Motor został opracowany przy współpracy Toyoty i Denso Corporation. Zastosowano w nim rozwiązania znane też z innych nowoczesnych jednostek wysokoprężnych. Można wśród nich wymienić chociażby obsługiwanie map zapłonu ze sterowaniem silnika przy użyciu TCCS.

Kiedy powstał silnik D4D i w jakich autach się go stosuje?

Prace nad jednostką D4D rozpoczęto już w 1995 roku. Dystrybucja pierwszych aut z tym motorem zaczęła się z kolei w 1997 roku. Głównym rynkiem zbytu była Europa, ponieważ jednostka nie cieszyła się dużą popularnością w Azji czy USA, pomimo tego, że właśnie tam sprzedaje się najwięcej samochodów Toyota.

Silnik D4D jest stosowany w motorach wysokoprężnych Toyoty, są jednak wyjątki od tej reguły – ma to miejsce, kiedy mowa o jednostkach, gdzie zastosowano układ D-CAT. Jest on rozwinięciem systemu D4D i ciśnienie wtrysku jest wyższe niż pierwotnego układu – 2000 bar, a nie zakres od 1350 do 1600 bar. 

Popularne odmiany jednostki od Toyoty

Jedną z popularniejszych odmian motoru Toyoty była 1CD-FTV. Wyposażono ją w system Common Rail. Miała pojemność skokową 2 litry i moc 116 KM. Oprócz tego projekt obejmował cztery cylindry w układzie rzędowym, wzmocnione ścianki bloku cylindrów, a także turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Jednostkę 1CD-FTV produkowano do 2007. Modele aut, w których ją montowano, to:

  • Toyota Avensis;
  • Corolla;
  • Previa;
  • Corolla Verso;
  • RAV4.

1ND-TV

Warto też wspomnieć o jednostce 1ND-TV. Był to rzędowy, czterocylindrowy silnik wysokoprężny, który wyposażono w turbodoładowanie. Jego pojemność skokowa wynosiła 1,4l i podobnie jak w innych jednostkach D-4D zastosowano w niej układ bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail.

W przypadku 1ND-TV maksymalna moc wynosi 68,88 i 90 KM, a sama jednostka spełnia normy emisji spalin EURO VI. Modele aut, w których montowano ten motor to m.in.:

  • Auris;
  • Corolla;
  • Yaris;
  • Verso-S;
  • Etios.

1KD-FTV i 2KDFTV

W przypadku 1KD-FTV mowa o serii rzędowych, czterocylindrowych silników wysokoprężnych z dwoma wałkami rozrządu i turbiną o pojemności 3 l. Generował moc 172 KM. Montowano go w autach:

  • Land Cruiser Prado;
  • Hilux Surf;
  • Fortuner;
  • Hiace;
  • Hilux.

Z kolei druga generacja pojawiła się na rynku w 2001 roku. Miała mniejszą pojemność skokową i moc maksymalną od poprzednika: 2,5l i 142 KM. Była obecna w samochodach, takich jak:

  • Fortuner;
  • Hilux;
  • Hiace;
  • Innova.

AD-FTV

Jednostka z tej serii została wprowadzona w 2005 roku. Miała turbodoładowanie, a także pojemność skokową 2.0 l i moc 127 KM. Natomiast druga generacja, czyli 2AD-FTV miała wyposażenie obejmujące układ Common Rail D-4D, a także turbosprężarkę o zmiennej geometrii i pojemność skokową 2,2l. Moc maksymalna to od 136 do 149 KM.

Powstała też trzecia generacja jednostki. Oznaczono ją skrótem 2AD-FHV i cechowała się piezoelektrycznymi wtryskiwaczami o dużej prędkości. Konstruktorzy zastosowali też system D-CAT, który ograniczał emisję szkodliwych substancji. Stopień sprężania wynosił 15,7:1.

Pojemność skokowa wynosiła 2,2 litra, a sama jednostka zapewniała moc na poziomie od 174 do 178 KM. Wymienione jednostki były użytkowane przez właścicieli pojazdów, takich jak:

  • RAV4;
  • Avensis;
  • Corolla Verso;
  • Auris.

1GD-FTV

W 2015 roku wprowadzono pierwszą generację jednostki 1GD-FTV. Była to rzędowa 2,8 litrowa jednostka z 175-konnym silnikiem DOHC. Miała 4 cylindry i turbosprężarkę o zmiennej geometrii. W przypadku drugiej generacji 2GD-FTV miał pojemność skokową 2,4 litra i moc 147 KM. Dwie odmiany miały taki sam stopień sprężania 15, 6:1. Jednostki zamontowano w modelach, takich jak:

  • Hilux;
  • Land Cruiser Prado;
  • Fortuner;
  • Innova.

1 VD-FTV

Nowy etap w historii silników Toyoty stanowiło wprowadzenie jednostki 1 VD-FTV. Był to pierwszy 8-cylindrowy motor wysokoprężny typu V o pojemności skokowej 4,5 litra. Wyposażono go w system D4D, a także jedną lub dwie turbosprężarki o zmiennej geometrii. Moc maksymalna jednostki z turbodoładowaniem wynosiła 202 KM a z podwójnym turbodoładowaniem 268 KM.

Jakie usterki najczęściej pojawiają się w dieslach?

Do najczęściej pojawiających się usterek należy awaria wtryskiwaczy. Silnik Toyota D4D nie pracuje równo na biegu jałowym, a także zużywa paliwo w dużych ilościach, czy charakteryzuje się wyjątkowo głośną pracą.

Zdarzają się też awarie w jednostkach 3.0 D4D. Dotyczą one wypalania się o-ringów, które są wykonane z miedzi i zamontowane na dyszach paliwowych. Oznaką usterki jest wydobywający się z silnika biały dym. Trzeba jednak mieć na uwadze, że przy regularnym serwisowaniu jednostki i wymianie komponentów, silnik D4D powinien odwdzięczyć się równą i stabilną pracą.

Archiwum: marzec 2022