Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

regulacja zaworów
regulacja zaworów

Naprawy

Regulacja zaworów w silnikach benzynowych. Dlaczego jest niezbędna?

Regulacja zaworów zwykle odbywa się hydraulicznie, jednak są silniki wymagające manualnych korekt. Co ile regulacja zaworów silnikowych jest zalecana przez producenta? Jakie daje efekty? Sprawdź, dlaczego i jak wykonuje się taki serwis!

Sterowanie zaworami odbywa się przy pomocy wałka z krzywkami i prowadnic. Prawidłowy czas otwarcia zaworów ssących i wydechowych jest kluczowy dla poprawnego działania silnika. Regulacja zaworów ma bezpośrednie przełożenie na ich domykanie. Jeśli nie będzie wykonywana regularnie, może to zaburzyć pracę jednostki napędowej, a nawet doprowadzić do podwieszenia zaworów. Jak widzisz, skutki zaniedbać są poważne. Dlaczego jeszcze warto ją wykonać? Sprawdź, w jaki sposób reguluje się luzy zaworowe. Przeczytaj!

Luzy zaworowe – dlaczego są konieczne?

Konstruktorzy silników spalinowych 4-suwowych stosują odpowiedni dla danej jednostki luz zaworowy. Zapewnia on odpowiednie chłodzenie zaworów poprzez kontakt z gniazdem. Kanały schładzające na skutek styku odbierają od zaworów ciepło. A trzeba wiedzieć, że są to elementy narażone na wyjątkowo duże nagrzewanie, ponieważ mają bezpośredni kontakt z ulegającą zapłonowi mieszanką paliwowo-powietrzną. Właśnie dlatego chłodzenie jest niezbędne.

Zaniedbana regulacja luzów zaworowych – czym skutkuje?

Praca silnika i przejechane dystanse sprawiają, że luz zaworowy się zmniejsza. W efekcie czasu styku gniazda zaworowego z elementem domykającym komorę spalania się skraca. Na skutek tego zawory nie są odpowiednio wychładzane i z czasem mogą się wypalić. Regulacja zaworów i powstałych w nich luzów ma na celu (najczęściej) wydłużenie czasu schładzania elementów. Oczywiście, może pojawić się również sytuacja odwrotna, w której luz jest na tyle duży, że należy go skrócić. Można jednak zadać pytanie – czy nie dałoby się tego procesu zautomatyzować?

Hydrauliczne ustawianie luzu zaworowego w silniku

Są producenci aut, którzy decydują się na automatyczny system niwelowania luzu zaworowego. Popychacze hydrauliczne pozwalają na odpowiednie jego ustawienie. Działają pod wpływem oleju silnikowego i na bieżąco dostosowują wymiar luzu do potrzeb. Oczywiście, takie elementy się zużywają i należy je od czasu do czasu wymieniać, by nie uszkodzić zaworów podczas jazdy. Samochody takich marek, jak Honda czy Renault mają w swoich silnikach manualną regulację luzu.

Regulacja zaworów silnikowych i jej efekty

Jak sprawdzić, że luz nie jest odpowiedni? Daje się odczuć podczas odpalania rozgrzanego silnika lub w trakcie jazdy. W początkowym stadium zróżnicowania wartości luzu trudno będzie ci jednak zauważyć zmiany w pracy silnika, jeśli nie jesteś mechanikiem. A co daje regulacja zaworów silnikowych? Regulacja zaworów sprzyja wychładzaniu tych elementów i ma wpływ na odpowiedni czas ich otwarcia. To przekłada się na sposób pracy jednostki napędowej. Jeśli wartość luzu całkowicie się zmniejszy, następuje podwieszenie zaworu. Zbyt mały luz może skończyć się zniszczeniem zaworu i ma też inne niepożądane efekty.

