Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

mechanizm różnicowy
mechanizm różnicowy

Eksploatacja

Mechanizm różnicowy – budowa, uszkodzenia i naprawa. Jak działa mechanizm różnicowy?

Kompensacja różnicy prędkości obracania się kół na półosi napędowej to jedno z podstawowych zadań, jakie realizuje mechanizm różnicowy w samochodzie. Dzięki tej technologii twój pojazd może bezproblemowo pokonywać zakręty. Pamiętaj, że w trakcie skręcania opony pokonują trasy o różnej długości. Dyferencjał zapobiega zjawisku ślizgania się ich, regulując szybkość obrotową. Przeczytaj nasz wpis, by poznać budowę mechanizmu różnicowego, jego najczęstsze uszkodzenia oraz jak wygląda ewentualna naprawa.

Co to jest dyferencjał?

Rozwiązanie technologiczne potocznie określane mianem „dyfer” zapewnia prawidłową trakcję aut o różnym przeznaczeniu, tj. osobowych, ciężarowych czy dostawczych. Znajdziesz je również w wielu innych maszynach. Istotą działania dyferencjału jest umożliwienie bezpiecznego i precyzyjnego pokonywania zakrętów. Wynika to z faktu, że na osi napędzanej koło zewnętrzne musi pokonać dłuższą drogę niż wewnętrzne. W efekcie, by zapewnić stabilność trakcji i uniknąć poślizgu, trzeba tak skompensować różnicę pomiędzy prędkościami opon, żeby zapewnić prawidłowe poruszanie.

Mechanizm różnicowy – budowa i działanie

Konwencjonalna budowa mechanizmu różnicowego jest oparta na wielu skomplikowanych elementach. Do obudowy przymocowane jest koło talerzowe napędzane przez zębatkę wałka atakującego. W ten sposób przenoszony jest moment obrotowy wytwarzany przez silnik pojazdu. Wewnątrz znajdują się także kołowe części ruchome wraz ze specjalnie zaprojektowanymi półosiami napędowymi z wielowypustami. Wszystkie komponenty, z których składa się dyferencjał, są doskonale spasowane i poddane dodatkowej regulacji przed oddaniem do użytku.

Jeżeli chcesz zrozumieć, jak działa mechanizm różnicowy, to wyobraź sobie ślady, jakie zostawiają dwa koła przedniej osi pojazdu w trakcie manewru skręcania. Auto wyposażone w dyfer pozostawi linie o różnych długościach. Zapewne domyślasz się, że jedna opona wykona mniejszą drogę, a więc będzie obracać się z niższą prędkością obrotową. Zawdzięczamy to właśnie temu układowi i jest to najprostsza odpowiedź na pytanie: co to jest dyferencjał. Dyfer zapobiega poślizgom, awariom napędu samochodu oraz nadmiernemu zużyciu paliwa i ponadnormatywnemu ścieraniu się ogumienia.

Zobacz też:
Tuleje wahacza – niewielkie elementy zawieszenia pełniące ważną rolę

Jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia przekładni różnicowej?

Słyszalny stukot dochodzący z okolic podwozia jest jednym z najczęstszych objawów uszkodzenia przekładni różnicowej, z jakim możesz się spotkać. Do pojawiających się często symptomów nieprawidłowej pracy dyferencjału można ponadto zaliczyć drgania kierownicy. Są one często mylone z nieprawidłowościami w obrębie skrzyni biegów albo osi skrętnej. Kierowcy nierzadko sygnalizują również stukanie w trakcie manewru skręcania, niezależnie od kierunku jazdy samochodu. Powodem uszkodzeń może być również nagłe i szybkie ruszanie z miejsca.

Zgrzyty, stuki oraz metaliczne dźwięki dochodzące z okolic podwozia w trakcie poruszania się autem zdecydowanie powinny skłonić cię do odwiedzenia najbliższego warsztatu samochodowego. 

Czy można jeździć autem z uszkodzonym układem różnicowym? 

Pamiętaj, że uszkodzony układ różnicowy stanowi spore utrudnienie, które często uniemożliwia kontynuowanie podróży. Efektem eksploatacji samochodu z nieprawidłowo działającym mechanizmem kompensacji jest podwyższone spalanie oraz szybsze zużycie opon. Nieprawidłowości przyczyniają się także do obniżenia komfortu jazdy.

Na czym polega naprawa układu różnicowego samochodu osobowego?

Ze względu na duży stopień skomplikowania, awaryjna przekładnia różnicowa pojazdu osobowego powinna być naprawiana przez wykwalifikowanego mechanika z dużym doświadczeniem. Jej regeneracja polega na wymianie uszkodzonych elementów i odpowiedniej konserwacji wszystkich mechanizmów, z jakich została zbudowana. Pamiętaj, że ilość różnego rodzaju kół zębatych, osi przenoszenia napędu czy mechanizmów planetarnych sprawia, iż układ ten jest bardzo podatny na awarie. Dlatego musisz zwracać uwagę na wszelkie symptomy mogące świadczyć o jego uszkodzeniu.

Czy mogę samodzielnie naprawić dyferencjał w swoim aucie?

Teoretycznie możliwa jest samodzielna naprawa dyferencjału we własnym aucie. W praktyce, o ile nie jesteś doświadczonym mechanikiem samochodowym, to nie powinieneś podejmować się tej operacji. Próba usunięcia drobnej usterki przez niewykwalifikowaną osobę może skończyć nieodwracalnym uszkodzeniem przekładni różnicowej w samochodzie. Zalecamy ograniczyć się jedynie do regularnej kontroli prawidłowej pracy mechanizmu i sprawdzania, czy nie pojawiają się wycieki oleju smarującego albo czy dochodzą z niego nietypowe stuki.

