Katalizator jest rozliczony średnio na 100–150 tysięcy kilometrów. Pomimo względnej kruchości jest to jedna z niewielu części samochodowych, które można z zyskiem sprzedawać nawet wtedy, gdy nie działa. Dowiedzieć się, jakie są ceny katalizatora Volkswagena – AutoCatalystMarket zawsze jest można w trybie online. Przedstawiciele wykupujący tą rzecz są w każdym rejonie kraju, co pozwala bez najmniejszego problemu realizować nie badającą się już do użytku część samochodową.
Czym jest cenny niedziałający katalizator?
Zepsuty katalizator jest cenny ze względu na drogie metale użyte do jego produkcji. Wewnętrzny blok prawie wszystkich katalizatorów składa się z komórek ceramicznych.
Sama ceramika nie jest interesująca dla osób, które kupują zużyte katalizatory. Ale na powierzchnię kanałów przetwornika nakłada się cienką warstwę rodu, platyny, palladu lub innych metali szlachetnych z grupy platynowców. To szczątkowa liczba takich materiałów określa koszt katalizatora..
Dlaczego dochodzi do awarii katalizatora?
Trwałość katalizatora zależy od warunków eksploatacji pojazdu i kilku innych czynników. Przy odpowiedniej pielęgnacji ta jednostka układu wydechowego może działać dłużej niż okres podany przez producenta. Co więc wpływa na trwałość konwertera spalin?
Największe uszkodzenie katalizatora powoduje zatankowanie auta paliwem niskiej jakości. Podczas jego spalania uwalnia się więcej sadzy, która zatyka wąskie kanału bloku ceramicznego. A używanie benzyny ołowiowej jest porównywalne z werdyktem dla katalizatora. Ten rodzaj paliwa „zabija” konwerter w bardzo krótkim czasie.
Zanieczyszczenie sadzą nie jest największym zagrożeniem dla komwertera. Znacznie gorzej jest, gdy do układu wydechowego dostaną się cząsteczki oleju. Podczas pracy katalizator nagrzewa się do 800 stopni, dzięki czemu olej wrze na ściankach komórek i je zatyka. Po takich zdarzeniach część nie podlega odnowie.
Zmniejsza żywotność katalizatora i zbyt szybki styl jazdy, a także częsta jazda na wysokich obrotach. Ten sam efekt daje długotrwała praca silnika na biegu jałowym.
Awarie w układzie zapłonowym są również szkodliwe dla katalizatora. Szczególnie niebezpieczny jest wybuch paliwa w rurze wydechowej. Prowadzi to do mechanicznego uszkodzenia komórek lub do stopienia warstwy katalitycznej.
Część jest również wrażliwa na wibracje i wstrząsy. Następnie ceramika może się kruszyć lub odpryskiwać.
Czy można jeździć z uszkodzonym katalizatorem?
W przypadku problemów z neutralizatorem zdecydowanie odradza się prowadzenie samochodu. Podoba niesprawność prowadzi do następujących problemów:
- utrata mocy i dynamiki samochodu;
- zwiększone zużycie paliwa;
- trudności z uruchomieniem silnika.
W przypadku mechanicznego uszkodzenia katalizatora należy pilnie zwrócić się do serwisu samochodowego. Elementy ceramiczne mogą dostać się do silnika i spowodować jego uszkodzenie.