Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

popychacz zaworowy
popychacz zaworowy

Naprawy

Popychacz zaworowy w silnikach spalinowych – kiedy wymaga wymiany?

Popychacz zaworowy odgrywa ważną rolę w procesie wymiany gazowej w komorze spalania, dlatego musi być sprawny. Jak jest zbudowany? Kiedy trzeba go wymieniać? Dowiedz się więcej o popychaczach zaworowych. Przeczytaj nasz artykuł!

Każdy popychacz zaworowy odpowiada za kasowanie luzu zaworowego. Zmniejsza on dystans pomiędzy górną powierzchnią popychacza a krzywką wałka. Ma decydujący wpływ na czas otwarcia zaworów i ich prawidłowe domykanie. Dlatego popychacz zaworowy musi być sprawny i zapewniać fabryczny luz zaworowy w jednostkach spalinowych. Dowiedz się, w jaki sposób jest zbudowany i kiedy zauważysz, że jest z nim coś nie tak i trzeba go wymienić. Sprawdź, czy poradzisz sobie z samodzielną wymianą tego elementu!

Popychacze zaworowe i ich budowa

Szklanki zaworowe – bo również tak nazywane są te elementy – mają nieskomplikowaną budowę. Zwykle składają się z:

  • korpusu;
  • tłoczka;
  • komory niskiego i wysokiego ciśnienia;
  • zaworka zwrotnego;
  • poduszki olejowej;
  • sprężyny.

Taką budowę mają hydrauliczne popychacze zaworów, które wykorzystuje się w większości obecnie produkowanych silników. Ich niekwestionowana zaletą jest brak konieczności obsługi. Są jednak producenci popychaczy pozbawionych hydrauliki i te trzeba cyklicznie regulować. Być może to niedogodność, ale taki popychacz zaworowy będzie zdecydowanie prostszy i bardziej wytrzymały.

Hydrauliczne popychacze zaworów – zasada działania

Jak działa popychacz hydrauliczny w silniku? Nacisk krzywki wałka rozrządu na górną część popychacza sprawia, że następuje zamknięcie zaworu zwrotnego i wzrost ciśnienia. Dzięki temu dochodzi do skasowania luzu zaworowego i zawór może pracować w odpowiednim momencie. Gdy krzywka wałka opada i przestaje dotykać popychacza, zawór zostaje otwarty a ciśnienie w komorach wyrównuje się. Zawór może zostać wówczas zamknięty i wraca do swojego pierwotnego położenia.

Popychacz zaworowy hydrauliczny – czy może ulec uszkodzeniu?

Czy hydrauliczny popychacz zaworów może się zepsuć? Zdecydowanie tak, dlatego konieczna jest regularna wymiana. Popychacz zaworowy działający dzięki olejowi silnikowemu jest narażony na awarię pod wpływem zanieczyszczeń. Jest to stosunkowo niewielki podzespół, na który działają spore siły i zmienne temperatury, więc wymaga ostrożności podczas eksploatacji. Warto używać bardzo dobrej jakości olejów silnikowych i regularnie je wymieniać. Nawet niewielkie zabrudzenia mogą zapchać kanaliki w popychaczach i zablokować ich działanie.

Co wpływa na problemy z popychaczem zaworowym?

Poza tym, z biegiem czasu popychacze hydrauliczne zaworów niszczeją. Tłok, sprężyna czy poduszki olejowe mogą być już wyeksploatowane i do komory spalania zacznie przedostawać się olej silnikowy. Kompensacja luzu zaworowego również może nie być tak skuteczna, co widać po zachowaniu silnika. Aby to zrozumieć, warto wytłumaczyć, czym jest luz zaworowy.

Luz zaworowy w silnikach spalinowych

Popychacz zaworowy ma związek z luzem. Dlaczego krzywki silnikowe nie mogłyby bezpośrednio dotykać zaworów i nimi sterować? Jest to niemożliwe z kilku powodów. Jednym z ważniejszych jest zachowanie metali pod wpływem temperatury pracy. Elementy rozrządu wydłużają się podczas nagrzewania, co zmniejsza dystans między poszczególnymi częściami. Sterowanie czasem otwarcia i zamknięcia zaworów wymaga stosowania mechanizmu z widocznym luzem zaworowym, który podczas nagrzewania i studzenia silnika mógłby być niwelowany. W przeciwnym wypadku podczas pracy jednostki zawory nie zamykałyby się i mogłoby dojść do ich kolizji z tłokami lub do spadku kompresji.

