Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

regulacja zaworów
regulacja zaworów

Naprawy

Regulacja zaworów w silnikach benzynowych. Dlaczego jest niezbędna?

Regulacja zaworów zwykle odbywa się hydraulicznie, jednak są silniki wymagające manualnych korekt. Co ile regulacja zaworów silnikowych jest zalecana przez producenta? Jakie daje efekty? Sprawdź, dlaczego i jak wykonuje się taki serwis!

Sterowanie zaworami odbywa się przy pomocy wałka z krzywkami i prowadnic. Prawidłowy czas otwarcia zaworów ssących i wydechowych jest kluczowy dla poprawnego działania silnika. Regulacja ma bezpośrednie przełożenie na ich domykanie. Jeśli nie będzie wykonywana regularnie, może to zaburzyć pracę jednostki napędowej, a nawet doprowadzić do podwieszenia zaworów. Jak widzisz, skutki zaniedbać są poważne. Dlaczego jeszcze warto ją wykonać? Sprawdź, w jaki sposób reguluje się luzy zaworowe. Przeczytaj!

Luzy zaworowe – dlaczego są konieczne?

Konstruktorzy silników spalinowych 4-suwowych stosują odpowiedni dla danej jednostki luz zaworowy. Zapewnia on odpowiednie chłodzenie zaworów poprzez kontakt z gniazdem. Kanały schładzające na skutek styku odbierają od zaworów ciepło. A trzeba wiedzieć, że są to elementy narażone na wyjątkowo duże nagrzewanie, ponieważ mają bezpośredni kontakt z ulegającą zapłonowi mieszanką paliwowo-powietrzną. Właśnie dlatego chłodzenie jest niezbędne.

Zaniedbana regulacja luzów zaworowych – czym skutkuje?

regulacja zaworów - zaniedbana

Praca silnika i przejechane dystanse sprawiają, że luz zaworowy się zmniejsza. W efekcie czasu styku gniazda zaworowego z elementem domykającym komorę spalania się skraca. Na skutek tego zawory nie są odpowiednio wychładzane i z czasem mogą się wypalić. Regulacja zaworów i powstałych w nich luzów ma na celu (najczęściej) wydłużenie czasu schładzania elementów. Oczywiście, może pojawić się również sytuacja odwrotna, w której luz jest na tyle duży, że należy go skrócić. Można jednak zadać pytanie – czy nie dałoby się tego procesu zautomatyzować?

Hydrauliczne ustawianie luzu zaworowego w silniku

Są producenci aut, którzy decydują się na automatyczny system niwelowania luzu zaworowego. Popychacze hydrauliczne pozwalają na odpowiednie jego ustawienie. Działają pod wpływem oleju silnikowego i na bieżąco dostosowują wymiar luzu do potrzeb. Oczywiście, takie elementy się zużywają i należy je od czasu do czasu wymieniać, by nie uszkodzić zaworów podczas jazdy. Samochody takich marek, jak Honda czy Renault mają w swoich silnikach manualną regulację luzu.

Zobacz też:
Wymiana filtra oleju – pozornie prosta czynność, która może przysporzyć ci wielu problemów!

Regulacja zaworów silnikowych i jej efekty

regulacja zaworów - jej efekty

Jak sprawdzić, że luz nie jest odpowiedni? Daje się odczuć podczas odpalania rozgrzanego silnika lub w trakcie jazdy. W początkowym stadium zróżnicowania wartości luzu trudno będzie ci jednak zauważyć zmiany w pracy silnika, jeśli nie jesteś mechanikiem. A co daje regulacja zaworów silnikowych? Regulacja sprzyja wychładzaniu tych elementów i ma wpływ na odpowiedni czas ich otwarcia. To przekłada się na sposób pracy jednostki napędowej. Jeśli wartość luzu całkowicie się zmniejszy, następuje podwieszenie zaworu. Zbyt mały luz może skończyć się zniszczeniem zaworu i ma też inne niepożądane efekty.

