Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

tuleje wahacza
tuleje wahacza

Samochody

Tuleje wahacza – niewielkie elementy zawieszenia pełniące ważną rolę

Prawidłowe działanie całych urządzeń uzależnione jest od stanu najdrobniejszych części. Tuleje wahacza, które zaraz po śrubach są najmniejsze w całym układzie zawieszenia, wykonują nieocenioną pracę. Czytaj dalej, by dowiedzieć się jaką rolę spełniają i jakie są objawy zużytych tulei wahacza!

Jaką część zawieszenia wymieniłbyś jako najważniejszą? Do głowy mogą przychodzić różne elementy, np. stabilizatory, drążek kierowniczy, amortyzatory. Jednak z punktu widzenia mechanicznego niezwykle istotne są tuleje na wahaczach. Ich prosta budowa umożliwia osadzenie metalowych elementów i zespolenie ich z innymi akcesoriami bez zachowania pełnej sztywności.

Tuleje wahacza i ich rola w zawieszeniu

Podstawowym zadaniem tulei wahacza jest sprawne osadzenie wahaczy, łączników i innych elementów w konstrukcji auta, z jednoczesnym umożliwieniem im wykonywania swojej pracy. Tuleje wahacza nie stanowią sztywnego połączenia, ponieważ podczas pracy całego pojazdu elementy zawieszenia poddawane są obciążeniom o dowolnych kierunkach. Nie mogłyby więc pracować w ścisłym połączeniu. Konsekwencją takiej konstrukcji byłoby wyginanie się podzespołów i ich pękanie w zależności od twardości materiału.

Kolejnym zadaniem tulei na wahaczach jest tłumienie drgań powstałych podczas jazdy. Pierwszym ogniwem, które pochłania wibracje, jest opona. Nie jest ona jednak w stanie przechwycić wszystkich możliwych drgań, dlatego część z nich przejmują tuleje wahacza i innych elementów zawieszenia. Resztę uderzeń pochłaniają amortyzatory i sprężyny.

Objawy zużytych tulei wahacza

Rozpoznanie nieprawidłowości w pracy tulei na wahaczach nie jest trudne. Podczas jazdy po wybojach, a nawet po nawierzchni z niewielką ilością nierówności wyczuwalne są charakterystyczne stuki. Spowodowane są luzami wyrobionych elementów. Nie są one typowo metaliczne, lecz stwarzają wrażenie tłumionych. W taki właśnie sposób tuleje wahacza dają objawy swojego zużycia. Możesz jednocześnie zauważyć, że auto nie reaguje tak precyzyjnie na komendy kierownicy i działa z lekkim opóźnieniem. Co niezwykle istotne, zużycie tulei zawsze da o sobie znać. Dlaczego? Po najechaniu na nierówność, dołek lub przeszkodę, zawieszenie zniweluje luz na tulei wahacza, wydając stukot, a dopiero później wytłumi drgania przez pozostałe elementy amortyzujące.

Zużyte tuleje na wahaczach – co dalej?

Jeżeli wiesz już, że w aucie należy dokonać wymiany tulei na wahaczach, nie powinieneś z tym zwlekać. Z czasem precyzja kierowania będzie się pogarszać, jednak należy zaznaczyć, że nie jest to proces tak drastyczny w swoim postępie. Tuleje na wahaczach można wymienić w warsztacie mechanicznym, o ile model wahaczy na to pozwala. Niestety w niektórych pojazdach będziesz musiał kupić cały element.

Wymiana wahaczy tulei – po jednej czy obu stronach?

Jeśli możliwe jest zaprasowanie tulei na starych wahaczach, a ich stan jest dobry, możesz pokusić się jedynie o zmianę gumowo-metalowych akcesoriów. Przy tym pamiętaj, że nie należy robić tego jedynie po jednej stronie. Jeżeli wymieniasz tuleje wahacza, zrób to po obu stronach. Są to części, które zużywają się stosunkowo szybko, nawet po 15 tysiącach kilometrów, a wszelkie zaniedbania serwisowe i montażowe przyspieszają ten proces.

Koszt wymiany tulei wahacza

Do ceny całkowitej musisz wliczyć nie tylko zakup części, ale też robociznę. Pojedyncza tuleja wahacza, w zależności od marki i jakości, kosztuje w przedziale 50-100 zł. Wprasowanie jej w wahacz to koszt kilkudziesięciu złotych zależnie od warsztatu. Może się więc zdarzyć, że opłacalne będzie kupienie używanego wahacza jeśli jest w dobrym stanie. 

A może tuleje wahacza poliuretanowe?