Uszkodzone popychacze zaworów – objawy zużycia

Jeśli masz w swoim aucie uszkodzone lub wyeksploatowane popychacze zaworowe, objawy są widoczne w kulturze pracy silnika. Na biegu jałowym, gdy silnik jest zimny, może praca jednostki może być zaburzona. Obroty nie będą stałe, a kompresja spadnie, za co będzie ponosił winę zbyt mały luz zaworowy. Przez to zawory nie będą się domykały, co od razu można odczuć w postaci spadku dynamiki pojazdu. Poza zbyt małym luzem popychacz zaworowy może też spowodować zbyt duży luz. Wtedy podczas pracy silnika słychać będzie metaliczne stuki. Po nagrzaniu jednostki ustaną, ponieważ rozszerzalność metalu sprawia, że nadmierny luz zniknie.

Jak sprawdzić popychacze hydrauliczne w aucie?

Zwykle elementy te nie ulegają nagłym uszkodzeniom, lecz tracą swoje właściwości stopniowo. Dlatego mało doświadczony kierowca może nie usłyszeć lub nie dostrzec zmian w charakterystyce pracy silnika. Dobrze jest jednak przyjrzeć się temu, w jaki sposób pracuje zimny silnik:

  • czy utrzymuje stałe obroty;
  • czy nie ma problemu z kompresją;
  • czy wyraźnie da się odczuć różnicę w osiągach na zimnym i ciepłym silniku;
  • czy wydaje inne dźwięki zaraz po odpaleniu.

Popychacz zaworowy – koszt części i wymiany

Ile kosztuje wymiana popychaczy hydraulicznych? Koszt jednej części nie jest zbyt wygórowany. W popularnych jednostkach wysokoprężnych taki element może kosztować od kilku do kilkunastu złotych za sztukę. Pamiętaj jednak, że zwykle wymiana obejmuje wszystkie podzespoły, a nie np. 2 z 8 czy 16. Jeden popychacz zaworowy dopasowany jest do jednego zaworu, więc jeśli np. w głowicy jest ich 16, to potrzebujesz 16 popychaczy. Dodatkowo pozbywasz się też uszczelki pod pokrywą zaworów, co kosztuje dodatkowe kilkanaście złotych. Dobry mechanik poleci ci również wymianę oleju silnikowego. Wszystko razem z robocizną może więc zbliżyć się do granicy 800-1000 zł.

Samodzielna wymiana popychaczy zaworowych

Zwykle popychacze lepiej jest wymieniać w renomowanych warsztatach. Oczywiście, da się to zrobić samodzielnie i nie ma w tym większej filozofii, jednak musisz mieć sporą wiedzę na temat budowy i działania silnika. Jeśli popychacz zaworowy jest uszkodzony, musisz zdjąć pokrywę zaworów i odkręcić wałek (lub wałki) rozrządu. Sam demontaż nie jest przesadnie trudny, jednak ponowne zamontowanie tych elementów w odpowiednim ustawieniu może się okazać wyzwaniem dla amatora.

Popychacz zaworowy bez hydraulicznej kompensacji luzu

W niektórych silnikach Hondy i Renault występuje mechanicznie kasowany luz zaworowy. Popychacz zaworowy nie jest wypełniany olejem, a jego działanie opiera się na specjalnych płytkach lub kontrowanych śrubami elementach. Regulacja luzu odbywa się przy pomocy dodatkowych płytek lub szczelinomierza, którym można sprawdzić odległość. W przypadku niektórych jednostek napędowych nie trzeba powtarzać prac zbyt często (zwykle to konieczne co 60 000-100 000 km). Jednak w przypadku silników zasilanych LPG czasem trzeba regulować luz 3-krotnie częściej! A to wymaga niemal corocznego zdejmowania pokrywy i regulowania luzu zaworowego.