Zobacz też:
Cewka zapłonowa – informacje na temat jednego z najważniejszych elementów układu zapłonowego

Prawidłowa trakcja pojazdu dzięki pracy mechanizmu różnicowego

Stosowany w pojazdach osobowych układ dyferencjału to podstawowy system zapewniający prawidłową trakcję auta. Skomplikowana budowa i działające siły sprawiają, że w jego wnętrzu w trakcie prawidłowej pracy temperatura może dochodzić nawet do 65oC. Podlega on dużym obciążeniom eksploatacyjnym, dlatego powinieneś pamiętać o jego regularnej konserwacji w profesjonalnym serwisie mechaniki pojazdowej. Jeśli zauważysz jakikolwiek wyciek albo usłyszysz stuki w trakcie jazdy, to zdecydowanie powinieneś udać się do diagnosty. Objawem uszkodzenia mechanizmu różnicowego mogą być również drgania przenoszone na kierownicę. Zjawisko możesz odczuwać w szczególności podczas wykonywania manewrów związanych ze skręcaniem oraz zawracaniem. Pamiętaj również o systematycznej wymianie oleju przekładniowego zgodnie z zaleceniami producenta auta.

Prawidłowo działający dyferencjał zapewni ci doskonały komfort poruszania się pojazdem. Dbaj o jego dobrą kondycję i regularne serwisowanie, gdyż koszty naprawy w przypadku uszkodzenia mogą sięgać nawet kilku-kilkunastu tysięcy złotych. Samodzielna regeneracja układu mechanizmu różnicowego zazwyczaj nie jest możliwa i wymaga skorzystania z usług profesjonalnego serwisanta.

Tomasz Wykowski

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

Sprawdź także

Wiadomości

Mieszkańcy Łodzi mogli dziś oglądać nietypowy wypadek. Kierowca pod wpływem alkoholu nie zapanował nad niezwykle mocnym silnikiem Ferrari 488 na śliskiej nawierzchni i rozbił...

Wiadomości

Kierowcom na ulicach dużych miast dosyć często puszczają nerwy. Przeważnie jednak kończy się to energicznym wciskaniem klaksonu, żywą gestykulacją czy używaniem słów powszechnie uważanych...

Wiadomości

W piątkowy poranek doszło do dramatycznego w skutkach wypadku, jaki miał miejsce na jednym z odcinków trasy S1. Niestety, zginęły w nim dwie osoby....

Wiadomości

Tym razem nie powiodła się próba bezczelnej kradzieży auta na myjni. Nagrania z monitoringu pokazują trzeźwość umysłu kobiety, która ani myślała oddawać auta bez...

Wiadomości

Euro NCAP sprawdził bezpieczeństwo nowej Dacii, Volkswagena oraz Skody. O ile niemieckie i czeskie auto dostały bardzo oceny, Dacia wypadła po prostu fatalnie. Nowe...

Wiadomości

Po Polsce jeździ coraz więcej samochodów. Wygląda na to, że z roku na rok nasz rynek motoryzacyjny staje się coraz bardziej potężny. Do Niemiec...

Wiadomości

Tragiczny wypadek na Dolnym Śląsku. Za zabicie pieszego kierowca może trafić do więzienia na długie lata. On jednak twierdzi, że to ofiara wtargnęła na...

Wiadomości

Niezwykle niebezpieczne zachowanie kierowców trzech ciężarówek zarejestrował jeden z kierowców pod Poznaniem. Wszystkie trzy pasy autostrady A2 były zablokowane przez sześć kilometrów

Wiadomości

Już w najbliższą sobotę odbędzie się pogrzeb zmarłego w ubiegłym tygodniu księcia Filipa. Trumnę z jego ciałem przewiezie specjalnie przygotowany model Land Rovera

Wiadomości

Kierowcy podróżujący jedną z włoskich autostrad w zeszłą sobotę musieli doznać szoku. Wprost na nich jechała... ciężarówka. Aż trudno uwierzyć, że nikt nie ucierpiał...

Zobacz także

Prawo

Kierowanie samochodem bez prawa jazdy może odnosić się do dwóch rodzajów sytuacji. Kierujący albo nie ma dokumentu przy sobie podczas prowadzenia samochodu, albo nie...

Porady

Jazda samochodem to czysta przyjemność. Warto, jednak żebyś pamiętał o tym, które podzespoły pojazdu są niezbędne dla jego funkcjonowania. To, co można znaleźć pod...

Porady

Mycie silnika samochodu jest prostsze, niż się wydaje. Potrzebujesz jedynie myjki ciśnieniowej lub zwykłego węża i odpowiedniego detergentu. Możesz też zdecydować się na oddanie...

Porady

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu nie może być mylone z wyrejestrowaniem samochodu. To czynność konieczna, jeżeli auto zmienia właściciela. Możesz zrobić to osobiście albo przez...

Porady

Niska transparentność rynku pojazdów używanych to wciąż problem, o którym wie niewiele potencjalnych klientów aut. Zrozumienie patologicznych sytuacji i schematów rządzących nadal tą szczególną...

Prawo jazdy

Chcesz poczuć wiatr we włosach i adrenalinę szybciej krążącą w żyłach? Marzysz o jeździe na własnym motocyklu? Sprawdź, jakie wymagania musisz spełnić, żeby prowadzić...

Porady

Zakup auta poprzedzony jest wieloma rozważaniami co do marki i modelu pojazdu, jego wielkości, a później poszukiwaniami odpowiedniej oferty sprzedaży nowego lub używanego auta....

Prawo

Przekraczanie prędkości, wymuszanie pierwszeństwa, brak zapiętych pasów czy zapalonych świateł w samochodzie – to typowe wykroczenia, jakie popełniają kierowcy. Za poszczególne akty łamania przepisów...