Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik v5
silnik v5

Samochody

Silnik V5 od Volkswagena – czy obecnie silnik 2.3 V5 150KM i 170KM to konstrukcja godna polecenia?

Najczęściej silnik V5 montowany był w Golfie IV, Passacie B5, czy VW Bora. Jednostka ta dysponuje mocą rzędu 150 i 170 koni mechanicznych i występuje w wariancie 10 i 20-zaworowym. Jak prezentuje się jej niezawodność?

Volkswagen lubi ciekawe konstrukcje silników. Można tu wymienić np. 2.3 V5, 2.8 VR6, czy 4.0 W8. Silniki te do dzisiaj mają swoich wielkich fanów i niemałe grono sceptyków. Dzisiaj porozmawiamy o pierwszym z nich – silniku V5 o pojemności 2.3 litra.

Silnik V5 od Volkswagena – najważniejsze dane techniczne

Jak wspomnieliśmy wcześniej, jednostka ta występowała w dwóch wariantach – 150 i 170 koni mechanicznych. 5 cylindrów umieszczono w rzędzie na przemian, na kształt jednostek VR. Nie jest to więc tradycyjny widlasty silnik, bo wszystkie cylindry przykryte są jedną głowicą. Napęd rozrządu realizowany jest łańcuchem, który wykazuje się sporą trwałością. Co bardzo istotne wersja 170 KM i 225 Nm wymaga paliwa 98-oktanowego i producent nie zaleca jeździć na innym. Chociaż nie jest to tradycyjny silnik widlasty w układzie V, koszty jego utrzymania mogą być nieco wyższe. Mowa oczywiście o serwisie rozrządu, kosztach eksploatacyjnych czy usterkach.

2.3 V5 – opinie o silniku

Po pierwsze silników tego typu nie jest na rynku zbyt wiele. To pociąga za sobą nieco wyższe koszty części niż w przypadku takich silników jak 1.8T, czy 2.4 V6. Jednak w porównaniu do każdego z wymienionych 2.3 V5 jest bardzo elastyczny i zapewnia wyjątkowo dobre wrażenia z jazdy. Po drugie musisz wiedzieć, że w silniku tym montowana była skrzynia biegów z popularną dwumasą. Koszt wymiany to grubo ponad 2000 zł. Po trzecie, należy wziąć też pod uwagę spalanie. Dostępność 170 koni mechanicznych i 5 cylindrów zobowiązuje do pobierania z baku większych ilości paliwa. Na trasie można zejść do 8/9 litrów, jednak miasto to nawet 14 l/100 km!

Silnik V5 – na co musisz uważać?

Wielu użytkowników forum poświęconego autom z tym silnikiem zwraca uwagę przede wszystkim na jakość paliwa. I jest to prawda, bo zwłaszcza wersje 170-konne są wyjątkowo wrażliwe na tym punkcie. Producent rekomenduje stosowanie benzyny 98, dlatego wszelkie odstępstwa są niewskazane. Na skutek słabej jakości paliwa może dochodzić do utraty mocy i problemów z pracą na wolnych obrotach. Jednostka VR5 ma również kosztowny w naprawie łańcuch rozrządu. Oczywiście nie rozciąga się on jak produkowane obecnie (felerny 1.4 TSI), jednak w aucie ponad 20-letnim należy liczyć się z jego wymianą. Silnik parowano ze skrzyniami tiptronic, w których należy dokonywać regularnych serwisów olejowych. Niektóre modele lubią też spalać olej silnikowy.

Zobacz też:
Jaki bagażnik rowerowy na hak wybrać? Najlepsze bagażniki na hak na 2, 3 i 4 rowery

2,3 V5 150 i 170 koni a inne konstrukcje

Co bardzo ciekawe również w Audi instalowano silniki pięciocylindrowe o pojemności 2,3 litra. Były to jednak egzemplarze rzędowe. Ich moc oscylowała w granicach 133–136 oraz 170 KM. Występowały w wariantach 10 i 20-zaworowych. Słabsze wersje miały mechaniczne sterowanie dawką paliwa, mocniejsze posiadały wtrysk elektroniczny. Konkurencją dla silników VAG o pojemności 2,3 litra jest 1.8T lub 2.4 V6. Pierwszy z nich jako jedyny ze stawki ma potencjał w podnoszeniu mocy niskim kosztem. Poza tym jednostki te mają łatwiej dostępne części zamienne, których koszty nie są tak wysoki.

Silnik V5 od VW – podsumowanie

Aut z silnikiem V5 jest coraz mniej, a zadbane egzemplarze na rynku wtórnym pojawiają się niezwykle rzadko. Ceny w Polsce nie przekraczają raczej 10000 zł, a pojazdy z problemami można kupić za połowę tej ceny. Alternatywą mogą być poszukiwania na rynku zagranicznym – w Niemczech lub Anglii. Czy jednak warto? Koszty ewentualnego doprowadzenia auta do dobrego stanu mogą być bardzo wysokie.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...