Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik w16
silnik w16

Samochody

Silnik W16 z Bugatti Veyron i Chiron – samochodowy majstersztyk czy przerost formy nad treścią? Oceniamy 8.0 W16!

Pojawienie się Bugatti Veyrona na arenie międzynarodowej było poprzedzone 6-letnim procesem produkcyjnym. Przykuwał uwagę obłymi kształtami i mianem najszybszego auta na świecie! Zainteresowanie budził także silnik W16. Przeczytaj o nim więcej!

Tym, co charakteryzuje luksusowe marki, często jest jednostka napędowa. Silnik W16 od Bugatti to idealny przykład symbolu jednego auta. Jeśli pomyślimy o tej konstrukcji, na myśl przychodzą tylko dwa pojazdy seryjne – Veyron i Chiron. CO warto o nim wiedzieć?

Silnik W16 Bugatti – charakterystyka jednostki

Zacznijmy od liczb, które od samej premiery miały przykuwać uwagę potencjalnych klientów. 16-cylindrowa jednostka przykryta dwiema głowicami o łącznej liczbie 64 zaworów, dysponuje 8 litrami pojemności. Do kompletu dodano dwa centralnie umieszczone intercoolery woda-powietrze i po dwie turbosprężarki na każdy z nich. Takie połączenie zwiastuje (potencjalnie) ogromne osiągi. Z silnika wygenerowano 1001 KM i 1200 Nm momentu obrotowego. W wersji Super Sport podniesiono moc do 1200 KM i 1500 Nm. W Bugatti Chiron jednostka ta jeszcze mocniej wgniatała w fotel za sprawą 1500 KM i 1600 Nm.

Bugatti Chiron i Veyron – dlaczego akurat W16?

Prototyp koncepcyjny bazował na silniku W18, jednak projekt ten porzucono. Innym rozwiązaniem było zastosowanie jednostki W12, która bazowała na połączeniu dwóch dobrze znanych VR6. Ten pomysł się sprawdził, jednak 12 cylindrów było zbyt popularne w jednostkach V. Dlatego postanowiono dodać po dwa cylindry na każdą stronę bloku silnika i uzyskano w ten sposób połączenie dwóch silników VR8. Takie rozlokowanie poszczególnych cylindrów pozwoliło na kompaktowe, jak na jednostkę, rozmiary, zwłaszcza w porównaniu do silników V. Poza tym na rynku silnika W16 po prostu jeszcze nie było, więc dział marketingowy miał ułatwione zadanie.

Czy w Bugatti Veyron 8.0 W16 wszystko jest genialne?

Motoryzacja widziała już mnóstwo nowych jednostek, które miały być najlepsze na świecie. Z czasem okazywało się, że tak po prostu nie było. Jeśli chodzi o koncern Volkswagena i auto Bugatti 16.4 już na samym początku wiadomo było, że konstrukcja jest przestarzała. Dlaczego? Po pierwsze zastosowano wtrysk paliwa do kolektorów ssących, który w 2005 roku miał już swojego następcę – wtrysk do komory spalania. Poza tym 8-litrowa jednostka mimo dysponowania 4 turbosprężarkami nie była pozbawiona turbodziury. Tę udało się wyeliminować dopiero później, po zastosowaniu elektronicznego sterowania pracą dwóch par turbin. Wał korbowy musiał zmieścić 16 korbowodów, więc jego długość była wyjątkowo krótka, co nie pozwalało stworzyć odpowiednio szerokich korbowodów.

Zobacz też:
Lusterko fotochromatyczne – bezpieczne prowadzenie auta po zmroku

Wady silnika W16

Idąc dalej, specyficzny układ rzędów cylindrów zmusił inżynierów do zaprojektowania niesymetrycznych tłoków. Aby ich płaszczyzna w momencie GMP była równoległa, do powierzchni głowicy należało je nieco … skrzywić. Rozmieszczenie cylindrów spowodowało również powstanie różnej długości kanałów wydechowych, które powodowały nierównomierny rozkład ciepła. Ogromne upakowanie elementów jednostki na niewielkiej przestrzeni zmusiło producenta do zastosowania dwóch chłodnic powietrza dolotowego, które współpracowały z umieszczoną pod przednim zderzakiem chłodnicą główną.

Co zrobić, gdy 8-litrowy silnik potrzebuje zmiany oleju?

Silniki spalinowe mają to do siebie, że wymagają okresowego serwisowania. Opisywana konstrukcja nie jest bynajmniej wyjątkiem, dlatego producent zaleca okresową zmianę oleju silnikowego. Ta jednak wymaga demontażu kół, nadkoli, elementów nadwozia i znalezienia wszystkich 16 korków spustowych. Wyzwaniem jest już samo podniesienie auta, które jest bardzo niskie. Kolejna kwestia to spuszczenie oleju, wymiana filtrów powietrza i złożenie wszystkiego z powrotem. W normalnym aucie nawet z wyższej półki taki zabieg nie przekracza kwoty 500 zł. W tym przypadku mowa o ponad 90 tysiącach złotych według aktualnego kursu.

Dlaczego nie warto jeździć Bugatti po pieczywo? – Podsumowanie

Powód jest bardzo prosty – będzie to wyjątkowo drogie pieczywo. Pomijając kwestię serwisów i wymiany części, można skupić się jedynie na spalaniu. To według producenta w cyklu mieszanym wynosi ok. 24,1 litra. Gdy auto porusza się po mieście, spalanie wzrasta niemal dwukrotnie do 40 litrów na 100 km. Przy prędkości maksymalnej wynosi ono 125 litrów. To oznacza, że w zbiorniku po prostu tworzy się wir. Należy przyznać otwarcie, że silnik W16 nie ma sobie równych pod względem marketingowym. Takich silników po prostu nie ma nigdzie indziej, a luksusowa marka Bugatti dzięki temu stała się jeszcze bardziej rozpoznawalna.

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...