Co zrobić, gdy przebiłeś oponę? Najprostszy sposób to podniesienie auta i wymiana wadliwego koła na zapasowe. Oczywiście, musisz je ze sobą mieć. Inni kierowcy (szczególnie małych aut) wożą ze sobą zestaw naprawczy, umożliwiający dojechanie z przebitą oponą do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego. Czy jednak wiesz, że nie każda przebita opona kwalifikuje się do wymiany? Czasem możesz ją naprawić i załatać. Sprawdź, jakie są uszkodzenia i kiedy nie będziesz musiał wymieniać opony na nową.

Dziura w oponie, czyli kilka słów o rodzajach uszkodzeń

Jakie problemy możesz napotkać, eksploatując ogumienie samochodowe? Do najczęstszych awarii zaliczają się:

  • przebicie;
  • wybrzuszenie (wystający „balon”);
  • przyszczypnięcie;
  • przetarcie;
  • wgłębienie;
  • wyząbkowanie.

Nie każdy z powyższych problemów jest na tyle poważny, by oponę trzeba było wymieniać. Czasem jednak opona nie musi nawet być przebita, by kwalifikowała się do wymiany. Jak się w tym wszystkim połapać?

Łatanie opony – kiedy jest możliwe?

Dotyczy to wszystkich przypadków, gdy ogumienie zostało przebite punktowo. Taki sposób przebicia występuje, gdy najedziesz na bardzo ostry i niewielki przedmiot np. gwóźdź. W danej chwili nie zauważysz znacznego spadku ciśnienia powietrza (o ile nie wyjmiesz gwoździa z opony), ale będzie ono zmniejszało się stopniowo. W takich sytuacjach nie musisz obawiać się wymiany na nowy egzemplarz. Tak przebita opona może zostać załatana w warsztacie wulkanizacyjnym. To, ile kosztuje klejenie opony, będzie oczywiście często zależało od stopnia usterki.

Sprawdź także: opony runflat

Dziura w oponie spowodowana wybrzuszeniem

Tutaj nie mamy dobrych wiadomości. Wystający balon lub bąbel (jak kto woli) bezwzględnie kwalifikuje ogumienie do wymiany. Dlaczego to konieczne, skoro z opony nie schodzi powietrze? Winę ponosi karkas opony, czyli jej wewnętrzna część. Wybrzuszenie świadczy o stałym uszkodzeniu tego elementu. Jazda z tak przebitą oponą grozi jej wystrzałem po najechaniu na niewielką przeszkodę lub przy rozwinięciu wyższej prędkości. Poza tym, nieznośny huk nie pozwoli ci na komfortową podróż autem.

Wyząbkowanie bieżnika opony – co zrobić?

Wyząbkowanie polega na zaostrzeniu poszczególnych fragmentów bieżnika. Taki bieżnik może przypominać zęby łańcucha piły. Dlaczego pojawia się ta usterka? Powodem jest nierównomierne zużycie powierzchni opony. Można temu zapobiec dzięki rotacji opon. Wystarczy, że zmienisz ich rozmieszczenie na danej osi w każdym kolejnym sezonie. Na skutek wyząbkowanego bieżnika nie pojawi się raczej dziura w oponie, ale zauważalnie wzrośnie poziom hałasu.

Uszkodzona opona z boku, czyli awaria profilu

W tym przypadku trzeba rozróżnić kilka rodzajów usterki:

  • wybrzuszenie;
  • wgłębienie;
  • przetarcie;
  • przyszczypnięcie.

Pojawienie się bąbla na profilu opony – co dalej?

Tutaj, podobnie jak w przypadku uszkodzenia bieżnika przez wystający balon, konieczna będzie wymiana. Chociaż to jeszcze nie jest przebita opona, to jednak widoczny wystający element na boku świadczy o poważnym jej uszkodzeniu. Takie ogumienie może nagle wystrzelić przy większym obciążeniu lub ulec zniszczeniu nawet w trakcie pompowania.

