem okazał się przegub Weissa. Jego konstrukcja opierała się na obecności czterech kul, które poruszały się w widlastych prowadnicach. Centralizacją widełek zajmowała się piąta kula. 

Z czasem jednak pojawiło się udoskonalone rozwiązanie, które nazwano przegubem Rzeppa, od nazwiska konstruktora. Jego praca opiera się na obecności 6 kul, które poruszają się w specjalnie wyprofilowanych prowadnicach w piaście. Drugą część elementu stanowi koszyk podtrzymujący kule na właściwym miejscu. Przegub napędowy Rzeppa okazał się rozwiązaniem przyszłościowym wymagającym jednak pewnych usprawnień. Ich przyczyną była niska trwałość konstrukcji.

Z tego powodu opracowano model nazwany przegubem Birfielda-Rzeppa. Bazuje on na konstrukcji poprzednika, jednak posiada prowadnice zapewniające samoustawianie się kul we właściwych miejscach. Chociażby z tego powodu rozwiązanie to cechuje się podwyższoną wytrzymałością i zdolnością do przekazywania wysokiego momentu obrotowego. Jest w stanie także skutecznie pracować pod dużymi kątami sięgającymi ponad 40o.

Przegub w samochodzie – dlaczego się zużywa?

Kierowcy nie zawsze zwracają uwagę na stan przegubów w aucie. Zazwyczaj sytuacja zmienia się, gdy do ich uszu docierają niepokojące stuki, zgrzyty i wibracje na zakrętach. Przegub zewnętrzny nadaje się wtedy jedynie do wymiany, ponieważ jego naprawa nie jest możliwa. Zużycie przegubów jest naturalne, jednak sposób eksploatacji pojazdu w dużej mierze ma wpływ na szybkość postępowania tego zjawiska.

Aby uświadomić sobie, jak ważne jest dbanie o przeguby w aucie, pamiętaj, że poddawane są one ogromnym siłom. Przeniesienie napędu z mechanizmu różnicowego lub skrzyni biegów na piastę wpływa na stale oddziałujące przeciążenia. Najczęściej problemy zaczynają się od elementu najbardziej podatnego na zużycie, czyli zespołu kulowego.

Przegub – cena

Ceny przegubów są zróżnicowane. Kwota, jaką trzeba zapłacić za zamienniki w popularnych samochodach oscyluje w granicach 200 zł. Jeśli jednak zdecydujesz się na ASO, to cena przegubów może wzrosnąć kilkukrotnie. Wymiana nie jest skomplikowana… w teorii. W praktyce, jeśli nie radzisz sobie z majsterkowaniem, to powierz to zadanie profesjonalistom. 

Zobacz też:
Jazdy doszkalające – czym są i czy warto z nich korzystać?

Jak dbać o przegub zewnętrzny?

Po pierwsze, zastanów się nad swoim stylem jazdy. Przegub, który musi nagle przekazać duży moment obrotowy na skręcone koło stojące w miejscu, narażony jest na uszkodzenia. Pamiętaj, że nie ma on mechanizmu sprzęgłowego, który mógłby wchłonąć nadmiar momentu w danej chwili. Efektywne ruszanie z piskiem opon zwraca uwagę przechodniów, jednak mocno odbija się na działaniu zespołu napędowego.

Przegląd przegubów jest kluczowy!

Jeżeli chcesz mieć pewność, że przeguby w twoim aucie są w należytym stanie, poświęć chwilę na ich przegląd. Kluczowe znaczenie ma tutaj jakość gumowej osłony. Chociaż jest to najprostszy i najtańszy element w całym przegubie, liniowo wpływa na jego trwałość. Wewnątrz znajduje się smar, który eliminuje tarcia i pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu kul. Nawet drobne pęknięcia na osłonach powodują, że woda, piasek i błoto mogą dostawać się do środka i diametralnie przyspieszać zużycie elementów. Jeżeli widzisz przetarte lub pęknięte osłony, szybko je wymień.

Szerokość opon a szybsze zużywanie przegubów

Efektowne, szerokie opony o parametrach odbiegających od fabrycznych zaleceń mają wpływ na przeciążenia układu przeniesienia napędu. Przegub zewnętrzny i cała półoś są wtedy poddawane siłom nie wskazywanym przez producenta pojazdu.

Objawy zużycia przegubów

Najbardziej charakterystycznym symptomem potwierdzającym wyeksploatowanie przegubów jest stukanie podczas przyspieszania na skręconych kołach. Dzieje się tak z powodu powstałego nadmiernego luzu w zespole kulowym. Dodatkowym objawem są wibracje, które nieraz można pomylić ze zużyciem się łożyska w piaście. Jednak ten rodzaj dźwięku nie zwiększa się podczas prędkości, jak ma to miejsce w przypadku awarii łożyska.

Jak widzisz, przegub w samochodzie jest niezwykle istotny dla jego prawidłowego działania. W drastycznych przypadkach jego uszkodzenie może spowodować zatrzymanie pojazdu. Aby temu zapobiec, staraj się dbać o cały układ przeniesienia napędu w swoim aucie. W ten sposób odwdzięczy się wieloletnią bezawaryjną eksploatacją. Szerokiej drogi!

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Kornel

    22 kwietnia 2021 at 21:58

    Za jakiś czas będę wybierał się na prawo jazdy na motocykl. Trzymajcie za mnie kciuki, żeby sprawnie mi to poszło, bo stresuję się bardzo, ale motocykl zawsze był pojazdem, o którym marzyłem, więc nie mogę sobie odpuścić.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...