Regulator napięcia jest elementem wspomagającym ładowanie akumulatora w samochodzie. Prąd w aucie wytwarzany jest za pomocą alternatora. Regulator nie zawsze utrzymuje takie samo napięcie. Zależy to od obrotów silnika. Zasada jest taka, że 0,5 V powinno być nieprzekraczalne. Wahania mogą bowiem powodować obciążenie alternatora. Ten element często może się przegrzać, np. po włączeniu ogrzewania i podgrzewanych foteli jednocześnie. Jak uniknąć problemów z regulatorem napięcia alternatora i o niego dbać? Przeczytaj artykuł!

Prawidłowe działanie regulatora napięcia w samochodzie

Urządzenie musi zachować stałe napięcie, które wytwarza alternator lub prądnica. Jeżeli regulator utrzymuje takie samo napięcie podczas pracy silnika na wolnych i wysokich obrotach, to znak, że działa prawidłowo. Napięcie ładowania w regulatorze napięcia alternatora powinno wynosić od 14,0 do 14,4 V. Trzeba pamiętać, że ten parametr zależy od stanu samochodu. Im pojazd starszy, tym bardziej napięcie będzie spadać. Element ten wymaga wymiany co kilka lat oraz częstego sprawdzania.

Regulator napięcia – jak sprawdzić?

Jest to proste, bo potrzebujesz jedynie woltomierza lub miernika uniwersalnego. Miernik dostępny jest w każdym sklepie samochodowym, a nawet w większych marketach. Urządzenie to nie jest drogie, a do tego będzie proste w obsłudze. Pamiętaj, że miernik musi być dobrze ustawiony, bo dzięki temu zobaczysz wiarygodny wynik pomiaru na regulatorze napięcia.

Jak dokonać pomiaru?

Pomiary napięcia wykonasz w kilku krokach:

  • sprawdź, czy prąd przepływa płynnie między alternatorem a regulatorem;
  • ustaw odpowiednią wartość prądu stałego na mierniku;
  • zmierz napięcie kilka razy w różnych konfiguracjach;
  • porównaj wyniki z tymi, które podał producent.

Rozpiska wyników znajduje się w instrukcji samochodu.

Alternator – ważna część w mechanizmie

Alternator ma swoje główne uzwojenia posiada w stojanie, a nie w wirniku. Przez to, że akumulator wymaga ładowania, jest on wyposażony w prostownik o diodach krzemowych. W alternatorze znajduje się wbudowany regulator napięcia. Oto porady, jak podłączyć regulator napięcia do alternatora:

  • podłączenie regulatora napięcia połącz z odpowiednim wejściem, a przed montażem sprawdź rodzaj alternatora;
  • po przekręceniu kluczyka podłącz napięcie zasilania;
  • kolejny styk przyłóż do szczotek alternatora;
  • do kostki podłącz żaróweczkę wskaźnika ładowania lub przekaźnik, który sygnalizuje ładowanie.

Podłączenie regulatora napięcia alternatora nie jest skomplikowane i możesz je wykonać samodzielnie w domu.

Montaż alternatora

Przy montażu alternatora musisz: 

  • umieścić alternator na miejscu prądnicy i przymocować;
  • zamontować pasek na kółko pasowe;
  • dobrze napiąć pasek napinaczem;
  •  podłączyć przewody elektryczne na rozrusznik i kontrolkę.

Awaria regulatora napięcia w układzie elektrycznym

Czasem zdarzy się awaria regulatora napięcia. Objawy są charakterystyczne, ponieważ regulator utrzymuje napięcie jedynie na niskich obrotach silnika. Podczas dodawania mocy można zaobserwować nagły lub powolny spadek elektryczności. Jak zaobserwujesz awarię regulatora napięcia? Objawy to różnica w pracy na skrajnych obrotach. Zdarzają się sytuacje, w których podczas intensywnej pracy silnika napięcie świetnie się utrzymuje, a na niskich obrotach jest prawie niewidoczne.

Spalony regulator napięcia – objawy

Możesz rozpoznać przegrzany regulator, gdy zostały spalone diody prostownika. Do przegrzania może dojść z powodu błędów w montażu, czyli nieprawidłowego podłączenia przewodów akumulatora. Do spalenia diod, które odpowiedzialne są za doładowywanie akumulatora, dochodzi podczas nagłego zwarcia. W jego wyniku psuje się cały regulator.

Spalony stojan

Stojan to element alternatora, w którym wytwarzany jest prąd. Może się on spalić z powodu dużego obciążenia alternatora. Obciążenie prowadzi oczywiście do przegrzania. Skutkiem tego jest zniszczenie izolacji i zwarcie do masy.

Regulator napięcia alternatora – objawy uszkodzenia

Innym objawem uszkodzenia regulatora napięcia alternatora może być również zerwany pasek. Ten element można uszkodzić poprzez nieprawidłowy montaż, ale często potrafi się on zerwać ze starości. Jeżeli pasek się zerwie, nie ma większego problemu, bo wystarczy wymienić go na nowy. Czasem trzeba sprawdzić, czy po zerwaniu paska nie zablokowały się niektóre elementy układu. Jeśli tak się dzieje, musisz ustalić, co spowodowało pęknięcie paska i jak najszybciej rozwiązać problem.

Kupno nowego regulatora napięcia – co wiedzieć?

Jeśli zdarzy się awaria tego elementu, jedynym wyjściem jest wymiana regulatora napięcia. Musisz zakupić produkt oryginalny, który będzie odpowiednio dopasowany do pojazdu i nie spowoduje jego uszkodzenia. Tanie zamienniki utrzymują napięcie tylko przez krótki czas i szybko potrzebują wymiany, dlatego oszczędność jest tylko pozorna.

Przy wymianie sprzętu musisz pamiętać, aby wybrać produkt wysokiej jakości, który zapewni układowi sprawne działanie całego alternatora. Nie warto decydować się na nieoryginalne produkty, bo regulator będziesz niedługo musiał znów wymieniać. Jeśli masz kłopoty z ładowaniem, problemem może nie być alternator, ale regulator napięcia, który warto często kontrolować.

Archiwum: czerwiec 2021