Regulacja zaworów – objawy złej wartości luzu

Jeżeli luzy na zaworach zostaną zniwelowane do krytycznej wartości, dojdzie do tzw. podwieszenia zaworów. Chodzi o to, że podczas pracy jednostki element nie będzie się zamykał:

  • zmniejszy się kompresja na cylindrze, a kierowca odczuje to w postaci spadku mocy;
  • silnik będzie też nierówno pracował i zacznie „szarpać”;
  • zwykle pojawi się także kontrolka wypadania zapłonu, ale nie jest to normą. 

Jeśli zbagatelizujesz objawy widocznego luzu i nie przeprowadzisz regulacji zaworów, narażasz się na bardzo kosztowny remont głowicy. W konsekwencji niedomykania zaworu następuje jego przegrzanie i wypalenie gniazda. To jasne, że nie dzieje się to natychmiast, ale na skutek długotrwałej jazdy na niewyregulowanych zaworach.

Regulacja zaworów w silniku i jej częstotliwość

Zwykle producent danego pojazdu rekomenduje moment, w którym regulacja zaworów jest konieczna. Co ile regulacja zaworów powinna być przeprowadzana? Nie jest to dystans skrajnie krótki, bo zwykle wynosi 50-60 tysięcy kilometrów. Wtedy powinieneś udać się do serwisu i zrobić korektę luzu zaworowego. Nie są tu potrzebne zmiany części oprócz uszczelki pokrywy zaworów. Zapłacisz więc jedynie za demontaż samej pokrywy, ponowny montaż i prace regulacyjne. Dlatego cała operacja zamyka się w kwocie 150-400 zł. Czasem może wynieść więcej, w zależności od wielkości silnika i dostępu do elementów.

Regulacja zaworów w samochodzie z LPG

Montaż instalacji gazowej do silników z manualną regulacją luzów zaworowych sprawia, że interwał regulacji się zmniejsza. Dlaczego? Mieszanka propan-butan ma nieco wyższą temperaturę spalania, dlatego zawory mogą być bardziej narażone na przegrzanie. W takich sytuacjach zaleca się wykonanie regulacji zaworów maksymalnie co 30 tysięcy kilometrów. W niektórych silnikach będzie to nawet 15 tysięcy kilometrów, co może być nieco uciążliwe. Jaka jest na to rada?

Jak nie wypalić zaworów na gazie?

Są 3 sposoby na to, by dbać o gniazda zaworowe i same zawory podczas jazdy na LPG. 

  1. Pierwszy z nich to zaprogramowanie dotrysku benzyny na wysokich obrotach. Benzyna znacznie zmniejsza temperaturę w komorze spalania, co powoduje wychłodzenie zaworów. Ma to znaczenie szczególnie podczas jazdy na wysokich obrotach. 
  2. Aby regulacja zaworów nie była tak częsta, wykonuje się również dodatkowe smarowanie gniazd przez lubryfikację. 
  3. Ostatnia rzecz zależy od kierowcy. Umiejętna jazda bez częstego wykorzystywania wysokich obrotów silnika pozwoli zadbać o zawory.

Czy wykonywać regulację luzu zaworowego samodzielnie?

Jeśli masz taki plan, to da się w przydomowym garażu wykonać taki serwis. W zależności od silnika potrzebne ci będą:

  • szczelinomierz;
  • klucz oczkowy;
  • śrubokręt płaski;
  • zestaw kluczy do zdjęcia pokrywy zaworów.

Pamiętaj jednak, że podczas zmiany nastawów trzeba kręcić kołem pasowym wału korbowego i ustawiać każdy z tłoków w pozycji zamkniętych zaworów (GMP). Musisz również ustalić wartości luzu dla zaworów ssących i wydechowych. Dlatego jeśli nie jesteś pewien, jak to wszystko zrobić, najlepiej udaj się do mechanika.

Regulacja zaworów jest niezbędna zazwyczaj co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, a czasem nawet wcześniej. Pamiętaj, że problemy w postaci szarpania silnika i spadku mocy to praktyczne konsekwencje problemów z luzami zaworowymi. Na pewno chciałbyś ich uniknąć, więc przeprowadzaj regulację zgodnie z zaleceniami producenta.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...