Skoro tuleje wahacza wykonane z gumy mogą tak szybko się wyeksploatować, to może warto zainwestować w tuleje poliuretanowe? Ich twardość jest większa od klasycznie stosowanych, mają też podniesioną wytrzymałość. Sztywność zawieszenia i precyzja kierowania mają jednak swoją cenę. Ich praca mocno odbija się na komforcie jazdy, ponieważ tuleje te tłumią zdecydowanie mniej drgań. Gdy zaczną się zużywać, ich wymiana tulei wahacza musi być przeprowadzona wręcz natychmiast. Stosując poliuretany, musisz wymienić wszystkie tuleje na wahaczach, bo w przeciwnym razie stare elementy szybko się zużyją. 

Na zużycie tulei wahacza nie masz większego wpływu. Jednak to, co możesz zrobić, to wymiana ich na wysokiej jakości części, żeby nie martwić się o ich żywotność. Używając auta do celów sportowych, przydadzą ci się poliuretany, jednak w autach codziennego użytku nie mają specjalnego sensu.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Kornel

    22 kwietnia 2021 at 21:59

    Dotąd nie słyszałem o czymś takim, jak tuleje wahacza, ale dzięki Wam już mam pojęcie o tym, że takie coś istnieje! Cieszę się niezmiernie z tego, że tyle mogę się dzięki Wam dowiedzieć, chłopaki. Bardzo to szanuję.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Samochody

Zestaw naprawczy do opon jest lżejszy od standardowego koła o około 15 kg i zabiera mniej miejsca. Dzięki temu jest coraz chętniej wybierany przez...

Samochody

Spalanie paliwa to proces, który umożliwia porusza sie pojazdów. Jednak to właśnie ono powoduje największe koszty, jeśli chodzi o użytkowanie auta. Jakie jest średnie...

Samochody

Deska rozdzielcza jest dla kierowcy jednym z najważniejszych elementów samochodu. To ona pozwala kontrolować stan pojazdu i jego prędkość. Musi więc działać sprawnie w...

Samochody

Olej napędowy jest popularnym paliwem nie tylko wlewanym do samochodów. Dowiedz się, jaka jest jego cena oraz skąd się on bierze. Czy pojazdy napędzane...

Samochody

Homologacja to sprawdzenie przedmiotu przed użytkowaniem przez urząd z państwowym zezwoleniem. Auto musi ją przejść, co jest jasne. Czym właściwie jest homologacja pojazdów i...

Samochody

Silnik Wankla nie jest już tak popularnym elementem budowy auta, jak niegdyś. Kiedy został wynaleziony? Jeśli fascynujesz się motoryzacją, musisz poznać tę historię! Dowiedz...

Samochody

Piasta koła znajduje się na wale lub osi. Z czasem się zużywa i nie unikniesz wymiany piasty. Kiedy to zrobić? Jak rozpoznać, że część...

Samochody

Świece zapłonowe są ważną częścią, ponieważ mogą wpłynąć na spalanie i moc silnika. Kiedy powinieneś je wymienić? Jakie są rodzaje świec i które będą...

Samochody

Świece żarowe znajdują się w silniku samochodu. To dzięki nim mimo mrozu możesz odpalić samochód. Dowiedz się, jak działa świeca żarowa i sprawdź, czy...

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Podczas wczorajszej konferencji prasowej koncernu Stellantis, olbrzymie kontrowersje wywołał slajd Alfy Romeo. Wiele osób zgodnie stwierdziło, że widniejący napis Alfa e-Romeo, to nowa nazwa...

Samochody

Klasy samochodów w Europie służą do zidentyfikowania rozmiarów aut. To najpopularniejszy na Starym Kontynencie sposób klasyfikacji pod tym względem. Czy istnieje jeszcze inny? Chcesz...

Samochody

Luksusowe auta podobają się Polakom i są obiektem westchnień niejednego amatora motoryzacji. W Polsce przed rokiem 2020 notowano wzrost rejestracji nowych pojazdów ekskluzywnych. Które...

Samochody

Prędkość z przyczepą to coś, o czym raczej nie myślisz zbyt często. Podczepia się ją przecież sporadycznie. Jednak przy przewożeniu ładunku trzeba przestrzegać kilku...

Uncategorized

Rok produkcji opon może być czasem trudny do odczytania, szczególnie, jeśli masz do czynienia z ogumieniem z lat 90. Czy opona ma jakiś termin...

Samochody

Youngtimer to samochód, który nie jest jeszcze klasykiem, a jednocześnie nie można go uznać za auto nowe. Czy taki pojazd sprawdzi się do codziennej...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...