Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik s301d
silnik s301d

Samochody

Silnik S301D od zakładów Andoria – wszystko, co trzeba o nim wiedzieć

Silnik S301D produkowany w zakładach Andoria w latach 70. wciąż jest używany, na przykład w rolnictwie. Trudno znaleźć powszechnie dostępne informacje na jego temat, ale nam udało się zebrać najważniejsze wiadomości – sprawdź sam!

Silnik S301D z andrychowskich zakładów został stworzony na bazie bogatych doświadczeń z zakresu produkcji, a także eksploatacji motorów z zapłonem samoczynnym. Motor znajdował szerokie zastosowanie przy wymagających pracach. Znakomicie współpracował m.in. z osprzętem takim jak prądnice, betoniarki, wyciągi budowlane czy bardziej popularne koparki i ciągniki. Dowiedz się więcej na temat motoru z naszego artykułu!

Silnik S301D – dane techniczne

Silnik S301D to czterosuwowy, jednocylindrowy motor z zapłonem samoczynny z pionowym układem cylindrów. Średnica cylindra równała się 85 mm przy skoku tłoka na poziomie 100 mm. Całkowita objętość skokowa sięgała 567 cm3 przy stopniu sprężania 17,5.

Moc znamionowa nieprzeciążalna plasowała się na poziomie od 3 do 5,1 kW (4,1–7 KM) przy 1200–2000 obr./min a przy znamionowej prędkości obrotowej 1200–1500 obr./min w okolicach 3–4 kW (4,1-5,4 KM). 

Odmiana S301D/1

Oprócz wersji silnika S301D powstała także odmiana z przyrostkiem „/1″. Zastosowano w niej takie same rozwiązania konstrukcyjne, jak w przypadku podstawowego modelu i ma identyczne parametry techniczne. 

Różnica polega natomiast na przeznaczeniu – podobna wersja powinna być stosowana tam, gdzie urządzenia są napędzane od strony wału rozrządu, a uruchamianie odbywa się od strony koła zamachowego.

Sposób działania czterosuwowego Andoria S301D

Silnik jest jednocylindrową, czterosuwową jednostką napędową. Oznacza to, że proces pracy motoru składa się z czterech, kolejno po sobie następujących cykli – ssania, sprężania, rozprężania i pracy.

W trakcie suwu ssania, tłok przesuwa się w kierunku DPM i wytwarza podciśnienie, które wywołuje napływ powietrza do cylindra – przez zawór wlotowy. W momencie, kiedy tłok przejdzie przez DMP, otwór wlotowy zaczyna się zamykać. Wtedy zaczyna się sprężania powietrza skutkujące jednoczesnym wzrostem ciśnienie i temperatury. Na koniec suwu do cylindra trafia rozpylone paliwo. W zetknięciu z powietrzem o wysokiej temperaturze zaczyna się szybko spalać, co wiąże się z nagłym wzrostem ciśnienia.

Zobacz też:
Tłumik jako element układu wydechowego – konstrukcja, budowa, znaczenie dla silnika

Tłok wskutek działania ciśnienia gazów spalinowych przesuwa się w stronę DMP i oddaje nagromadzoną energię wprost na wał korbowy jednostki napędowej. Kiedy dochodzi do DMP, otwiera się zawór wlotowy, przez który w trakcie ruchu tłoka w kierunku GMP ma miejsce wypychanie spalin na zewnątrz cylindra. Kiedy tłok dochodzi w końcu do GMP, jeden cykl pracy, na który składają się dwa obroty wału korbowego, dobiega końca.

System chłodzenia zastosowany w jednostce napędowej – sekret niezawodności motoru

W silniku działa chłodzenie powietrzem. Dzięki jego odpowiedniej ilości wentylator odśrodkowy jest zabezpieczony. Warto nadmienić, że ten komponent stanowi całość z kołem zamachowym. 

Za sprawą tych rozwiązań konstrukcyjnych, budowa motoru jest prosta i ułatwia obsługę jednostki napędowej, a także podnosi jej niezawodność. Wpływa to też na uniezależnienie się od temperatury otoczenia, czy ewentualnego braku wody w miejscu pracy. Właśnie to sprawia, że silnik S301D sprawdza się w praktycznie każdych warunkach pogodowych i jest uznawany za niezawodny i „nie do zdarcia”.

Możliwość odbioru mocy z dwóch punktów

Motor z Andrychowa może odbierać moc z dwóch punktów. Pierwszym z nich jest wał korbowy lub rozrządu – dzieje się to za sprawą koła pasowego na pas płaski lub paski klinowe. Natomiast drugi umożliwia to za sprawą sprzęgła elastycznego mocowanego na kole zamachowym.

Odbiór mocy w pierwszym przypadku jest możliwy poprzez koło pasowe na pasie płaskim lub pasków klinowych. Z kolei w drugim za pośrednictwem połączenia jednostki napędowej z użytkowanym urządzeniem przy użyciu sprzęgła. Uruchamianie silnika może przebiegać ręcznie albo przy użyciu korby rozruchowej, która jest założona na zazębiaczu wału rozrządu.

O czym pamiętać, decydując się na odbiór mocy z koła pasowego w silniku wysokoprężnym?

Należy pamiętać, że w momencie, kiedy odbiór mocy odbywa się z koła pasowego, które jest osadzone na wale rozrządu, konieczne jest wykonanie na osłonie wymienionego elementu otworu, pozwalającego na założenie korby rozruchowej na zazębiacz.

Inżynierowie Andorii ułatwiają to zadanie użytkownikowi za sprawą umieszczenia w nasadzie głowicy odprężnika. Miało na to wpływ również użycie odlewów z metali lekkich, co zapewniło dość mały ciężar przy zwartej konstrukcji zestawu.

Zobacz też:
Olej napędowy – co warto wiedzieć o tym popularnym paliwie?

Gdzie stosowano rolniczy silnik S301D?

Użycie części o niedużej wadze wpłynęło także na możliwość szerokiego zastosowania jednostki napędowej. Była używana do napędu prądnic, betoniarek, kompletu wyciągów budowlanych, przenośników taśmowych, koparek, pomp sprężarek mocarni typu lekkiego, sieczkarni, kosiarek sitowia, czy wózków oraz łodzi roboczych. Z tego powodu silnik Andoria S301D jest niezwykle doceniany przez użytkowników.

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...