Tym, co charakteryzuje luksusowe marki, często jest jednostka napędowa. Silnik W16 od Bugatti to idealny przykład symbolu jednego auta. Jeśli pomyślimy o tej konstrukcji, na myśl przychodzą tylko dwa pojazdy seryjne – Veyron i Chiron. CO warto o nim wiedzieć?

Silnik W16 Bugatti – charakterystyka jednostki

Zacznijmy od liczb, które od samej premiery miały przykuwać uwagę potencjalnych klientów. 16-cylindrowa jednostka przykryta dwiema głowicami o łącznej liczbie 64 zaworów, dysponuje 8 litrami pojemności. Do kompletu dodano dwa centralnie umieszczone intercoolery woda-powietrze i po dwie turbosprężarki na każdy z nich. Takie połączenie zwiastuje (potencjalnie) ogromne osiągi. Z silnika wygenerowano 1001 KM i 1200 Nm momentu obrotowego. W wersji Super Sport podniesiono moc do 1200 KM i 1500 Nm. W Bugatti Chiron jednostka ta jeszcze mocniej wgniatała w fotel za sprawą 1500 KM i 1600 Nm.

Bugatti Chiron i Veyron – dlaczego akurat W16?

Prototyp koncepcyjny bazował na silniku W18, jednak projekt ten porzucono. Innym rozwiązaniem było zastosowanie jednostki W12, która bazowała na połączeniu dwóch dobrze znanych VR6. Ten pomysł się sprawdził, jednak 12 cylindrów było zbyt popularne w jednostkach V. Dlatego postanowiono dodać po dwa cylindry na każdą stronę bloku silnika i uzyskano w ten sposób połączenie dwóch silników VR8. Takie rozlokowanie poszczególnych cylindrów pozwoliło na kompaktowe, jak na jednostkę, rozmiary, zwłaszcza w porównaniu do silników V. Poza tym na rynku silnika W16 po prostu jeszcze nie było, więc dział marketingowy miał ułatwione zadanie.

Czy w Bugatti Veyron 8.0 W16 wszystko jest genialne?

Motoryzacja widziała już mnóstwo nowych jednostek, które miały być najlepsze na świecie. Z czasem okazywało się, że tak po prostu nie było. Jeśli chodzi o koncern Volkswagena i auto Bugatti 16.4 już na samym początku wiadomo było, że konstrukcja jest przestarzała. Dlaczego? Po pierwsze zastosowano wtrysk paliwa do kolektorów ssących, który w 2005 roku miał już swojego następcę – wtrysk do komory spalania. Poza tym 8-litrowa jednostka mimo dysponowania 4 turbosprężarkami nie była pozbawiona turbodziury. Tę udało się wyeliminować dopiero później, po zastosowaniu elektronicznego sterowania pracą dwóch par turbin. Wał korbowy musiał zmieścić 16 korbowodów, więc jego długość była wyjątkowo krótka, co nie pozwalało stworzyć odpowiednio szerokich korbowodów.

Wady silnika W16

Idąc dalej, specyficzny układ rzędów cylindrów zmusił inżynierów do zaprojektowania niesymetrycznych tłoków. Aby ich płaszczyzna w momencie GMP była równoległa, do powierzchni głowicy należało je nieco … skrzywić. Rozmieszczenie cylindrów spowodowało również powstanie różnej długości kanałów wydechowych, które powodowały nierównomierny rozkład ciepła. Ogromne upakowanie elementów jednostki na niewielkiej przestrzeni zmusiło producenta do zastosowania dwóch chłodnic powietrza dolotowego, które współpracowały z umieszczoną pod przednim zderzakiem chłodnicą główną.

Co zrobić, gdy 8-litrowy silnik potrzebuje zmiany oleju?

Silniki spalinowe mają to do siebie, że wymagają okresowego serwisowania. Opisywana konstrukcja nie jest bynajmniej wyjątkiem, dlatego producent zaleca okresową zmianę oleju silnikowego. Ta jednak wymaga demontażu kół, nadkoli, elementów nadwozia i znalezienia wszystkich 16 korków spustowych. Wyzwaniem jest już samo podniesienie auta, które jest bardzo niskie. Kolejna kwestia to spuszczenie oleju, wymiana filtrów powietrza i złożenie wszystkiego z powrotem. W normalnym aucie nawet z wyższej półki taki zabieg nie przekracza kwoty 500 zł. W tym przypadku mowa o ponad 90 tysiącach złotych według aktualnego kursu.

Dlaczego nie warto jeździć Bugatti po pieczywo? – Podsumowanie

Powód jest bardzo prosty – będzie to wyjątkowo drogie pieczywo. Pomijając kwestię serwisów i wymiany części, można skupić się jedynie na spalaniu. To według producenta w cyklu mieszanym wynosi ok. 24,1 litra. Gdy auto porusza się po mieście, spalanie wzrasta niemal dwukrotnie do 40 litrów na 100 km. Przy prędkości maksymalnej wynosi ono 125 litrów. To oznacza, że w zbiorniku po prostu tworzy się wir. Należy przyznać otwarcie, że silnik W16 nie ma sobie równych pod względem marketingowym. Takich silników po prostu nie ma nigdzie indziej, a luksusowa marka Bugatti dzięki temu stała się jeszcze bardziej rozpoznawalna.

Archiwum: marzec 2022