Dlaczego kanał samochodowy to opłacalna inwestycja?

 

Dostęp do kanału samochodowego we własnym garażu opłaca się głównie dzięki możliwości samodzielnego wykonania:

  • szybkiej diagnozy stanu podwozia i zawieszenia, układu wydechowego czy hamulcowego w przypadku zauważenia niepokojących objawów, takich jak stuki, piski bądź głośna praca tłumika;
  • prac konserwacyjnych, w tym zabezpieczenia podwozia warstwą antykorozyjną;
  • napraw,
  • wymiany oleju silnikowego czy klocków i tarcz hamulcowych.

Kanał warsztatowy warto zbudować również dlatego, że pozwala on na szybki przegląd podwozia i usunięcie usterek bez potrzeby używania podnośnika. Dzięki temu eliminowane jest ryzyko zsunięcia się auta i powstania uszkodzeń, takich jak wgniecenia i wgięcia w karoserii. Przede wszystkim jednak ogranicza to zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka.

Kanał samochodowy jest polecany dla amatorów motoryzacji. Przyda się każdemu, kto lubi i potrafi majsterkować przy aucie. Wiedza i umiejętności z tym związane pozwolą zaoszczędzić na kosztach remontów, a także będą przydatne na przykład w czasie użytkowania zabytkowych pojazdów. Kanały samochodowe mogą być montowane również w garażach należących do komisów, gdzie posłużą do weryfikacji stanu technicznego aut przed wystawieniem  na sprzedaż.

Kanał w garażu pozwala szybko skontrolować stan podwozia i wykonać naprawy

Jaki powinien być wymiar kanału samochodowego?

 

Tak naprawdę nie ma ścisłych wymagań w tym zakresie. Warto jednak pamiętać o zachowaniu kilku zasad, dzięki czemu korzystanie z kanału warsztatowego będzie komfortowe i pozwoli szybko dokonać czynności serwisowych lub przeprowadzić naprawy. Dotyczą one:

  • długości – optymalnie powinna ona być o 1 m większa niż długość garażowanego samochodu, jeśli jednak warunki lokalowe na to nie pozwalają, wymiar ten może być mniejszy,
  • szerokości – zwykle jest to 80 cm w przypadku samochodów osobowych, ale wartość tę można zwiększyć, n do 100 cm bądź 120 cm.

Trzeba uwzględnić również odpowiednią głębokość wykopu. W tym zakresie pod uwagę należy wziąć wzrost osoby, która będzie korzystała z kanału samochodowego. Zwykle 1,5 m od poziomu podłogi wystarczy. Dodatkowo należy uwzględnić grubość warstwy betonowego fundamentu.

Kanał samochodowy można zbudować w niemal każdym garażu. Wyjątkiem są wąskie pomieszczenia, w których korzystanie z niego byłoby mocno utrudnione i niewygodne.

Z czego wykonać kanał warsztatowy?

Do wyboru jest kilka opcji. Często wybieranym materiałem do budowy kanału samochodowego jest beton. Na jego korzyść przemawiają:

  • duża wytrzymałość na naprężenia,
  • wysoka trwałość nawet w przypadku wieloletniej eksploatacji,
  • odporność na wilgoć, a także na uszkodzenia mechaniczne wynikające na przykład z upadku ciężkich przedmiotów.

Mechanik w kanale w swoim warsztacie

Decydując się na beton, można samodzielnie wykonać wykop, zbudować szalunki i zalać je zaprawą. Inna opcja to skorzystanie z oferty, jaką jest kanał samochodowy gotowy. Jest on wykonywany na bazie zbiornika, który jest dostarczany we wskazane przez nas miejsce i montowany. Cała usługa jest realizowana sprawnie. Ma to duże znaczenie, jeśli zależy nam na szybkim rozpoczęciu użytkowania kanału.

Konstrukcję można wznieść również z bloczków bądź pustaków zasypowych betonowych albo z cegły. Do wyboru mamy także kanał samochodowy z plastiku, który zwykle występuje jako wkładka do betonowego. Jego podstawowa zaleta to skuteczna ochrona przed przeciekaniem, dzięki czemu nie ma ryzyka, że konstrukcja, ze względu na obecność wody, utraci stabilność i będzie się kruszyła.

Jak zbudować kanał samochodowy betonowy?

Wykonanie kanału warsztatowego nie jest trudne, dlatego można go przeprowadzić samodzielnie. Najlepiej, jeśli zbudujemy go wówczas, gdy wznoszone są fundamenty budynku, gdyż ułatwi nam to przygotowanie wykopu oraz wywiezienie urobku.