Przyszczypnięcie bocznej ścianki opony

Co kryje się pod określeniem „przyszczypnięcie”? Chodzi o drobny ubytek w ciągłości kauczuku, ale bez wyraźnego przebicia i spadku ciśnienia. Na takiej oponie nadal można jeździć. W jaki sposób powstaje problem? Najczęściej dzieje się tak, kiedy najedziesz profilem opony na krawężnik. Nagłe dotknięcie go sprawia, że fragment opony się wyrwie lub nadszarpnie. Takie pęknięcie opony z boku sprawi, że wulkanizator po prostu przyklei odstający fragment, jeśli nie stwierdzi poważnego uszkodzenia struktury opony.

Przetarcie profilu ogumienia w kole

W tym przypadku naprawa opony uszkodzonej z boku nie będzie nawet konieczna. Przetarcie powoduje widoczne ślady na profilu, ale w większości przypadków nie wpływa na strukturę wewnętrzną ogumienia. Dlatego, jeśli zauważysz u siebie taki problem, nie traktuj go jako poważną usterkę. Z oponą nie dzieje się nic złego.

Wgłębienie widoczne na bocznej ścianie opony

Może się zdarzyć, że w profilu dostrzeżesz wgłębienia lub inne niepokojące zniekształcenia. Jeśli nie towarzyszą temu żadne otarcia ani ubytki gumy, wówczas nie musisz się tym przejmować nadmiernie. Nie jest to przebita opona i nie świadczy o awarii. Trzeba raczej to traktować jako niedoskonałość fabryczną.

Naprawa przebitej opony – cena usługi

To, czy ogumienie nadaje się do naprawy, ocenia wulkanizator. Nie każda przebita opona może zostać naprawiona, ale w wielu przypadkach jest to możliwe. Pamiętaj też, że do całego kosztu trzeba wliczyć demontaż, wyważenie oraz ponowny montaż na piaście. Ile kosztuje klejenie opony w razie jej przebicia? W zależności od tego, gdzie mieszkasz, zapłacisz między 50 a 70 zł za sztukę. Nie są to więc ekstremalne wydatki i z pewnością okażą się niższe od zakupu i montażu nowej opony.

Jaka opona może być uznana za uszkodzoną?

Na jakość opony wpływają jeszcze dwa czynniki:

  • wiek;
  • zdolność do wyważenia.

Jaką oponę uznaje się za starą? Zazwyczaj nie powinno się jeździć na ogumieniu, które ma więcej niż 10 lat. Możesz to zbadać, szukając oznaczenia na profilu w formie 4 cyfr np. 35 20 (35 tydzień 2020 roku). Zazwyczaj leciwy produkt ma widoczne ślady zestarzałej gumy w postaci drobnych wgłębień, pęknięć i rys. Bieżnik nie jest też zbyt elastyczny.

Opona, która nie nadaje się do wyważenia

Czasem mimo najszczerszych chęci wulkanizator nie zdoła wyważyć danego koła. Może to być wina właśnie ogumienia. Jeśli mówimy o nowym produkcie, koniecznie musisz go oddać do reklamacji. Jeśli zaś ogumienie swoje już przeżyło, oznacza to głównie ukryte wady mechaniczne powstałe na skutek eksploatacji pojazdu. Nic niestety na to nie poradzisz i konieczna będzie wymiana.

Dziura w oponie i co dalej?

Jeśli na trasie przytrafi ci się przebita opona, możesz wymienić koło. Do tego przyda ci się lewarek, klucz do szpilek i oczywiście zapas. Poluzuj wszystkie szpilki i potem podnieś samochód po stronie zniszczonego koła. Gdy nie będzie już dotykało podłoża, odkręć wszystkie szpilki i zdejmij je z piasty. Teraz pora na założenie zapasowego koła i jego wstępne przykręcenie. Po opuszczeniu lewarka możesz dokręcić koło.

Co robić, by nie powstawały dziury w oponach? Unikaj jazdy po krawężnikach i wjeżdżania w ubytki w jezdni z dużą prędkością. Pamiętaj też, że opony o niższym profilu są bardziej narażone na uszkodzenie przez przyszczypnięcie od felgi. Przebita opona to problem, ale poradzisz sobie z nim szybko, wymieniając koło na zapasowe. Czasem możesz ogumienie także naprawić, jeśli usterka nie jest poważna.

Archiwum: czerwiec 2021