Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

przebita opona
przebita opona

Naprawy

Przebita opona w aucie – jak wyeliminować uszkodzenie?

Przebita opona jest jedną z częstszych awarii. Są czasem momenty, w których problem zaczyna być widoczny i odczuwalny zanim zejdzie z niej powietrze. Jak poradzić sobie z przebitą oponą w samochodzie? Przeczytaj!

Co zrobić, gdy przebiłeś oponę? Najprostszy sposób to podniesienie auta i wymiana wadliwego koła na zapasowe. Oczywiście, musisz je ze sobą mieć. Inni kierowcy (szczególnie małych aut) wożą ze sobą zestaw naprawczy, umożliwiający dojechanie z przebitą oponą do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego. Czy jednak wiesz, że nie każda przebita opona kwalifikuje się do wymiany? Czasem możesz ją naprawić i załatać. Sprawdź, jakie są uszkodzenia i kiedy nie będziesz musiał wymieniać opony na nową.

Dziura w oponie, czyli kilka słów o rodzajach uszkodzeń

Jakie problemy możesz napotkać, eksploatując ogumienie samochodowe? Do najczęstszych awarii zaliczają się:

  • przebicie;
  • wybrzuszenie (wystający „balon”);
  • przyszczypnięcie;
  • przetarcie;
  • wgłębienie;
  • wyząbkowanie.

Nie każdy z powyższych problemów jest na tyle poważny, by oponę trzeba było wymieniać. Czasem jednak opona nie musi nawet być przebita, by kwalifikowała się do wymiany. Jak się w tym wszystkim połapać?

Łatanie opony – kiedy jest możliwe?

Dotyczy to wszystkich przypadków, gdy ogumienie zostało przebite punktowo. Taki sposób przebicia występuje, gdy najedziesz na bardzo ostry i niewielki przedmiot np. gwóźdź. W danej chwili nie zauważysz znacznego spadku ciśnienia powietrza (o ile nie wyjmiesz gwoździa z opony), ale będzie ono zmniejszało się stopniowo. W takich sytuacjach nie musisz obawiać się wymiany na nowy egzemplarz. Tak przebita opona może zostać załatana w warsztacie wulkanizacyjnym. To, ile kosztuje klejenie opony, będzie oczywiście często zależało od stopnia usterki.

Sprawdź także: opony runflat

Dziura w oponie spowodowana wybrzuszeniem

Tutaj nie mamy dobrych wiadomości. Wystający balon lub bąbel (jak kto woli) bezwzględnie kwalifikuje ogumienie do wymiany. Dlaczego to konieczne, skoro z opony nie schodzi powietrze? Winę ponosi karkas opony, czyli jej wewnętrzna część. Wybrzuszenie świadczy o stałym uszkodzeniu tego elementu. Jazda z tak przebitą oponą grozi jej wystrzałem po najechaniu na niewielką przeszkodę lub przy rozwinięciu wyższej prędkości. Poza tym, nieznośny huk nie pozwoli ci na komfortową podróż autem.

Zobacz też:
Czujnik położenia wału korbowego – objawy, które powinny zaniepokoić każdego kierowcę!

Wyząbkowanie bieżnika opony – co zrobić?

Wyząbkowanie polega na zaostrzeniu poszczególnych fragmentów bieżnika. Taki bieżnik może przypominać zęby łańcucha piły. Dlaczego pojawia się ta usterka? Powodem jest nierównomierne zużycie powierzchni opony. Można temu zapobiec dzięki rotacji opon. Wystarczy, że zmienisz ich rozmieszczenie na danej osi w każdym kolejnym sezonie. Na skutek wyząbkowanego bieżnika nie pojawi się raczej dziura w oponie, ale zauważalnie wzrośnie poziom hałasu.

Uszkodzona opona z boku, czyli awaria profilu

W tym przypadku trzeba rozróżnić kilka rodzajów usterki:

  • wybrzuszenie;
  • wgłębienie;
  • przetarcie;
  • przyszczypnięcie.

Pojawienie się bąbla na profilu opony – co dalej?

Tutaj, podobnie jak w przypadku uszkodzenia bieżnika przez wystający balon, konieczna będzie wymiana. Chociaż to jeszcze nie jest przebita opona, to jednak widoczny wystający element na boku świadczy o poważnym jej uszkodzeniu. Takie ogumienie może nagle wystrzelić przy większym obciążeniu lub ulec zniszczeniu nawet w trakcie pompowania.