Cykliczna wymiana popychaczy zaworowych jest niezbędna, aby twoje auto zachowało odpowiednie osiągi i kulturę pracy. Zwykle jednak nie będziesz musiał powtarzać tej czynności więcej niż raz, jeśli nie masz zamiaru jeździć jednym autem przez długie lata.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Naprawy

Popychacz zaworowy odgrywa ważną rolę w procesie wymiany gazowej w komorze spalania, dlatego musi być sprawny. Jak jest zbudowany? Kiedy trzeba go wymieniać? Dowiedz...

Naprawy

Wymiana sworznia wahacza nie musi być trudna, ale potrzebujesz kilku narzędzi. Z tego poradnika dowiesz się, co będzie ci potrzebne, w jaki sposób wymieniać...

Wiadomości

Pierre Gasly i Yuki Tsunoda pozostaną kierowcami zespołu AlphaTauri w sezonie 2022. Włoski team potwierdził swoją decyzję dzisiaj (tj. 7 września). Obaj kierowcy będą...

Wiadomości

Valtteri Bottas wraz z zakończeniem obecnego sezonu odejdzie z Mercedesa i przejdzie do zespołu Alfa Romeo Racing Orlen. Oficjalne oświadczenie przedstawiono wczoraj (tj. 6...

Samochody

Jeden z ważniejszych czynników branych pod uwagę przed zakupem samochodu jest zużycie paliwa. Jednak na zapotrzebowanie paliwa w pojeździe ma wpływ wiele rzeczy. W...

Naprawy

Regeneracja rozrusznika lub jego wymiana czeka niemal każde auto. Jak przebiega taki proces? Czy możesz wziąć się za to samodzielnie? Ile trzeba za zapłacić...

Naprawy

Wymiana uszczelki pokrywy zaworów jest niezbędna podczas wykonywania napraw i pewnych czynności serwisowych. Nie musisz się jednak martwić, bo jest to zwykle dosyć proste....

Samochody

Hamulce bębnowe nadal są wykorzystywane i to z dużym powodzeniem, choć mogłoby się wydawać, że tarczówki zdominowały rynek. Z artykułu dowiesz się, jakie są...

Samochody

Vacum to rozwiązanie obecne w jednostkach napędowych Diesla. Jest to pompa odpowiedzialna jest za wytworzenie koniecznego podciśnienia użytkowego. Dlaczego pompa vacum ulega uszkodzeniu? Jak...

Naprawy

Osuszacz klimatyzacji może czasem być przyczyną problemów z całym układem. Co wskazuje na problemy z tym elementem? Jak się go wymienia i w jakich...

Zobacz także

Wiadomości

Beata K. wczoraj wieczorem (tj. 1 września) została zatrzymana przez mokotowskich policjantów. Jak się okazało pijany kierowca to wokalistka zespołu Bajm, która prowadziła samochód...

Wiadomości

Tablice rejestracyjne w Polsce ulegną zmianie? Taki jest pomysł branży zajmującej się produkcją „blach” samochodowych. Zastosowanie takiego pomysłu ma na celu rozwiązanie problemów dotyczących...

Wiadomości

Toruń. Przejazd pod wiaduktem na placu Armii Krajowej będzie niemożliwy dzisiaj (tj. 31 sierpnia) do godziny 14.00. W miniony weekend usuwana była awaria spowodowana...

Wiadomości

Droga Krajowa nr 75 w Witowicach Dolnych jest całkowicie zablokowana. Powodem są wielogodzinne opady deszczu, które przyczyniły się do wylania rzeki. Trasa jest nieprzejezdna...

Wiadomości

GP Holandii powraca na mapę wyścigów Formuły 1. Zawody odbędą się tam po raz pierwszy od 36 lat. Atmosferę psuje jednak zachowanie kibiców, którzy...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Wiadomości

Droga krajowa nr 15. Dzisiaj (tj. 30 sierpnia) doszło do wypadku, w którym uczestniczyło pięć samochodów. Na miejscu znalazły się cztery karetki pogotowia. Dwie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...