Regulacja zaworów – objawy złej wartości luzu

Jeżeli luzy na zaworach zostaną zniwelowane do krytycznej wartości, dojdzie do tzw. podwieszenia zaworów. Chodzi o to, że podczas pracy jednostki element nie będzie się zamykał:

  • zmniejszy się kompresja na cylindrze, a kierowca odczuje to w postaci spadku mocy;
  • silnik będzie też nierówno pracował i zacznie „szarpać”;
  • zwykle pojawi się także kontrolka wypadania zapłonu, ale nie jest to normą. 

Jeśli zbagatelizujesz objawy widocznego luzu i nie przeprowadzisz regulacji, narażasz się na bardzo kosztowny remont głowicy. W konsekwencji niedomykania zaworu następuje jego przegrzanie i wypalenie gniazda. To jasne, że nie dzieje się to natychmiast, ale na skutek długotrwałej jazdy na niewyregulowanych zaworach.

Regulacja zaworów w silniku i jej częstotliwość

regulacja zaworów - jej częstotliwości

Zwykle producent danego pojazdu rekomenduje moment, w którym regulacja zaworów jest konieczna. Co ile regulacja zaworów powinna być przeprowadzana? Nie jest to dystans skrajnie krótki, bo zwykle wynosi 50-60 tysięcy kilometrów. Wtedy powinieneś udać się do serwisu i zrobić korektę luzu zaworowego. Nie są tu potrzebne zmiany części oprócz uszczelki pokrywy zaworów. Zapłacisz więc jedynie za demontaż samej pokrywy, ponowny montaż i prace regulacyjne. Dlatego cała operacja zamyka się w kwocie 150-400 zł. Czasem może wynieść więcej, w zależności od wielkości silnika i dostępu do elementów.

Regulacja zaworów w samochodzie z LPG

Montaż instalacji gazowej do silników z manualną regulacją luzów zaworowych sprawia, że interwał regulacji się zmniejsza. Dlaczego? Mieszanka propan-butan ma nieco wyższą temperaturę spalania, dlatego zawory mogą być bardziej narażone na przegrzanie. W takich sytuacjach zaleca się wykonanie regulacji maksymalnie co 30 tysięcy kilometrów. W niektórych silnikach będzie to nawet 15 tysięcy kilometrów, co może być nieco uciążliwe. Jaka jest na to rada?

Zobacz też:
Brak ogrzewania w samochodzie – co robić i jaki może być powód?

Jak nie wypalić zaworów na gazie?

regulacja zaworów - jak nie wypalić

Są 3 sposoby na to, by dbać o gniazda zaworowe i same zawory podczas jazdy na LPG. 

  1. Pierwszy z nich to zaprogramowanie dotrysku benzyny na wysokich obrotach. Benzyna znacznie zmniejsza temperaturę w komorze spalania, co powoduje wychłodzenie zaworów. Ma to znaczenie szczególnie podczas jazdy na wysokich obrotach. 
  2. Aby regulacja nie była tak częsta, wykonuje się również dodatkowe smarowanie gniazd przez lubryfikację. 
  3. Ostatnia rzecz zależy od kierowcy. Umiejętna jazda bez częstego wykorzystywania wysokich obrotów silnika pozwoli zadbać o zawory.

Czy wykonywać regulację luzu zaworowego samodzielnie?

Jeśli masz taki plan, to da się w przydomowym garażu wykonać taki serwis. W zależności od silnika potrzebne ci będą:

  • szczelinomierz;
  • klucz oczkowy;
  • śrubokręt płaski;
  • zestaw kluczy do zdjęcia okrycia zaworów.

Pamiętaj jednak, że podczas zmiany nastawów trzeba kręcić kołem pasowym rozrządu wału korbowego i ustawiać każdy z tłoków w pozycji zamkniętych zaworów (GMP). Musisz również ustalić wartości luzu dla zaworów ssących i wydechowych. Dlatego jeśli nie jesteś pewien, jak to wszystko zrobić, najlepiej udaj się do mechanika.

Regulacja jest niezbędna zazwyczaj co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, a czasem nawet wcześniej. Pamiętaj, że problemy w postaci szarpania silnika i spadku mocy to praktyczne konsekwencje problemów z luzami zaworowymi. Na pewno chciałbyś ich uniknąć, więc przeprowadzaj regulację zgodnie z zaleceniami producenta.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...