Przyszczypnięcie bocznej ścianki opony

Co kryje się pod określeniem „przyszczypnięcie”? Chodzi o drobny ubytek w ciągłości kauczuku, ale bez wyraźnego przebicia i spadku ciśnienia. Na takiej oponie nadal można jeździć. W jaki sposób powstaje problem? Najczęściej dzieje się tak, kiedy najedziesz profilem opony na krawężnik. Nagłe dotknięcie go sprawia, że fragment opony się wyrwie lub nadszarpnie. Takie pęknięcie opony z boku sprawi, że wulkanizator po prostu przyklei odstający fragment, jeśli nie stwierdzi poważnego uszkodzenia struktury opony.

Przetarcie profilu ogumienia w kole

W tym przypadku naprawa opony uszkodzonej z boku nie będzie nawet konieczna. Przetarcie powoduje widoczne ślady na profilu, ale w większości przypadków nie wpływa na strukturę wewnętrzną ogumienia. Dlatego, jeśli zauważysz u siebie taki problem, nie traktuj go jako poważną usterkę. Z oponą nie dzieje się nic złego.

Wgłębienie widoczne na bocznej ścianie opony

Może się zdarzyć, że w profilu dostrzeżesz wgłębienia lub inne niepokojące zniekształcenia. Jeśli nie towarzyszą temu żadne otarcia ani ubytki gumy, wówczas nie musisz się tym przejmować nadmiernie. Nie jest to przebita opona i nie świadczy o awarii. Trzeba raczej to traktować jako niedoskonałość fabryczną.

Naprawa przebitej opony – cena usługi

To, czy ogumienie nadaje się do naprawy, ocenia wulkanizator. Nie każda przebita opona może zostać naprawiona, ale w wielu przypadkach jest to możliwe. Pamiętaj też, że do całego kosztu trzeba wliczyć demontaż, wyważenie oraz ponowny montaż na piaście. Ile kosztuje klejenie opony w razie jej przebicia? W zależności od tego, gdzie mieszkasz, zapłacisz między 50 a 70 zł za sztukę. Nie są to więc ekstremalne wydatki i z pewnością okażą się niższe od zakupu i montażu nowej opony.

Zobacz też:
Naprawy powypadkowe – czy trzeba się ich bać?

Jaka opona może być uznana za uszkodzoną?

Na jakość opony wpływają jeszcze dwa czynniki:

  • wiek;
  • zdolność do wyważenia.

Jaką oponę uznaje się za starą? Zazwyczaj nie powinno się jeździć na ogumieniu, które ma więcej niż 10 lat. Możesz to zbadać, szukając oznaczenia na profilu w formie 4 cyfr np. 35 20 (35 tydzień 2020 roku). Zazwyczaj leciwy produkt ma widoczne ślady zestarzałej gumy w postaci drobnych wgłębień, pęknięć i rys. Bieżnik nie jest też zbyt elastyczny.

Opona, która nie nadaje się do wyważenia

Czasem mimo najszczerszych chęci wulkanizator nie zdoła wyważyć danego koła. Może to być wina właśnie ogumienia. Jeśli mówimy o nowym produkcie, koniecznie musisz go oddać do reklamacji. Jeśli zaś ogumienie swoje już przeżyło, oznacza to głównie ukryte wady mechaniczne powstałe na skutek eksploatacji pojazdu. Nic niestety na to nie poradzisz i konieczna będzie wymiana.

Dziura w oponie i co dalej?

Jeśli na trasie przytrafi ci się przebita opona, możesz wymienić koło. Do tego przyda ci się lewarek, klucz do szpilek i oczywiście zapas. Poluzuj wszystkie szpilki i potem podnieś samochód po stronie zniszczonego koła. Gdy nie będzie już dotykało podłoża, odkręć wszystkie szpilki i zdejmij je z piasty. Teraz pora na założenie zapasowego koła i jego wstępne przykręcenie. Po opuszczeniu lewarka możesz dokręcić koło.

Co robić, by nie powstawały dziury w oponach? Unikaj jazdy po krawężnikach i wjeżdżania w ubytki w jezdni z dużą prędkością. Pamiętaj też, że opony o niższym profilu są bardziej narażone na uszkodzenie przez przyszczypnięcie od felgi. Przebita opona to problem, ale poradzisz sobie z nim szybko, wymieniając koło na zapasowe. Czasem możesz ogumienie także naprawić, jeśli usterka nie jest poważna.

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...