Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

tuleje wahacza
tuleje wahacza

Samochody

Tuleje wahacza – niewielkie elementy zawieszenia pełniące ważną rolę

Prawidłowe działanie całych urządzeń uzależnione jest od stanu najdrobniejszych części. Tuleje wahacza, które zaraz po śrubach są najmniejsze w całym układzie zawieszenia, wykonują nieocenioną pracę. Czytaj dalej, by dowiedzieć się jaką rolę spełniają i jakie są objawy zużytych tulei wahacza!

Jaką część zawieszenia wymieniłbyś jako najważniejszą? Do głowy mogą przychodzić różne elementy, np. stabilizatory, drążek kierowniczy, amortyzatory. Jednak z punktu widzenia mechanicznego niezwykle istotne są tuleje na wahaczach. Ich prosta budowa umożliwia osadzenie metalowych elementów i zespolenie ich z innymi akcesoriami bez zachowania pełnej sztywności.

Tuleje wahacza i ich rola w zawieszeniu

Podstawowym zadaniem tulei wahacza jest sprawne osadzenie wahaczy, łączników i innych elementów w konstrukcji auta, z jednoczesnym umożliwieniem im wykonywania swojej pracy. Tuleje wahacza nie stanowią sztywnego połączenia, ponieważ podczas pracy całego pojazdu elementy zawieszenia poddawane są obciążeniom o dowolnych kierunkach. Nie mogłyby więc pracować w ścisłym połączeniu. Konsekwencją takiej konstrukcji byłoby wyginanie się podzespołów i ich pękanie w zależności od twardości materiału.

Kolejnym zadaniem tulei na wahaczach jest tłumienie drgań powstałych podczas jazdy. Pierwszym ogniwem, które pochłania wibracje, jest opona. Nie jest ona jednak w stanie przechwycić wszystkich możliwych drgań, dlatego część z nich przejmują tuleje wahacza i innych elementów zawieszenia. Resztę uderzeń pochłaniają amortyzatory i sprężyny.

Objawy zużytych tulei wahacza

Rozpoznanie nieprawidłowości w pracy tulei na wahaczach nie jest trudne. Podczas jazdy po wybojach, a nawet po nawierzchni z niewielką ilością nierówności wyczuwalne są charakterystyczne stuki. Spowodowane są luzami wyrobionych elementów. Nie są one typowo metaliczne, lecz stwarzają wrażenie tłumionych. W taki właśnie sposób tuleje wahacza dają objawy swojego zużycia. Możesz jednocześnie zauważyć, że auto nie reaguje tak precyzyjnie na komendy kierownicy i działa z lekkim opóźnieniem. Co niezwykle istotne, zużycie tulei zawsze da o sobie znać. Dlaczego? Po najechaniu na nierówność, dołek lub przeszkodę, zawieszenie zniweluje luz na tulei wahacza, wydając stukot, a dopiero później wytłumi drgania przez pozostałe elementy amortyzujące.

Zużyte tuleje na wahaczach – co dalej?

Jeżeli wiesz już, że w aucie należy dokonać wymiany tulei na wahaczach, nie powinieneś z tym zwlekać. Z czasem precyzja kierowania będzie się pogarszać, jednak należy zaznaczyć, że nie jest to proces tak drastyczny w swoim postępie. Tuleje na wahaczach można wymienić w warsztacie mechanicznym, o ile model wahaczy na to pozwala. Niestety w niektórych pojazdach będziesz musiał kupić cały element.

Zobacz też:
Jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego?

Wymiana wahaczy tulei – po jednej czy obu stronach?

Jeśli możliwe jest zaprasowanie tulei na starych wahaczach, a ich stan jest dobry, możesz pokusić się jedynie o zmianę gumowo-metalowych akcesoriów. Przy tym pamiętaj, że nie należy robić tego jedynie po jednej stronie. Jeżeli wymieniasz tuleje wahacza, zrób to po obu stronach. Są to części, które zużywają się stosunkowo szybko, nawet po 15 tysiącach kilometrów, a wszelkie zaniedbania serwisowe i montażowe przyspieszają ten proces.

Koszt wymiany tulei wahacza

Do ceny całkowitej musisz wliczyć nie tylko zakup części, ale też robociznę. Pojedyncza tuleja wahacza, w zależności od marki i jakości, kosztuje w przedziale 50-100 zł. Wprasowanie jej w wahacz to koszt kilkudziesięciu złotych zależnie od warsztatu. Może się więc zdarzyć, że opłacalne będzie kupienie używanego wahacza jeśli jest w dobrym stanie. 

A może tuleje wahacza poliuretanowe?

Skoro tuleje wahacza wykonane z gumy mogą tak szybko się wyeksploatować, to może warto zainwestować w tuleje poliuretanowe? Ich twardość jest większa od klasycznie stosowanych, mają też podniesioną wytrzymałość. Sztywność zawieszenia i precyzja kierowania mają jednak swoją cenę. Ich praca mocno odbija się na komforcie jazdy, ponieważ tuleje te tłumią zdecydowanie mniej drgań. Gdy zaczną się zużywać, ich wymiana tulei wahacza musi być przeprowadzona wręcz natychmiast. Stosując poliuretany, musisz wymienić wszystkie tuleje na wahaczach, bo w przeciwnym razie stare elementy szybko się zużyją. 

Na zużycie tulei wahacza nie masz większego wpływu. Jednak to, co możesz zrobić, to wymiana ich na wysokiej jakości części, żeby nie martwić się o ich żywotność. Używając auta do celów sportowych, przydadzą ci się poliuretany, jednak w autach codziennego użytku nie mają specjalnego sensu.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Kornel

    22 kwietnia 2021 at 21:59

    Dotąd nie słyszałem o czymś takim, jak tuleje wahacza, ale dzięki Wam już mam pojęcie o tym, że takie coś istnieje! Cieszę się niezmiernie z tego, że tyle mogę się dzięki Wam dowiedzieć, chłopaki. Bardzo to szanuję.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....