Przed podjęciem prac należy sprawdzić poziom wód gruntowych. Wykopy można zrealizować ręcznie, co jest czasochłonne, albo przy użyciu koparki. Konieczne jest, by powstałą wyrwę zabezpieczyć przed osunięciem, co jest szczególnie ważne w przypadku piaszczystego gruntu, który może obsuwać się już na głębokości jednego metra. Szacując wymiary wykopu, poza docelową szerokością kanału, należy uwzględnić grubość ścian.

W kanale należy stworzyć odpowiednią izolację przeciwwilgociową i przeciwwodną. W tym celu:

  • tworzy się betonowy fundament płytowy o grubości 15 cm – warto do niego dodać specjalne uszczelniacze; alternatywą jest szlam uszczelniający wykonany z elastycznej zaprawy mineralnej,
  • na dnie wykopu umieszcza się studzienkę odwadniającą, która pozwala na sprawny odpływ wody do gruntu – może być wykonana z plastikowej rury o grubości 315 mm,
  • na podłodze i ścianach, od strony zewnętrznej, układa się papę.

Podnośnik - alternatywa dla kanału

Kolejny etap to budowa ścianek z bloczków albo wylewki (w drugim przypadku konieczne są szalunki), przy czym przed zalaniem betonu warto rozprowadzić instalację oświetleniową oraz elektryczną. Wykorzystuje się do tego na przykład rurki elektroinstalacyjne sztywne, do których można wpuścić tzw. pilota – w razie awarii pozwoli on na szybkie przeciągnięcie nowego kabla. Dobrą praktyką jest stworzenie oddzielnego obiegu dla każdego gniazdka.

Budując ściany, warto zastosować zbrojenia, które wprawdzie podnoszą koszty inwestycji, jednak stanowią skuteczne zabezpieczenie przed utratą stabilności kanału samochodowego.

Gotowy kanał samochodowy należy przykryć – w tym celu na ścianach wykonuje się ramę, na którą można nakładać deski, np. dębowe, bądź kratki. Dodatkowe zastosowanie kątowników pozwala na zapobieżenie temu, by samochodem przypadkowo wjechać do kanału. Pomiędzy elementami przykrycia należy pozostawić szczeliny, aby zapewnić odpowiednią wentylację. Jest to szczególnie istotne ze względu na ryzyko gromadzenia się w pomieszczeniu spalin i gazów.

Czytaj więcej na temat budowy kanału samochodowego w garażu. Przejdź do poradnika >>>

Kanał samochodowy – na co jeszcze zwrócić uwagę przy budowie?

Aby użytkowanie kanału samochodowego było bezpieczne i umożliwiało szybką realizację czynności diagnostycznych oraz serwisowych, pamiętajmy o:

  • wykonaniu antypoślizgowych schodów, co zapewni ochronę przed upadkiem – nawierzchnię można pokryć powłoką poliuretanową albo specjalnymi pasami wyprodukowanymi z żywicy poliestrowej, włókna szklanego oraz tlenku litu,
  • prawidłowym oświetleniu wnętrza kanału, aby możliwe było dokładne weryfikowanie stanu podwozia czy zawieszenia – dobrym wyborem są świetlówki LED, które mają temperaturę barwową zbliżoną do światła dziennego, co jest korzystne dla oczu,
  • doprowadzeniu bezpiecznego napięcia 24 V, które nawet w przypadku dłuższego kontaktu ciała ludzkiego z obwodem nie wywołuje realnych zagrożeń dla zdrowia i życia.

Ważne jest również, by na ścianach wykopu umieścić półki. Dzięki nim będziemy mieli szybki i wygodny dostęp do różnych akcesoriów. Warto mieć pod ręką takie wyposażenie garażu, jak zestaw kluczy nasadowych, młotek, śrubokręt czy specjalne narzędzia niezbędne do wymiany sprężyn, wahaczy oraz tulei, czyli ściągacze.

Kanał samochodowy w garażu to rozwiązanie polecane dla wszystkich osób, które potrafią samodzielnie przeprowadzać czynności serwisowe oraz dokonywać napraw w samochodzie. Budowa kanału się opłaca, ponieważ pozwala zaoszczędzić na kosztach usług realizowanych przez warsztaty mechaniczne. Nie jest to trudne przedsięwzięcie – wymaga jedynie wykonania wykopu i wzniesienia ścian. Należy jednak pamiętać o zachowaniu odpowiednich wymiarów, wykonaniu izolacji przeciwwilgociowej i przeciwwodnej, wzmocnieniu konstrukcji za pomocą zbrojenia, a także zapewnieniu odpowiedniej wentylacji.

Zdjęcia: 123rf.com

Archiwum: lipiec 2022