Silnik 2.7 TDi był najczęściej montowany w modelach Audi A4, A5 i właśnie A6 C6. Motor miał 6 cylindrów i 24 zawory, a w skład wyposażenia wchodził system bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail ze wtryskiwaczami piezoelektrycznymi Bosch.

Jeśli chcesz wiedzieć jeszcze więcej, przedstawiamy informacje dotyczące danych technicznych, osiągów, spalania oraz kluczowych rozwiązań konstrukcyjnych samego auta. Najważniejsze wiadomości o 2.7 TDi i Audi A6 C6 znajdziesz poniżej. Czytaj nasz tekst!

Rodzina silników TDi – czym się charakteryzuje?

Jednostka napędowa 2.7 należy do rodziny TDi. Warto zatem sprawdzić, czym właściwie charakteryzuje się ta grupa motorów. Rozwinięcie skrótu TDi to Turbocharged Direct Injection. Taka nazwa jest używana do oznaczenia aut marek należących do koncernu Volkswagena.

Określenie stosuje się w motorach, gdzie zastosowano turbosprężarkę, która zwiększa moc poprzez dostarczanie większej ilości sprężonego powietrza do komory spalania. Z kolei wtrysk bezpośredni oznacza dostarczanie paliwa przez wtryskiwacze pod wysokim ciśnieniem, również do komory spalania.

Zalety i wady motorów z Turbocharged Direct Injection

Za sprawą zastosowanych rozwiązań silniki z tą technologią cechowały się wydajniejszym wykorzystaniem paliwa, większym momentem obrotowym, a także niezawodnością. Wpływał na to choćby brak zastosowania świec zapłonowych, Jako wady można wymienić wyższą cenę na początku dystrybucji, a także emitowanie dość sporej ilości zanieczyszczeń oraz drogą eksploatację. 

Silnik 2.7 TDi – dane techniczne

Silnik 2.7 TDi V6 był dostępny w wersjach o mocy 180 KM i 190 KM. Produkcja modelu rozpoczęła się w 2004 i zakończyła w 2008 roku. Motor spalinowy był montowany w najpopularniejszych autach marki Audi. Zastąpiła go wersja 3.0 l o mocy 204 KM.

Jednostka ta była montowana w przedniej części pojazdu w położeniu wzdłużnym.

  1. Generowała moc 180 KM przy 3300–4250 obr./min.
  2. Miała maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 1400–3300 obr./min.
  3. Całkowita pojemność skokowa równała się 2968 cm³. 
  4. W silniku zastosowano układ cylindrów typu V. Ich średnica równała się 83 mm, a skok tłoka wynosił 83,1 mm przy kompresji 17.
  5. Na każdy z cylindrów przypadało po cztery tłoki – układ DOHC.

Eksploatacja jednostki napędowej – olej, spalanie i osiągi

Silnik 2.7 TDi miał zbiornik na olej o pojemności 8.2 l. Producent rekomendował stosowanie specyfiku o stopniu lepkości:

  • 5W-30;
  • 5W-40;
  • 10W-40;
  • 15W-40.

Aby zapewnić jednostce napędowej optymalny tryb działania, należało używać oleju o specyfikacji VW 502 00, VW 505 00, VW 504 00, VW 507 00 i VW 501 01. Miała ona również zbiornik na substancję chłodzącą o pojemności 12.0 litrów. 

Silnik 2.7 TDi a parametry spalania

Jeżeli chodzi o spalanie i osiągi, przykładem będzie model auta Audi A6 C6. Diesel montowany w tym pojeździe spalał:

  • od 9,8 do 10,2 l paliwa na 100 km w mieście;
  • od 5,6 do 5,8 l na 100 km w trasie;
  • od 7,1 do 7,5 l na 100 km w cyklu mieszanym.

Audi A6 C6 rozpędzało się do 100 km/h w 8,3 sekundy, co przy gabarytach auta stanowiło bardzo dobry wynik.

Rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w 2.7 TDi 6V

W jednostce montowanej w autach wyjeżdżających z fabryki w Ingolstadt zamontowano:

Emisja spalania dwutlenku węgla plasowała się na poziomie od 190 do 200 g na kilometr, a silnik 2.7 TDi spełniał wytyczne standardu Euro 4.

Problemy pojawiające się w trakcie korzystania z jednostki

Najczęściej występujące usterki są związane z pracą łańcucha. Choć niemiecki producent reklamował go jako wyjątkowo solidny, mogący znieść trudy eksploatacji przez cały okres użytkowania aut z tym motorem, to zużywał się zazwyczaj przed osiągnięciem przebiegu 300 tys. km.

Wymiana łańcucha i napinacza może generować spore koszty. Wiąże się to z dość skomplikowaną konstrukcją, co podnosi cenę wymiany komponentu u mechanika. Do wadliwych części zalicza się też wtryskiwacze piezoelektryczne.

Komponenty marki Bosch nie mogą być zregenerowane, jak ma to miejsce w przypadku niektórych innych jednostek. Konieczne jest kupienie całkowicie nowego układu.

Kluczowe komponenty układu napędowego, hamulców i zawieszenia w Audi A6 C6

W Audi A6 C6 zastosowano napęd na przednie koła. Samochód jest dostępny w wersji ze skrzynią biegów Multitronic, 6 Tiptronic i Quattro Tiptronic. Z przodu postawiono na niezależne zawieszenie typu multilink i zawieszenie tylne niezależne od dźwigni trapezowej. 

Z tyłu zastosowano hamulce płytkowe, a z przodu wentylowane tarcze. Pojawiły się również systemy wspomagające typu ABS, które zapobiegają blokowaniu kół w trakcie wykonywania manewru hamowania.

W skład układu kierowniczego wchodzi tarcza i zębnik. Rozmiary opon odpowiednie dla auta to 225/55 R16, a wymiary obręczy powinny wynosić 7.5J x 16.

Pomimo pewnych niedociągnięć silnik 2.7 TDi 6V może być dobrą opcją. Jednostka jest znana mechanikom i nie będzie praktycznie żadnych problemów z dostępnością części.

Silnik ten będzie się sprawdzał zarówno do jazdy w mieście, jak i w trasie. Przed zakupem jednostki napędowej trzeba się oczywiście upewnić, że jej stan techniczny jest optymalny. 

Archiwum: czerwiec 2022